Anul trecut a fost înregistrat cel mai mic număr de elevi din sistemul de învățământ din ultimii cel puțin 30 de ani, conform datelor Ministerului Educației și INS / Scădere cu peste 280.000 de elevi pe parcursul ultimului deceniu, echivalentul populației unui oraș cât Cluj-Napoca

4.963 de vizualizări
Foto: Pexels.com
În anul școlar 2023-2024 numărul de elevi din învățământul preuniversitar a fost de 2.875.900, în scădere față de anul școlar anterior, cu aproape 15.000 de elevi. Este cel mai mic număr de elevi din sistemul de învățământ din ultimii 10 ani, potrivit datelor Ministerului Educației din Raportul privind starea învățământului preuniversitar pe anul 2023-2024, publicat joi, 13 februarie de Ministerul Educației. Populația școlară a scăzut cu 280 de mii de elevi în ultimul deceniu, echivalentul numărului de locuitori ai unui oraș de dimensiunea Clujului. Edupedu.ro a analizat datele Institutului Național de Statistică din ultimii 30 de ani pe populația școlară, de unde reiese că în anul școlar trecut a fost cel mai mic efectiv de elevi din istoria post decembristă.

În anul școlar 2023-2024 au fost înscriși în sistemul de învățământ 2.875.900 de elevi, cu peste 15 mii de elevi mai puțini decât în anul anterior, arată Raportul privind starea învățământului preuniversitar pe anul 2023-2024.

Pe niveluri de învățământ s-au înregistrat creșteri ale efectivelor de elevi în învățământul primar și în cel liceal. La toate celelalte niveluri, populația școlară a scăzut cu valori cuprinse între 4.100 -17.800 de elevi.

Raportul Ministerului Educației și Cercetării constată o scădere în ultimii ani a efectivelor de elevi, de la un an la altul, singura excepție fiind anul școlar 2021/2022.

„În anul de referință al acestui raport, 2023/2024, a continuat tendința de scădere a numărului de elevi (cu 15.800 de elevi), populația școlară totală în învățământul preșcolar, primar, secundar și terțiar non universitar fiind de 2.875.900 de elevi”, scrie în raport.

Astfel, în comparație cu anul școlar 2014/2015 sistemul de educație școlarizează cu 288 de mii de elevi mai puțin, „ca efect principal al tendințelor demografice negative și al migrației”, se remarcă în raport.

Am împărțit diferența de elevi, cei 280 de mii la 28 (cifră estimativă a numărului de elevi dintr-o clasă) iar rezultatul arată că au dispărut aproximativ 10.000 de clase.

Un alt exemplu, 280 de mii de elevi înseamnă un oraș de dimensiunea Clujului, potrivit recensământului din 2021.

Sursa: Raport privind starea învățământului preuniversitar din România

Pe niveluri de învățământ, la învățământul primar (de masă și special) și liceu tendința efectivelor de elevi este de ușoară creștere, în timp ce toate celelalte niveluri de învățământ înregistrează scăderi ale efectivelor de elevi. Cea mai mare scădere este înregistrată la nivelul învățământului gimnazial de masă (aproape 18 mii de elevi).

Față de anul trecut numărul elevilor de la învățământul primar a scăzut în mediul rural.

Astfel, în anul școlar 2023/2024:

  • La nivelul învățământului preșcolar, se constată o scădere a efectivelor de preșcolari cu aproape 6 mii de copii, scăderea fiind mai consistentă în mediul urban.
  • În învățământul primar, continuă tendința ascendentă a efectivelor de elevi, creșterea față de anul anterior fiind de 8.800 de elevi, ajungându-se la acest nivel de educație, la 877. 500 de elevi. Creșterea valorii indicatorului este determinată de creșterea efectivelor de elevi din mediul urban, la nivelul mediului rural fiind înregistrată, și în acest an, o ușoară scădere a efectivelor de elevi, cu aproape 400 de elevi.
  • La nivelul învățământului gimnazial, au fost cuprinși 710.000 de elevi, în scădere cu 17.800 de elevi față de anul școlar anterior; scăderi ale efectivelor de elevi de gimnaziu se observă în ambele medii de rezidență (cu 8.500 de elevi în urban și cu 9.200 de elevi în rural).
  • În învățământul liceal, creșterea efectivelor de elevi a fost de peste 7.000 de elevi, în anul școlar de referință fiind cuprinși în acest nivel de educație 597.700 de elevi.
  • În învățământul profesional, continuă tendința descendentă din anul școlar anterior, înregistrându-se cu 4,1 mii de elevi mai puțin decât în anul școlar anterior.
  • În învățământul postliceal, efectivele de elevi au scăzut cu 4.100 de elevi, până la 82.600, acest nivel educațional fiind cel mai puțin reprezentat în totalul populației școlare.
Date comparative din ultimii 10 ani privind numărul elevilor din rural

În învățământul preșcolar (creșă și grădiniță) numărul elevilor din rural a scăzut cu 27.258 de mii de elevi, de la 244.391 la 217.133 elevi.

În învățământul primar în mediul rural a scăzut numărul elevilor cu peste 63.000, de la 431.872 elevi la 368.856 elevi.

La gimnaziu în mediul rural a scăzut cu 163.000 în ultimii 10 ani, de la 455.208 de elevi la 291.636 de elevi.

La liceu, datele Ministerului Educației nu sunt defalcate și pe mediul rural.

Sursa: Grafic Edupedu.ro
Cei mai puțini elevi din istoria post decembristă

Datele publicate de Ministerul Educației sunt detaliate pe ultimii 10 ani, însă potrivit datelor Institutului Național de Statistică numărul elevilor din învățământul preuniversitar este cel mai mic de după Revoluție, cel puțin.

INS, care raportează populația scolară din învățământul preuniversitar, adică totalitatea copiilor din grădinițe și creșe, a elevilor și studenților cuprinși în procesul de instruire și educare dintr-un an scolar/universitar din cadrul educației formale, indiferent de formele de învățământ pe care le frecventează (de zi/ cu frecvența – program de zi, seral/cu frecventa – program seral, cu frecventa redusă și la distanță), programul de studii și de vârstă, arată că în anul 1995 erau 4,7 milioane de elevi.

Citește și:
GRAFIC Peste 2,9 milioane de elevi încep luni școala, cu circa 60 de mii mai puțini ca anul trecut. Scăderea înseamnă echivalentul populației unui oraș cât Vaslui și al desființării a 2.400 de clase de câte 25 de elevi

Populația școlară a scăzut cu 64 de mii de elevi și studenți în doi ani, echivalentul unui oraș cât Alba Iulia. Numărul profesorilor este în ușoară creștere


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Președintele Federației părinților, Iulian Cristache, critic la adresa Executivului: Declarația vine ca nuca-n perete, nu faci altceva decât să învrăjbești întregul corp profesoral. Profesorii au cerut creșteri care se apropie de inflație, dacă nici măcar inflația nu le dăm, înseamnă că atunci vorbim de rea voință din partea Guvernului

Mesaj de susținere pentru revendicările sindicatelor din Educație și ale angajaților din Învățământ, din partea președintelui Federației Naționale a Părinților, Iulian Cristache. Acesta a declarat la Digi24 că declarația făcută…
Vezi articolul

FOTO Bucureștiul, împânzit de reclame pentru fumat tutun încălzit, noua modă în rândul adolescenților / Parlamentul a respins un proiect de reglementare / Wiener (USR): Industria de tutun a pus presiune pe toată lumea

Centrul Capitalei este împânzit cu publicitate la tutun încălzit, deși promovarea tutunului este interzisă prin lege. Situația este posibilă din cauza unui vid legislativ. O ”chichiță” care ocolește definiția învechită…
Vezi articolul

Elevii din clasele a XII-a de la Colegiul „Gheorghe Lazăr” din București vor face doar materiile de Bac cu prezență fizică în programul de pilotare aprobat de minister. Director: „Celelalte ore care pe copii nu îi interesează, că nu dau examene la ele, vor fi făcute online” / În semestrul II fac doar pregătire pentru examen

Elevii din clasele a XII-a, de la Colegiul Național „Gheorghe Lazăr” din Capitală, vor merge la școală doar pentru materiile de Bac, instituția de învățământ fiind inclusă în programul de…
Vezi articolul

Daniel David: Ne întrebăm de ce marile universități istorice din țară – București, Babeș-Bolyai din Cluj, Cuza – de ce nu sunt în top 500, în top 600? Unde sunt? Nu sunt performante? / România are rezultate de top, dar nu prin universități, ci prin mediul academic, trebuie să încurajăm concentrările academice

Universitățile din România sunt încă tributare reformei comuniste din 1948, a declarat ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, care atrage atenția că structura sistemului de învățământ superior trebuie regândită profund…
Vezi articolul