Bătălia pe banii europeni pentru școli și profesori: Ministrul Fondurilor vrea să preia de la Educație instituția care gestionează finanțarea. Boloș ar urma să decidă proiectele din educație și cercetare care vor primi bani

6.885 de vizualizări
Foto: INQUAM Photos – Octav Ganea
Marcel Boloș vrea să preia, pe model PSD, instituția din Ministerul Educației care decide care sunt ideile și proiectele din educație și cercetare care pot primi finanțare europeană. Un proiect de Hotărâre de Guvern pus în dezbatere de Ministerul Fondurilor Europene prevede că instituția condusă de Boloș devine titular de program și autoritate de management pentru, printre altele, Programul Operațional Educație și Ocupare. Același lucru l-a încercat, în 2018, ministrul social-democrat Rovana Plumb.

Asta înseamnă că instituția care ar urma să decidă care sunt ideile și proiectele din educație și cercetare care au șanse la finanțare europeană, instituția responsabilă pentru selecția cererilor de finanțare și pentru încheierea contractelor de finanțare nerambursabilă va fi Ministerul Fondurilor, nu Ministerul Educației. Nu este clar cine sunt specialiștii cu care Boloș va lua deciziile în educație, însă dacă proiectul de HG va fi adoptat, atunci Ministerul Educației va putea doar să accepte propunerile și ideile din partea celorlalte ministere, nu să decidă. 

Întrebat de ce vrea mutarea Organismului Intermediar POCU de la Ministerul Educației la Ministerul Fondurilor Europene, Marcel Boloș a declarat: “Aș vrea să nu comentez acest lucru până la nivel de argumente, dar vă spun că acolo lucrurile se văd de la distanță în ceea ce privește întârziere a proiectelor, în ceea ce privește întocmirea documentelor pentru ceea ce înseamnă îndeplinirea condițiilor favorizante pentru România, în general măsurile pe care le luăm să știți că sunt de natură să ducă la îmbunătățirea procesului de fonduri europene și nu să mergem cu un pas în spate“. Afirmațiile au fost făcute în cadrul unei dezbateri organizate de Curs de Guvernare.

De precizat că planul ministrului Fondurilor Europene vine în contextul în care Ministerul Educației gestionează acum din fonduri europene proiectul gigant de formare a profesorilor numit CRED, în valoare 42 de milioane de euro, și nu a fost prezentat un raport de stadiu al acestui proiect din care să reiasă că ar fi probleme în gestionarea fondurilor europene, așa cum sugerează ministrul Fondurilor Europene.

Cel care vrea să preia gestionarea banilor europeni de la educație și cercetare este Marcel Boloș, dur criticat de rectorul Universității Babeș-Bolyai, Daniel David, pentru proiecte “science-fiction” pe care le tot propune în cercetare.    

Amintim că Boloș și-a început mandatul anunțând că vrea să înființeze nu mai puțin de 3 noi institute de cercetare, ceea ce a determinat parte dintre oamenii de știință să avertizeze că e plină România de ziduri, dar ceea ce contează este investiția în cercetători.

Marcel Boloș este ministru al Fondurilor Europene de 8 luni, însă nu a anunțat atragerea niciunui proiect, nici măcar finalizarea proiectelor pe fonduri europene pentru after schooluri, promise alături de vicepremierul Raluca Turcan.

Proiectul de Hotărâre de Guvern (HG) publicat de Ministerul Fondurilor Europene prevede, concret, că “pentru perioada de programare 2021-2027, în coordonarea Ministerului Fondurilor Europene, în cadrul politicii de coeziune se elaborează următoarele programe operaționale: (…) d) Programul Operațional Educație și Ocupare (POEO)”.

“Pentru Programul Operațional Dezvoltare Durabilă, Programul Operațional Educație și Ocupare, Programul Operațional Creștere Inteligentă, Digitalizare și Instrumente Financiare, Programul Operațional Sănătate, Programul Operațional pentru Tranziție Justă, Programul Operațional Incluziune și Demnitate Socială, Programul Operațional Asistență Tehnică se mandatează Ministerul Fondurilor Europene ca titular de program și autoritate de management”, se arată în același proiect.

Proiectul de HG publicat de Ministerul Fondurilor Europene:

 

Descarcă de aici, în format .PDF, textul integral al Proiectului de HG pus în dezbatere de Ministerul Finanțelor

Proiect de HG pus in dezbatere de Ministerul Fondurilor Europene – masuri 2021-2027

De remarcat că acest proiect de HG mai prevede că miliardele de euro din Programul Operațional Regional (fondurile pentru lucrările de investiții locale) vor fi gestionate de Agențiile pentru Dezvoltare Regională (ONG-uri controlate de puternicii șefi de Consilii Județene și primari), în loc să fie gestionate de Ministerul Dezvoltării, cum s-a întâmplat până acum, după cum G4Media.ro a arătat pe larg.

  • Guvernul Orban a adoptat la începutul anului o ordonanță de urgență cu un conținut similar în ceea ce privește Programul Operațional Regional, dar care a fost retras de la publicare actul legislativ pentru că a primit aviz negativ de la Ministerul Justiției

Boloș a terminat Liceul Industrial Huedin, profil electromecanică, după care a absolvit Facultatea de Ştiinţe Economice de la Universitatea din Oradea, Facultatea de Electrotehnică și Informatică, iar în 2005 și-a luat doctoratul la Universitatea de Vest Timişoara, cu teza “Bugetul şi contabilitatea comunităţilor locale între starea actuală şi posibilităţi de modernizare”. Descarcă de aici CV-ul lui Marcel Boloș, ministrul Fondurilor Europene în Guvernul Orban

Foto: © INQUAM Photos / Octav Ganea
Citește și:

 

 


13 comments
  1. Pacat, acolo sunt oameni foarte buni, au niste mici birouri regionale cu oameni extraordinari. Ei duc greul acolo, cred ca 95% din proiecte ei le-au gestionat, din regiuni. Noi am lucrat si lucram acum cu ofiteri care au si cate 20 de proiecte, deci aproximativ 20-30 de rambursari/pref/plata la un moment dat. Nici nu stim cum se descurca dar ne suna seara, sambata, duminica, de sarbatori, din concedii. Avem proiecte si la MFE dar sincer, nu se compara cu cele de la educatie, au mult mai putine proiecte alocate, sunt relaxati. Ministerul Fondurilor daca preia ofiterii din regiuni ale OI educatie, are mult de castigat. Si acei ofiteri la fel, ca la asemenea efort …

  2. Proiectul CRED similar cu proiectul E-formare , doua găuri negre unde au dispărut fonduri consistente fara efect și rezultat ,bani aruncați în buzunarele unora și a altora.

    1. Ati pus punctul pe i. Nimic concret in cele 2 hiper-proiecte. Risipa inutila. Si sunt facute cu sprijinul M.F.E. Nu pot sa cred cate proiecte s-ar fi realizat in regiunile sarace cu 42 mil euro.Asta e politica M.F.E., dam gramada de bani doar ca sa aratam bine la absorbtie. Rezultatele le fabricam prin conferinte si prezentari somptuoase.

  3. Observati, nu are nicio justificare la intrebarea de ce muta oi la mfe. E clar, vor sa nu mai fie implicat si Ministerul Educatiei in alocarea fondurilor ca sa poata ei face apoi la MFE ce vor si cum vor cu banii. Au acaparat tot ce inseamna fonduri si acum e lupta pentru ultima reduta, educatia.

  4. E cel putin dubios demersul prin care o institutie (din educatie) cu o vechime de peste 14 ani si care au gestionat mii de proiecte (din educatie), trebuie acum absorbita. Desigur, tot in MFE. Cand lucrurile nu o sa mai mearga deloc cu proiectele universitatilor, pe cine va mai da vina MFE ?? Probabil sunt alte interese in spatele acestor decizii si astfel ne vor aduce la aceasi masa a proiectelor pentru educatie, cu IMM-urile si ONG-urile. Si atunci lucrurile se schimba. Si interesele financiare la fel. Este o vorba, “ai grija ce iti doresti”.

    1. Ca bine ziceti domnul Radu. La MFE cand vorbesti de educatie zici ca vorbesti de grafen. Se uita toti crucis. Si atunci ce si-au zis ei: daca tot nu ne pricepem la educatie, sa o aducem la noi ca sa o facem dupa chipul si asemanarea noastra. Fara cuvinte !

  5. Offf, oare nu s-au saturat de atatea schimbari, de fiecare data vin cu alte si alte idei nastrusnice. Ministerule al fondurilor europene, voi nu va dati seama ca toate schimbarile astea ne afecteaza direct pe noi, institutiile din educatie care ne chinuim sa facem proiecte educative si in plus, sa le explicam voua, care nu aveti nicio legatura cu educatia ci doar cu niste fonduri ale CE ?

  6. Cata ipocrizie la acest MFE si lipsa de competenta in ale educatiei. Nu cumva si acum Autoritatea de Management pentru proiectele din educatie este tot la MFE ? Nu si pana acum AM ul proiectelor din educatie a fost tot la MFE ? De fapt, cred ca de aia nici nu au functionat din plin proiectele educatiei, ca au avut dintotdeauna un AM (de la MFE) care habar nu avea de educatie. Si fac tot ce se poate sa puna piedica la aceste proiecte. Uitati-va la plati, proiectele care nu sunt pentru educatie le platesc imediat cum primesc o cerere de rambursare, prefinantare, plata, iar proiectele din educatie raman la coada platilor, daca mai raman bani. Stim, la astea din educatie nu prea ai ce profita.

  7. Pai educatia trebuie ingropata ca sa nu mai aiba cine sa mai comenteze in tara asta. O pierdem prin proiectele lor cu srl uri si ong uri, unii mai cunoscatori ca altii in ale educatiei.

  8. Care descentralizare si regionalizare ?Facem megastructuri inerte si greu de gestionat in care sa se piarda toti pilosii si toate secretarele. Da de ce nu fac un PO si un AM doar pentru educatie !?? La sanatate se poate, nu ? Ca sa putem lua mereu bani de la educatie si sa-i mutam pentru cursuri de formare inutile pe la OIR-uri. Ca de acolo mananca toti bineee !

  9. Eu tot nu am înțeles, citind propunerea de HG, de unde reiese intenția de a muta OIPOCU de la MEC la MFE! Autoritatea de Management (AMPOCU), care coordonează actualul POCU / viitorul POEO este și în prezent la MFE.

    În altă ordine de idei, situația pe CRED e într-adevăr gravă, în ciuda comunicatelor auto-laudative ale managementului de proiect!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Învățarea adaptată la nevoile din viață, în contextul PISA 2022: Vorbim de o infrastructură de educație destul de proastă și nu va funcționa niciun fel de reformă treptată a educației. Diferența dintre tehnologie și ceea ce încă se predă în școală crește exponențial, spune Ionuț Stanimir, BCR 

“Avem un sistem de educație care se află în criză”, iar strategia de tipul merge și așa nu este una câștigătoare”, a spus Ionuț Stanimir, de formație sociolog, director de…
Vezi articolul
Repartizarea copiilor în clasa pregătitoare - costul standard pe elev

Liceele pedagogice vor putea forma învățători, dar vor fi angajați pe perioadă determinată. Pentru a se titulariza, aceștia trebuie să termine o facultate de profil – proiectul legii Deca

Liceele pedagogice formează absolvenți pentru specializările educație timpurie, pedagogia învățământului primar, pedagogie generală și mediere școlară, potrivit proiectului Legii învățământului preuniversitar, asumat de Ligia Deca. Acest lucru înseamnă că învățătorii…
Vezi articolul