Biblioteca școlară virtuală Edulib este online, dar încă nu permite acces la lecții sau la alte instrumente, la cinci ani după ce a fost anunțată / Sunt promise teste de măsurare a “alfabetizării funcționale a elevilor” și un “roboțel” bazat pe inteligență artificială, numit Ioana

2.262 de vizualizări
Sursa: Captura Roedulib.ro
Biblioteca Școlară Virtuală, proiect prevăzut de Legea educației încă din 2011, lansat de minister acum cinci ani și care ar fi trebuit finalizat anul trecut, cu o finanțare europeană de 40 de milioane de euro, este acum online, dar încă nu permite acces la lecții și la alte instrumente. Momentan, “Biblioteca Digitală Edulib” este indexată Google și oferă o imagine despre structura sa generală, fără a exista vreo formă de acces imediat la soluțiile pe care le anunță, inclusiv un asistent virtual bazat pe realitate virtuală și evaluarea gradului de alfabetizare funcțională a elevului.
  • Edupedu.ro a încercat să-l contacteze pe Gheorghe Dinu, directorul ARNIEC, agenția Ministerului Educației care coordonează proiectul Edulib, pentru a vedea în ce stadiu este realmente proiectul, a cărui lansare nu a fost anunțată încă oficial, precum și stadiul diverselor componente ale acestuia. Gheorghe Dinu a spus, inițial, că nu poate vorbi, apoi nu a mai răspuns deloc la telefon.

Astfel, potrivit datelor accesibile în acest moment, ea va oferi lecții în versiuni digitale pentru materiile de gimnaziu (clasele a V-a, a VI-a, a VII-a și a VIII-a). Acestea vor putea fi căutate în platformă și triate alfabetic.

Forma de prezentare a lectiilor / Sursa: Captura roedulib.ro

Materiile indexate: biologie, chimie, fizică, geografie, informatică&TIC, istorie, limba și literatura română, limba engleză, limba franceză, matematică, robotică/STEM.

În acest moment, însă, foarte puține lecții sunt indexate, iar acelea care sunt indexate nu pot fi accesate fără autentificare, proces care este indisponibil în acest moment.

Inregistrarea pentru a vedea lecțiile nu pare a fi posibilă în acest moment / Sursa: Captura roedulib.ro

Platforma este accesibilă în două limbi, română și engleză, însă în engleză par a fi doar elementele de structură a site-ului, nu și conținutul (numele lecțiilor existente este în română și în cazul versiunii engleze, de exemplu). Pagina de Termeni și condiții include doar text folosit în procesele de dezvoltare/design ale site-urilor web, fără nicio informație reală.

Platforma include o zonă de bibliotecă virtuală, un link către versiunile digitale ale manualelor existente – pe manuale.edu.ro – plus două clipuri de prezentare. 

Robotelul – asistent virtual anuntat de Edulib / Sursa: Captura roedulib.ro

Vezi cele două videoclipuri de pe secțiunea de prezentare aici.

Aceste materiale video anunță o serie de soluții tehnologice suplimentare. Potrivit lucrurile care ar trebui să se regăsească pe platformă, inclusiv tehnologii bazate pe inteligență artificială, conform prezentărilor citate:

  • “Elevii își aleg anul de studiu și materia, apoi au acces la zeci de cursuri, manuale și resurse educaționale deschise, aplicabile și în sala de clasă”
  • “Se vor putea defini fluxuri individuale de învățare pentru fiecare copil, în funcție de nevoile sale”
  • “Învățarea va fi asistată de către un sistem cu inteligență artificială, care le va oferi exact materialul de care au nevoie și îi va ajuta să-și testeze cunoștințele. După ce a adunat suficiente informații despre parcursul lor în platformă, Roboțelul va putea evalua și gradul de alfabetizare funcțională a elevului. “
  • Edulib va dota 5400 de școli gimnaziale cu kituri multimedia. Toți atâția profesori vor fi instruiți pentru ca elevii să poată accesa fără probleme ultimele noutăți din platformă.”
  • “Platformă compusă din mai multe sisteme interconectate, dar care prezintă o experiență unitară”
  • Aplicația unde sunt centralizate toate resursele educaționale se numește Gravity Learning
  • Acces pentru profesori la sisteme de elaborare a lecțiilor virtuale
  • O noutate: învățare adaptivă cu ajutorul inteligenței artificiale. Nextlab.tech oferă un asistent virtual de învățare, Ioana, care “facilitează lecții printr-o interfață de sinteză vocală”, dar și un modul de testare, Testrax. “Asistentul virtual poate răspunde la întrebările adresate de elevi în cadrul lecțiilor, iar profesorul are posibilitatea  de a interveni cu răspunsuri, dacă asistentul nu știe să răspundă.”
  • Profesorii pot monitoriza parcursul elevilor la nivel de lecție și testare
Asistentul virtual bazat pe IA este numit “Ioana” / Sursa: Captura roedulib.ro
Despre biblioteca școlară virtuală

Legea Educației din 2011 a prevăzut de la bun început lansarea unui astfel de instrument educațional digital, dar măsura nu a fost niciodată pusă în practică, până acum. Potrivit Legii 1/2011, Ministerul Educației “asigură elevilor și profesorilor infrastructura necesară, constând în dispozitive și acces la internet, pentru accesarea Bibliotecii Școlare Virtuale, Platformei școlare de e-learning și a altor platforme educaționale agreate”.

Ministerul a lansat un proiect în acest sens abia în 2018, cu finanțare contractată în 2019 (Pe site-ul actual se precizează: “Proiect cofinanţat din Fondul European de Dezvoltare Regională prin Programul Operațional Competitivitate 2014-2020”), însă punerea lui în aplicare a întârziat mult, iar platforma apare acum deși, după întârzieri, ar fi trebuit să fie gata încă de acum un an.

Potrivit unei cronologii Edupedu.ro:

Fostul ministru, Monica Anisie, anunța că va fi realizată până în septembrie 2020. Finanțarea este făcută în cadrul unui proiect cu fonduri europene în valoare de 40 de milioane de euro semnat de ministrul interimar al Educației, Daniel Breaz.

În luna martie 2021, Maria Manea, care era secretar de stat în Ministerul Educației, a declarat pentru Edupedu.ro că proiectul Biblioteca Școlară Virtuală se afla „în etapa de evaluare a eligibilității ofertanților. Apreciem, raportat la calendarul de evaluare a ofertelor, că putem declara un câștigător în luna mai a acestui an”, ceea ce nu s-a întâmplat.

În luna august 2021, Tudor Oprea, fost subsecretar de stat în Ministerul Educației, declara pentru Edupedu.ro că stadiul de licitație se va încheia „peste o lună, maximum două”, adică cel la târziu la sfârșitul lunii octombrie 2021.

Apoi, Sorin Cîmpeanu a spus, de 1 noiembrie 2021, că așteaptă ca licitația să se finalizeze, știind că licitația se finalizase pe 29 octombrie. Anunțul s-a lăsat în continuare așteptat. În noiembrie, Gheorghe Dinu de la ARNIEC a spus de mai multe ori că așteaptă un răspuns de la ANAP.

Între timp, ANAP a răspuns solicitărilor Edupedu.ro și a precizat, pe procedură, cine anunță câștigătorul (ARNIEC) și până când poate face asta – 15 decembrie 2021. Detalii AICI.

Câștigătorul licitației a fost anunțat cu doar o săptămână înainte de termenul maximal prevăzut, pe 8 decembrie 2021.

Termenul de implementare al proiectului este de 36 de luni de la data semnării contractului de finanțare, adică pe 10 septembrie 2022 proiectul ar fi trebuit să fie finalizat și implementat, potrivit declarației fostului subsecretar de stat din minister, Tudor Oprea.

Conform site-ului Edulib, proiectul ar fi trebuit finalizat până în martie 2023: „Începând cu luna decembrie, când este planificată finalizarea validării scenariilor pentru lecții, se vor migra progresiv lecțiile existente, respectiv importa lecțiile noi, până la data de finalizare a proiectului care este luna martie 2023.”


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Eleva de 16 ani care a murit la Piatra Neamț urma să participe la activități organizate numai de elevi, în Colegiul „Petru Rareș”, fără știrea și aprobarea Inspectoratului școlar / Nimeni nu s-a asigurat că minorii veniți singuri ajung la cazări

O elevă de 16 ani din București a murit la Piatra Neamț, unde venise pentru a participa la conferințe organizate independent de elevi, după model internațional, la Colegiul Național „Petru…
Vezi articolul

Admiterea la liceu „prin alunecare”, în școli în care elevii au ajuns în urma repartizării, nu a dorinței lor, plus pregătirea pentru meserii vechi – indicate de Măriuca Talpeș, de la Coaliția pentru Dezvoltarea României, drept cauze pentru care „condamnăm o jumătate de generație să fie șomeră în viitor” / 52% intră la liceu sub nota 6, considerat pragul nivelului 2 din PISA, al analfabetismului funcțional – analiză

Cifrele pe anul trecut, prezentate de Măriuca Talpeș, arată că 52% dintre elevii absolvenți de clasa a VIII-a intră cu media minimă admisă, de 6. Aceștia ajung în învățământul tehnologic…
Vezi articolul
Foto: © Kantver - Dreamstime.com

Resurse educaționale gratuite pentru prevenirea consumului de droguri, puse la dispoziție profesorilor de Asociația Preventis și încurajate de Ministerul Educației

Profesorii pot descărca gratuit materiale de prevenire a consumului de substanțe, potrivit unei informări trimise de Ministerul Educației către inspectoratele școlare. Lecțiile sunt oferite de Asociația Preventis. Recomandarea Ministerului Educației…
Vezi articolul