Istoria limbii române, de la alfabetul chirilic și subdialectele daco-românei, dar și etimologia cuvintelor – incluse într-un capitol nou în programa de Limba română pentru clasa a IX-a propusă în dezbatere

3.201 de vizualizări
Alfabetul chirilic și „subdialectele daco-românei” se află printre noutățile propuse în programa de limba română de clasa a IX-a, pusă în transparență pe 25 noiembrie. Amintim, componența de literatură din programa de clasa a IX-a a fost criticată în spațiul public de profesori de liceu dar și universitari, tocmai pentru că are o abordare „diacronică”, adică care urmărește evoluția literaturii pornind de la anii 1600 cu „Letopisețul de la Aron Vodă” al cronicarului Miron Costin, iar limbajul învechit nu îi va ajuta elevii să își dorească să citească, remarcă mai mulți profesori.
  • De remarcat, în actuala programă de clasa a IX-a, cea din 2009, nu există elemente despre alfabetul chirilic si nici despre subdialectele daco-românei

Alfabetul chirilic și „subdialectele daco-românei”, elemente care nu se regăsesc în actuala programă de liceu de clasa a IX-a, ci abia într-a XI-a, ar putea fi predate elevilor, potrivit programei puse în transparență de Ministerul Educației și scrisă de grupul de 30 de profesori de universitar și preuniversitar, grup condus de decana Facultății de Litere de la Universitatea București, Oana Fotache.

Programa include două variante distincte: programa pentru Trunchiul Comun (TC), obligatorie pentru toate specializările, și programa pentru Curriculum de Specialitate (CS) destinată filierei teoretice, profil umanist și real, precum și profilului pedagogic din filiera vocațională.

Atât pentru profilul umanist cât și pentru cel real se propun următoarele conținuturi:

„Originea latină a limbii române (limba română – limbă romanică) de la primele forme scrise până la limba română modernă: straturile lexicale; alfabetul chirilic, alfabetul de tranziție, alfabetul latin – arhaisme, neologisme; etimologia unui cuvânt”, potrivit documentului.

Astfel, abordarea de la partea de predare a limbii române este în aceeași notă cu cea de la literatură unde profesorilor li se recomandă texte ale cronicarilor ce datează din 1600.

Pentru coerența în construcția unui text, elevii de clasa a IX-a trebuie să folosească tehnici de ancorare în text (cu referire la cuvintele „deictic” și „anaforic”).

  • Termenii „deictic” și „anaforic” sunt studiați în facultățile de profil cu specializarea Limba și literatura română, de regulă în anul I, la disciplina „Morfologie”.

În programa pentru profil umanist, la capitolul conținuturi limbă română, programa de clasa a IX-a este împărțită în 5 capitole:

  1. Evoluția limbii române
  2. Limbă standard și variație regională
  3. Construcția textului
  4. Forme și strategii de comunicare scrisă
  5. Forme și strategii de comunicare orală

Printre instrumentele ce sunt recomandate la clasă sunt mai multe tipuri de dicționare: explicativ, normativ, dicționar tezaur, etimologic, dicționare bilingve și multilingve și specializate.

La subpunctul „variație regională” sunt menționate: dialecte istorice, subdialectele daco-românei, graiuri și regionalisme, pe care elevii trebuie să le folosească.

La construcția textului sunt recomandate noțiuni de ancorare în text cu mențiunea „deictice” și „anaforice”.

„Deictic” este un adjectiv și înseamnă „care arată, care demonstrează, care întărește un sens”, provine din limba franceză déictique” [Sursă: Dicționarul explicativ al limbii române 2009, ediția a II-a revăzută și adăugită, Academia Română, Institutul de Lingvistică]

Anaforic este adjectiv și înseamnă „care reia o noțiune, o idee exprimată anterior, în vederea accentuării ei, provine din franceză, „anaphorique”. [Sursă: Dicționarul explicativ al limbii române 2009, ediția a II-a revăzută și adăugită, Academia Română, Institutul de Lingvistică]

La profilul uman, specializarea filologie apar în plus: *relații semantice complexe (hiponimie, hiperonimie) (în baza actualizării noțiunilor de câmp lexico-semantic și relații semantice)

Programă pentru profil Uman

FOTO: Ministerul Educației / Consultare

Programă pentru profil Real

Informații de context

Lista autorilor recomandați la clasa a IX-a de Ministerul Educației, prin noua programă de limba română 2026 propune  o abordare diacronică, adică urmează evoluția în timp a istoriei literare și pornește de la basme și letopisețe scrise de cronicari, cu text mult mai rigid: Cronicarul Miron Costin cu Letopisețul de la Aron Vodă, „Predoslovie adecă voroava cătră cititoriul” sau Costache Negruzzi.

Programa școlară pentru clasa a IX-a la limba și literatura română, pusă în transparență, până în 13 noiembrie, a stârnit critici în spațiul public: profesorul Liviu Papadima a recomandat „refacerea componentei de literatură, integral.

Printre critici se află și Luciana Antoci, care este consiliera premierului Ilie Bolojan pe educație, a fost inspectoare școlară județeană în Iași și profesoară de limba română timp de 30 de ani, care a avut o reacție dură cu privire la programa de română de liceu pusă în dezbatere de Ministerul Educației. Într-o postare pe contul său de Facebook cu referire la dezbaterile intense generate de proiectul noii programe de clasa a IX-a, Luciana Antoci a avertizat că documentul, în forma actuală, „pare mai degrabă croită pe orizontul de nevoi al studenților din anul întâi de la Facultatea de litere”. „Mă alătur și eu vocilor care pledează pentru o programă modernă, vie, flexibilă”, a spus Antoci.


Ministrul Daniel David, după discuțiile de la Minister cu Luciana Antoci a spus în exclusivitate pentru Edupedu.ro că „mai mulți dintre consilierii mei au păreri opuse celor exprimate în programa pusă în consultare și va lua o decizie săptămâna viitoare„.

Profesorul Ștefan Baghiu, spune că noua programă de Limba română pentru clasa a IX-a: Este mai învechită decât cea din anii 1990. 

Profesorul de Limba și literatura română Emil Munteanu, co-fondator Alecart spune că „o programă de Română care transformă literatura în muzeu riscă să îndepărteze adolescenții. Clasa a IX-a ar trebui să fie despre descoperire, identitate și sens personal”.

La rândul său, profesoara Lidia Mîrzac spune că programa ar trebui să fie o barcă de salvare pentru elevii care se îneacă în analfabetism funcțional.

La întrebarea programa școlară de Limba și literatura română trebuie să fie atractivă pentru elevi? Coordonatoarea autorilor: „Ne gândim la elevi, dar școala nu e doar despre plăcere. Orice conținut poate fi atractiv sau insipid, în funcție de profesor.

DESCARCĂ programa pentru clasa a IX-a, petru profilul Umanist, pusă în dezbatere
DESCARCĂ programa pentru clasa a IX-a, petru profilul Real, pusă în dezbatere
Citește și:
Profesorul și scriitorul Alex Goldiș, despre programa de Română pentru clasa a IX-a, pusă în dezbatere: Includerea insistentă a cronicarilor e o alegere de ideologie și metodologie care riscă să reproducă narațiuni etnocentriste și protocroniste
Profesorul Ștefan Baghiu, critici dure față de noua programă de Limba română pentru clasa a IX-a: Este mai învechită decât cea din anii 1990. Și la facultate e arid să faci doar asta, la clasa a IX-a e somn direct / Ministrul educației chiar a ieșit zilele trecute să ne anunțe că cine intră după reforma lui la liceu va merge rachetă
Nu aruncăm literatura în lada istoriei, spune profesoara Maria Manea despre noua programă de Limba și literatura română pentru clasa a IX-a
Scriitorul Mircea Cărtărescu, ironic față de noua programă de Limba și literatura română propusă de Minister pentru clasa a IX-a: Unde sunt Învățăturile lui Neagoe Basarab? Lăsați-i pe triștii cronicari să se citească unii pe alții!
ANALIZĂ Noua programă de Limba română propusă pentru clasa a IX-a nu are absolut nicio mențiune despre Inteligența Artificială, deși programele altor discipline cer „imperativ” folosirea AI în predare-învățare / Studiu de caz OCDE legat de Scriere în curriculumurile școlare: Toate strategiile de învățare au în prezent alternative susținute de AI
Noile programe școlare propuse pentru liceu au mari probleme de formulare a competențelor, majoritatea fiind neevaluabile – avertizează Șerban Iosifescu, cercetător și expert educațional: Totul va depinde de profesori și de subiectele de examen
Scriitoarea Luminița Corneanu: Ideea de identitate apare de 12 ori în noua programă de română pentru clasa a IX-a. Spre comparație, în programa în vigoare apare o singură dată. Îți vine să întrebi „cine v-a lucrat aici”? Ce s-a întâmplat între 2009 și 2025?

Scriitorul Radu Vancu, despre programa de literatură română pentru clasa a IX-a, pusă în transparență: Dacă vrem să-i dezgustăm pe copiii noștri de literatură, cronicarii și literatura veche sunt rețeta perfectă


4 comments
  1. Vrem o Europa integrata, trebuie sa renuntam la limba romana. Limba franceza in sudul Europei, teritoriu ce va fi afministrat de Paris si limba germana in nord, teritoriu ce va fi administrat de Viena, de Germsnia, plis engleza xa limba de circulatie intetbatiobala sunt dingurrle limbi pe care atmr yrebui sa le cunoasxa si stydieze europebe. Limbile nationalw isi aveau rostul pw vremea statelor batiube, dar sunt desuete acum, cand virbim de un stat european. Trebuie dat un impuls si renuntat la limbile nationale in favoarea francezei si gernanei. Ne va fi mult mai usor ca europeni daca am avea franceza in sudul Europei si gernana in nord ca limbi naterne pentru noile generatii care se nasc si bor studia in scoala. Trebuie impus asta la nivel european de catre Comisia Europeana si Parlamentul European. O Europa confederativa franco-germana este necesara pentru ca Europa sa devina relevanta la nivel international.

  2. Cu asta sunt de acord. Limba romana nu a apărut brusc exact asa cum a fost scrisa de Eminescu. Nu avem multe izvoare scrise, dar e ok sa fie capitol dedicat istoriei limbii pe care o vorbim zi de zi. E mult mai bine decat materie separata pentru istoria evreilor si alta pentru istoria comunismului (daca era o singură materie pt amândouă era mai puțin timp pierdut). Avem foarte putini evrei ca minoritate iar comunismul a fost doar 45 ani in Romania. E discriminare față de alte minorități si față de alte perioade istorice care nu au materii separate.

  3. Sincer, consider că e o totală nebunie, serios. In loc sa studieze evenimente importante ale poporului român care au marcat istoria acestei națiuni, încearcă să intre în detalii lexicale și de limba , având în vedere că în aceea perioadă de după retragerea Aureliană 271-273 au început perioadă invaziilor popoarelor migratoare, iar limba latină și limba dacilor care inca se folosea in aceea perioadă, a suferit diferite modificări cu fiecare popor migrator cu care s a intrat în contact,vezi pecenegii, avari,gepizii,slavi,huni, vizigoții, tătari, mongoli și maghiari! Acest fenomen se studiază aprofundat la facultatea și necesită studii bine documentate cu evoluția alfabetului și lexiconului din aceea perioadă! Sincer e ceva foarte greu pentru un elev de clasa a XI ! Acum trebuie doar studiat evenimente importante ale poporului român,Punct! Nu s ă batem câmpii aiurea!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Un colaborator Sputnik, numit consilier al unui secretar de stat din Ministerul Educației. Alexandru Mîță promovează deschis Rusia, visează ”încă de copil să ajungă la Moscova” și consideră ”colonialism” parteneriatul cu SUA

Un colaborator al publicației Sputnik, organul oficial de propaganda al Rusiei, a devenit consilier al secretarului de stat Mihaela Popa din Ministerul Educației, scrie G4Media.ro. Este vorba de Alexandru Mîță,…
Vezi articolul

Seminare pe tema numerologiei pentru profesori „nu ar trebui să constituie o prioritate pentru factorii decizionali de la nivel teritorial” – Consiliul Județean al Elevilor Galați

Consiliul Județean al Elevilor Galați își exprimă nemulțumirea față de inițiativa Inspectorului Școlar General, Selena Costea, care a transmis o adresă oficială către toate unitățile de învățământ din județul Galați,…
Vezi articolul