Trei exemple de platforme de informații și monitorizare în educație date Ministerului Educației de către experții OCDE, organizație critică la adresa felului în care România evaluează rezultatele învățării: sistemele folosite în Danemarca, Estonia, Țara Galilor

1.954 de vizualizări
Foto: © Buurserstraat386 | Dreamstime.com
Sistemele de baze de date puse în aplicare în trei națiuni europene – Danemarca, Estonia și Țara Galilor – sunt date drept exemplu pentru felul ușor cum pot fi utilizate și pentru eficiența agregării informațiilor, într-un raport al Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE), de diagnostic al educației din România. Ce spune despre cele trei sisteme OCDE – organizație la care România dorește să adere și care urmează să integreze informații despre sistemul român de educație în propriile rapoarte anuale?

În acest context, documentul OCDE citat face scurte prezentări ale sistemelor folosite în cele trei națiuni menționate, exemple pe care România să le aibă la dispoziție atunci când își reformează propriul sistem de monitorizare și informare în educație.

  • Legături la articolele Edupedu.ro despre constatările extinse ale raportului organizației internaționale sunt disponibile la finalul articolului
Danemarca: „Depozitul de date”

Primul dintre exemple este sistemul danez de date și informații “Depozitul de date” (Data Varehuset). Acesta reprezintă principala interfață statistică pentru educația daneză și oferă instituțiilor, regiunilor, autorităților locale și publicului larg rapoarte prestabilite, grafice și hărți interactive cu informații statistice, potrivit sursei citate.

Platforma – accesibilă aici (pagină în limba daneză) – face legătura între datele existente și obiectivele educaționale ale țării și include informații extinse despre note, prezență, cursuri, starea de bine a elevilor etc..

“Depozitul de date” are drept scop, potrivit prezentării OCDE, să răspundă intereselor unui număr mare de părți interesate, precum:

  • Părinții care trebuie să aleagă o școală pentru elevii lor
  • Directorii școlilor, care au nevoie să compare rezultatele unităților lor cu cele ale unor școli similare, să identifice punctele tari și slabe și să ia măsurile necesare
  • Autoritățile locale care au nevoie de un instrument de management pentru a monitoriza calitatea școlilor
Sistemul de informații pentru educație din Estonia

Potrivit raportului OCDE, acest instrument a fost creat încă din 2005 și reunește toate bazele de date ale sistemului de educație din Estonia. El permite oricui dorește să analizeze indicatorii de performanță pentru toate tipurile de instituții din domeniul învățământului. Sistemul de informații pentru educație lucrează cu aproximativ 20 de sisteme de informații diferite și colectează date de la circa 2000 de agenții și 5000 de utilizatori.

A fost dezvoltat un Portal Statistic pentru Educație, HaridusSilm (pagină în limba estonă), cu date din întregul sistemul educațional și care oferă o imagine generală a strategiei pentru educație și a activităților planificate pentru realizarea acestei strategii.

  • Platforma se adresează părinților, elevilor, școlilor, autorităților locale, decidenților, iar, potrivit raportului citat, utilizatorii pot să creeze dinamic propriile rapoarte statistice și să compare indicatorii școlilor. Toate datele provin din portalul de date deschise al Estoniei.
Sistemul național de categorisire a școlilor din Țara Galilor

Potrivit raportului OCDE, guvernul galez a dezvoltat un “Sistem național de categorisire a școlilor”, menit să ofere o structură clară a informațiilor privind performanța unităților de învățământ. Sistemul are în vedere criterii multiple, de la eficiența managementului școlar la calitatea predării și a învățării, precum și nivelul de sprijin de care are nevoie o școală pentru a obține rezultate mai bune.

Fiecare școală este încadrată într-un set de patru categorii, în funcție de care obține un pachet de sprijin specific.

Potrivit raportului citat, sistemul este astfel conceput încât să ajute școlile să identifice cât mai bine lucrurile de care au nevoie pentru a-și îmbunătăți performanța, evitând o “etichetare” sau o clasificare a școlilor în funcție de rezultatele de moment.

Foto: © Buurserstraat386 | Dreamstime.comDreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
EXCLUSIV OCDE despre o componentă-cheie a reformei Iohannis-Deca din educație: evaluarea rezultatelor învățării este amenințată de probleme sistemice precum lipsa planificării strategice, o risipă a resurselor puține, lipsa de coordonare
EXCLUSIV Finanțarea educației din România: “nici proiectul de lege, nici strategia România Educată nu stabilesc țintele” banilor în plus promiși de noua lege, într-un sistem fără buget multianual și în care “sectorul educației este sufocat de proceduri redundante și inutile” – raport de diagnostic al OCDE
EXCLUSIV România, caz unic în Uniunea Europeană și țările OCDE ca școlile să fie controlate de două organisme – inspectorate și ARACIP. „Ineficientă și împovărătoare pentru școli” dubla-inspecție e considerată „o piedică în implementarea reformelor”, într-un raport de diagnostic al OCDE
EXCLUSIV Critici dure pentru „reforma” Deca-Iohannis din educație, într-un raport-cheie al OCDE, organizația la care România dorește să adere: România nu are o strategie națională pentru îmbunătățirea școlilor, bugetul pentru educație nu ține cont de obiectivele pe termen lung, iar sistemul rămâne foarte birocratic, cu un nivel ridicat de risipă


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Cristian Hatu, CEAE: La Matematică, mulți elevi memorează formule, memorează definiții, memorează reguli de calcul, după aceea le reproduc, este ca un ceai amar. Ei spun că „e examen de Evaluare Națională, învăț probleme tip, cum să le rezolv și să trec de hopul ăsta”, dar problema este în ce măsură ei își dezvoltă competențe relevante pe acest mod de predare – învățare

Presiunea Evaluării Naționale de la clasa a VIII-a și învățarea mecanică ce decurge din aceasta pentru majoritatea elevilor, a fost una dintre temele atinse într-un interviu acordat Radio România Iași…
Vezi articolul

DOCUMENT Directoriada a început. Inspectoratele, controlate 93% de PNL, se pregătesc să numească din pix 9.771 de directori și directori adjuncți, în condițiile în care Klaus Iohannis a retrimis în Parlament legea menită să depolitizeze managementul interimar al școlilor

În țară au început procedurile pentru ocuparea temporară a funcțiilor vacante de director și director adjunct din școli, proceduri declanșate în condițiile în care concursurile de directori urmează să se…
Vezi articolul

HARTĂ Informatica în școlile din România – concentrată în clasele superioare și axată pe teme care-și pierd din relevanța educațională, pe când în alte țări se extinde în școala primară și dă importanță temelor actuale: relația om-tehnologie, interfețe, siguranță – raport Eurydice

România predă intens informatica în gimnaziu și liceu, iar pentru ultimii ani de școală se înscrie în rândul țărilor cu cele mai multe ore de predare a acestei materii, însă…
Vezi articolul

Maratonul olimpicilor în weekend, pentru elevii care vor participa la mai multe olimpiade puse una după alta de Ministerul Educației. Engleza, Franceza, Matematica și Științele socio-umane, în aceeași zi, cu subiecte centralizate

Etapele județene pentru 4 olimpiade se desfășoară în aceeași zi: sâmbătă, 11 martie, sunt probele Olimpiadelor Naționale de Limba engleză, Franceză, Matematică și Științe socio-umane, conform calendarelor oficiale, iar elevii…
Vezi articolul