Un manual nu poate să fie prietenul profesorului fără ca elevii săi să-l perceapă ca atare / Cum se nasc manualele? Povestea nespusă a cărților care fac legătura dintre cele trei universuri: catedră, bancă și acasă (P)

1.086 de vizualizări
Cât de faină e prima săptămână de școală! Povești din vacanță, aventuri de împărtășit, haine noi de admirat, frizuri și coafuri noi, telefoane și alte gadgeturi pe care unii le au de pe la neamurile plecate din țară și… manuale noi. În clasă, același zumzet ca-ntotdeauna, doar subiectele de discuție sunt un pic diferite. Într-un colț de clasă, două fete răsfoiesc manualul Booklet de Limba și literatura română, de pe coperta căruia zâmbește o adolescentă simpatică.

Cartea se deschide la Definitiv, de Lavinia Braniște, și ochii fetelor se opresc pe…

„Mă întreabă cum e în Spania și eu spun că e cald, fiindcă nici nu știu de unde să încep această poveste. Deocamdată nu vreau să‑i spun că rămânem definitiv, pentru că o să mă întrebe de ce. […]

Dar acolo de unde vin eu e mult mai cald de atât, îmi vine să‑i spun, dar nu știu de fapt de unde vin. Poate că nu vin nici de acolo și nici de aici și poate că‑mi mai trebuie mulți ani de acum înainte ca să construiesc locul de unde vin.”

Manualul aterizează în ghiozdan cu gândul „Interesant, lasă că citesc restul acasă” și „Oricum azi nu ne dau teme la nicio materie”. Liniște. Profa a intrat în clasă. N-are catalog. Începe ora.

În mintea fetelor rămâne o întrebare: „Cum a ajuns textul ăsta în manual?”

Un text cu o temă dureros de actuală. O temă care vorbește despre acei copii aflați între două universuri paralele: trecutul de care părinții lor au fugit, luând-o de la capăt într-o altă țară, și noua viață clădită în străinătate. Copii prinși într-o lume a adulților, pe care încearcă să o înțeleagă. Dar… cum să înțelegi niște adulți care nu se înțeleg pe ei înșiși? Cum să înțelegi prezentul, când ți se repetă că „era mai bine pe vremea lu’…” sau „numai prostii vă bagă în cap, la școală…” și cum să îți proiectezi viitorul în țara de adopție, alături de prieteni și colegi de școală, când auzi că „o să ne întoarcem în România la un moment dat și o să o luăm de la capăt”?

Copii sacrificați între două lumi, copii fără un viitor coerent din cauza „supradozei de trecut” administrate încă de la o vârstă fragedă atât de bunici, cât și de părinți. Copii pentru care telefonul mobil, cu toate aplicațiile lui zgomotoase și amuzante, a devenit cel mai bun prieten, un mijloc de a evada din universul domestic și din realitatea schizoidă?

Tema crizei identitare se regăsește și în manualul de Consiliere și dezvoltare personală de clasa a VI-a, dar să le luăm pe rând.

Cu nouă luni în urmă, ianuarie 2023, București, redacția editurii Booklet

Ministerul Educației tocmai a lansat licitația de manuale. Colegii din redacție se uită curioși peste lista cu loturi să vadă ce clase și discipline trebuie să pregătească. Comunicare în limba română – clasa I (o să avem mult de lucru aici, sunt multe imagini, trebuie să scriem literele de mână). Matematică și explorarea mediului – clasa I (și aici o să avem de furcă). Mai departe. Avem și clasa a VI-aBiologie, Geografie, Istorie, limbi străine, Limba și literatura română, Matematică și lista continuă. Emoție, suspans, încordare.

Directorul editorial și redactorul-șef s-au închis în sala de ședințe. După câteva ore, ies și răsuflă ușurați. Deja au discutat cu autorii care urmează să se ocupe de manuale, au făcut planul, au bifat din activitățile curente și au adăugat altele noi:

  • de verificat programele școlare
  • de paginat o lecție-model să vedem cât spațiu avem
  • de căutat referenți
  • de contactat firma care se ocupă de manualele digitale
  • de discutat pentru înregistrări și videoclipuri
  • de făcut un nou abonament de poze (în caz că nu ne ajunge cel de acum)

etc. etc.

Vine apoi și momentul repartizării manualelor; fiecărui redactor îi revin două sau trei. Să ne apucăm de treabă!

VIDEO: Redacția Booklet – povestea manualelor pentru clasele I, a II-a și a VI-a
Ce texte intră în manualul de Română de a șasea?

Libertatea profesorilor și a autorilor de manual de a alege texte-suport pentru procesul de predare-învățare poate deveni adesea o adevărată povară. Pe lângă faptul că aceste texte trebuie să ajute la formarea unor competențe (de tipul rezumarea unor texte, cu grade diverse de dificultate sau prezentarea unor răspunsuri personale, creative şi critice pe marginea unor texte diverse, competențe specificate în programa de clasa a VI-a), ele trebuie să bifeze următoarele criterii: valoric, estetic, formativ și adecvat vârstei elevilor.

Dincolo de exercițiile de înțelegere și de identificare a unor elemente care apar explicit în text și care țin de familiarizarea elevilor cu noțiuni de teorie a literaturii, textele-suport ar trebui alese și pentru altceva. La fel de importante sunt valorile și mesajul pe care le transmit, formele perfect(ibil)e cu care îmbracă o emoție sau un sentiment, felul în care încurajează corijarea unor comportamente degradante sau vătămătoare, modul în care formează niște deprinderi specifice elevului de clasa a VI-a sau ceea ce transmit copiilor despre lumea lor.

Lumea lor… lumea elevilor. Aceasta a fost și intenția Andreei Goldiș, coordonatoarea manualului de Limba și literatura română – să creeze un manual care să fie al elevului, care să comunice cu acesta și să-i fie un prieten de nădejde.

Un manual nu poate să fie prietenul profesorului fără ca elevii săi să-l perceapă ca atare

Avem nevoie de valori, principii, teme actuale și autori contemporani pentru manualul de Limba și literatura română… Este necesar un suflu nou în conținutul educațional, iar manualul trebuie să fie orientat către elev…”. Așa suna discuția dintre redactorul-șef Booklet și Andreea Goldiș. Tot ea spunea că „un manual nu poate să fie prietenul profesorului fără ca elevii săi să-l perceapă ca atare.”

De aceea, una dintre ideile care au stat la baza manualului a fost aceea că este mai ușor să formezi competențele elevului pornind de la specificul lumii sale. Cu alte cuvinte, lumea copilului întâlnește cunoașterea.

Radu Vancu, despre Manualul Booklet Limba și literatura română pentru clasa a VI-a
Lumea copilului întâlnește cunoașterea

Ce face ca un text să devină atractiv pentru un copil de 12 ani, de secol XXI, care percepe noțiunea de „poveste” sub formă de videoclip de pe YouTube sau short-clip de pe Instagram ori TikTok? Profesorul le poate folosi în cadrul orei sau se tem de asta…? O sunăm și pe coordonatoarea departamentului de ficțiune (Booklet Fiction și ForTeen) să ne ajute cu sugestii, pentru că ea „știe ce citesc copiii care citesc”. Iar dacă pornim de la lumea lui, înseamnă că și temele pe care textele-suport le propun trebuie să fie în acord cu aceasta.

Decizia e definitivă: manualul va începe cu textul Laviniei Braniște, Definitiv, o poveste despre o fetiță prinsă între două lumi: Spania, țara în care a crescut împreună cu părinții ei plecați la muncă, și România – țara bunicilor – de care nu o mai leagă prea multe…

Ce-i frământă, cu adevărat, pe copii?

Dacă toți profesorii ar folosi, măcar o dată pe lună, manualul „de dirigenție”, poate că o parte dintre preadolescenți ar găsi mai repede răspunsuri la întrebări care îi frământă. Dar, la ora de dirigenție se poate face română, matematică, fizică, biologie, chimie, franceză, engleză etc.

Începem să discutăm în redacție despre cum vor folosi profesorii cele două manuale la clasă. Ne întrebăm câți dintre profesori vor valorifica metoda de învățare prin descoperire  a fiecărei lecții din manualul de Limba și literatura română, din secțiunea Descopăr? Vor folosi diriginții profesori de limba română temele manualului pentru a ajuta copilul de 12 ani să treacă mai ușor peste blocajele emoționale, hopurile identitare și traumele afective inerente vârstei?

Imaginația ne zboară în sala de clasă, unde unii copii citesc pe litere: „D-e-fiiii-niiii-t-i-vîîîî”. Fac eforturi să citească. Pentru ei, povestea rămâne o himeră la care e imposibil să ajungă. Pentru ei, cartea e plină de litere, nu de povești.

Cum îl faci pe Caragiale „cool” pentru elevi?

În prima unitate a manualului de Limba română pentru clasa a VI-a, secțiunea de Interculturalitate este dedicată „Românilor în străinătate”. Privit prin ochii unui copil, acest fenomen social-demografic devine o poveste interesantă despre „aici” și „dincolo”, despre „în țară” și „afară”, despre „De unde sunt eu?” și „Cine sunt eu?”.

Cu D-l Goe de I.L. Caragiale, textul din deschiderea unității 2, echilibrăm balanța dintre scriitorii contemporani și cei canonici. Un text clasic, dar propus într-o nouă cheie de lectură care pornește de la ideea că nu există copii răi, ci doar o societate care nu e suficient de atentă la nevoile lor. Integrarea lui în tematica „Familie, generații, lumi” este un bun prilej pentru a aduce în secțiunea „Interculturalitate” un fragment din textul scris de Andra Matzal pentru Scena9: Crăciunul copiilor refugiați.

Radu Paraschivescu acceptă să scrie Glorie zeului Click care deschide în forță unitatea 5 a manualului, intitulată Lumea are buton on/off. Și, dacă tot ne-am apropiat de prezent, să trăim clipa până la capăt: îl sunăm, cu speranță, pe Andrei Dósa și îl rugăm (pe de o parte Andreea Goldiș, pe de altă parte noi, din redacție) să adapteze poezia google este tatăl meu la nivelul de înțelegere de clasa a VI-a.

Poetul brașovean intervine asupra textului și manualul se fixează profund în prezent. După ce vorbim despre clone, avatar, fake-news sau alter-ego virtual, copilul descoperă în recapitulare un text adaptat după articolul scris de Ioana Pelehatăi, „Like, subscribe și clopoțel!” Cum e să fii copil‑influencer în România, apărut în Scena9, în 2020.

Dar ce te faci când textele au doar șase litere, iar copiii abia învață să citească?

Manualul de Comunicare în limba română pentru clasa I este o mare provocare pentru orice redactor. Încearcă să găsești cuvinte folosind doar literele M, A, N, R, U și E. Desparte-le în silabe, alcătuiește propoziții care să aibă sens, creează povești cu ele, apoi încearcă să faci versuri…

Un lucru e clar, redactorul trebuie să șteargă cu buretele restul literelor din minte și să transpire intens scriind în caietul de tip I „A n a  a r e  m e r e.” pentru a descoperi că… între ghilimele nu există o propoziție, nu există nici „Ana”, nici „mere”. Există doar „a” mare de mână legat printr-o codiță (care seamănă cu un bastonaș) de „n” (care are mai puține bucle decât „m”) și la final avem încă un „a”, dar de data asta „mic, de mână”. Apoi avem încă un „a” mic de mână și trebuie să fim atenți la „r” mic de mână care are o buclă micuță, care seamănă cu o codiță de purcel și se leagă de „e” care e simplu de făcut pentru că seamănă cu o panglică ce are aripile suprapuse. Când punem punct sună clopoțelul, pentru că

„Ana are mere.” este o provocare atât de solicitantă, încât acoperă întreaga oră de curs

„Ana are mere.” este cel mai complicat „desen” din viața unui școlar, pentru că este momentul de tranziție de la etapa prealfabetară la procesul de alfabetizare. Nu există întrebări pentru „Ana are mere.”, nu există „Cine are mere?”, nu există „Ce are Ana?”, există doar litere care se așează frumos pe coala caietului, se leagă și stârnesc aplauze din partea Doamnei și bravo-uri din partea părinților.

Martie 2023. Redacția Booklet. Ultimele corecturi, ultimele retușuri.

Coordonatorii de proiect subliniază, cu atenție, conținuturile din programa școlară și le compară cu manuscrisele trimise de autori. Întreaga redacție vibrează de emoție și adrenalină. Fiecare literă de pe fiecare pagină e cântărită iar și iar, apoi așezată la locul potrivit, iar cerințele exercițiilor sunt adaptate la nivelul și competențele elevilor. 

Manuscrisele sosite de la autori, redactate și editate, se transformă în pagini de manual cu ajutorul graficienilor, al tehnoredactorilor și al ilustratorilor. Enunțuri, fragmente de texte, cerințe, itemi obiectivi, semiobiectivi și subiectivi, descriptori de performanță, organizatoare grafice la început de unitate, toate acestea intră într-un malaxor imaginar, dătător de sens didactic.

Ultimele corecturi, ultimele retușuri. Urmează două luni de emoții în așteptarea rezultatelor evaluării. Apoi alte două săptămâni în care manualele vor fi promovate și prezentate profesorilor pentru a fi alese ca material didactic de folosit la clasă.

Din acest punct, nu mai rămâne decât un singur pas, alegerea pe care o vor face profesorii, până când manualele Booklet vor ajunge în ghiozdanele copiilor de clasa a VI-a, făcând legătura dintre cele trei universuri: catedră – bancă – acasă.

Editura Booklet, un sfert de veac de tradiție și inovare pe plan educațional

Editura Booklet are o vechime de peste 25 de ani și este în topul primelor trei edituri românești de carte educațională. Conform Forbes, în 2022, Booklet a înregistrat o creștere de aproape 25% a cifrei de afaceri față de anul 2021. În clasamentul Forbes al bilanțurilor financiare ale editurilor din 2022, Booklet se poziționează pe locul 5.

Milioane de elevi din România învață după cele 33 de manuale Booklet și, anual, editura vinde 2,4 milioane de cărți.

Ghidurile Booklet pentru Evaluarea Națională și pentru bacalaureat sunt în topul preferințelor profesorilor și în topul celor mai vândute titluri de cărți educaționale de pe piața românească.

De-a lungul timpului, Booklet a participat alături de cele mai importante edituri din lume la Târgul Internațional de Carte de la Frankfurt, ajuns în 2023 la cea de-a 75-a ediție. În 2023, aici au fost prezenți 105 000 de vizitatori din sectorul editării și distribuției de carte veniți din 130 de țări. Booklet s-a aflat printre cei peste 4 000 de expozanți din 95 de țări și cărțile cu avionul de hârtie pe copertă au arătat vizitatorilor că produsele educaționale made in Romania pot concura oricând cu cele europene.

Citește și:

Manualul „Istoria evreilor. Holocaustul”, pentru clasele a XI-a, a XII-a, structurat pe unități de învățare, cu zece studii de caz și o sută de fișiere multimedia, este pregătit de Booklet pentru anul școlar 2024-2025

Peste 90 de liceeni înscriși în proiectul MOV – Meditații Oferite de Voluntari – îi susțin pe elevii din mediul rural să se pregătească pentru Evaluarea Națională, folosind și ghidurile Booklet pe post de materiale didactice în procesul de meditare (P)
Examene fără emoții în 2024 alături de Ghidurile Booklet pentru Evaluarea Națională și Bacalaureat, pregătite de autori de excepție, adaptate în conformitate cu noile modele de subiecte și noua programă școlară propuse de Ministerul Educației 
Profesorii pentru învățământ primar își aleg manualele pentru anul școlar 2024-2025 / Recomandări pentru clasa I de la Editura Booklet (P)

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Lista cu manualele școlare de la clasa I până la clasa a XII-a, aprobate de Ministerul Educației pentru a fi folosite la școală în anul 2022-2023, a fost publicată de către Centrul de Politici și Evaluare în Educație

Cataloagele de manuale școlare, unul pentru învățământ primar și gimnazial și celălalt pentru învățământ liceal, aprobate pentru folosirea în anul școlar 2022-2023, au fost publicate de către Centrul Național de…
Vezi articolul

DOCUMENT Orarul elevilor nu trebuie să depășească 4-5 ore pe zi la gimnaziu și 5-6 ore la liceu. Prevederile publicate în Monitorul Oficial contrazic actualele planuri-cadru

În orarul școlar, numărul zilnic de ore de activitate nu trebuie să depășească 4-5 ore pe zi pentru învățământul gimnazial, prevede Ordinul Ministerului Sănătății nr 1.456, publicat vineri în Monitorul…
Vezi articolul

„Am primit sfaturi de la mulți profesori din facultate, dacă totuși vrem să intrăm în învățământ, să o facem în afară, ceea ce mi se pare lipsit de speranță” – mesajul unei studente care vrea să fie profesoară, prezentă la protest

„Eu vreau să fiu profesoară și situația profesorilor este absolut jenantă. Suntem din ce în ce mai puțini tocmai pentru că suntem descurajați de condițiile din învățământ. Am primit chiar…
Vezi articolul