Vineri, 9 mai, ultima zi în care profesorii, directorii și personalul auxiliar pot depune la secretariatele școlilor dosarele pentru gradația de merit 2025

40.585 de vizualizări
Foto: © Justlight | Dreamstime.com
Profesorii, directorii și personalul auxiliar mai pot depune, vineri, 9 mai, la secretariatele școlilor dosarele pentru gradația de merit 2025, conform calendarului oficial. Educatoarele, învățătorii, profesorii consilieri și logopezii din comisiile din cadrul unităților de învățământ pot să primească cel mult 6 puncte, potrivit unei rectificări publicate în Monitorul Oficial.

Spre deosebire de anul trecut, sunt acceptate doar documente justificative emise de unităţi de învăţământ preuniversitar, de instituții de învățământ superior, de inspectorate școlare, case ale corpului didactic, centre de excelență, CJRAE/CMBRAE, precum și de Ministerul Educației și Cercetării și de instituțiile și unitățile care funcționează în subordinea sau coordonarea Ministerului Educației și Cercetării.

„Se acceptă doar documente justificative emise de unităţi de învăţământ preuniversitar, de instituții de învățământ superior, de inspectorate școlare, case ale corpului didactic, centre de excelență, CJRAE/CMBRAE, precum și de Ministerul Educației și Cercetării și de instituțiile și unitățile care funcționează în subordinea sau coordonarea Ministerului Educației și Cercetării, conform Hotărârii Guvernului nr. 731/2024 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Educaţiei şi Cercetării cu modificările și completările ulterioare, respectiv de parteneri sociali ai Ministerului Educaţiei şi Cercetării.

Documentele emise de alte instituții, organizații non guvernamentale, sau organisme instituționale, pot fi depuse și acceptate ca documente justificative numai în condițiile în care sunt vizate prin semnătură/certificate de directorul unității de învățământ sau de un reprezentant al inspectoratului școlar (ex: inspector școlar care coordonează disciplina/ domeniul, inspector școlar general adjunct, inspector școlar general)”, conform metodologiei.

Daniel David, ministrul Educației și Cercetării, a declarat la prezentarea raportului săptămânal că documentele pentru obținerea gradației de merit 2025 „nu poți să le pui pur și simplu la dosar”. „Trebuie să fie confirmate de conducerea școlii”, a precizat acesta. Răspunsul a venit după ce ministrul a fost întrebat ce părere are despre diplomele și certificatele false.

Calendarul pentru acordarea gradațiilor de merit

4. Depunerea de către candidaţi a dosarelor la secretariatul unităţii/instituţiei de învăţământ preuniversitar de stat, cu personalitate juridică. Perioada: 5 – 9 mai 2025

5. Depunerea dosarelor care conţin documentele justificative privind activitatea candidatului respectiv la secretariatul/registratura inspectoratului şcolar/Ministerului Educației și Cercetării, în cazul Palatului Naţional al Copiilor. Perioada: 12 – 13 mai 2025

6. Analiza dosarelor de către inspectorul şcolar care coordonează disciplina, cu consultarea consiliului consultativ, şi elaborarea raportului referitor la activitatea candidatului în specialitate; verificarea dosarelor şi acordarea punctajelor de către comisia de evaluare a dosarelor depuse în vederea acordării gradaţiei de merit; aprobarea listei cuprinzând punctajele acordate în urma evaluării de către consiliul de administraţie al inspectoratului şcolar şi afişarea acestei liste la avizierul şi pe site-ul inspectoratului şcolar, respectiv la sediul şi pe site-ul Ministerului Educației și Cercetării după aprobarea de către comisia de evaluare, în cazul Palatului Naţional al Copiilor. Perioada: 14 mai  – 30 mai 2025

7. Depunerea/Transmiterea contestaţiilor privind punctajul acordat şi stabilirea numărului gradaţiilor de merit ce pot fi redistribuite. Perioada:  2 – 3 iunie 2025

8. Soluţionarea contestaţiilor de către comisia de contestaţii, validarea rezultatelor finale ale concursului de către consiliul de administraţie al inspectoratului şcolar şi afişarea acestora la avizierul şi pe site-ul inspectoratului şcolar, respectiv la sediul şi pe site-ul Ministerului Educației și Cercetării, în cazul Palatului Naţional al Copiilor. Termen: 4 – 12 iunie 2025

9. Înaintarea la Ministerul Educației și Cercetării a listelor cu personalul didactic din unităţile de învăţământ preuniversitar de stat, cu personalitate juridică, validat, precum şi listelor cu personalul didactic civil din unităţi militare de învăţământ preuniversitar, validat, în vederea acordării gradaţiei de merit. Termen: până la 27 iunie 2025

10. Emiterea ordinului ministrului Educației și Cercetării pentru aprobarea listelor cu personalul didactic din învăţământul preuniversitar de stat care beneficiază de gradaţie de merit. Termen: până la 1 august 2025

Despre gradația de merit

Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023 stabilește că gradaţia de merit se acordă prin concurs și reprezintă o creștere cu 25% a salariului de bază. Gradația de merit se atribuie pe o perioadă de 5 ani:

Articolul 217 – (1) Personalul didactic din învățământul preuniversitar beneficiază de gradație de merit, acordată prin concurs. Această gradație se acordă pentru 16% din posturile didactice existente la nivel județean/al municipiului București de învățământ preuniversitar și reprezintă 25% din salariul de bazăGradația de merit se atribuie pe o perioadă de 5 ani.

(2) Metodologia și criteriile de acordare a gradației de merit este aprobată, la propunerea CNFDCD (Centrul Național de Formare și Dezvoltare în Cariera Didactică – n.red), prin ordin al ministrului educației, după consultarea federațiilor sindicale reprezentative la nivel de sector de negociere colectivă învățământ preuniversitar.

În anul școlar 2022-2023, în sistemul de învățământ preuniversitar erau 212.332 de cadre didactice, potrivit Ministerului Educației. Pe aceste date, 16% înseamnă că aproape 34.000 de profesori încasează an de an acest spor de 25% din salariul de bază.

Foto: © Justlight | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Gradație de merit 2025. Dosarele se depun la secretariatele școlilor, în perioada 5-9 mai. Documentele pe care le au de pregătit profesorii și calendarul complet
OFICIAL Gradație de merit 2025. Educatoarele, învățătorii, profesorii consilieri și logopezii din comisiile din școli pot să primească cel mult 6 puncte, nu 5, pentru inovare didactică, potrivit unei rectificări
Gradație de merit 2025. Numărul de locuri, publicat de Inspectoratul Școlar al Municipiului București. După doi ani în care personalul didactic auxiliar din Capitală nu a primit nicio gradație de merit, în 2025 sunt acordate 67 de locuri / Vezi lista pe discipline – document
Erată a ministrului Educației în privința gradației de merit 2025. Educatoarele, învățătorii, profesorii consilieri și logopezii din comisiile din școli pot să primească cel mult 6 puncte, nu 5, pentru inovare didactică
Daniel David, despre diplomele și certificatele false pentru obținerea gradației de merit: Am luat măsuri. Nu poți să le pui pur și simplu la dosar, trebuie să fie confirmate de conducerea școlii
OFICIAL Calendar gradație de merit 2025. Dosarele profesorilor pot fi depuse la secretariatele școlilor în perioada 5-9 mai. Sunt acceptate doar documente justificative emise de școli, de instituții de învățământ superior, de inspectorate școlare, case ale corpului didactic, centre de excelență, precum și de Ministerul Educației
OFICIAL Profesorii din comisiile de burse primesc 5 puncte, cu 1 punct mai mult față de anul trecut, pentru gradația de merit 2025. Descarcă fișele de (auto)evaluare pentru profesori și pentru personalul de conducere
Nicio gradație de merit 2024, pentru al doilea an consecutiv, pentru personalul didactic auxiliar din școlile din București, potrivit inspectoratului școlar – document

1 comment
  1. De prin țară adunate (după completarea dosarelor de gradație):

    1.De apreciat formularea din fișă pentru ,,activitate ” in CIM/ CEAC, asta însemnând, intr-o viziune logică, faptul că se diferențiază, de către minister, termenii!
    De ex., este evaluabilă ( prin acordare de puncte, evaluată ) și activitatea in CIM, CEAC chiar dacă nu ești membru (coordonator) al celor două comisii, dar ai fost activ ( de ex. in scris, deci cu dovezi)!
    E ca și când ai avut activitate in orice comisie!

    In contextul momentului,
    putea / trebuia validată de director activitatea doar dacă, la alegerea acestuia, ai fost desemnat membru al comisiei?

    Există alternativă de intelegere a termenilor?

    Știm că cei din CIM asigură buna funcționare a sistemului de management al școlii, monitorizarea și evaluarea activităților și propune măsuri de îmbunătățire. Directorul este cel care identifică și propune persoanele considerate potrivite pentru a fi membrii acestei comisii, ținând cont de competențele, experiența și rolul lor în cadrul unității de învățământ.
    Dar dacă există alți angajați care au avut activitate în acest sens, iar directorul nu i-a ierarhizat spre binele unității intr- o poziție eligibilă in comisie (nu a vrut/ au fost prea mulți față de nr. de membri din legislație) , ce facem? Cum echilibrăm?

    Un argument (la a fi valabilă paradigma de a putea fi atestată activitatea in afară de cea a membrilor comisiei și pentru alți profesori participanți activi la managementul instituției) ar fi compararea de termeni cu alte subpuncte, unde apare in fișă ,,membru al Consiliului consultativ”/ ,,Coordonator cerc pedagogic ” pentru unilateralitate de alegere pentru punctare, existând ierahizare (deci și cu răspundere la pachet).
    Apare dublă contextualizare la ,,activitate”, in schimb, căci implementăm ( identificăm soluții, inclusiv de moment, facem echilibrări ) și noi, ceilalți angajați, pe lângă membrii comisiei (cum o facem și la alte comisii denumite acolo cu activitate -de ex. activitate PSI, sănătate și securitate in muncă etc.).

    Unde directorul numește responsabilul, e activată la pachet și răspunderea pentru deciziile luate pentru acel individ, pe lângă activitate, fiind locuri de punctat doar pentru responsabili!!

    Cum reacționăm când directorul a aplicat ideea de ierarhizare in locurile unde adeverința ar fi trebuit să arate că omul acela și-a adus aportul la munca in echipă/ prin munca individuală, eventual după obținerea unor competențe profesionale și nu a dat adeverință (nici nu a anunțat / nu a motivat neeliberarea )?

    2.Ar mai trebui să medităm și la punctajul pentru ,, lider de sindicat/membru in organismele de conducere a organizației sindicale din unitate”!
    De ce nu s-a introdus, la fel, punctaj pentru activitare-orice argumentare făcută cu mărturii scrise- pentru efortul evidențierii necesității unor schimbări in sistem, pentru maturizarea/ actualizarea la nevoi?
    Liderul și ,,viceliderul”(!), unii care nu au luat nicio atitudine când au fost situații tensionate, de ce să aibă punctaj automat??? Doar pentru că au fost aleși (eventual la propunerea directorului sau a grupului lui de prieteni), dar care nu au avut nicio reacție/ au avut una echivocă și de care apoi directorul s-a folosit ,,n-ați văzut că nimeni nu vă apară, nici cei de la sindicat”)?

    3.S-a ajuns la absurdul in care directorul nu vrea să confirme implementarea muncii remediale după diagnoze ale ministerului, pentru obținerea rezultatelor la examenele naționale! Păi se putea altfel?
    Mai mult, efortul e dincolo de rezultate! Iar dacă ele sunt, tu, director, poți să nu le confirmi?
    Induci ideea că ai facut-o – fără argumentare asumată – pentru cantitatea de muncă mai mică în raport cu alții ( ore suplimentare), bagatelizând calitatea obținută optimizat datorită experienței indelungate, in timp mai scurt/ o perioadă mai scurtă de patru ani de predare, dar cu obținere de rezultate? Scrie atunci: ,, Nu v-am eliberat adeverința pentru că….”!

    4.Ce facem când directorul nu vrea să confirme munca de obținere a rezultatelor la clasă /examene naționale in lucrul cu elevi proveniți din familii cu părinții plecați in străinătate etc., când Moldova-i plină de oameni plecați/ reîntorși ?

    Pentru toate aceste situații, soluția de moment e cea din regulament, adica reglarea punctajului la comisia județeană de evaluare a dosarelor, punctajul făcându-se cu deschidere spre efortul celui evaluat! Dar ce stres al angajatului, ce efort de diferențiere, când se putea altfel! Clar, transparent!

    Întrebări de angajați obosiți, nedumeriți…..( puneți ce cuvinte caracterizează sentimentele zilei de azi!):

    Răspund personal directorii pentru ce adeverințe dau, dar și pentru ce refuză să dea?
    Dacă nu, înseamnă că recurența lor comportamentală nu e întreruptă nici acum, deci există o nepăsare pentru resursele ( limitate) ale sistemului!

    Reglează automat sistemul sau tot noi va trebui să contestăm?
    Sic transit gloria mundi!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Dacă aș fi ministrul Educației, aş anula tot ce înseamnă hârtii la nivel de şcoală, spune președintele FSLI Simion Hăncescu: Astăzi, dacă vine un inspector să verifice o unitate de învăţământ, cere acele bibliorafturi, în loc să meargă la sala de clasă şi să vadă exact care e nivelul de pregătire al elevilor

„Dacă eu aş fi ministrul Educaţiei, aş lua o decizie radicală, aş anula tot ce înseamnă hârtii la nivel de şcoală şi să vedem ce se întâmplă cu învăţământul”, a declarat…
Vezi articolul

Mathias Corvinus Collegium, organizație educațională asociată guvernului Orban, cu activități și în România, nu operează ca parte a sistemului național de învățământ sau ca furnizoare de educație după sisteme străine, precizează Ministerul Educației / Concursurile sale, inclusiv unul istoric în curs de desfășurare, nu sunt recunoscute sau susținute de minister

Mathias Corvinus Collegium (MCC), organizație educațională din Ungaria apropiată guvernului Viktor Orban și care desfășoară și în România o serie de activități care îi vizează pe elevi și studenți, nu…
Vezi articolul