Un jurnal de știință și teologie publicat în România, la Iași, are aceeași cotă ca revistele Nature și Science pentru profesorii și cercetătorii din Polonia, conform unei noi liste de evaluare a publicațiilor academice / Lista, care întărește poziția jurnalelor teologice, e criticată de universitarii polonezi

2.359 de vizualizări
Photo © Oleg Dudko | Dreamstime.com
O serie de schimbări introduse recent de Ministerul Educației din Polonia acordă o valoare superioară articolelor publicate în în jurnalele academice dedicate teologiei, articole care sunt cotate acum la fel de bine ca cele care apar în titluri internaționale de prim rang, precum Science, Nature sau The Lancet, potrivit Notes for Poland. Printre jurnalele cu punctaj maxim se numără și o publicație editată la Iași, “European Journal of Science and Theology”, care primește în Polonia același punctaj ca titlurile internaționale menționate.

Potrivit sursei citate, decizia autorităților poloneze de a restabili punctajele pentru publicații academice a fost adoptată în pofida criticilor formulate de mulți reprezentanți ai mediului academic din Polonia, având în vedere că punctajul asociat jurnalelor în care apar articolele este determinant atât pentru dezvoltarea profesională a profesorilor și cercetătorilor, cât și pentru nivelul de finanțare primit de universități. 

Iar acest punctaj a fost rescris de Minister, care a publicat, în iulie, o nouă listă de evaluare în care punctajul maxim, de 200 de puncte, este alocat articolelor care apar nu doar în Science sau Nature, ci și, de exemplu, în jurnalul “Person and the Challenges: The Journal of Theology, Education, Canon Law and Social Studies Inspired by Pope John Paul II”. Potrivit sursei citate, alte publicații cu punctaj foarte ridicat sunt un Anual de teologie catolică și un jurnal de Studii despre legislație și religie, publicat de Universitatea Catolică din Lublin, de unde provine și ministrul Educației din Polonia, Przemysław Czarnek, un susținător al întăririi educației creștine la nivel de sistem.

  • Lista completă publicată de ministerul polonez – aici

Sistemul de evaluare stabilește punctaje de la 20 la 200 de puncte pentru jurnalele din listă. Aceasta include și multe jurnale care apar în România, iar dintre cele identificate de Edupedu.ro cele mai multe sunt cotate cu 20 de puncte, iar câteva cu 40 sau 70 de puncte.

Comentariu ironic a unui profesor polonez la adresa apariției pe lista poloneză, cu punctaj maxim, a jurnalului publicat la Iași

Reprezentanți ai mediului academic polonez au semnalat, însă, și apariția, cu punctaj maxim de 200 de puncte, a European Journal of Science and Theology. Aceasta este o publicație găzduită de Universitatea Tehnică “Ghe. Asachi” din Iași, avându-i drept coordonatori editoriali pe profesorii Iulian Rusu și Gabriel Dan Suditu de la această  instituție de învățământ superior (vezi lista completă a boardului editorial). Ultimul volum (Vol. 19 no. 3 – iunie 2023) include, între altele, articole ale unor autori polonezi și titluri precum: “Știința și religia în cultura modenă: Interacțiuni și interdependențe” (8 pagini) sau “Cunoașterea și emoțiile lui Adam în Paradis: imaginând dreptatea originală cu Toma de Aquino”.

  • UPDATE 2 august 2023 Iulian Rusu, editor-șef al European Journal of Science and Theology, a transmis Edupedu.ro următorul mesaj, ca “răspuns” la acest articol – mesaj redat integral (în mesajul primit, textul este rostit într-un fișier video, pe imagini asociate unei conferințe din 2016, “Teologia și știința în dialog”): “Am abordat în primul rând relația generală între știință și teologie. E vorba în primul rând de cultură. Măcar atât: de cultură. Dar, cu atât mai mult cu cât lumea aceasta evoluează, din punct de vedere tehnologic, foarte rapid și cam necontrolat, pot să spun, eu zic că este important ca un absolvent de universitate, în general, să aibă noțiuni despre lumea în care trăim.”
Jurnalul iesean – punctaj 200 pe lista prezentata de Minsterul polonez al Educatiei

Notes from Poland menționează criticile exprimate de reprezentanți ai mediului universitar, care acuză, între altele, intenția de camuflare a incompetenței pentru anumiți membri ai corpului academic sau dorința de a favoriza anumite instituții. Sursa notează că ministrul Educației  a efectuat unele modificări și în 2021, ridicând, pe lista valabilă în ultimii ani, punctajul unor jurnale în care el însuși publicase, fapt condamnat de forurile de reprezentare ale mediului universitar.

Photo © Oleg Dudko | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount


2 comments
  1. Mi se pare normal din moment ce consensul stiintific este fabricat si “stiinta” din aceste “jurnale internationale de prim rang” incepe sa se asemene tot mai mult cu o religie cu tot asortimentul de tabuuri, blasfemii, anateme si ereziile de rigoare.

  2. Este evident o mizerie a analfabetilor functionali din Polonia sau a celor dispusi sa fure la concursuri pentru niste trogloditi! Exista clasificari internationale mult mai bune si, daca consideram AIS (adica article influence score) nu IF (adica impact factor, care este deja viciat de revistele de tip predatory) obtinem clasamente rezonabile ale revistelor in orice domeniu. In acest caz decizia este incorecta…

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Cercetarea – doar 510 milioane euro prin PNRR, deși ministrul Teleman spera la 2 miliarde / O primă reacție din comunitatea științifică: “Dumnezeu să ne ajute, că de la politicienii noștri nu mai avem ce aștepta” – cercetătorul Lucian Pintilie

Componenta “Cercetare, Dezvoltare și Inovare” a Planului Național de Relansare și Reziliență, prezentat vineri de Guvern, are un “buget inițial de negociere de 510 milioane euro. Suma este considerabil mai…
Vezi articolul

Cercetători români: Experiențele de stres înainte de examene sunt modelate de sănătatea mintală a studenților / Intervențiile în sănătate mintala aplicate în mediul universitar ar putea face experiența învățării și a examinării universal mai plăcută

Experiențele de stres în context de examinare sunt modelate de sănătatea mintală a studenților, arată un studiu coordonat de cercetători de la Universitatea din București. Coordonatoarea studiului, conf. univ. dr.…
Vezi articolul

Ministrul Teleman, despre prioritățile în cercetare: Finanțarea pentru revigorarea “pacientului în inaniție” trebuie direcționată în primul rând către dezvoltarea resurselor umane și către întărirea standardelor etice de evaluare

“Cercetarea e un pacient în inaniție, cu un sistem imunitar slăbit și care trebuie revigorat. Asta înseamnă finanțare predictibilă, direcționată cu scopul dezvoltării resurselor umane în primul rând și întărirea…
Vezi articolul