Trei exemple de platforme de informații și monitorizare în educație date Ministerului Educației de către experții OCDE, organizație critică la adresa felului în care România evaluează rezultatele învățării: sistemele folosite în Danemarca, Estonia, Țara Galilor

1.954 de vizualizări
Foto: © Buurserstraat386 | Dreamstime.com
Sistemele de baze de date puse în aplicare în trei națiuni europene – Danemarca, Estonia și Țara Galilor – sunt date drept exemplu pentru felul ușor cum pot fi utilizate și pentru eficiența agregării informațiilor, într-un raport al Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE), de diagnostic al educației din România. Ce spune despre cele trei sisteme OCDE – organizație la care România dorește să adere și care urmează să integreze informații despre sistemul român de educație în propriile rapoarte anuale?

În acest context, documentul OCDE citat face scurte prezentări ale sistemelor folosite în cele trei națiuni menționate, exemple pe care România să le aibă la dispoziție atunci când își reformează propriul sistem de monitorizare și informare în educație.

  • Legături la articolele Edupedu.ro despre constatările extinse ale raportului organizației internaționale sunt disponibile la finalul articolului
Danemarca: „Depozitul de date”

Primul dintre exemple este sistemul danez de date și informații “Depozitul de date” (Data Varehuset). Acesta reprezintă principala interfață statistică pentru educația daneză și oferă instituțiilor, regiunilor, autorităților locale și publicului larg rapoarte prestabilite, grafice și hărți interactive cu informații statistice, potrivit sursei citate.

Platforma – accesibilă aici (pagină în limba daneză) – face legătura între datele existente și obiectivele educaționale ale țării și include informații extinse despre note, prezență, cursuri, starea de bine a elevilor etc..

“Depozitul de date” are drept scop, potrivit prezentării OCDE, să răspundă intereselor unui număr mare de părți interesate, precum:

  • Părinții care trebuie să aleagă o școală pentru elevii lor
  • Directorii școlilor, care au nevoie să compare rezultatele unităților lor cu cele ale unor școli similare, să identifice punctele tari și slabe și să ia măsurile necesare
  • Autoritățile locale care au nevoie de un instrument de management pentru a monitoriza calitatea școlilor
Sistemul de informații pentru educație din Estonia

Potrivit raportului OCDE, acest instrument a fost creat încă din 2005 și reunește toate bazele de date ale sistemului de educație din Estonia. El permite oricui dorește să analizeze indicatorii de performanță pentru toate tipurile de instituții din domeniul învățământului. Sistemul de informații pentru educație lucrează cu aproximativ 20 de sisteme de informații diferite și colectează date de la circa 2000 de agenții și 5000 de utilizatori.

A fost dezvoltat un Portal Statistic pentru Educație, HaridusSilm (pagină în limba estonă), cu date din întregul sistemul educațional și care oferă o imagine generală a strategiei pentru educație și a activităților planificate pentru realizarea acestei strategii.

  • Platforma se adresează părinților, elevilor, școlilor, autorităților locale, decidenților, iar, potrivit raportului citat, utilizatorii pot să creeze dinamic propriile rapoarte statistice și să compare indicatorii școlilor. Toate datele provin din portalul de date deschise al Estoniei.
Sistemul național de categorisire a școlilor din Țara Galilor

Potrivit raportului OCDE, guvernul galez a dezvoltat un “Sistem național de categorisire a școlilor”, menit să ofere o structură clară a informațiilor privind performanța unităților de învățământ. Sistemul are în vedere criterii multiple, de la eficiența managementului școlar la calitatea predării și a învățării, precum și nivelul de sprijin de care are nevoie o școală pentru a obține rezultate mai bune.

Fiecare școală este încadrată într-un set de patru categorii, în funcție de care obține un pachet de sprijin specific.

Potrivit raportului citat, sistemul este astfel conceput încât să ajute școlile să identifice cât mai bine lucrurile de care au nevoie pentru a-și îmbunătăți performanța, evitând o “etichetare” sau o clasificare a școlilor în funcție de rezultatele de moment.

Foto: © Buurserstraat386 | Dreamstime.comDreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
EXCLUSIV OCDE despre o componentă-cheie a reformei Iohannis-Deca din educație: evaluarea rezultatelor învățării este amenințată de probleme sistemice precum lipsa planificării strategice, o risipă a resurselor puține, lipsa de coordonare
EXCLUSIV Finanțarea educației din România: “nici proiectul de lege, nici strategia România Educată nu stabilesc țintele” banilor în plus promiși de noua lege, într-un sistem fără buget multianual și în care “sectorul educației este sufocat de proceduri redundante și inutile” – raport de diagnostic al OCDE
EXCLUSIV România, caz unic în Uniunea Europeană și țările OCDE ca școlile să fie controlate de două organisme – inspectorate și ARACIP. „Ineficientă și împovărătoare pentru școli” dubla-inspecție e considerată „o piedică în implementarea reformelor”, într-un raport de diagnostic al OCDE
EXCLUSIV Critici dure pentru „reforma” Deca-Iohannis din educație, într-un raport-cheie al OCDE, organizația la care România dorește să adere: România nu are o strategie națională pentru îmbunătățirea școlilor, bugetul pentru educație nu ține cont de obiectivele pe termen lung, iar sistemul rămâne foarte birocratic, cu un nivel ridicat de risipă


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Cazul Bode – măsură pentru “toleranța zero în privința plagiatului”, declarată de președintele Iohannis în octombrie: „sunt probleme” în privința ministrului de Interne, dar pot să aștepte câteva luni, “cel târziu până la rotația guvernamentală”

Președintele Klaus Iohannis declara, la începutul anului universitar, că este “nevoie de toleranță zero în privința plagiatului”. După câteva luni de atunci, el a dat dimensiunea acestei “toleranțe zero” în…
Vezi articolul

Premieră pentru cercetarea românească: Rolul școlii, al mediului de acasă și al inteligenței în dezvoltarea alfabetizării copiilor din România, studiate în două cercetări publicate în jurnale internaționale

În România, spre deosebire de alte țări, statutul socio-economic al părinților influențează în mod crucial dezvoltarea alfabetizării copiilor. Concluzia aparține primelor studii care cercetează dezvoltarea alfabetizării copiilor din țara noastră,…
Vezi articolul

Ecaterina Andronescu susține că semnătura din dreptul numelui său, de pe contractul cu Alexandru Cumpănașu, nu este a sa: Aveam un secretar de stat care răspundea de proiecte europene

“Nu este pe niciunul dintre documente semnătura mea”, a declarat pentru Edupedu.ro fostul ministru al Educației Ecaterina Andronescu. Reacția vine la contractul dintre Ministerul Educației și ONG-ul condus de Alexandru…
Vezi articolul

VIDEO Mihaela Nabăr, World Vision România: Conectarea între un cadru didactic și un elev pe WhatsApp nu înseamnă educație. Ar trebui să transformăm profesorul din transmițător de informații în personaj care creează și știe să creeze conținut digital

Formarea profesorilor ar trebui să fie despre transformarea lui din transmițător de informații în personaj care creează și știe să creeze conținut digital, susține Mihaela Nabăr, directorul executiv al World…
Vezi articolul