Profesoara Dorica Boltașu, despre meditații: Elevii ar putea să învețe singuri, cel puțin la Limba română. Sunt niște generații puțin dispuse la efort, distrase de tot felul de dispozitive, preferă să aibă un meditator, dacă mami și tati plătesc

11.851 de vizualizări
Dorica Boltașu / Foto: captură TVR Info/ TVR+ Live Online
Dorica Boltașu, profesoară la Colegiul Național „Iulia Hasdeu” din București, a vorbit, la emisiunea InfoEdu de la TVR Info, despre mediații și a spus că „la română, cel puțin, nu mai este atât de greu” și că elevii ar putea să învețe singuri. Cadrul didactic a precizat că „sunt niște generații puțin dispuse la efort, distrase de tot felul de dispozitive”.

Profesoara a menționat că două dintre probleme se referă la faptul că elevii nu învață constant și că nu învață singuri. Potrivit acesteia, chiar dacă sunt elevi care ar putea să învețe singuri, preferă să aibă un meditator, „dacă mami și tati plătesc”:

„Sinceră să fiu, la română fac copiii meditații, din câte știu, și cei de clasa a VIII-a, și cei mari, deși acum sunt variante, sunt pregătiri și ar putea să nu facă. Ar putea să învețe singuri. La română, cel puțin, nu mai este atât de greu. Nu învață constant. Asta este o problemă. A doua problemă este că nu mai învață singuri. Sunt niște generații puțin dispuse la efort, distrase de tot felul de dispozitive. Și atunci, pur și simplu, chiar dacă ar putea (să învețe singuri – n.red), preferă să aibă un meditator, dacă mami și tati plătesc.”

Dorica Boltașu spune că, din păcate, nu fac meditații cei care ar avea nevoie. În continuare, profesoara de Limba română a explicat care sunt cauzele care conduc către alegerea părinților de a-și da copiii la meditații:

„În al doilea rând, așa cum reiese și din studiu, din păcate, nu fac meditații cei care chiar ar avea nevoie. Acolo ar fi nevoie de ore remediale, ar fi nevoie de lucru în plus cu copiii, pentru că sunt multiple cauze care duc la meditații: 1 – părinții uneori să aibă conștiința împăcată: „vine bacul, hai să-l dau, ca să facă în plus”, chiar dacă el poate n-ar avea nevoie.

2 – cum spuneam, nu învață singuri și, pe de altă parte, evident, ocuparea timpului. Sunt familii care preferă să ocupe copilul, sunt școli de meditații, nu știu dacă ați văzut, în București s-au umplut de școli de meditații care fac cu tot felul de oameni, cu studenți, cu profesori care sunt la început sau care au făcut una din facultățile universității și acum nu lucrează în învățământ, dar fac meditații și pot fi foarte buni. (…)”

Aceasta este de părere că piața meditațiilor a explodat după pandemie:

„A explodat, după pandemie, această piață a meditaților. (…) Toate minusurile sistemului și toate spaimele părinților s-au dus către a crea această piață, într-adevăr, care e mare. Pe de altă parte, nu e greșit să înveți în plus, dacă vrei și ai bani. Pe de altă parte, trebuie să ne uităm la cei care nu fac și cei care ar avea nevoie să facă, ce șansele le oferă sistemul de stat. Acolo ar trebui să ne gândim

Informații de context

Interdicția ca profesorii să poată face pregătire suplimentară contracost cu elevii de la clasă a fost introdusă și în noul Regulament-cadru de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar (ROFUIP) 2024, document publicat în Monitorul Oficial. Este vorba despre ordinul de ministru nr. 5.726 din 6 august 2024.

În prezent, profesorii care dau meditații au obligația de a se înregistra la Oficiul Național al Registrului Comerțului și de a depune o declarație privind impozitul pe venit, însă autoritățile fiscale au manifestat mereu confuzie în privința verificării profesorilor care oferă meditații – vezi, între altele, declarațiile din 2022 ale șefului ANAF pe această temă.

Declarațiile fiscale legate de meditații au fost completate de o altă obligație conformă noii legi a învățământului preuniversitar, de la începutul acestui an, ca toți profesorii să completeze o declarație că nu fac meditații cu elevii de la clasă

  • Încă din aprilie 2024, premierul Ciolacu anunța deduceri la impozitul pe venit pentru asigurări private de sănătate și învățământ.
  • În iunie 2024, Profit.ro și alte media relatau, citând surse guvernamentale, că deducerile la impozitul pe venit, pentru părinții care plătesc meditații pentru copii, sunt luate în calcul în cadrul unei reforme fiscale la care s-a angajat Guvernul. Scopul menționat era „reducerea impozitării pe muncă, dar și reducerea evaziunii fiscale în domeniul meditațiilor școlare”.

După deducerile pentru meditațiile elevilor din familii cu venituri mici și medii, premierul Ciolacu anunță și deduceri „mai pronunțate” pentru afterschooluri, ca măsură cuprinsă în reforma fiscală pregătită de Guvern

Meditațiile sunt soluția care a „înflorit” după ce scopul educației s-a transformat, în ultimul timp, în obținerea unei diplome, constată Radu Gramatovici, conferențiar la Facultatea de Matematică și Informatică a Universității din București (FMI-UB). Profesorul a spus într-o emisiune la Radio Guerilla că ceea ce se „învață” în urma meditațiilor este superficial și dat uitării odată ce trec examenele.

Un copil de nivel mediu „nu o să scape” fără meditații la Matematică, pentru că „așa cum e făcut sistemul, ca să beneficieze de școli bune, trebuie să intre în acest sistem de dopaj”, spune profesorul Radu Gramatovici de la Facultatea de Matematică și Informatică a Universității din București (FMI UB), într-o emisiune la televiziunea publică difuzată pe 4 aprilie 2024.

În luna martie 2024, secretarul de stat din Ministerul Educației Florian Lixandru a spus că în opinia sa meditațiile sunt o modă dar și o necesitate „în anumite situații”. El s-a referit la situațiile când profesorul de la clasă nu poate lucra separat cu elevii care fac performanță. Lixandru mai spune referitor la meditațiile de la clasele primare că „este vina părintelui care practic vine și întreține un astfel de fenomen” – detalii aici.

În februarie 2024, ministrul Educației de atunci, Ligia Deca, a declarat că părinții trebuie să fie siguri atunci când apelează la meditații, că ele sunt într-adevăr necesare, pentru că există și o presiune socială, dar dacă toată lumea spune că e nevoie de pregătire suplimentară, probabil că Ministerul trebuie să facă ceva și în zona curriculară la gimnaziu și liceu.

Meditațiile contracost cu elevii de la clasă, abatere disciplinară în Legea învățământului preuniversitar

În noua lege a Educației, care a intrat în vigoare din 3 septembrie 2023, apare mențiunea prin care se interzic meditațiile cu elevii de la clasă în două articole: articolul 209 care prevede că printre abaterile disciplinare ce pot fi sancționate se află și desfășurarea meditațiilor cu elevii de la propria clasă și articolul 169 care precizează că profesorul are “obligația de diligență să depună eforturi pentru atingerea competențelor necesare de către fiecare elev, prin activitatea la clasă și prin programele de învățare remedială“.

Edupedu.ro a scris încă din luna august 2023 că profesorii care fac meditații cu elevii de la clasă vor fi cercetați disciplinar, prevede Legea învățământului preuniversitar. Fiind încadrată ca abatere disciplinară, în acest caz „orice persoană poate sesiza în scris, cu privire la săvârșirea unei fapte ce poate constitui abatere disciplinară, prin înregistrarea sesizării la secretariatul unității de învățământ”, conform legii 198/2023.

Citește și:
Nu mai exagerați cu meditațiile, mesajul ministrului Daniel David pentru părinți: Ministerul nu impune așa ceva, nu favorizează așa ceva, dimpotrivă
Costurile „educației gratuite”, cu meditații, after school și materiale didactice, au crescut de trei ori în ultimii 7 ani, până la o medie de 10.000 de lei anual, spun părinții participanți la un studiu Salvați Copiii / Meditațiile – cea mai mare creștere a costurilor
Ministrul Educației și Cercetării, despre admiterea la universitate: Văd o obsesie și o bătălie polarizată între cei care vor admitere pe bază de dosar și cei care vor admitere pe bază de conținuturi și teste. Nu vreau să încurajez meditațiile și la nivelul universităților, cum am avut
Ministrul Educației, despre interzicerea concursurilor și olimpiadelor școlare la clasele primare 2025: Stimulează prea devreme industria meditațiilor și focalizări prea timpurii pe anumite domenii, ignorându-se altele tot de bază
Un profesor care dă meditații în principiu ar trebui să fie autorizat, să aibă un PFA sau să fie Întreprindere Individuală, să fie autorizat la Registrul Comerțului, precizează reprezentanți ai ANAF / Dacă meditează persoane fizice, ar trebui să dea bon fiscal dacă încasează în numerar
Sunt copii care nici cu meditații nu reușesc să facă față unor examene care nu sunt deloc dificile, dimpotrivă, sunt din ce în ce mai facile, spune profesoara Florina Rogalski
Doar 11.300 de persoane au declarat că au luat bani pe meditații acordate în particular, în 2023 / Lista sumelor pe județe
Școala gratuită: 1 din 5 părinți spune că a dat bani pentru renovarea clasei, doar 1 din 10 elevi primește fără să plătească și auxiliare, și manuale, peste o treime fac meditații – sondaj IRES
OFICIAL Interdicția ca profesorii să facă meditații cu elevii de la clasă a fost introdusă și în ROFUIP 2024
După deducerile pentru meditațiile elevilor din familii cu venituri mici și medii, premierul Ciolacu anunță și deduceri „mai pronunțate” pentru afterschooluri, ca măsură cuprinsă în reforma fiscală pregătită de Guvern
Profesorul Radu Gramatovici: Meditațiile au înflorit pentru că vedem educația ca un sistem care produce diplome. Ceea ce înveți la meditații, ca să iei examenele, este o învățare superficială și dispare
Profesorul Radu Gramatovici: Un copil mediu nu o să scape fără meditații la Matematică, pentru că așa cum e făcut sistemul, ca să beneficieze de școli bune, va trebui să intre în acest sistem de dopaj. Pentru un copil peste medie meditațiile nu mai sunt ore remediale, ci ajung să fie sisteme de dopaj
Iulian Cristache, ultimul mesaj ca președinte al Federației Părinților: Nu mai faceți meditații cu profesorii de la clasă, nu mai mergeți cu ei la after-school-ul doamnei învățătoare. Vă cumpărați notele și liniștea aparentă. Veți „plăti“ la examene
Florian Lixandru, secretar de stat: Meditațiile sunt în mare parte o modă, dar și o necesitate în anumite situații / Nu mi se pare deontologic ca un cadru didactic să lucreze în particular cu elevii de la clasă, nici măcar activitatea în afterschool-uri
Anchete ale inspectoratului școlar și conducerii Liceului Teoretic Carei după ce un profesor de matematică care ar fi chemat elevii de la clasă la meditații “en-gros” a fost reclamat de părinți că încearcă să evite legea Educației / I-ar fi pus să semneze cereri că “insistă foarte mult să îl accepte pe copil la ore particulare”
Profesorul Liviu Papadima, despre subiectele la limba română de la simularea Evaluării Naționale 2024: Verifică algoritmi pe care copiii îi deprind cu ajutorul meditatorilor, decât să intre în esența problemei, să fie capabili să înțeleagă ce citesc și să se exprime logic

3 comments
  1. Până îndeamnă la învățarea fără meditatori, școala trebuie să ofere garanții. Ei, asta e, cum oferă aceste garanții? Învățatul să înveți se incepe in clasa a 2-a in Europa, las 4-a copiii care mental pot, fac descrieri elaborate. Cât de in urmă e România luată așa, în general?!? Cât să vă mai rabde părinții până vă dumiriți că roata e rotundă?

  2. Hai sa mai vorbim niste discutii. Solutii? Poate pica din cer ceva?

    In tarile civilizate elevii sunt invatati cum sa invete. Exista de exemplu manuale de training, cu planuri de lectie gata facute, interactive, active, experientiale, pe care proful le poate aplica la orele remediale sau la after-school sau la orele de consiliere.
    Profii care au nevoie participa la un training in care invata cum sa-i invete sa invete pe elevi. Competentele fac parte din domeniul inteligentei emotionale si sociale (motivare, autoevaluare, feedback etc.). Ajuta la crearea si sustinerea unei stari de bine pentru elev si scoala in general.

    Ore remediale? Poate si astea pica din cer? A fost vreun prof format ca sa stie cum sa tina aceste ore remediale?

    Parintii platesc meditatii din disperare, pentru ca scoala nu are solutii.

  3. Chiar și dacă au meditatori, sunt foarte ușor distrași, nu rezista la munca susținută, renunța foarte ușor, nu lucrează independent. Trebuie conduși la fiecare pas.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Profesorul de religie care a propagat mesaje legionare la ore a fost sancționat de Colegiul Național „B.P. Hasdeu” din Buzău cu 15% din salariu timp de 6 luni și interdicția de a mai participa la examene și gradația de merit timp de 3 ani

Profesorul de religie Aurelian Damian de la Colegiul Național „B.P. Hasdeu” din Buzău a fost sancționat disciplinar după ce a fost acuzat că a transmis mesaje cu conotații legionare în…
Vezi articolul

Universitatea din București se oferă să sprijine inclusiv prin cazare și hrană refugiații din Ucraina, să susțină protejarea patrimoniului universitar din această țară / Vor fi discuții cu MAE – rectorul Marian Preda

Universitatea din București consideră că e de datoria sa, în contextul conflictului din Ucraina, “să fim solidari și să venim cu propuneri concrete pentru sprijinirea studenților, profesorilor și a familiilor…
Vezi articolul

Cîmpeanu: Începând de azi, avem la nivelul fiecărei școli un responsabil pentru protecție sanitară și pentru facilitarea legăturii între reprezentanții DSP și părinți / Reprezentanți sanitari pe școală au fost desemnați și anul trecut

Începând de luni dimineață, la nivelul fiecărei școli din țară a fost desemnat un responsabil de protecție sanitară, care va facilita și legătura dintre părinți și reprezentanții direcțiilor de sănătate…
Vezi articolul