Ministerul Educației a trimis spre publicare în Monitorul Oficial al României două proceduri esențiale pentru aplicarea măsurilor din Legea 141/2025 privind unele măsuri fiscal-bugetare. Potrivit adresei nr 2.192/DGMCDRSIP din 7 august 2025 semnată de secretarul de stat Sorin Ion și transmisă inspectoratelor școlare județene, ordinele de ministru au fost semnate ieri, 6 august, iar documentele sunt trimise abia acum în școli. Calendarul pentru comasarea școlilor, care inițial începea pe 8 august, în varianta de proiect, apare acum cu debut în 11 august.
Spre publicare în Monitorul Oficial au fost trimise următoarele acte normative:
- Ordinul ministrului educației nr. 5197/06.08.2025 pentru aprobarea Procedurii privind reorganizarea unităților de învățământ preuniversitar de stat și constituirea formațiunilor de studiu, în anul școlar 2025-2026
- Ordinul ministrului educației nr. 5198/06.08.2025 pentru aprobarea Procedurii privind constituirea normelor didactice de predare-învățare-evaluare în învățământul preuniversitar, în anul școlar 2025-2026
Cele două documente reglementează modul în care se vor reorganiza rețelele școlare în luna august, înainte de începerea cursurilor, precum și regulile după care vor fi constituite normele didactice, în contextul majorării acestora la 20 de ore pe săptămână pentru profesori, conform Legii Bolojan.
Adresa ministerului precizează că documentele sunt transmise spre informare și diseminare în unitățile de învățământ, urmând ca aplicarea concretă să înceapă după publicarea acestora în Monitorul Oficial.

Cele două proceduri aprobate de Ministerul Educației prin ordinele nr. 5197 și 5198 din 6 august 2025, trimise spre publicare în Monitorul Oficial, prevăd aplicarea concretă a măsurilor din Legea 141/2025, cunoscută ca „Legea Bolojan” privind reorganizarea școlilor și modificarea normei didactice. Iată pe scurt ce conțin, potrivit documentelor consultate de Edupedu.ro:
1. Procedura privind reorganizarea unităților de învățământ preuniversitar de stat și constituirea formațiunilor de studiu (Anexă la OMEC nr. 5197/06.08.2025)
Aplicarea măsurilor de comasare a școlilor cu sub 300 sau 500 de elevi și modificarea rețelei școlare în luna august 2025, înainte de începerea anului școlar.
- Inspectoratele școlare trebuie să identifice școlile care nu mai îndeplinesc condițiile legale pentru a funcționa cu personalitate juridică și să le reorganizeze.
- Reorganizarea se face în colaborare cu autoritățile locale, cu termen-limită 11 august 2025 pentru stabilirea listei.
- ARACIP aprobă reorganizările și transmite avizul până pe 13 august.
- Ministerul emite ordinele de reorganizare, iar școlile reorganizate trebuie incluse automat în rețeaua școlară, fără aviz suplimentar de la ISJ.
- Se permite comasarea inclusiv a școlilor cu autorizare provizorie și fără componentă acreditată.
- Formațiunile de studiu (clase/grupe) de început de ciclu (clasa pregătitoare, a V-a, a IX-a) trebuie să depășească media prevăzută de lege.
- O singură clasă sub medie poate fi constituită într-o școală, doar în cazuri excepționale aprobate de inspectorate.
2. Procedura privind constituirea normelor didactice de predare-învățare-evaluare în anul școlar 2025–2026 (Anexă la OMEC nr. 5198/06.08.2025)
Aplicarea noii norme didactice de 20 ore/săptămână, prevăzută de Legea 141/2025, și reorganizarea posturilor didactice în condițiile reducerilor de activitate.
Norma didactică în învățământul gimnazial, liceal și profesional devine de 20 ore pe săptămână pentru toți profesorii, începând cu 1 septembrie 2025.
- Cadrele didactice afectate de reducerea numărului de ore pot beneficia de:
- completare de normă,
- transfer,
- modificarea repartizării,
- detașare în interesul învățământului.
- Sunt detaliate proceduri pentru:
- completări de normă pentru toate tipurile de personal (inclusiv psihologi, consilieri, profesori itineranți etc.);
- restrângeri de activitate, cu criterii stricte de departajare;
- interdicții la plata cu ora și cumul pentru personalul de conducere (cu excepții în zone izolate).
- Activitățile și încadrarea trebuie finalizate în perioada 11–22 august 2025, conform unui calendar precis.
- Personalul didactic auxiliar și administrativ este transferat automat în cazul comasării școlilor.
- Se stabilește ordinea în care se face încadrarea și ierarhia cadrelor în caz de restrângeri.
19 comments
Lăsați ministru ,știri ce face,este ancorat bine in realitate! Cinste d-lui! A pus ,,diagnosticul.. corect exact acolo unde trebuia! Felicitari si mult succes pe mai departe! Santeti foarte pregătit! Nu oricine putea lua aceste decizii! Aveți grija si de contabili( didactic auxiliar administratorii financiari) ,sa fie reglementata salarizarea lor in ton cu cea a directorului caci duc tot greul in spate! Directorii nu pot face nimic fără contabili si acestia din urma au un salariu sub 1/2 din salariul directorului. Este corect??? Eu elaborează bugetul,ei executa bugetul,ei răspund de plata cheltuielilor,ei răspund de depunerea in FOREXEBUG a raportărilor lunare ,ei intocmes si depun bilanțul, ri sustin toate controalelebin fata Curtii de Conturi ,a ARACIP,A AUDITULUI ISJ ei nu sant înlocuiți de nimeni pleacă in concediu cu laptopurile după eI etc,etc,etc Munca de contabil bugetar este f.f.f.f.grea ,NU O POATE FACE ORICINE! Toți contabilibde societăți fug de contabilitatea bugetara! Va rog REGLEMENTATI SALARIZAREA LOR!!
Mărie, Mărie, nici nu știi despre ce este vorba. Și, în plus, te-ai conectat la un site defect, la o strategie neghioabă.
-Mai rău de așa nu se poate.
-Ba se poate.
Profesorii merită tot respectul și ar trebui să li se mulțumească pentru munca lor
Cei care nu știu ori nu înțeleg ar trebui să predea la școală ca să înțeleagă cum e munca
cu elevii.
Lăsați profesorii să-și facă meseria ,ei știu cel mai bine ce trebuie făcut deci nu mai amețiți învățământul.
Foarte bine ce sa aprobat pe 6August
Bine că ARACIP-ul rămâne, deşi costă atât de mult! Acolo de ce „nu se comasează” nimic? Este importantă oare o instituţie care verifică tone de maculatură?
Apel către directori:refuzați să puneți în aplicare așa ceva..Dati-va demisia în masă sa vedem cine se oferă să vă ia locul in astfel de condiții.
Oare?
Cum de nu mai desființează școlile speciale in care sunt copii normali? Și profesori ,,speciali”?
pnl, ei coborî la sub 10% . eu sper sa dispareti din istorie. trebuia sa dispareti in 1907!
Cum de nu se mai desființează școlile speciale cu copii normali?
la care școli speciale co copii normali vă referiți?? Concret, fără să aruncați cu rahat în toate școlile speciale! Eu lucrez într-una, vă invit să vedeți!
Irina Oltean,
Moana asa face mereu – comentarii in vrie. Lasati-o pe Moana! Atata poate ea! De unde nu-i, ce poti sa astepti?!
Daniel David are sprijin în consilierii PNL ai primarului din Cluj Emil Boc, de la PNL și el, absolvent al UBB Babeș Bolyai.
Învățământul în RO e politizat, se știe.
Practic s-a continuat sistemul pilelor PNL-iste din vremea lui Iohannis, dar sub guvernarea Bolojan.
Fiind susținut de consilierii PNL, Daniel David nu pică decat cu guvern cu tot, asta e, din nefericire.
Pentru că e un incompetent rupt de realitatea învățământului preuniversitar.
Consider ca d nul ministru nu are habar de ce vorbește, sunt scoli care nu au spațiu!Mai bine se gândește cum sa determine elevii defavorizați sa I aducă la școală. sa I motiveze, nu sa I faca sa renunțe. In nici o tara din lume nu se întâmplă ca in România. Guvernul Bolojan .nu dorește educatie!Umilește profesorii,elevii.iar noi nu facem nimic ….rușine
cunosc o situație de comasare a doua scoli,încă din luna iulie( directorii au fost chemați la ISJ și informați în jurul datei de 15 iulie) . Una dintre școli are 400 de elevi,cealaltă are 300.
Ministrul Daniel David trebuie sa demisioneze:
– pt ca a mintit de mai multe ori si a falsificat (sau cel putin denaturat) mesajul/raportul ISE,
– pt ca a dat dovada nu doar ca nu stie care e realitatea invatamantului preuniversitar romanesc, dar si ca nu-i pasa de invatamant, nici de calitatea acestuia, nici de drepturile si calitatea vietii profesorilor preuniversitari si nici de elevi si dreptul lor la invatamant de calitate,
– pt ca a tratat cu aroganta si nepasare profesorii, pe care ar fi trebuit sa-i reprezinte si sa-i respecte,
– pt ca atitudinea, minciunile si aroganta dumnealui au patat in mod total dezagreabil si de neconceput imaginea scolii romanesti,
– pt ca PROFESORII DIN PREUNIVERSITAR CER IN STRADA DEMISIA ministrului David SI RENUNTAREA LA LEGEA 141/2025, CARE ADUCE PREJUDICII PROCESULUI EDUCATIONAL DIN INVATAMANTULUI PREUNIVERSITAR, ELEVILOR SI PROFESORILOR.
Dupa 35 de ani de nedreptati la adresa educatiei, 35 de ani de SUBFINANTARE CRONICA, de lovituri din partea politicului, care au generat la nivelul intregii societati dispret, lipsa de respect si chiar atitudini pline de ura si violenta la adresa cadrelor didactice, profesorii isi pusesera sperante in acest ministru, insa dl D David nu numai ca nu a incercat sa indrepte ceva din tot raul facut educatiei in 35 de ani, dar a fost de acord si a sustinut cu obstinatie niste masuri menite sa dea lovitura de gratie invatamantului preuniversitar romanesc.
Domnule Daniel David, va asteptati sa fiți respectat de catre cei pe care nu-i respectati?! Va faceti ca nu auziti profesorii care zilnic protesteaza impotruva acestor masuri neavenite si va cer sa demisionati!
DEMISA, domnule ministru Daniel David!!
Domnule Presedinte DAN, profesorii din preuniversitar au nevoie de ajutor pt ca scoala romaneasca este pusa la zid si i se cere sa plateasca pt devalizarea bugetului, pe care, insa, nu scoala a comis-o.
Domnul Prim-Ministru Bolojan nu pare sa realizeze ca masurile legate de cresterea normei didactice, comasarea scolilor etc vor distruge invatamantul, fara a salva macar bugetul.
Domnilor Dan si Bolojan, va rugam sa anulati aceste masuri menite sa distruga invatamantul si viitorul tarii.
domnule ministru Daniel David, DEMISIA!
Bravo!
Inconștienți. Parca sunt trupe de ocupație sovietica.
Chiar mai rău de așa.