Avizarea noii programe de Limba și literatura română pentru liceu este realizată de o comisie în care se regăsesc cel puțin 15 profesori care au făcut parte și din grupurile de concepere a acelorași programe, arată o analiză Edupedu.ro pe baza documentului oficial privind Comisia națională pentru Limba și literatura română – liceu.
Documentul a fost publicat pe Facebook de scriitorul și profesorul universitar Radu Vancu, de la Universitatea „Lucian Blaga” din Sibiu, unul dintre contestatarii noii programe de română propuse de Ministerul Educației și Cercetării (MEC) și aflate în dezbatere publică până vineri, 12 decembrie.
- Actualele comisii naționale de specialitate pe discipline, care aprobă curriculumul la fiecare materie în parte, sunt încă ascunse publicului de către Ministerul Educației și Cercetării. Cele mai recente astfel de comisii care sunt publice pe edu.ro sunt cele din 2016 de la reforma programelor școlare de gimnaziu.
Potrivit analizei Edupedu.ro, 15 membri ai comisiei naționale care avizează programa de română pentru liceu se regăsesc și în listele grupurilor de lucru care au contribuit la elaborarea programei pentru Trunchiul Comun (TC) și Curriculumul de Specialitate (CS).
Este vorba despre profesori din mediul universitar, din centrul național de evaluare și curriculum, dar și din licee de elită din țară, numiți prin ordin al ministrului Educației. Situația ridică semne de întrebare privind separarea etapelor de elaborare și avizare a documentului curricular.
Mai exact, autorii programei care și urmează să o aprobe sunt:
- Georgescu Daniel – Ministerul Educației
- Nistor Constantin Ciprian – CNCE
- Fotache Dubălaru Oana Anca – Facultatea de Litere, Universitatea din București
- Georgescu Irina Roxana – CNCE
- Anisie Monica Cristina – CN „Tudor Vianu”, București
- Ciobotaru Anamaria – C.N. Pedagogic „Constantin Brătescu”, Constanța
- Corcheș Horia Ciprian – C.N. „George Barițiu”, Cluj-Napoca
- Doboș Mihaela – C.N. „Costache Negruzzi”, Iași
- Dudaș-Vasile Adriana – C.N. „Traian Lalescu”, Reșița
- Gâlea Gabriela Anamaria – C.N. „Titu Maiorescu”, Aiud
- Halaszi Monica – C.N. „Liviu Rebreanu”, Bistrița
- Maxim Andreia Nicoleta – C.N. „Moise Nicoară”, Arad
- Morar Mihai Gheorghe – C.N. „Mihai Viteazul”, Ploiești
- Orban Laura Henrieta – C.N. de Informatică, Arad
- Petrache Anca Denisa – C.N. „Iulia Hasdeu”, București

Vezi aici lista profesorilor și inspectorilor școlari care fac programa școlară de Limba și literatura română pentru liceu 2026 – decana Facultății de Litere a UB, Oana Fotache Dubălaru, este coordonator științific.
Context: o programă contestată de sute de profesori și scriitori
Noua programă de Limba și literatura română pentru clasa a IX-a a stârnit reacții dure în spațiul public.
În dezbaterea privind noua programă de limba și literatura română pentru clasa a IX-a, două memorii cu poziții diametral opuse au fost transmise Ministerului Educației: unul care cere retragerea integrală a proiectului și reluarea procesului de elaborare, și un al doilea care apără abordarea propusă, în special revenirea la organizarea diacronică a conținuturilor.
În primul memoriu, inițial peste 200 de profesori, cercetători ai Academiei Române, scriitori, regizori și dramaturgi – cărora li s-au mai adăugat constant semnatari – cer Ministerului Educației și Cercetării „regândirea integrală a programei”, pe care o consideră „confuză, anacronică și autosuficientă”.
Semnatari precum Mircea Cărtărescu, Radu Vancu, Radu Jude, Dan Lungu, Gianina Cărbunariu, Mihaela Michailov, Mihaela Miroiu, Liviu Papadima, Ioana Nicolaie acuză existența unor „decupaje fantasmagorice” cărora li se atribuie statutul de epoci literare și avertizează că acestea pot distorsiona grav înțelegerea istoriei literaturii române. Detalii aici
Critici din zona academică: „un salt spectaculos de 30 de ani înapoi”
Profesorul Liviu Papadima, de la Facultatea de Litere a Universității din București, a declarat că scopul predării literaturii române în liceu nu este formarea viitorilor specialiști, ci transmiterea culturii generale. Acesta a cerut „refacerea integrală” a componentei de literatură din noua programă, despre care spune că „îi amintește de cea de acum 50 de ani”.
Pornind de la analiza lui Papadima, consilierul ministrului Educației, Radu Szekely, a afirmat că reforma curriculară riscă să se împotmolească și că „din Raportul QX se alege praful și pulberea”.
- Tot Szekely a denunțat și faptul că membrii grupului de lucru la programe au avut de semnat un contract de confidențialitate și că au existat presiuni la David să aprobe programa în această formă, lucru atacat de MEC care a transmis că poziția lui Szekely nu este una instituțională.
La rândul său, scriitorul Radu Vancu a atras atenția că recomandările pentru clasa a IX-a riscă să îi îndepărteze pe elevi de literatură: „Dacă vrem să-i dezgustăm pe copiii noștri de literatură, cronicarii și literatura veche sunt rețeta perfectă”, a scris acesta pe Facebook.
Ministrul Daniel David: „Lucrurile trebuie făcute, nu ne mai putem permite să amânăm”
Cel mai recent, Daniel David, ministrul Educației și Cercetării, a declarat că la începutul săptămânii viitoare va avea o întâlnire cu membrii comisiei care au elaborat programa de Limba și literatura română pentru liceu, pentru a analiza criticile și sugestiile venite din spațiul public.
„Mă uit, văd și eu dezbaterile. Rolul ministerului este să se asigure că pune oameni buni în comisie. După aceea, specialiștii trebuie să vină cu o programă pe care trebuie să și-o asume”, a spus ministrul, în cadrul dezbaterii online organizate joi, 11 decembrie, de Academia Română.
Daniel David a subliniat că reforma curriculară nu mai poate fi amânată, amintind că, potrivit calendarului inițial, liceul ar fi trebuit să intre pe noua logică curriculară încă din 2021. „Dar lucrurile trebuie făcute. Nu ne mai putem permite să mai amânăm”, a afirmat acesta.
Informații de context
Noua programă de Limba și literatura română ar urma să fie aplicată în licee începând cu anul școlar 2026-2027. Documentul include două variante: una pentru Trunchiul Comun, obligatorie tuturor specializărilor, și una pentru Curriculumul de Specialitate, destinată filierei teoretice – profil umanist – și profilului pedagogic.
Recomandările pentru clasa a IX-a, precum și abordarea cronologică propusă, se află în prezent în consultare publică și continuă să genereze reacții critice în rândul specialiștilor din educație și cultură.