Bogdan Cristescu, director al Centrului Național de Curriculum și Evaluare: În secunda în care vom oferi educație de calitate în clasă peste tot și vom oferi încredere în sistem, fenomenul meditațiilor se va diminua

1.112 vizualizări
Bogdan Cristescu / Foto: captură Facebook.com
Bogdan Cristescu, director al Centrului Național de Curriculum și Evaluare, spune că fenomenul meditațiilor se va diminua „în secunda în care vom oferi educație de calitate în clasă peste tot și vom oferi încredere în sistem”. Invitat la InfoEdu, la TVR Info, duminică, 9 noiembrie, Bogdan Cristescu a dat și un exemplu privind încrederea în sistem: „Adică eu, ca părinte, știu că pot lăsa copilul la școală și dacă profesorul mi-a spus că este pregătit pentru examenul cutare, atunci pot crede asta”.
  • În martie anul acesta, ministrul Educației Daniel David le-a transmis părinților în martie să nu mai exagereze cu meditațiile, precizând că instituția pe care o conduce nu susține și nu impune acest fenomen, ba chiar îl descurajează.
  • Potrivit legii Educației, reprezintă abatere disciplinară dacă un profesor face meditații cu un elev de la propria clasă

Bogdan Cristescu, director al Centrului Național de Curriculum și Evaluare, a fost întrebat despre fenomenul meditațiilor: „Dacă mă întrebați pe mine, meditații există peste tot în lume. Da, există dorința de a îți ajuta copilul atunci când ai senzația că explicațiile pentru el nu sunt adaptate lui (…) nu poți reproșa unui părinte că încearcă să facă ce crede el că e mai bun”.

Cristescu a mai spus că „în secunda în care vom oferi educație de calitate în clasă, peste tot și vom oferi încredere în sistem, adică eu, ca părinte, știu că pot lăsa copilul la școală și dacă profesorul mi-a spus că este pregătit pentru examenul cutare, atunci pot crede asta, acest fenomen (n. red al meditațiilor) se va diminua„.

Redăm răspunsul integral pe acest subiect

Diana Dumitrașcu, jurnalist TVR Info: Aș rămâne în această zonă a Evaluării Naționale și aș vrea să vă mai întreb un lucru: cum vedeți dumneavoastră acest fenomen al meditațiilor? Au fost mai multe studii de-a lungul timpului care ne spuneau doi din patru, trei din patru, patru din 10… elevi .. 

Bogdan Cristescu, director al Centrului Național Curriculum și Evaluare din MEC: Da, studii ale consiliului Elevilor, ale asociațiilor de părinți și nu numai. Dacă mă întrebați pe mine, meditații există peste tot în lume. Da, există dorința de a îți ajuta copilul atunci când ai senzația că explicațiile pentru el nu sunt adaptate lui, iarăși există. În momentul actual unde avem AI-ul, eu cred că îl putem folosi foarte, foarte mult în adaptarea în antrenamentul meu ca profesor. să aplic ceva adaptat. Dacă mă întrebați la meditații făcute cu grupe de n, nu sunt… Deci eu cred că această meditație, cum o văd eu, ar fi să am ocazia să discut cu cineva care să-mi explice numai mie, în modul în care înțeleg eu. Nu știu cum se poate face asta într-un grup de cinci sau mai mult.

TVR Info: Se întâmplă.

Bogdan Cristescu, director CNCE: Nu, nu cred. Eu cred că se întâmplă meditații, dar nu cred că această explicație are loc așa cum o văd eu.

TVR Info: Absolut. Dar vă dau un exemplu: un cadru didactic a stabilit recordul la venituri din meditații fiscalizate, de data aceasta vorbim de meditații fiscalizate, în cursul anului trecut. Acesta a declarat la ANAF că în 2024 a obținut 1,5 milioane de lei pentru pregătirea în particular a elevilor. Colegii noștri de la economica.net au cerut datele.

Bogdan Cristescu, director CNCE: V-am spus. Acum, este de văzut dacă acel coleg care a declarat suma aceasta este chiar profesor la clasă. Eu știu foarte mulți profesori care și-au luat ani sabatici și care fac doar meditații. Sunt foarte mulți absolvenți care și-au deschis firme de meditații, unii dintre ei. Și aici prețurile, din câte știu eu, nu sunt foarte mici. Sunt cele care sunt meditații direcționate spre testări din exterior, cum sunt SAT-urile sau cele de limbi străine, sau pentru testări care implică și o zonă de psihologie, de aptitudini. De asta spun, ar fi de văzut ce se întâmplă. Dacă îmi spuneți că este un coleg care a reușit să câștige acești bani în timp ce-și făcea numărul de ore la școală și nu voi intra în capcana 20 sau 40, mi-e greu de crezut.

TVR Info: Totuși, evident că nimeni nu poate împiedica pe nimeni. Dar sistemul pierde un om. Dacă e așa cum spuneți dumneavoastră, învățământ pierde un om. Un profesor foarte bun care alege acest an sabatic sau 2 ani sabatic sau câți vrea el…

Bogdan Cristescu, director CNCE: Nu poate decide chiar câți vrea. La 7 ani ai voie un an sau poate renunța la învățământ. Nu e idee bună…

TVR Info: Il pierdeți. Și el merge și face meditații.

Bogdan Cristescu, director CNCE: Nu poți opri omul să facă asta și oricine îți va spune că există cerere și ofertă. Din punctul meu de vedere, în secunda în care vom oferi educație de calitate în clasă, peste tot și vom oferi încredere în sistem, adică eu, ca părinte, știu că pot lăsa copilul la școală și dacă profesorul mi-a spus că este pregătit pentru examenul cutare, atunci pot crede asta, acest fenomen (n. red al meditațiilor) se va diminua.

TVR Info: Vă mai dau un exemplu: se face astăzi meditație la meditație. Adică un copil face meditație la limba română și la matematică cu un profesor de limba română și unde matematică. Și mai face încă o meditație cu un alt profesor de limba română și un alt profesor de matematică.

Bogdan Cristescu, director CNCE: Nu mă mir ceea ce îmi spuneți. Eu vă dau un exemplu pe care iarăși îl știu și eu, într-un alt context. Era vorba despre un copil de liceu care voia să dea la Politehnică și care făcea meditații pentru bacalaureat și făcea meditații pentru matematica de la Politehnică, care se făcea cu un profesor de la Politehnică. Știți ce făcea acest copil la clasă? Dormea, pentru că nu mai putea de oboseală…și chiar avea un profesor de matematică extraordinar, sincer, putea învăța cu el fără probleme, dar părinții au simțit această nevoie. Deci, în opinia mea, ceea ce mă întrebați dumneavoastră, nu are răspunsul în învățare, ci are răspunsul în a fi predictibil, a oferi orientare în carieră, a avea o discuție normală cu părinții, consilierul și profesorul clasei.

Deci, de asta vă spun, nu poți reproșa unui părinte că încearcă să facă ce crede el că e mai bun. Dacă mă întrebați pe mine ce cred ele, cel mai bun nu este să-ți extenuezi copilul, dar fiecare decide pentru copilul lui. Profesorul clasei, dacă are un copil neparticipativ sau plictisit, face tot ceea ce poate. Gândiți-vă la un lucru. Dumneavoastră m-ați asculta pe mine, dacă știți că ce vă spun eu vă mai spune încă cineva peste o zi? În secunda în care poate sunteți obosit, n-ați muri de interactivitate. Eu cred că este un cerc vicios care va trebui rupt, pentru că nu ne duce într-o direcție bună”.

Ce prevăd legea Educației și ROFUIP 2024 privind meditațiile

Legea Educației nr. 198/ 2023 le interzice profesorilor să facă meditații cu elevii de la clasă și potrivit art. 209 lit d) reprezintă abatere disciplinară „activitatea de desfășurare a meditațiilor cu elevii de la propria clasă” și se sancționează potrivit art. 210:

Art. 210

(1) Sancțiunile disciplinare care se pot aplica personalului didactic de predare, în raport cu gravitatea abaterilor, sunt:

a) avertisment scris;

b) reducerea salariului de bază, cumulat, când este cazul, cu indemnizația de conducere, de îndrumare și control, cu până la 15%, pe o perioadă de 1-6 luni;

c) suspendarea, pe o perioadă de până la 3 ani, a dreptului de înscriere la un concurs pentru obținerea gradației de merit, pentru ocuparea unei funcții de conducere, de îndrumare și de control ori a unei funcții didactice superioare;

d) suspendarea, pe o perioadă de până la 3 ani, a dreptului de a face parte din comisiile de organizare și desfășurare a examenelor naționale;

e) desfacerea disciplinară a contractului individual de muncă.

(2) Pentru abaterile disciplinare prevăzute la art. 209 alin. (2) lit. a) și b) se pot aplica cumulat sancțiunile disciplinare prevăzute la alin. (1) lit. b)-d) sau cea prevăzută la alin. (1) lit. e). Pentru celelalte abateri se poate aplica sancțiunea prevăzută la alin. (1) lit. e) ori una sau mai multe cumulate dintre sancțiunile prevăzute la alin. (1).

(3) În funcție de gravitatea abaterii disciplinare, la aplicarea sancțiunilor prevăzute la lit. b)-e) se dispune și măsura retragerii decorațiilor, ordinelor, medaliilor, titlurilor primite de cadrul didactic în conformitate cu prevederile art. 218.

Interdicția ca profesorii să poată face pregătire suplimentară contracost cu elevii de la clasă a fost introdusă și în noul Regulament-cadru de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar (ROFUIP) 2024, document publicat în Monitorul Oficial. Este vorba despre ordinul de ministru nr. 5.726 din 6 august 2024.

În prezent, profesorii care dau meditații au obligația de a se înregistra la Oficiul Național al Registrului Comerțului și de a depune o declarație privind impozitul pe venit, însă autoritățile fiscale au manifestat mereu confuzie în privința verificării profesorilor care oferă meditații – vezi, între altele, declarațiile din 2022 ale șefului ANAF pe această temă.

Declarațiile fiscale legate de meditații au fost completate de o altă obligație conformă noii legi a învățământului preuniversitar, de la începutul acestui an, ca toți profesorii să completeze o declarație că nu fac meditații cu elevii de la clasă.

Încă din aprilie 2024, premierul Ciolacu anunța deduceri la impozitul pe venit pentru asigurări private de sănătate și învățământ.

În iunie 2024, Profit.ro și alte media relatau, citând surse guvernamentale, că deducerile la impozitul pe venit, pentru părinții care plătesc meditații pentru copii, sunt luate în calcul în cadrul unei reforme fiscale la care s-a angajat Guvernul. Scopul menționat era „reducerea impozitării pe muncă, dar și reducerea evaziunii fiscale în domeniul meditațiilor școlare”.

Câți profesori au declarat la ANAF în ultimii ani că fac meditații


Veniturile declarate de profesori în 2024 la ANAF ajung la 316 milioane de lei
și sunt de aproape două ori mai mari decât în 2022, potrivit Antena3. Amintim, profesorii care dau meditații au obligația de a se înregistra la Oficiul Național al Registrului Comerțului și de a depune o declarație privind impozitul pe venit.

Veniturile obținute din meditații declarate de către profesori la ANAF s-au dublat față de 2019. În București, sumele s-au triplat, arată o analiză din 2022. Cele mai multe cadre didactice care și-au declarat venitul din meditații sunt din Transilvania. La Direcția Generală Regională a Finanțelor Publice Cluj-Napoca (județele  Bihor, Bistrița-Năsăud, Cluj, Maramureș, Satu Mare și Sălaj) au raportat 1.405 persoane veniturile din meditații. În 2019, numărul lor era 1.201, potrivit unei analize Edupedu.ro.

Dacă 4.135 de declarații de venit au fost depuse la ANAF în 2019 pentru veniturile suplimentare obținute în 2018, acum numărul lor a crescut până la 4.700. Astfel, procentul de creștere este de peste 13%.

În 2022, 7.471 de persoane au declarat la Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) că au făcut mediații anul trecut, iar sumele obținute din această activitate sunt de 70.810.718 de lei, adică 9.478 de lei pe an, de persoană, în medie.

Informații de context


Ministrul Daniel David se declară un susținător al meditațiilor. Acestea „sunt un mecanism normal într-o societate”, „trebuie reglementate mai bine”, spune Raportul QX privind starea educației.

Ministrul a mai spus că „și profesorii au drepturi și trebuie să facă meditații”. Acesta a precizat că meditațiile nu trebuie făcute în timpul orelor, „trebuie să ai grijă să nu fie conflict de interese și să nu reduci calitatea actului educațional la școala la care lucrezi”.

În conferința de presă de prezentare a raportului QXDaniel David s-a declarat „un susținător al meditațiilor bine reglementate” și a făcut trimitere la reglementări fiscale sau legate de conflictul de interese în cazul meditațiilor, apreciind: „Haideți să recunoaștem că avem nevoie, că există”.

Secretarul de stat Sorin Ion a spus în iulie 2022, la Profit News, că a făcut meditații, dar nu a plătit impozit la stat: „Sincer, nu (nu am plătit – n. red.), dar eu n-am făcut din meditații vreodată o a doua meserie. Și, în general, am făcut-o cu apropiați, cunoștințe, de ani buni – zero”. Sorin Ion este profesor de matematică. Mai multe detalii aici

Profesoara Lavinia Betea a vorbit, la DCNews, despre situația în care profesorii le cer copiilor de la casă să vină la meditații. Aceasta a afirmat că fenomenul „ar trebui pedepsit foarte dur” și a adus în atenție că sunt cadre didactice care spun că medicii cheamă pacienții la cabinetul privat, doar ca să aibă justificare că fac meditații cu propriii elevi.

Ionela Neagoe, directorul Colegiului Național „Gheorghe Lazăr” din București, a declarat, pentru Observator News, că „se poate învăţa şi fără meditaţii”. Profesoara este de părere că „trebuie oprită această nebunie” și părinții trebuie „să înţeleagă că această nevoie este doar a lor, nu şi a copiilor”.

Aproape jumătate dintre elevii de liceu din România apelează la meditații pentru a se pregăti suplimentar pentru Bacalaureat, iar 24,8% dintre liceeni se bazează pe ajutorul profesorului de la clasă, conform studiului Liceeni din România. Implicarea și autonomia liceenilor, realizat de Unitatea de Cercetare în Educație din cadrul Ministerului Educației și Cercetării. 

Dorica Boltașu, profesoară la Colegiul Național „Iulia Hasdeu” din București, a vorbit, la emisiunea InfoEdu de la TVR Info, despre meditații și a spus că „la română, cel puțin, nu mai este atât de greu” și că elevii ar putea să învețe singuri. Cadrul didactic a precizat că „sunt niște generații puțin dispuse la efort, distrase de tot felul de dispozitive”.

Suma necesară pentru a acoperi costurile meditațiilor, programelor after-school și materialelor didactice, pe care părinții participanți la un studiu realizat de organizația Salvați Copiii România spun că o plătesc anual este cu 45% mai mare decât era în 2021 și de trei ori mai mare decât în 2018. Potrivit studiului prezentat de organizație, costul mediu total anual a crescut până la aproape 10.000 de lei, cu o evoluție crescătoare în funcție de vârsta copilului.

Citește și:
Nu mai exagerați cu meditațiile, mesajul ministrului Daniel David pentru părinți: Ministerul nu impune așa ceva, nu favorizează așa ceva, dimpotrivă
Veniturile obținute din meditații declarate de către profesori la ANAF pe 2024 au ajuns la 316 milioane de lei – aproape dublu față de anul 2022


4 comments
  1. Credeți asta?
    Eu am a 12 a , 3 clase care dau examen ul de maturitate la materia mea și cred că fac ce trebuie la clasa. Elev de a 12 a care a luat 2 la primul test ..îmi zice că își bagă meditații din februarie. La o ora pe săptămână nu pot sa verific și caietele. In secunda 2 i am cerut caietul. Avea doar o lecție scrisă. Prima.
    Cred că meditatiile vor fi eliminate când elevii învață valoarea banului, când toți participanții la educație fac echipa- profesor-elev-parinte.
    Dacă părintele accepta asta, ce să facă profesorul?

  2. Vor dispărea doar când 98 % dintre școli vor avea același rating.

    Succes cu modul actual de tratament aplicat profesorilor.

  3. Descurajarea meditațiilor, primesc. Însă descurajare să fie! Adică luați cuvântul descurajare (a inamicului) din domeniul militar și aplicați -l la educație. Simplu: Mediatorii să fie observați mai bine, mai des la clasă – cat cască, cât vin de pregătiți, dacă le corectează caietele copiilor, dacă mai au energie să încurajeze elevii la clasă, dacă au copii sub 14 ani, cât îi neglijează in wkd pentru a face meditații pe bandă rulantă, dacă au rude în aceeași disciplină în școlile de unde atrag părinți disperați – totul pus cap la cap și va rezulta ceva clar. Punct. Pentru că oboseala lor e inamicul educației de la clasă, asta clar.

  4. Da? Și, dacă știți asta, ce v-am împiedicat s-o faceți până acum? Mestecam vorbe și ne dăm rotunzi…..

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Ghid UNICEF pentru gestionarea stresului, autocunoașterii și dezvoltării inteligenței emoționale a adolescenților / Documentul conține activități ce pot fi folosite de profesori și consilieri școlari

UNICEF a lansat un ghid cu activități ce reprezintă o „resursă valoroasă pentru toți cei implicați în educația și îngrijirea adolescenților, în special pentru profesori și consilieri școlari”, potrivit unui…
Vezi articolul

Trebuie să nu corelăm examenul de bacalaureat viitor cu ceea ce se dă acum pentru disciplina Matematică, pentru Limba și literatura română, spune Gabriel Vrînceanu, șef-serviciu Curriculum: Nu vom mai avea la o probă, sper, un elev care dă un examen dintr-un studiu de 4 ore pe săptămână al unei discipline, iar alt elev dă dintr-o tematică a unui an de studiu

Gabriel Vrînceanu, șef-serviciu Curriculum în cadrul Ministerului Educației și Cercetării (MEC), a declarat că „trebuie să nu corelăm examenul de bacalaureat viitor cu programele și cu ceea ce se dă acum…
Vezi articolul

Din toamnă, clase de maximum 10-15 elevi, care să stea 4 ore pe zi la școală, cu ore de 30 de minute și restul clasei, prin rotație, face școală online – Recomandările pentru redeschiderea școlilor, de la Institutul pentru Sănătate Publică

Din toamnă, clase de maximum 10-15 elevi, elevii să stea maximum 4 ore pe zi la școală, iar fiecare oră de curs să dureze cel mult 30 de minute, în…
Vezi articolul