Secretarul de stat în Ministerul Educației, Bogdan Cristescu, a spus legat de finanțarea orelor din curriculum la decizia elevului din oferta școlii (CDEOȘ) la liceu, propuse în noile planuri-cadru, că „atunci când avem impactul financiar și noi mergem cu el la Ministerul de Finanțe, la Guvern”. În cadrul celei de-a doua dezbateri publice pe planurile-cadru pentru liceu, organizată de Ministerul Educației la Universitatea Babeș-Bolyai (UBB) din Cluj, Bogdan Cristescu a spus că, potrivit legii, momentan e nevoie de cel puțin 14 elevi, însă metodologia privind cum se va desfășura CDEOȘ încă nu este finalizată și depinde mult de forma în care vor fi adoptate planurile-cadru puse în dezbatere.
Secretarul de stat Bogdan Cristescu a fost întrebat de un profesor universitar de la Universitatea Babeș Bolyai, cum vor fi plătiți profesorii în CDEOȘ dacă au un număr mic de elevi și care este numărul minim necesar pentru înființarea unui opțional pe o disciplină.
Bogdan Cristescu a spus că deocamdată nu există un impact financiar realizat de Minister și a menționat că așteaptă finalizarea planurilor-cadru, după dezbateri pentru a putea merge la Ministerul de Finanțe și la Guvern cu impactul financiar.
Despre numărul minim de elevi pentru un opțional a precizat că este de minimum 14 elevi, potrivit legii Educației. De precizat, orele se pot desfășura cu elevi din clase diferite, prevede noua Lege a educației.
Redăm dialogul integral:
Simion Breaz, profesor UBB: În primul rând, o întrebare care cred că e valabilă pentru toată lumea, pentru orice specializare: Care se estimează a fi numărul minim de elevi necesar pentru includerea unei propuneri în CDEOȘ și aici aș dori un răspuns altfel decât am văzut acum câteva zile la televizor, când un reprezentant al Ministerului i-a răspuns unui elev că geografia, împreună cu informatica nu este relevantă pentru toți elevii. Nici matematica nu este relevantă pentru toți elevii. De la mate – info la Cluj se poate da admitere din informatică.
Bogdan Cristescu, secretar de stat în Ministerul Educației: Intenția noastră la acest moment, dar v-am spus, ca să putem bate în cuie lucrurile trebuie să avem niște planuri-cadru ca să știm care va fi impactul financiar, pentru că atunci când avem impactul financiar și noi mergem cu el la Ministerul de Finanțe, la Guvern și așa mai departe. Intenția noastră la acest moment este să respectăm legea care spune 14 elevi minim pentru un efectiv. De la această idee am plecat. Dacă vorbim de norme.
Simion Breaz: Revenim la prima întrebare: deci dintr-o clasă de 25 nu se pot face două grupe, una cu 15 și una cu 10?
Bogdan Cristescu: Nu, dar din trei clase cu 25 se pot face.
Simion Breaz: Deci nu este în interesul elevului, este al unor elevi.
Bogdan Cristescu: Din cinci clase cu 20 de elevi și din trei clase cu 25 de elevi se pot face cinci grupuri.
Gabriel Vrînceanu, șef-serviciu curriculum MEC: Ceea ce ne dorim este ca în momentul în care într-o școală se definește, se construiește analiza de nevoie pentru CDEOȘ, aceasta să conducă la o propunere de opționale către elevi în consultare cu aceștia, iar propunerea nu mai este pe clasă, în sensul că dirigintele ia propunere de la profesorii clasei respective și propune opționale cu profesorii clasei respective, ci e o propunere care se face pe ansamblu tuturor claselor de un anumit an de studiu, evident ținând cont de particularități, unele particularități legate de traseu educațional, filieră, profil, specializare, dar în sensul că la o clasă poate veni un opțional propus de alt profesor de la altă clasă, astfel încât într-adevăr vor fi situații… Dar iarăși, dacă ne ducem la punctual și vom bloca un proiect pe situații punctuale, unde putem găsi soluții punctuale, nu cred că abordăm bine.
În general, găsim măcar licee care au două clase pe același nivel, deci ar putea dintr-un astfel de efectiv cumulat să poată aplica principiu împărțirii pe grupe la CDEOȘ.
Ce înseamnă curriculum la alegerea elevului din oferta școlii, potrivit proiectului Ministerului Educației
Curriculumul la decizia elevului din oferta școlii reprezintă segmentul curriculumului național care permite dezvoltarea de către fiecare unitate de învățământ a propriului proiect curricular.
- pentru învățământul liceal, filiera teoretică și filiera vocațională, constituie o ofertă educațională propusă la nivel național/regional/local/al unității de învățământ și care promovează trasee particulare de învățare, pentru susținerea nevoilor și intereselor specifice de învățare ale elevilor, unor performanțe diferențiate și nevoilor comunității locale.
- pentru învățământul liceal tehnologic, este elaborat de unitatea de învățământ, în parteneriat cu operatorii economici/autoritățile administrației publice locale, pentru adaptarea formării profesionale a elevilor la nevoile locale ale pieței muncii și se implementează pe durata stagiilor de pregătire practică, în funcție de numărul de ore alocat prin planurile-cadru;
Principalele categorii de opționale din CDEOȘ sunt:
- opțional de aprofundare – are ca scop realizarea unui parcurs suplimentar pentru dezvoltarea competențelor specifice prevăzute de programa școlară a unei discipline obligatorii, prin noi activități de învățare; acesta nu necesită programă școlară nouă;
- opțional ca disciplină nouă/domeniu nou de studiu – opțional care introduce o disciplină nouă față de cele incluse în trunchiul comun/în curriculum de specialitate sau introduce noi domenii/teme corespunzătoare unei discipline din trunchiul comun/curriculum de specialitate sau le dezvoltă pe cele existente; acesta necesită programă școlară nouă;
- opțional integrat – opțional structurat din perspectiva domeniilor de cunoaștere, în jurul unei teme integratoare pentru o anumită arie curriculară sau pentru mai multe arii curriculare; acesta necesită programă școlară nouă.
După nivelul la care se elaborează programele școlare și de constituire a ofertei, opționalele de tip disciplină nouă/integrat sunt de două categorii:
- opționale în ofertă națională, cu programă școlară elaborată, după caz, în cadrul grupurilor de lucru specifice, constituite la nivelul Ministerului Educației și Cercetării, sau inițiată de alte instituții reprezentative/în cadrul unor proiecte educaționale de interes național, aprobată prin ordin al ministrului educației și cercetării;
- opționale în ofertă regională/locală/a unității de învățământ, cu programă școlară elaborată la nivel regional/local/al unității de învățământ, cu respectarea structurii programelor școlare pentru disciplinele din TC.
Plaja orară CDEOȘ
Fixează un număr minim de ore obligatorii pentru acest segment curricular, în care sunt incluse implicit/explicit discipline cu alocare orară și prin care se asigură, după caz, cel puțin o oră/săptămână/an școlar pentru studiul unor opționale din oferta națională;
fixează un număr maxim de ore pentru acest segment curricular;
după caz, asigură numărul necesar de ore pentru clase cu predare intensiv/bilingv, conform prevederilor Legii învățământului preuniversitar nr. 198/2023.
Precizări suplimentare pentru CDEOȘ:
▪ susține studiul unor discipline din Trunchiul Comun și/sau CS::
- prin includerea în ofertă a unor opționale de tip aprofundare/nouă disciplină/opțional integrat, după caz cu menționarea acestora în notele specifice ale planurilor-cadru, având în vedere alocarea de ore atât pentru profil/specializare, cât și complementar profilului;
- pentru asigurarea studiului unei limbii moderne, la secțiile/clasele cu predarea unei limbi moderne în regim intensiv/bilingv; în această situație, orele se vor considera ca parte componentă a curriculumului de specialitate; în cazul claselor cu predarea unei limbi moderne în regim bilingv, care funcționează în baza unor acorduri bilaterale, în care necesarul de ore nu poate fi asigurat integral din TC, CS și CDEOȘ, diferența de ore necesare se alocă prin depășirea numărului maxim de ore prevăzute în planurile–cadru de învățământ pentru filierele, profilurile, specializările/calificările profesionale respective;
- în pachetele de discipline ce constituie CDEOȘ, cu excepția claselor cu predare a unei limbi moderne în regim bilingv, în cazul în care plaja orară permite, unitatea de învățământ va include cel puțin un opțional ca disciplină nouă/integrat din oferta națională, cu prioritate pentru Educația financiară și/sau Educația juridică; de asemenea, se va acorda prioritate unor discipline fundamentale pentru dezvoltarea psihocaracterială și etapa de vârstă la care se află elevii (Autocunoaștere și autoreglare personală, Stil de viață sănătos și Elemente de educație antreprenorială);
- propunerile de opționale de la nivelul unității de învățământ se vor încadra în demersuri științifice și artistice consacrate, evitându-se, sub riscul sancțiunilor etice, includerea unor teme sau discipline de pseudoștiință (în aceste sens, se va elabora un ghid la nivel național);
- implementarea CDEOȘ este obligatorie, se poate desfășura cu elevi din clase diferite și poate fi implementată în sistem modular.
Informații de context
Aceste planuri-cadru ar urma să fie „gata de implementat din septembrie 2026” pentru actualii elevi de clasa a VII-a care vor intra atunci în clasa a IX-a, potrivit Ministrului Educației și Cercetării.
Prima dezbatere națională despre planurile-cadru de liceu 2025 a avut loc în format fizic, la Politehnica București, marți, 11 februarie, de la ora 16:00
Declarații din dezbatere:
Dezbaterile au loc în următoarele orașe:
- București – 11 februarie 2025
- Cluj-Napoca – 14 februarie 2025
- Iași – 25 februarie 2025
- Timișoara – 4 martie 2025
- Dezbatere online – 6 martie 2025
5 comments
Iată dovada clară că de fapt toată prezentarea pretențioasă este fum mediatic.
In realitate CDEOS vor fi fix ce au fost înainte.
Fără relevanță.
Scenariile sunt multiple si le știe si ministerul doar că încearca să deturneze.
Ai doar 13 doritori.
Nu se face.
Ai 50 de doritori.
Nu se face decât pt 30, restul?
Ai câte 13 doritori pt fiecare CDEOS ofertat.
Nu se face niciunul.
Continuăm scenariul.
Ai 14 ore in TC si CS si 4 in CDEOS.
Nu faci nicio ora pt ca nu ai 14 doritori pt niciunul.Ai doar 12 sau 13.
Ai pierdut 25 la sută din normă si nu ai ce să faci pt că ministerul NU finanțează descentralizarea.
Și așa ajungem din nou la cauza problemei.
DAȚI cei 6% din PIB chiar dacă NU mai aveți bani de avioane private.
Dacă efectivul unei clase este de 26 (teoretic, ca practic nu se respecta nimic), 13,5 e cifra corecta. Glumesc, dar e o contradicție oarecum între dreptul fiecărui elev să aleagă și dreptul statului să calculeze contabiliceste. Și de la glumă spre serios, chiar trebuie să așteptați finalizarea planurilor pt un studiu de impact financiar? Puteți încerca o simulare de buget și veți vedea că nu există acoperire nici pentru cea mai simpla varianta de CDEOȘ. Uitați-vă la bugetele liceelor de artă și bilingve unde veți vedea de zeci de ani deficit ce se explică prin grupe de studiu.
`exact cum spunea un reprezentant al elevilor – intr-un sistem axat pe note, intr-o societate majoritar dezinteresata de cunoastere si captiva in continut de duzina, elevii (si parintii lor) se vor duce catre optionale unde sunt profesori care ii lasa in pace si le dau 10 pe nimic. Intr-o clasa ai maxim 10% elevi curiosi. Nu se vor strange neam 14 elevi / disciplina optionala. Profesorul ar trebui sa isi poata completa norma didactica prin orele optionale, indiferent daca la cursul pe care il tine vin 30 sau 3 elevi. Sau sa se dea macar doar calificative, fara relevanta la media generala (chair daca nu mai conteaza la admitere, traditia este bine ancorata). Apropos, si religia este tot un optional, tot calificative trebuie date sau nimic, si nu cate un 10 vanat care ajuta media.
Înțeleg că proiectul noului plan-cadru totuși nu va asigura interesul elevului în parte. In instituțiile cu un număr mic de elevi decizia de aprobare a disciplinei va fi în favoarea /pe interesul unor elevi, alții vor fi in situația de a se conforma, sau… Ar fi pe interesul fiecărui elev dacă instituțiile ar deschide grupe pe fiecare disciplină de studiu indiferent de numărul de elevi care au solicitat disciplina respectivă (și cu un elev). Consider că ar putea să apară probleme și in asigurarea cu cadre. Exemplu: admitem că in careva an la geografie au fost aprobate 1-2 grupe, în următorii – multe grupe sau invers. Alta ar fi situația daca toate disciplinele ar rămîne în planul-cadru al instituției indiferent de numărul elevilor solicitanți. Dar în plan financiar…?
Din cinci clase paralele facem niște CDEOȘ-uri… Oameni buni, câte licee au cinci clase paralele?! Ăsta se aude vorbind??
Și e nevoie de 14 ca să faci o grupă. OK, din 24-26 câți care clasa, 14-20 aleg un opțional, CE FAC RESTUL?! Că ei nu aleg acel opțional și nici nu se adună destui pentru altul (care poate fi de asemenea ales aleatoriu, din ce-a mai rămas).
DECI? Aud? *greieri*
Are dreptate cel care spune că opționalul nu e pentru ”elevi” ci pentru ”niște” elevi. Ceilalți, dacă nu optează pentru ceva din ofertă sau nu sunt destui la număr… CE FAC?!