Un consilier al ministrului Educației acuză că au fost forțați să tacă, prin semnarea unui act de non-disclosure, profesorii numiți de Daniel David în grupul de lucru pentru programa de Limba și literatura română. Szekely acuză presiuni asupra lui David să accepte programa „ruptă de nevoile reale ale elevului”

2.225 de vizualizări
Foto: Pexels.com
Foto: Pexels.com
Radu Szekely, consilier onorific al ministrului Educației și Cercetării, acuză public faptul că profesorii numiți de Daniel David în grupul de lucru pentru noua programă de Limba și literatura română ar fi fost forțați să tacă, prin semnarea unui act de non-disclosure. Szekely susține și că ministrul pe care îl consiliază este presat să accepte programa „ruptă de nevoile reale ale elevului”.
  • UPDATE: Edupedu.ro a cerut Ministerului Educației și Cercetării, printr-o solicitare oficială, să comunice cine a luat decizia impunerii unui contract de confidențialitate profesorilor din grupurile de lucru pentru noul curriculum, care sunt prevederile acestui contract și dacă ministrul Daniel David este supus unei presiuni de a adopta programa de Limba și literatura română în varianta pusă în dezbatere. Vom publica răspunsul ministerului în momentul în care îl vom primi.

„Lipsa de transparență în procesul de elaborare a acestui document a dus la rezultatul de azi: o programă ruptă de nevoile reale ale elevului de 15 ani, prezentată foarte târziu, sperând, probabil, ca ministrul să cedeze sub presiunea timpului puțin rămas”, a acuzat consilierul ministrului Daniel David.

„O reformă reală nu se face «cu ușile închise», ignorând semnalele specialiștilor în științele educației care nu sunt de acord cu noi. O programă care va influența generații nu se face într-o șuetă cu 30 de colegi pe timpul verii, mimând apoi dezbaterea vreme de câteva luni în grupuri de lucru formate din specialiști forțați, prin semnarea unui act de «non-disclosure», să tacă”, a scris Radu Szekely, făcând trimitere la declarațiile Oanei Fotache Dubălaru, coordonatoarea grupului de lucru, care a afirmat că decizia de a organiza cronologic conținuturile din programă nu a fost luată împreună cu membrii grupului, ci în discuții cu 30 de profesori de liceu organizate de ea anul trecut la Facultatea de Litere.

  • De reținut că ministrul Daniel David este cel care a aprobat structura grupurilor de lucru pentru noile programe. Radu Szekely este consilier onorific al ministrului Educației și Cercetării din aprilie 2025.

Aceeași acuzație a fost făcută și de profesorul Liviu Papadima, fost decan al Facultății de Litere a Universității din București și fost prorector al instituției de învățământ superior. Într-o analiză publicată pe Contributors, profesorul universitar a acuzat Ministerul de „o măsură oficială fără precedent: cei care au lucrat la elaborarea programelor au fost somați să semneze un contract de confidențialitate, prin care se obligau să nu dezvăluie nimănui ce se discută în grupurile de lucru. De parcă ar fi participat la proiectarea unei dotări militare ultrasecret și nu a unui document care urma oricum să fie pus în câteva săptămâni sub ochii cetățenilor”.

Amintim că Monica Halaszi, membră a grupului de lucru pentru noua programă, a declarat public că proiectul pus în dezbatere nu reflectă opiniile sale despre modul în care ar trebui să fie predată această disciplină: „Am făcut parte din grupul de lucru, dar produsul care se află acum în transparență decizională nu reprezeintă neapărat munca mea sau viziunea mea despre studiul disciplinei limba și literatura română în liceu”. În plus, aceasta a subliniat că speră ca programa să fie modificată.

Profesoara s-a alăturat criticilor la adresa programei de Limba și literatura română și i-a răspuns președintelui Academiei Române, Ioan Aurel Pop, care i-a numit pe cei care se opun proiectului „toboșari ai vremurilor noi”: „Mai bine toboșar, decât trompetist”.

  • În același fel s-a poziționat și consilierul onorific Radu Szekely, care a scris în aceeași postare că alege să fie „toboșar, nu trompetist”.
Componența grupului de lucru pentru programa de Limba și literatura română:
  • Georgescu Daniel – responsabil MEC;
  • Nistor Constantin Ciprian – responsabil CNCE;
  • Dubălaru Oana Anca – coordonator științific;
  • Georgescu Irina Roxana;
  • Ciobanu Roxana Ștefania;
  • Martin Mircea;
  • Zafiu Rodica;
  • Nicolae Alexandru Cosmin;
  • Răduță Doina Magda;
  • Ilie Emanuela;
  • Pamfil Alina;
  • Tămăian Gioconda Ioana;
  • Mitchievici Angelo;
  • Anisie Monica Cristina;
  • Bentz Teodora;
  • Chelaru Silvia Ofelia;
  • Ciobotaru Anamaria;
  • Corcheș Horia Ciprian;
  • Covaci Ariana Ioana;
  • Doboș Mihaela;
  • Dudaș-Vasile Adriana;
  • Gâlea Gabriela Anamaria;
  • Halaszi Monica;
  • Marian-Ionescu Maria Cristina;
  • Maxim Andreia Nicoleta;
  • Morar Mihai Gheorghe;
  • Negrilă Mihaela Cornelia;
  • Orban Laura Henrieta;
  • Petrache Anca Denisa;
  • Popescu Ileana Ruxandra;
  • Pricină Anca;
  • Rațiu Bogdan Petru;
  • Vintilă Isabel Giorgiana;
  • Pamfil Alin;
  • Tămăian Gioconda Ioana;
  • Brăescu Raluca;
  • Georgescu Irina Roxana;
  • Ciobanu Roxana Ștefania;
  • Doboș Mihaela;
  • Dudaș-Vasile Adriana;
  • Orban Laura Henrieta;
  • Popescu Ileana Ruxandra;
  • Pricină Anca;
  • Rațiu Bogdan Petru;
  • Avădani Ioana.
Citește și:
„Programa retrogradă” propusă pentru elevii de liceu la Limba română de Ministerul Educației este criticată de consilierul ministrului, Radu Szekely: „Din Raportul QX se alege praful și pulberea…” – spune Szekely, care citează analiza profesorului Liviu Papadima
ULTIMA ORĂ „Informații eronate științific” stau la baza programei de Română propuse de Ministerul Educației – acuză 20 de cercetători ai Academiei Române și peste 200 de profesori: Nu sunt incluse nici măcar noțiuni ca „evoluție, modernizare, occidentalizare”, „sincronism, forme fără fond” / Propunerea de curriculum pare „o parodie involuntară” care „falsifică complexitatea istorică a literaturii române”
„Nu programei de ieri pentru elevii de mâine!” Peste 200 de cercetători ai Academiei Române, scriitori și profesori, printre care Mircea Cărtărescu, Radu Vancu, Ioana Pârvulescu, cer Ministerului Educației „regândirea integrală” a programei propuse la română pentru clasa a IX-a: „Conține erori impardonabile, descurajează lectura și riscă să amplifice analfabetismul funcțional”
Președintele Academiei Române sare în apărarea variantei de programă de Literatura română propusă de Ministerul Educației, cu cronicarii la clasa a IX-a, și îi numește „toboșari ai vremurilor noi” pe profesorii critici: La liceu nu se pot face experimente de creativitate cu elevii decât în limite rezonabile, mai ales la cenaclurile literare
„A pus ordine în programă”. Profesoara Oana Fotache Dubălaru a anunțat că organizarea cronologică a literaturii pentru clasa a IX-a nu a fost decisă în grupul de lucru de la Ministerul Educației și Cercetării, pe care l-a coordonat științific, ci în discuții cu 30 de profesori de liceu organizate de ea anul trecut la Facultatea de Litere
Alexandru Nicolae, membru al grupului de lucru pentru programa de Limba și literatura Română: Profesorul este fundamental în cunoașterea elevilor săi, pentru că stă relativ mult cu elevii săi în sala de clasă. Dascălii buni se îndepărtează de manual și propun selecții proprii în antrenarea elevilor / Nu înseamnă că toată responsabilitatea e a profesorilor, spune coordonatoarea, Oana Fotache Dubălaru
Scriitoarea Luminița Corneanu: Ideea de identitate apare de 12 ori în programa de română pentru clasa a IX-a propusă de Minister. Spre comparație, în programa în vigoare apare o singură dată. Îți vine să întrebi „cine v-a lucrat aici”? Ce s-a întâmplat între 2009 și 2025?
„A pus ordine în programă”. Profesoara Oana Fotache Dubălaru a anunțat că organizarea cronologică a literaturii pentru clasa a IX-a nu a fost decisă în grupul de lucru de la Ministerul Educației și Cercetării, pe care l-a coordonat științific, ci în discuții cu 30 de profesori de liceu organizate de ea anul trecut la Facultatea de Litere
„Programa retrogradă” propusă pentru elevii de liceu la Limba română de Ministerul Educației este criticată de consilierul ministrului, Radu Szekely: „Din Raportul QX se alege praful și pulberea…” – spune Szekely, care citează analiza profesorului Liviu Papadima
Nu aruncăm literatura în lada istoriei, spune profesoara Maria Manea despre noua programă de Limba și literatura română pentru clasa a IX-a
Profesorul Ștefan Baghiu, critici dure față de noua programă de Limba română pentru clasa a IX-a: Este mai învechită decât cea din anii 1990. Și la facultate e arid să faci doar asta, la clasa a IX-a e somn direct / Ministrul educației chiar a ieșit zilele trecute să ne anunțe că cine intră după reforma lui la liceu va merge rachetă
ULTIMA ORĂ Programa școlară pentru Limba și literatura română, clasa a IX-a – trunchi comun și curriculum de specialitate – publicată în dezbatere de Ministerul Educației și Cercetării
VIDEO Noua programă școlară pentru Istorie, pentru liceu, a fost prezentată de la Ministerul Educației de către președintele Academiei, Ioan Aurel Pop, unul dintre criticii cei mai vocali ai planurilor-cadru inițiate de Daniel David: Ne-am străduit foarte mult să nu conțină accente naționaliste de exagerare
Ministrul Educației, Daniel David, îi dă replica președintelui Academiei Române, Ioan Aurel Pop: Avem șansa să trecem de la un sistem de educație în care se predă mult și prost, la unul în care se predă bine și cu echilibru între centralizare și descentralizare / Să ne gândim în primul rând la copii, fără însă să lăsăm profesorii deoparte
Președintele Academiei Române, Ioan Aurel Pop: Noul ministru al Educației Daniel David este un „intelectual curajos crescut în altă școală decât a mea” / „Ei, cei din școala nouă progresistă, judecă trecutul după valorile noastre de astăzi” / „Ceea ce se petrece astăzi sub masca progresismului, neo-marxismului este ochi pentru ochi, dinte pentru dinte”
Falimentul moral al Academiei Române sub patronajul lui Ioan Aurel Pop: Protejează legionarii condamnați, premiază securiști, omagiază turnători, primește penali ca membri, promovează AUR și protocronismul ceaușist
Ioan Aurel Pop, președintele Academiei Române: Ne invadează neomarxiștii și anulatorii culturii într-o epocă în care lăsăm copiii, poate, să-și aleagă sexul sau genul. Există forțe care doresc un control asupra evoluției lumii / Se contestă și în Europa că ce e aia matematică, chimie, fizică, istorie, geografie? Punem în loc educație sexuală și pentru igienă, educație financiară, pentru protecția mediului, pentru circulația pe drumuri publice


1 comment
  1. Este greu de crezut că Ministrul cunoaște atât de mulți profesori din toată țara pentru întocmirea comisiilor. Ar fi util să se facă transparent modul în care au fost numiți membrii comisiei de limba și literatura română: cine a făcut propunerile, pe ce baza, cine a decis starea de secretomanie. Cine a răspuns din partea Ministerului? Reprezentantul ministerial care a moderat prezentarea programei părea destul de puțin adecvat situatiei, ca să nu spun mai mult. Poate că afla jurnaliștii ceea ce nu se spune deschis profesorilor și publicului interesat.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

„Redefinirea meritului” în rândul elevilor, în varianta ministrului Educației și Cercetării Daniel David – analiză pe clasa a IX-a în București: un elev cu media 9.10 va primi bursă de merit, în timp ce alți elevi cu media 9.95 nu vor primi burse de merit

Șase dintre cei șapte elevi admiși cu media 9.95 la Colegiul Național „Sfântul Sava”, profilul Real, specializarea Științe ale Naturii, nu vor primi bursă de merit, întrucât nu se încadrează…
Vezi articolul