“Altă șansă pentru a susține excelența nu există”, afirmă Sorin Cîmpeanu referitor la examenele de admitere la Colegiile Naționale / „Am făcut meditații ca să intru la Colegiul Sf. Sava din București”, spune ministrul

2.825 de vizualizări
Foto: captură – Podcast Observator Antena 1
Posibilitatea prin care Colegiile Naționale să poată introduce admiterea la liceu, trecută în proiectul legii Învățământului Preuniversitar, a stârnit un val de critici în ultima perioadă, iar în cadrul podcastului Observator, ministrul Cîmpeanu a subliniat că “altă șansă pentru a susține excelența nu există”.
  • Până pe 24 august cele două legi ale Educației vor fi în dezbatere publică. Apoi vor fi ajustate în funcție de propuneri, aprobate în Guvern și trimise în Parlament pentru a parcurge procesul legislativ.

Întrebat de realizatoarea podcastului citat dacă are șanse un elev din mediul rural să intre la un Colegiu dacă se va da admiterea separat, Sorin Cîmpeanu a spus: “Să știți că eu deși sunt născut în București, până la 7 ani nu am văzut Bucureștiul”.

Reporter: Unde ați copilărit? 

Sorin Cîmpeanu: În județul Olt. În Balș, într-o comună. Și totuși, asta nu m-a împiedicat să susțin examen de admitere, treapta I și treapta a II-a la Colegiul Sf. Sava, clase de mate-fizică. Acest acces e deschis oricum pentru că nu este obligatoriu, așa cum era înainte. E o șansă în plus. Sunt foarte multe acele colegii naționale care și-au exprimat opinia că vor să lase mai mult de 10% locuri disponibile pentru a fi ocupate prin Evaluarea Națională. Altă șansă pentru a susține excelența, nu există”, a spus ministrul.  

Sorin Cîmpeanu a mărturisit că a făcut meditații la vremea respectivă pentru a intra la Colegiul Sfântul Sava, în urmă cu 40 de ani.

Reporter: Ați făcut meditații ca să intrați la Sf. Sava?

Sorin Cîmpeanu: Am făcut, nu mult, dar să știți că am făcut.

Reporter: Deci erau și atunci meditații.

Sorin Cîmpeanu: 40 de ani sunt de atunci.”

“Nu mai există, din păcate, încredere, s-a pierdut treptat încrederea în profesori. Luăm act de acest lucru cu tristețe, și vă spun că sunt soluții. Subiectele pot fi unice la nivel național, pot fi făcute de către institute ale Academiei Române, de societatea de științe matematice, de instituții de lingvistice, sau centrul național de evaluare care face și acum subiectele pentru examenele naționale. (…) Tocmai pentru a se preîntâmpina multiplicarea meditațiilor cu profesorii din aceste Colegii”, a spus Cîmpeanu.

Informații de context

Elevii care intra în clasa a VII-a în această toamnă și vor susține Evaluare Națională în vara lui 2024 ar putea da un examen de admitere la liceu, iar dacă nu intră, apoi vor susține Evaluarea Națională și vor fi repartizați prin procesul clasic computerizat, prevede noua legea a Educației din învățământul preuniversitar. De altfel, recent, după valul de critici și amendamente, ministrul Cîmpeanu și-a nuanțat declarația și a spus că examenele de admitere la colegiile naționale reprezintă un subiect deschis.

Doar 12% dintre părinții participanți la un amplu sondaj susțin examenul de admitere la colegiile naționale. Federația părinților propune ca Evaluarea Națională să rămână singura formă de testare pentru admiterea la liceu.

Președintele Federației Părinților, Iulian Cristache, spunea că buzunarele profesorilor care predau în acele Colegii unde s-ar putea susține admitere ar putea fi îngroșate.

Alianța Colegiilor Centenare propune ca în proiectul legii învățământului preuniversitar să se păstreze prevederea privind admiterea la Colegiile Naționale, dar să stipuleze că aceasta poate fi organizată și la nivelul consorțiilor școlare sau al unor asocieri în vederea admiterii, subiectele să poată fi realizate și de instituții din afara colegiului, dar după o structură cerută de acesta.


14 comments
  1. Excelența ar trebui sa inceapa de la directori de scoli, licee si universitati si apoi veti vedea cum se va transfera si la restul implicati: profesori si elevi. Or, aici este JALE, cu câteva excepții, poate. Cand ministerul va renunta la politizarea conducerilor acestor scoli (sunt din interior, deci stiu ce spun), abia atunci, poate, se va schimba ceva. Acest sistem este un sistem educational de tip fanariot: directorul este „numit” prin concurs ( a intelege asta dupa cum vreti voi), directorul conduce apoi fix dupa cum vrea el (reprezentantii societatii civile, ai primariei, ai parintilor, etc., care au majoritatea in CA sunt doar de forma, ei voteaza intotdeauna propunerea directorului), iar elevii nu au niciun cuvint de spus. In conditiile astea, excelenta nu poate exista. La Cluj sunt si colegii nationale slabe, cu performante si profesori slabi, ai caror elevi toti se mediteaza, dupa cum sunt licee teoretice cu rezultate mai bune decat ale primelor. Asta e.
    A le da ocazia acestor colegii sa organizeze examene separat nu e doar prostesc si fals, ci si periculos pentru o educatie normala si egalitati de sanse (ele vor de fapt un fel de apartheid educational, nicidecum execlenta).
    Afirmatia ministrului ca fara aceste examene la colegiile nationale nu exista alta sansa la excelenta este pur si simplu IDIOATA.

  2. Alte solutii:

    1. Toti elevii care iau medalii la olimpiadele nationale intra la liceul pe care il aleg fara examen.

    2. Se mentine repartizarea computerizata, dar mai intai se completeaza fisa de optiuni iar EN va da examenul la prima optiune.

    3. Departamentul care scrie subiectele pentru EN poate sa scrie subiecte mai dificile sau desfiintam departamentul care scrie subiectele pentru EN iar subiectele vor fi scrise de un grup de profesori alesi prin tragere la sorti.

  3. Exista alta sansa daca ai incerca sa asculti si alte idei dar se pare ca mergi pe repede inainte cu legea educatiei.

  4. Si eu am facut Sf.Sava si da am facut meditatii asa cum fac si copiii din ziua de astazi pentru a trece doar o amarata de Evaluare Nationala . Am dat examenele de trapta I, treapta a Ii-a, Bac la 5 materii si facultate si n-am patit nimic. Am stiu ca trec prin scoala si examene care te maturizeaza si responsabilizeaza. Si chiar am invatat. Meditatia nu este o rusine, Ar trebui ca parinti sa va intereseze ca copiii vostri sa puna mana pe carte cu meditatii sau fara . Va place in ce hal s-a ajuns cu nivelul lor de cunostinte elementare ? In proportie de 70% sunt praf. Cum sa-i mai trimiti la examenele vietii asa cum sunt acum ? S-a plans un parinte ca in acest fel un copil din mediul rural care vine cu 10 pe linie trebuie sa aiba sansa prin Evaluare si nu admitere la intrarea intr-un liceu bun. Pai daca 10 acela l-a luat pe bune de ce va este frica de admitere ? Se presupune ca copilul este brici. Va spun eu de ce. Pentru ca in mediul rural nota de 10 se ia muult mai simplu decat aici si asta o stiti cu totii. Concluzia este ca sistemul cu admiteri peste admiteri a scos absolventi de liceu si facultati pe bune pe cand sistemul asta gen ” gasca prin apa ” IOC. Copiiii astia care trec asa sunt cei care vor conduce intr-un fel sau altul tara asta, habar n-am cum dar asa se presupune , ca sunt viitorul. Cei care ne vor asigura o pensie. Pe bune ? Reflectati dragi parinti ca in stilul asta nu va mai merge nimeni la scoala in 15 ani decst ca aiba unde sa mai plece de acasa.

    1. Pentru ca mafia examenului de admitere de la clasa 5 se va transmite la clasa 9. 2 din 4 subiecte au fost de nisa si intra doar cei care au facut meditatii cu profesori din scoala respectiva. Nu trebuie sa stii subiectele… trebuie doar sa se lucreze acel tip de problema.
      Sa-ti spun cum a fost anul trecut la clasa 5 la noi in liceu? Au fost niste subiecte destul de grele care nu se fac la clasa. S-a intrat cu note foarte mari. Si de-a lungul anului scolar am urmarit daca sunt copii din acest liceu la cercurile de matematica din oras… la olimpiade si alte concursuri… de ce ? pentru ca pareau a fi niste mici genii dupa acea admitere. Fals! Niciunul nu a fost in primii 20 pe judet la matematica, niciunul cu rezultate notabile la concursuri… Si atunci unde este excelenta? Asta e realitatea la clasa 5… care va fi mutata la liceu.

    2. Nu am luat niciodată meditații, m-am bazat întotdeauna pe ceea ce mi-au transmis profesorii. Și am intrat printre primii și la treapta I, și la treapta a II-a, am avut una dintre cele mai mari medii la Bac, am intrat printre primii la Facultate, și tot printre primii am și terminat-o.
      Si, după multi ani, mi-am încurajat și copilul sa aibă încredere în forțele proprii, astfel încât pot spune ca mi-a cam luat-o pe urme: a trecut, fără meditații, și de Admitere, și de Bac, a intrat printre primii și la Facultate.
      Desigur, meditațiile nu-s o rușine. Dar, de cele mai multe ori, acestea chiar nu-s necesare. Trebuie doar sa va implicați putin mai mult în educația copiilor.

  5. Dom ministru. Calea spre excelenta începe la universitati nu la mijlocul seriei educaționale. Dacă vreți excelenta trebuie să rezolvați in spirit european partea cu doctoratele (adică plangeri penale și sancțiuni publice) apoi obligativitatea auditului extern pentru universitati. Universitatea care nu creste la fiecare 3-4 ani in topul 1000 QS da piardă finanțarea și apoi, dacă nu se redreseaza, să se desființeze. După ce rezolvatm partea universitară o să vedeți că și preuniversitarul se va dovedi performant, fără examen de doi bani pe la niste colegii care au pretenții de lux într-o țară cu zero universitati in top 800 QS.

  6. Probabil așa i s-a spus lui de către părinți, ca a intrat de deștept ce a fost și a făcut și puține meditații. Faptul că nu a fost un om deștept se vede și acum. Atunci se putea aranja cu directorul liceului sau cu cineva din conducere și intrai la liceu. Dacă părinții mai aveau și legături sau cunoștințe cu partidul, odrasla intra la liceul care dorea. Cam asta vrea acest domn ministru, să fie așa cum era pe timpul când a dat el la liceu. Sincer, nu cred că declarația sa cu privire la faptul că a a urmat cursurile liceului Sf. Sava face cinste acestei unități de învățământ. Nu se poate ca cel mai prost ministru de care a avut parte învățământul românesc să fie absolvent al celui mai bun liceu din țară. În fine pe vremea comunismului erau toate așa cum erau și domnul ministru vrea să fie și acum la fel.

  7. Mai nene, ai intrat la Sf. Sava cu meditații, deci nu ești chiar așa de fantastic! Anii trecuți au fost copii de la tara care au luat nota 10 la Evaluarea Națională, un examen corect, au putut intra oriunde au vrut, orunde in tara, pe baza mediei, opțiunii și a repartizării computerizate. Mai corect și mai transparent nu se poate!
    Colegiile Centenare nu sunt stat în stat să își creeze propriile reguli! Poate că le-ar conveni sa selecteze doar copii cu potențial (a se înțelege financiar), că să meargă treabă și meditațiile mai bine!
    Excelenta se face in Centrele de Excelenta!

  8. Balsul este oras din 1921. Cineva ar trebui sa-l anunte pe domnul ministru al educatiei din România, cel care de ani de zile este si seful rectorilor.

  9. Din anul 1921, Balsul este oras. Se pare ca actualul ministru al educatiei (si sef al rectorilor din România de ani de zile) nu stie acest lucru, fapt ce nu poate fi trecut cu vederea decât in tara orbilor.

  10. Acest domn nu înțelege conceptele de “Egalitate de șanse” și de “Excelență”. Generalizează pe un caz particular,al domniei sale, considerând că se aplica tuturor copiilor. Sunt probleme majore de logica sau poate anumite interese în sustinerile pe care le lansează!
    Evaluarea Națională este un examen bun, care acorda egalitate de șanse tuturor copiilor din tara, indiferent de unde sunt ei, să ajungă, la orice liceu sau colegiu centenar, chiar la Sfântul Sava! Subiectele create diferențiat ar face și o selecție riguroasă!
    Excelenta se face in centre de excelență, care funcționează deja în majoritatea orașelor țării! Nu în clasele normale se face excelenta, cu 30 sau mai multi elevi la clasa! Acolo se face pregătirea generala care, da, trebuie sa fie de o calitate foarte buna!

  11. Pai atunci ce rost mai are evaluarea nationala, daca tot cartim toti, pe la colturi, ca sistemul cu examene de admitere (treapta 1 si treapta 2) era mai ok? Nu ar fi mai fair sa se recunoasca chestia asta si sa se generalizeze examenele? Sau ne e jena sa recunoastem ca de treizeci de ani ne invartim si ne adancim in acelasi rahat ?!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

ANALIZĂ Devalorizarea notelor la Evaluarea Națională: Poziția în ierarhia de la Evaluarea Națională, în București, s-a schimbat anul acesta cu peste 1.200 de locuri față de anul trecut pentru un elev cu media 9, de exemplu / La media 7, diferența e de aproape 3.000 de locuri

Ierarhia mediilor obținute de toți absolvenții claselor a VIII-a care au susținut Evaluarea Națională 2022, ierarhie pe baza baza căreia se face repartizarea computerizată a elevilor pentru Admiterea la liceu…
Vezi articolul

Admiterea la liceu organizată înainte de Evaluarea Națională s-ar putea întâmpla din toamna anului viitor – anunță ministrul Educației. Cîmpeanu: Elevii admiși la liceu ar putea să nu mai dea Evaluarea Națională. Poate un liceu să lase 25% din locuri pentru ocupare prin repartizare computerizată

Examenul de admitere în liceu organizat înainte de Evaluarea Națională s-ar putea întâmpla “din toamna anului în care va trece o nouă Lege a Educației”, a declarat ministrul Educației. “Dacă…
Vezi articolul