Probele scrise ale examenului de Bacalaureat 2025 au început marți, 10 iunie, și se încheie pe 16 iunie, iar în această perioadă în care elevii celorlalte clase au ore. Contactată de Edupedu.ro și întrebată care este opinia sa cu privire la organizarea bacalaureatului in timpul anului școlar, Aura Danielescu a declarat că „dacă privim contextul din perspectivă ideală, impactul nu e nociv”. Aceasta a afirmat că „actorii sistemului însă nu au cu toții un comportament ideal”.
- Potrivit structurii anului școlar 2024-2025, pentru elevii de clasele a XII-a zi, a XIII-a seral și frecvență redusă, cursurile s-au încheiat la data de 6 iunie, iar pe 10 iunie au început probele scrise ale examenului național de Bacalaureat. Însă, pentru elevii din celelalte clase, ultima zi de cursuri este vineri, 20 iunie, astfel că probele scrise din sesiunea de vară a Bacalaureatului 2025 se suprapun cu orarul lor.
- În acest context, elevii celorlalte clase din liceele desemnate centre de examen pot face cursuri online asincron, adică nu vor fi conectați simultan, ci vor primi sarcini de lucru individuale, în perioada 10-16 iunie 2025, în timp ce absolvenții de liceu susțin probele scrise ale examenului de Bacalaureat.
Aura Danielescu a precizat că elevii care sunt în online asincron au primit teme care vizează consolidarea și recapitularea unor aspecte din curriculă. Pe de altă parte, această organizarea a activității poate avea „un impact nefericit” pentru elevii care la ora intrării în asincron aveau o situație școlară incertă (cauzată de absențe numeroase care generează note insuficiente pentru încheierea situației la învățătură), potrivit inspectoarei:
„Activitatea online asincron presupune derularea de activități de muncă independente de către elevi, deci nu sub supravegherea nemijlocită a cadrului didactic. Fiind în perioada finală a anului școlar este cert că, în această perioadă, elevii au primit teme care vizează consolidarea și recapitularea unor aspecte din curriculă. Felul în care s-a acordat feedback este diferit, condiționat fiind de tipul de activitate derulată de către elevi. Rezultatele unei activități de acest tip depind de mulți factori: implicarea elevilor în activitate, deprinderile de muncă intelectuală pe care și le-au dezvoltat, felul în care părintele gestionează activitatea cotidiană a elevului, felul în care profesorul gestionează toate coordonatele unei astfel de activități.
Pe de altă parte, dacă facem referire la elevii care la ora intrării în asincron aveau o situație școlară incertă (cauzată de absențe numeroase care generează note insuficiente pentru încheierea situației la învățătură) și care nu realizează nici temele transmise de către profesor, pentru o eventuală evaluare, derularea activității în acest fel poate avea un impact nefericit”.
Șefa ISJ Timiș a vorbit și despre activitatea cadrelor didactice: „Profesorii se află în situația de a-și organiza extrem de eficient timpul, astfel încât să pregătească în timp util și temele de lucru pentru activitatea asincron, și să fie prezenți pentru a derula activități în cadrul comisiilor din centrele de examen sau din centrele de evaluare”.
„Dacă privim contextul din perspectivă ideală, impactul nu e nociv. Actorii sistemului însă nu au cu toții un comportament ideal. Efortul imens a fost în direcția sincronizării unei activități instructiv-educative de calitate, cu încheierea situației școlare la clasa XII-a, derularea înscrierilor la probele scrise ale examenului de bacalaureat, derularea examenului de bacalaureat, probe scrise/evaluarea lucrărilor scrise (aprox. 12 ore/zi activitate/profesor evaluator), încheierea situației școlare la clasa VIII-a, pregătirea/derulare examen de evaluare națională pentru clasa a VIII-A, derulare vizualizare/contestații bacalaureat, derulare evaluare lucrări scrise la evaluarea națională, toate într-o perioadă de timp extrem de scurtă”, a completat aceasta.
Redăm declarația completă a Aurei Danielescu:
„Calendarul Examenului de Bacalaureat din acest an a fost gândit astfel încât să minimizeze disconfortul creat candidaților de temperaturile tot mai ridicate cu care ne confruntăm în luna iulie.
Calendarul probelor scrise s-a suprapus cu perioada școlară, motiv pentru care unele unități de învățământ au desfășurat cursuri online asincron la nivelul întregii unități sau numai la nivelul unor formațiuni de studiu.
Impact asupra elevilor:
Activitatea online asincron presupune derularea de activități de muncă independente de către elevi, deci nu sub supravegherea nemijlocită a cadrului didactic. Fiind în perioada finală a anului școlar este cert că, în această perioadă, elevii au primit teme care vizează consolidarea și recapitularea unor aspecte din curriculă. Felul în care s-a acordat feedback este diferit, condiționat fiind de tipul de activitate derulată de către elevi. Rezultatele unei activități de acest tip depind de mulți factori: implicarea elevilor în activitate, deprinderile de muncă intelectuală pe care și le-au dezvoltat, felul în care părintele gestionează activitatea cotidiană a elevului, felul în care profesorul gestionează toate coordonatele unei astfel de activități.
Pe de altă parte, dacă facem referire la elevii care la ora intrării în asincron aveau o situație școlară incertă (cauzată de absențe numeroase care generează note insuficiente pentru încheierea situației la învățătură) și care nu realizează nici temele transmise de către profesor, pentru o eventuală evaluare, derularea activității în acest fel poate avea un impact nefericit.
Dacă însă școala a derulat activitate față-în-față, cadrele didactice implicate în comisii au fost suplinite de către colegi profesori. În această situație, calitatea activității derulate depinde de felul în care profesorul titular de curs și profesorul care îl suplinește au manageriat situația.
Impact asupra profesorilor:
Profesorii se află în situația de a-și organiza extrem de eficient timpul, astfel încât să pregătească în timp util și temele de lucru pentru activitatea asincron, și să fie prezenți pentru a derula activități în cadrul comisiilor din centrele de examen sau din centrele de evaluare.
Pentru situația în care în unitatea de învățământ se realizează suplinirea colegilor absenți, derularea în bune condiții a programului școlar presupune efort din partea întregului colectiv.
În esență, ne aflăm în situația în care derulăm examenul de bacalaureat în această formă pentru a asigura confortul candidaților, în cadrul unui examen extrem de important pentru ei, înțelegând, sau nu, că acest lucru implică o serie de consecințe pentru o parte din ceilalți elevi.
Dacă privim contextul din perspectivă ideală, impactul nu e nociv. Actorii sistemului însă nu au cu toții un comportament ideal. Efortul imens a fost în direcția sincronizării unei activități instructiv-educative de calitate, cu încheierea situației școlare la clasa XII-a, derularea înscrierilor la probele scrise ale examenului de bacalaureat, derularea examenului de bacalaureat, probe scrise/evaluarea lucrărilor scrise (aprox. 12 ore/zi activitate/profesor evaluator), încheierea situației școlare la clasa VIII-a, pregătirea/derulare examen de evaluare națională pentru clasa a VIII-A, derulare vizualizare/contestații bacalaureat, derulare evaluare lucrări scrise la evaluarea națională, toate într-o perioadă de timp extrem de scurtă.
E bine totuși că se caută soluții. E un semn de normalitate să te străduiești să fii în pas cu timpurile. Ideal este să analizăm și repercusiunile și să reglăm acțiunile ulterioare, având în vedere lecțiile învățate.”
Informații de context
Recent, Andreia Bodea, directoarea Colegiului Național I. L. Caragiale din București, a declarat, pentru TVR Info, că îi este jenă să le mai dea mesaje părinților că „sunt olimpiade în timpul orelor, că este test de bilingv în timpul orelor pentru clasa a VIII-a, că este bacalaureat”. Aceasta a afirmat că i se pare că „ignorăm cu totul calupul claselor V-XI”.
Probele scrise la examenul de Bacalaureat 2025 încep cel mai devreme din istoria recentă, mai precis din ultimii 15 ani cel puțin, conform unei analize a Edupedu.ro: România schimbă datele pentru examene cât mai devreme în anul școlar 2024-2025, ca efect al schimbărilor climatice.
Marius Lobază, profesor la Colegiul Naţional Bănăţean Timişoara, a declarat la TVR Timișoara că, după examenul național de BAC 2025, „mai avem o săptămână de școală când trebuie încheiate toate situațiile școlare la celelalte clase”. Acesta este de părere că „va fi o perioadă extrem de grea pentru școli”, deoarece orele de curs pentru elevii de clasele Pregătitoare – a XI-a coincid cu activitatea comisiilor de BAC 2025.
În luna noiembrie a anului trecut, Florina Rogalski, profesoară de Limba română la Școala Centrală din București, a vorbit, la emisiunea InfoEdu de la TVR Info, despre organizarea examenului de Bacalaureat 2025 în timpul cursurilor: „Hotărârile se iau fără să fim consultați. Nouă ni se spune ce să facem. Nu suntem parteneri de discuții niciodată cu Ministerul Educației”.
Andreia Bodea, directoarea Colegiului Național I. L. Caragiale din București, a vorbit, pentru Prima Tv, despre efectele pe care ar putea să le aibă organizarea examenului de bacalaureat 2025 în timpul cursurilor: „Va fi un haos generalizat”.
Cadrele didactice de la Colegiul „Sfântul Sava” din București au avertizat, într-o scrisoare deschisă adresată ministrului Deca, că profesorii vor fi în situația „imposibilă” de a gestiona finalizarea anului și de a participa la examen.
Calendarul examenului național de bacalaureat – Sesiunea iunie-iulie 2025:
- 16 – 20 decembrie 2024: Înscrierea candidaților pentru susținerea probelor A, B, C, D din cadrul examenului național de bacalaureat – 2025
- 27-29 ianuarie 2025: Evaluarea competențelor lingvistice de comunicare orală în limba română – proba A
- 29-31 ianuarie 2025: Evaluarea competențelor lingvistice de comunicare orală în limba maternă – proba B
- 3-5 februarie 2025: Evaluarea competențelor lingvistice într-o limbă de circulație internațională – proba C
- 5-7 februarie 2025: Evaluarea competențelor digitale – proba D
- 30 mai – 4 iunie 2025: Susținerea probelor A, B, C, D pentru elevii beneficiari ai unor burse de studiu în străinătate
- 2-6 iunie 2025: Înscrierea candidaților la probele scrise ale primei sesiuni de examen
- 6 iunie 2025: Încheierea cursurilor pentru clasa a XII-a/a XIII-a
- 10 iunie 2025: Limba și literatura română – proba E.a) – probă scrisă
- 11 iunie 2025: Proba obligatorie a profilului – proba E.c) – probă scrisă
- 13 iunie 2025: Proba la alegere a profilului și specializării – proba E.d) – probă scrisă
- 16 iunie 2025: Limba și literatura maternă – proba E.b) – probă scrisă
- 20 iunie 2025: Afișarea rezultatelor la probele scrise, vizualizarea lucrărilor scrise și depunerea contestațiilor
- 23-24 iunie 2025: Vizualizarea lucrărilor scrise și depunerea contestațiilor
- 30 iunie 2025: Afișarea rezultatelor finale
Calendarul examenului național de bacalaureat – Sesiunea august 2025:
- 14-21 iulie 2025: Înscrierea candidaților la a doua sesiune de examen, inclusiv a candidaților care au promovat examenele de corigențe
- 4-5 august 2025: Evaluarea competențelor lingvistice de comunicare orală în limba română – proba A
- 5 august 2025: Evaluarea competențelor lingvistice de comunicare orală în limba maternă – proba B
- 6 august 2025: Evaluarea competențelor digitale – proba D
- 7-8 august 2025: Evaluarea competențelor lingvistice într-o limbă de circulație internațională – proba C
- 11 august 2025: Limba și literatura română – proba E.a) – probă scrisă
- 12 august 2025: Proba obligatorie a profilului – proba E.c) – probă scrisă
- 13 august 2025: Proba la alegere a profilului și specializării – proba E.d) – probă scrisă
- 14 august 2025: Limba și literatura maternă – proba E.b) – probă scrisă
- 18 august 2025: Afișarea rezultatelor la probele scrise, vizualizarea lucrărilor scrise și depunerea contestațiilor
- 19-20 august 2025: Vizualizarea lucrărilor scrise și depunerea contestațiilor
- 26 august 2025: Afișarea rezultatelor finale
9 comments
Din păcate nimeni nu a vorbit de oboseala și stresul elevilor din clasa a 12-a care au terminat vineri cursurile și marti au început examenele (ar fi început de luni dacă nu erau Rusaliile). Rolul presei este de a-i tine pe politicieni mai conectati la realitate- asta am vrea sa citim aici. Nu declarații politice spuse în limbaj de lemn.
Poate ar trebui întrebati reprezentanții MEC ce se întâmplă cu diplomele acestor absolvenți… la acest moment nu se știe cine le tipareste- Imptimeria Națională sau școala ? Cred ca este mai important ca acești copii să-și primească toate diplomele la timp, pentru a se înscrie la facultate… oricum examenul s-a susținut .. în condițiile date…
Personal, sunt de acord cu organizarea bacalaureatului în timpul anului școlar, așa cum a fost anul acesta organizat. De asemenea, și cu organizarea pe module, cu vacanțele aferente.
Doamna inspector e in dimensiunea paralela. In saptamana cu bacalaureatul s-au dus naibii orele pentru toate clasele V-XI. Ce fel de scoala este asta?
Hello! Doamna “șefa ISJ Timis”, elevii au pierdut o saptamana de cursuri. Nu conteaza?
Da, politică peste tot. Directorii care s membri de partid se ocupa de alegeri, nu de elevii care nu au sali de clasă, fac inscrieri dupa flotant , de se dubleza numarul de copii. Cladiri noi fantomă, duc lipsa de management bun, zac nefolosite. Cam asta i in Timisoara unde si d na inspectoare, tot politică face.
Slugile nu și critică niciodată stăpânii.
Serios, edupedu? Ați intrebat un inspector pus politic dacă e de acord cu ministrul pus politic care îi este șef direct și de care depinde funcția. Ce fel de răspuns vă așteptați să primiți? Unul cinstit? Haida-de.
se cheamă cantat in struna , domnul mieu.
zi mersi ca nu incantează și o odă sau un elogiu .
până una alta ca sa nu ne scada leafa , sa luam cate doua ore in cârcă , din solidaritate zic.
solidaritate cu nea grindă , cel de se plimba cu rata nordis la Monaco