Vaccinurile – cele mai vizibile dovezi că anul Covid-19 a schimbat complet întreg domeniul cercetării. În 2020, au fost de două ori mai multe studii despre noul coronavirus decât s-au scris despre alte epidemii în zeci de ani

3.412 vizualizări
Foto: © Dreamstime.com
Vaccinurile împotriva noului coronavirus, precum cel care a fost aprobat luni, de către specialiști, spre folosire la nivel european, sunt cele mai palpabile rezultate ale unui proces ce a revoluționat într-un singur an întreg sectorul cercetării. Goana după vaccin, după elucidarea “misterelor” virusului care a dat lumea peste cap a fost un fenomen nemaivăzut în știință, după cum reiese dintr-o analiză publicată recent de publicația The Atlantic, care trece în revistă tot ce s-a întâmplat în domeniu, în 2020.

The Atlantic amintește că, în urmă cu doar un an, în toamna lui 2019, existau “zero oameni de știință care să studieze Covid-19, pentru că nimeni nu știa că boala există”. De atunci până în martie 2020, virusul se răspândise în peste 170 de țări și infectase peste 750.000 de oameni, marcând un punct de cotitură în istoria științei.

Publicația arată că, pe parcursul acestui an, biblioteca destinată cercetării medicale PubMed a listat peste 74.000 de cercetări științifice legate de Covid-19, de peste două ori mai mult decât cele existente despre poliomielită, pojar sau alte boli care afectează omenirea de secole. Comparativ, despre ebola s-au publicat, din 1976 până acum, doar 9.700 de articole științifice. 

Este dat exemplul publicației de specialitate New England Journal of Medicine, care a primit de la începutul anului până în septembrie 30.000 de cercetări, cu 16.000 mai multe decât în întreg anul 2019: “toată această diferență înseamnă Covid-19”, este citat redactorul-șef Eric Rubin.

The Atlantic îl citează și pe Madhukar Pai, expert de la de la McGill University, potrivit căruia “nimic, de-a lungul istoriei, nu se apropie ca proporții cu punctul de cotitură care se întâmplă acum” în cercetare.

Pentru aceasta există și explicații simple, precum aceea că numărul cercetătorilor a crescut mult în ultimele decenii. Dar există și fenomene ale momentului: potrivit unui sondaj realizat în rândul a 2.500 de cercetători din SUA, Canada și Europa, 32% dintre respondenți au spus că și-au schimbat obiectul activității, pentru a se ocupa de pandemie.

Publicația citată arată că efortul cercetării globale a dat deja rezultate fără precedent: teste de diagnostic ultrarapide, volume de date fără precedent, ce permit cea mai detaliată imagine a evoluției unei boli, vaccinurile dezvoltate cu o viteză-record.

Pe de altă parte, tot procesul vine are și neajunsuri majore: volumul uriaș de studii include și cercetări greșite care, pe parcurs, au produs confuzie și au determinat politici publice nepotrivite.

Cercetări esențiale, precum cele legate de schimbările climatice, cercetări precum cele referitoare la migrația păsărilor sau altele au fost afectate profund, deoarece, în context pandemic, nu au mai putut fi adunate date sau au pierdut finanțarea necesară.

Pe de altă parte, cercetarea privind Covid-19 a devenit ținta unor finanțări fără precedent din partea guvernelor, universităților sau organizațiilor filantropice. Iar cercetarea medicală a fost completată de un val de studii în domenii conexe – de la științe sociale la cele privind impactul economic sau tehnologiile.

  • Istoria cercetării Covid realizată de The Atlantic – integral aici

Photo 184026584 © BiancoBlueDreamstime.com

Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

ANALIZĂ Învățământul superior românesc – în coada Europei Centrale și de Est, depășit inclusiv de țări mult mai mici și cu mai puține universități, în trei clasamente-cheie: Times Higher Education, QS și Shanghai Ranking

Universitățile românești au, în ansamblul lor, o performanță mai slabă în clasamentele internaționale comparativ atât cu principalii piloni ai învățământului superior din Europa Centrală și de Est – Polonia, Republica…
Vezi articolul

Prăpastia dintre țări ca România și cele care investesc serios în învățământul superior este de așteptat să crească, după criza Covid-19 – Asociația Universităților Europene

Prăpastia dintre țările cu investiții mari în învățământul superior și cele, printre care și România, unde finanțarea universităților a scăzut în ultimul deceniu este de așteptat să se mărească în…
Vezi articolul

Reforma educației digitale în Cehia: modalități “etice, eficiente și sigure” prin care elevii de școală primară și gimnaziu vor învăța “noua informatică”, de la algoritmi la coding și procesarea seturilor mari de date

Elevii cehi vor începe din școala primară să își formeze primele idei despre cum să stocheze date și informații și cum să folosească diverse elemente digitale din lumea din jurul…
Vezi articolul