VIDEO A șasea zi de proteste în fața Ministerului Educației și Cercetării, organizate de sindicate / Protestatarii scandează „Rușine să vă fie” și „Demisia” 

2.292 de vizualizări
Sursa: Captura Facebook – FSE Spiru Haret
Reprezentanții principalelor federații sindicale din învățământ s-au reunit miercuri la sediul Ministerului Educației și Cercetării, pentru a șasea zi de proteste față de Legea Bolojan, ce include măsuri precum creșterea normei didactice. Protestatarii scandau „Rușine să vă fie”, „Jos, jos, jos ministru mincinos” și „Demisia”.

Participanții la manifestație purtau pancarte cu „Profesor – candidat pentru șomer” sau ”Legea 141/2025 = Falimentul educației”.

  • Organizatorii au anunțat că participă sindicaliști din mai multe județe ale țării, inclusiv Brașov, Brăila, București, Botoșani, Ilfov, Olt.

Este ultimul dintre protestele zilnice anunțate de sindicatele din educație la sediul MEC, de acum încolo urmând să aibă loc asemenea pichetări doar miercurea, până la începutul lunii septembrie.

Imagini transmise de federațiile sindicale de la protestul de miercuri, 6 august (surse: FSLI, FSE Spiru Haret):

Programul pichetărilor din perioada următoare, conform planificării sindicatelor: 

  • 13 august 2025, începând cu ora 10.00
  • 20 august 2025, începând cu ora 10.00
  • 27 august 2025, începând cu ora 10.00
  • 3 septembrie 2025, începând cu ora 10.00

Pe 8 septembrie, în prima zi a noului an școlar, peste 30.000 de membri de sindicat vor participa la mitingul național de protest din București, programat pentru 8 septembrie.

Nemulțumirile și cerințele sindicatelor

1. Creșterea normei didactice de predare cu 2 ore – acesta este măsura cu consecințele cele mai grave asupra cadrelor didactice. Realitatea din majoritatea școlilor ne arată că vor fi profesori titulari care vor intra în restrângere de activitate și profesori suplinitori calificați care, foarte probabil, nu își vor mai găsi un loc de muncă. Referitor la profesorii titulari, există riscul major ca aceștia să nu-și mai primească salariile întregi, asta pentru că va fi imposibil să li se asigure norma completă de 20 de ore. A le acorda acestora „șansa“ de a primi 2 ore, pentru completare, la distanțe apreciabile este cinism. Este posibil ca cheltuielile pentru navetă să fie mai mari decât contravaloarea celor 2 ore. De asemenea, mărirea normei de predare va însemna mărirea sarcinilor de muncă, pe lângă celelalte îndatoriri profesionale, ceea ce va conduce la creșterea presiunii psihice. Totodată, este complet greșit și faptul că a fost eliminată facilitatea de a se diminua, cu 2 ore, norma de predare pentru profesorii care au gradul didactic I și o vechime peste 25 de ani. În timp ce în multe țări norma didactică de predare pentru profesorii cu vechime este diminuată chiar la jumătate, restul orelor fiind dedicate pentru a îndruma profesorii tineri, la noi nu mai este nici o diferență între un profesor debutant și unul care este la final de carieră.

2. Comasarea a sute de unități de învățământ – va conduce la concedieri de personal didactic auxiliar și chiar administrativ.

3. Creșterea efectivelor de elevi în clasă – va conduce la revenirea la efectivele de elevi/preșcolari  „istorice“ și, evident, la comasări de grupe/clase, având drept consecință scăderea calității actului educațional și reducerea numărului de posturi/norme.

4. Scăderea dramatică a tarifului pentru plata cu ora  – va conduce la imposibilitatea atribuirii orelor rămase libere în regim de plata cu ora, din cauza remunerației derizorii (scăderea cu peste 50% a tarifului orar). Se va ajunge la situația aberantă ca o oră prestată de un profesor la început de carieră să fie plătită la fel cu tariful orar al unui muncitor necalificat. Sunt specializări și discipline deficitare în resursa umană. Cine va presta aceste ore, în regim de plata cu ora?

5. Creșterea obligației de catedră  pentru directori și inspectori – va conduce la imposibilitatea practică și obiectivă de desfășurare a activității de către personalul de conducere, de îndrumare și control (atât activitatea la catedră, cât și cea specifică funcției).

6. Subfinanțarea învățământului superior din România, prin neactualizarea costului standard pe student echivalent, decizie care poate conduce la concedieri colective sau chiar la închiderea unor universități.

7. Subfinanțarea instituțiilor de cercetare, în actualul context geopolitic european, prin neactualizarea costurilor necesare pentru resursa umană și utilități, pentru menținerea și dezvoltarea infrastructurii, instituții de importanță deosebită pentru buna funcționare a educației și cercetării.

8. Subfinanțarea bibliotecilor centrale universitare, prin neactualizarea costurilor cu resursa umană și utilități, instituții de importanță deosebită pentru buna funcționare a Educației.

În luarea acestor măsuri fără precedent pentru învățământ și în special pentru învățământul preuniversitar, un rol foarte activ l-a avut ministrul educației și cercetării, domnul Daniel David. În marea majoritate a declarațiilor publice, domnul ministru a lovit în sistemul de învățământ și în salariații acestuia, unele dintre aceste declarații fiind chiar diversioniste.

Reamintim o parte dintre acestea:

  • Norma didactică de predare în România este sub media Uniunii Europene”. FALS! Conform cercetătorilor de la Institutul de Științe ale Educației, norma de predare este de 18 ore pe săptămână în România, ceea ce plasează țara noastră la nivelul mediu al normei europene.
  • „Educația are o contribuție mare la deficitul pe care îl avem”. Altfel spus, cu o finanțare de aproximativ 3% din PIB, în condițiile în care media finanțării educației în Uniunea Europeană este de aproximativ 4.7% din PIB, educația a dat peste cap deficitul bugetar. Să ne amintim că domnul Mircea Miclea și-a dat demisia din funcția de ministru al educației pentru faptul că educației nu i s-a dat 5% din PIB. În concepția domnului ministru Daniel David, educația poate fi performantă și dacă este subfinanțată.
  • „Dacă dorești să fii titular al sistemului, atunci n-ai cum să rămâi foarte mult legat de o școală”. Altfel spus, dacă în școala unde ești titular nu ți se pot asigura cele 20 de ore de predare, mergi unde găsești, adică la 30-40 km. Ce vor face cadrele didactice cărora nu li se pot asigura cele 20 de ore, fiind titulari în 2-3 școli? Vor mai adăuga încă o școală și vor sta în mijloacele de transport mai mult decât stau în fața elevilor.
  • „Elevii olimpici de nivel internațional își permit să-și dea o bursă de merit în fiecare lună, din premiul unic de 1000-4000 de euro pentru medalia obținută”. Dacă așa este tratată elita elevilor din România, nu este de mirare că majoritatea acestor olimpici își continuă studiile universitare în alte țări și nu se mai întorc în România.
  • „Plata cu ora în învățământul preuniversitar trebuie să fie definită rațional și decent. În prezent nu se raportează la tot timpul de lucru și are o valoare prea mare față de ora din norma de bază”. Altfel spus, dacă un profesor are salariul pentru o oră de predare din norma de bază de 100 de lei, conform prevederii din Legea 141/2025 ar urma să primească mai puțin de 50 de lei pentru o oră plătită în regim de plata cu ora, chiar dacă pentru pregătirea acestei ore este nevoie de același efort. Și să nu uităm că și la aceste ore elevii primesc teste care trebuie corectate și discutate cu elevii. Mergând după aceeași logică cu a „specialiștilor” care au propus această aberație, profesorii care au ore în regim de plata cu ora ar putea spune că o astfel de oră nu durează 50 de minute, ci 20 de minute, și că se parcurge doar 45% din materia cuprinsă în programa școlară.

Propunem tuturor cadrelor didactice din învăţământul preuniversitar să fie solidare şi să boicoteze toate evenimentele/acțiunile pe care Ministerul, inspectoratele școlare şi unităţile de învăţământ le organizează pentru implementarea măsurilor din Educație”, se arată într-o adresă FSLI consultată de Edupedu.ro.

Citește și:
VIDEO Sindicatele din învățământ cer „Demisia” în a cincea zi de proteste la sediul Ministerului Educației și Cercetării / „Mincinosul”, „Nu plecăm” și „Jos, jos, jos ministru mincinos” – mesaje scandate de manifestanți
Ministrul Daniel David îi va propune premierului Bolojan să se renunțe la creșterea normei didactice de predare, au comunicat liderii sindicali Simion Hăncescu și Marius Nistor într-o informare transmisă în teritoriu
BREAKING Ministerul Educației, după discuții cu reprezentanții sindicatelor: Nu există reduceri în bugetul MEC, dar dacă nu se iau măsuri e nevoie de o suplimentare de 2 miliarde lei / Niciun argument pedagogic sau educațional precizat pentru măsurile estimate că vor duce la economii de doar 378 mil lei, conform Consiliului Fiscal
VIDEO Sindicatele din învățământ protestează pentru a patra zi față de Legea Bolojan, la sediul MinisteruluI Educației și Cercetării / Manifestanții scandează „Demisia” și „Jos cenzura”


9 comments
  1. oare cum as putea face, ca parinte, si eu greva impotriva profesorilor? mi-as dori doar sa isi faca meseria pentru care sunt platiti din taxele mele, nu sa se uite la filme, sa joace carti, sa vorbeasca la telefon, sa manance in timpul orelor si sa dea doar note de 10 din pix

      1. s-au facut destule reclamatii la conducerea scolii si individuale si colective, dar rezultatul este ca profesorilor titulari nu ai ce le face. Si la fiecare sedinta cu parintii suntem intrebati de ce nu suntem multumiti, pentru ca toti copiii au note de 10. Iar pentru jigniri s-a ajuns in instanta.
        Profesorii par sa traiasca doar clipa, parintele sa stea linistit ca nimeni nu ramane repetent/corijent, toti vor incheia cu note mari. Parintii in schimb gandesc pe termen lung, de ex: daca copilul intelege fizica inca de la inceput din cls 6 si prinde drag de ea, nu mai face meditatii in liceu… i se deschid oportunitati in viata inginerie/medicina

  2. Bravo! Multumim! Unitate!

  3. După atâtea zile de protest, nicio reactie din partea lui Bolojan. Chiar sunt mulțumiți romanii cu asa un prim-ministru care a stârnit focul peste tot în tara, dar nu vrea sa stingă nimic. La Bolojan este încăpățânare. nicidecum perseverenta (pentru asta îți trebuie un proiect de tara, care la el nu exista).

  4. Da, simt un dispreț profund față de acești bugetari care au doar drepturi și obligații deloc, pentru că am avut în școală profesori extrem de slab pregătiți, profesori care abia luau nota 5 la titularizare, care dacă veneau la clasă habar nu aveau să predea sau unii dintre ei nu veneau deloc și de aceea consider că învățământul privat este singurul care vine în sprijinul copiilor, nu ca la stat unde profesorii îi văd pe copii ca posibili clienți pentru meditații și la clasă nu fac mare lucru. Foarte bine că li se mărește norma de lucru, așa numai au timp de meditații în particular. Nici părinții numai cred lamentările lor penibile că fac ei situații, acte pentru nu știu ce comitet sau „comiție”, cum zicea Caragiale, ei pleacă de la școală, unii probabil mai devreme, că trebuie să se ocupe de meditații, restul, cum ar fi: corectat lucrări, pregătit materia cu planuri, deși din moment ce se presupune că știi materia pe de rost, nu ar trebui să mai faci planuri, le fac ori pe repede înainte, ori nu le fac deloc. Avem prieteni de familie, care și-au mutat copiii, ca și noi la privat, pentru că au constatat că la școala de stat, copiii erau stresați, obosiți, căci aveau extrem de multe teme pentru acasă de făcut, că învățătoarele și profesorii, se ocupau doar de anumiți privilegiați, copiii ăia ai căror părinți pupincuriști veneau cu cadouri și cereau la ședințele școlare bani pentru cadouri celorlalți părinți, iar prietenii noștri au preferat să îi mute la școala privată, că oricum și la stat dădeam bani pentru orice rahat, dar școala de stat presupune că ar fi gratuită și ăștia protestează că trebuie să muncească mai mult, dar „stimații” profesori, când le bagă pe gât copiilor, nu știu ce culegeri și auxiliare, din care nu fac nimic, doar ca să își ia un comision gras din partea editurilor, aia nu se mai vede? Nu! Vor doar drepturi, bani mulți, muncă puțină, zile libere cât mai multe și atât. Urlă pe aici că au fost chemați din concediu. Așa și? Și la privat se întâmplă frecvent acest lucru, să te cheme șeful din concediu, iar dacă nu te prezinți la birou, când te întorci din concediu, te dă afară. Chiar mă bucur că numai cotizez la stat cu taxele și impozitele mele, că numai sunt, ci doar la bugetul local. Nu vreau să întrețin un învățământ falimentar și niște profesori profitori și puturoși

    1. @Karkdnight
      Taică, același narativ îl primiți zilnic la ferma de troli? Mare criză de idei pe la fermă aceea, taică… Știi rasa de oi „merinos”, taică?

      1. Și tu văd că ai aceeași replică tataie. Disprețul meu este și disprețul multor părinți din țara asta, când văd indolența, disprețul, aroganța, lipsa de respect față de copii și părinții lor și răutatea multor profesori. Dacă ții cu putorile din sistemul bugetar, spală-te cu ei pe cap, eu una, m-am săturat (ca mulți dintre cunoscuții mei de altfel), de astfel de specimene leneșe, indolente și care cer doar drepturi, dar obligații, deloc.

        1. # darc nait

          ei,lasă,nu ți baga la înaintare cunoștințele…și mai ușor cu putorile ..putorile astea te au educat și pe tine în școală…sau nu?!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

OFICIAL Instituțiile militare de învățământ au obligația de a publica, la încheierea fiecărui modul/semestru/an de pregătire, cuantumul cheltuielilor efectuate, detaliat pentru fiecare specializare și categorie de personal

Instituțiile militare de învățământ, școlile de aplicație și centrele de instruire au obligația de a calcula și publica în Buletinul Informativ al Armatei, la încheierea fiecărui modul/semestru/an de pregătire, cuantumul…
Vezi articolul