Toți elevii își fac temele cu ChatGPT, spune profesoara Dorica Boltașu, în contextul în care noua programă de Limba română propusă pentru clasa a IX-a nu are nicio mențiune despre Inteligența Artificială: Vedeți o absurditate a sistemului. Noi ar trebui să reinventăm predarea tuturor acestor discipline

436 de vizualizări
Dorica Boltașu / Foto: captură TVR Info – YouTube.com
Dorica Boltașu, profesoară de Limba și literatura română la Colegiul Național „Iulia Hasdeu” din Capitală, a afirmat, la emisiunea InfoEdu de la TVR Info, că toți elevii își fac temele cu ChatGPT, în contextul în care noua programă de Limba română propusă pentru clasa a IX-a nu are absolut nicio mențiune despre Inteligența Artificială. „Vedeți o absurditate a sistemului”, a precizat cadrul didactic.

Noi ar trebui să reinventăm predarea tuturor acestor discipline, în funcție de contextul în care ne aflăm noi, nu să reluăm cuprinsul din istoria lui Călinescu din 1941, care e minunată, e baza culturii noastre, dar nu asta trebuie să facem la clasa a IX-a”, a precizat Dorica Boltașu.

Profesoara a adus în atenție faptul că programa de Limba română pentru elevii maghiari este mai bună decât „ceea ce se face în trunchiul comun la restul poporului”:

„Era simplu dacă ne uitam la bacalaureatul internațional sau la programa maghiarilor, care e mult mai bună (limba română pentru maghiari) decât ceea ce se face în trunchiul comun la restul poporului. Pornești de la o întrebare. Putem să discutăm aceleași lucruri, dar pornim de la o întrebare: «afectează sărăcia destinul?». Și pot să fac orice aici: pot să fac Ion, pot să fac Slavici. E o temă de astăzi. Sunt oameni săraci în continuare. (…)”

Redăm declarațiile profesoarei Dorica Boltașu:

Moderatoare, Diana Dumitrașcu: Nu avem nici inteligența artificială în această programă.

Dorica Boltașu: Nu avem nici inteligență artificială. Asta ar fi fost prea mult (râde).

Moderatoare, Diana Dumitrașcu: Deși este ceva de care copiii se lovesc.

Dorica Boltașu: Și toți își fac temele cu ChatGPT. Vedeți o absurditate a sistemului. Domnul ministru ne-a spus să urmărim temele copiilor. Oricum, e imposibil să monitorizez eu colegii când dau teme și ce dau teme, dar tot ce pot face ei fac cu ChatGPT acum. Deci, noi ar trebui să reinventăm predarea tuturor acestor discipline, în funcție de contextul în care ne aflăm noi, nu să reluăm cuprinsul din istoria lui Călinescu din 1941, care e minunată, e baza culturii noastre, dar nu asta trebuie să facem la clasa a IX-a.

Moderatoare, Diana Dumitrașcu: Plus să reinventați puțin și cerința temei, ca să nu poată fi păcălit profesorul.

Dorica Boltașu: Bineînțeles, trebuie să punem întrebări. Știți, era simplu dacă ne uitam la bacalaureatul internațional. Sau la programa maghiarilor, care e mult mai bună (limba română pentru maghiari) decât ceea ce se face în trunchiul comun la restul poporului. Pornești de la o întrebare. Putem să discutăm aceleași lucruri, dar pornim de la o întrebare: «afectează sărăcia destinul?». Și pot să fac orice aici: pot să fac Ion, pot să fac Slavici. E o temă de astăzi. Sunt oameni săraci în continuare. (…) De asta sunt eu supărată pe comunitatea filologică. Am studiat tematic, dar era mai bine așa, că ne jucam structuralist și acum ne întoarcem la istoria literară ideologizată. Un naționalism ultraconservator, nici nu știu cum să-i spun. (…) Poate îndreaptă lucrurile.

Despre temele pentru acasă

Edupedu.ro a scris că dirigintele monitorizează temele elevilor de gimnaziu și liceu, mai exact, raportează dacă profesorii dau prea multe teme și se depășește timpul maxim de 2 ore pe zi pentru rezolvarea lor, iar directorul verifică dacă învățătorii au dat teme de maximum 1 oră.

Elevii o să primească cel mult o temă pentru acasă pe modul, dacă aceasta are ca finalitate realizarea unor lucrări mai ample/de sinteză, potrivit ordinului nr. 6.854 din 5 decembrie 2025, document publicat în Monitorul Oficial.

O altă noutate, conform ordinului publicat în Monitorul Oficial, este că temele de vacanță devin opționale, adică elevul nu este obligat să le facă.

Informații de context

Noua programă de Limba și literatura română ar trebui să fie aplicată în licee începând cu anul școlar 2026-2027. Documentul include două variante distincte: programa pentru Trunchiul Comun (TC), obligatorie pentru toate specializările, și programa pentru Curriculum de Specialitate (CS) destinată filierei teoretice, profil umanist, precum și profilului pedagogic din filiera vocațională.

Recomandările și modul de abordare a programei pentru clasa a IX-a au stârnit critici din partea profesorilor și scriitorilor.

Noua programă de română de clasa a IX-a are o „concepție confuză, anacronică și autosuficientă” și se bazează pe „informații eronate din punct de vedere științific” – arată peste 20 de cercetători ai Academiei Române și peste 200 de profesori și scriitori.

În memoriul prin care cer Ministerului Educației și Cercetării „regândirea integrală a programei” pe care instituția a propus-o la Limba și literatura română pentru clasa a IX-a, cele peste 200 de personalități ale lumii academice și artistice analizează și listează detaliat greșelile de construcție ale programei școlare puse în dezbatere de Ministerul condus de Daniel David.

Cei peste 200 de profesori, scriitori, regizori, dramaturgi și cercetători ai Academiei Române cer oficial Ministerului Educației și Cercetării condus de Daniel David „regândirea integrală a programei” pe care a propus-o la Limba și literatura română pentru clasa a IX-a. Printre semnatari se numără scriitorul și profesorul Mircea Cărtărescu, scriitorul și profesorul Radu Vancu, regizorul Radu Jude, scriitorul Dan Lungu, regizoarea Gianina Cărbunariu, dramaturga Mihaela Michailov, scriitoarea Mihaela Miroiu, profesorul Liviu Papadima, scriitoarea Ioana Nicolaie.

Cei 200 de intelectuali acuză Ministerul Educației de realizarea de „decupaje fantasmagorice” cărora instituția le atribuie statutul de „epoci” și atrag atenția că impunerea predării lor de către profesori „va conduce la o viciere profundă a modului de conceptualizare a istoriei literaturii române, precum și a istoriei românilor în ansamblul ei”. [Detalii aici]

Liviu Papadima, profesor la Facultatea de Litere a Universității din București, a declarat că „scopul predării literaturii române în liceu nu este să formăm viitori studenți la Litere. Cred că ar trebui făcută o distincție între modul în care pregătim viitorii specialiști, profesori și cercetători și modul în care predăm literatura română în liceu ca element de cultură generală, care e cu totul și cu totul altceva”.

Profesorul a recomandat Ministerului Educației și Cercetării „refacerea componentei de literatură, din păcate integral”. „Îmi amintește foarte clar de programa pe care am învățat eu ca licean, acum 50 de ani”.

Pornind de la analiza lui Liviu Papadima, care a afirmat că noua programă de Limba și literatura română înseamnă „un salt spectaculos de 30 de ani înapoi”, Radu Dzekely, consilier al ministrului Daniel David, a declarat că ceea ce trebuia să fie o reformă reală „se împotmolește” și că „din Raportul QX se alege praful și pulberea”.

Scriitorul Radu Vancu atrage atenția asupra recomandărilor din programa de liceu de la Limba și literatura română pentru clasa a IX-a, pusă în transparență pe 25 noiembrie: „Dacă vrem să-i dezgustăm pe copiii noștri de literatură, cronicarii și literatura veche sunt rețeta perfectă”, spune scriitorul într-o postare pe pagina de Facebook.

Filologul Liviu Papadima recomandă Ministerului Educației să refacă „integral” componenta de literatură din noua programă școlară pentru liceu de Limba și literatura română, pe care instituția a pus-o în dezbatere săptămâna aceasta. „E vorba de o programă care vrea să meargă 4 ani pe cronologie, pe istorie literară, ceea ce, iertat să-mi fie paradoxul, este cred anacronic în momentul de față”, a declarat Papadima pentru TVR Info.

Profesorul Ștefan Baghiu a adus critici dure față de noua programă de Limba și literstura română pentru clasa a IX-a: Este mai învechită decât cea din anii 1990. Și la facultate e arid să faci doar asta, la clasa a IX-a e somn direct / Ministrul Educației chiar a ieșit zilele trecute să ne anunțe că cine intră după reforma lui la liceu va merge rachetă.

Profesoara Dana Papadima a explicat că miza principală a programei de Limba și literatura română este să îl ajute pe elev să deprindă aptitudini necesare pentru viața de zi cu zi. În plus, aceasta a subliniat că nu vechea programă este vinovată pentru analfabetismul funcțional în rândul elevilor.

Citește și:
Ministrul Daniel David a decis, cu acordul Oanei Fotache-Dubălaru, să extindă cu o săptămână aprobarea formei finale a programei de Limba și literatura română de clasa a IX-a pentru integrarea propunerilor din perioada dezbaterii / Pot fi „explorate unele flexibilizări structurale ale programei”
OFICIAL Noile reguli privind temele pentru acasă: Elevii de gimnaziu și liceu primesc teme de maximum 2 ore pe zi, monitorizare obligatorie și feedback anual de la elevi și părinți / Diriginții raportează dacă profesorii dau prea multe teme, directorii iau măsuri
ANALIZĂ Noua programă de Limba română propusă pentru clasa a IX-a nu are absolut nicio mențiune despre Inteligența Artificială, deși programele altor discipline cer „imperativ” folosirea AI în predare-învățare / Studiu de caz OCDE legat de Scriere în curriculumurile școlare: Toate strategiile de învățare au în prezent alternative susținute de AI


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like
Ministrul Sorin Cîmpeanu susține că eliminarea burselor de merit elevilor de clasa a V-a este "un exemplu de fake news", pentru că se acordă burse de studiu

VIDEO Ministrul Sorin Cîmpeanu neagă realitatea și acuză jurnaliștii acreditați la Guvernul României că emit „fake news”. Susține că eliminarea burselor de merit elevilor de clasa a V-a este „un exemplu de fake news”, pentru că se acordă burse de studiu

Întrebat la un briefing de presă, în urma ședinței de Guvern de astăzi, cum justifică eliminarea bursei de merit pentru elevii de clasa a V-a pe care o prevede cel…
Vezi articolul