BREAKING Reacția Universității din București la acuzațiile de plagiat aduse ministrului Sorin Cîmpeanu: Considerăm necesară o analiză realizată de îndată de instituțiile responsabile ale statului / Condamnăm orice acțiune care încalcă etica și integritatea academică

5.557 de vizualizări
Școala de profesori - Universitatea din Bucuresti / Foto: unibuc.ro
Universitatea din București / Foto: unibuc.ro
Reacție a Universității din București, la plagiatul ministrului Educației, Sorin Cîmpeanu, dezvăluit într-o anchetă jurnalistică de Emilia Şercan. “În privința acuzațiilor de plagiat care i se aduc Ministrului Educației, Sorin Cîmpeanu, considerăm necesară o analiză serioasă, în afara oricărei presiuni de orice natură, analiză care să fie realizată de îndată de către instituțiile abilitate din cadrul universității implicate și de instituțiile responsabile ale statului”, susține universitatea condusă de rectorul Marian Preda, într-un comunicat remis Edupedu.ro.

„Universitatea din București rămâne constantă în apărarea fermă și în cultivarea normelor și a practicilor care se subscriu eticii și integrității academice. Condamnăm, astfel, orice acțiune care încalcă etica și integritatea academică”, spune Universitatea din București, într-o luare de poziție publicată astăzi, 27 septembrie 2022.

Aceasta este a doua universitate ce reacționează instituțional la afacerea plagiatului ministrului Educației, după ce SNSPA a atras ieri atenția că implicațiile sunt devastatoare, mai ales atunci când vorbim de credibilitatea și de performanța spațiului academic românesc.

Comunicatul integral remis de Universitatea din București astăzi, 27 septembrie 2022:

Punctul de vedere al Universității din București cu privire la acuzațiile de plagiat care i se aduc Ministrului Educației, Sorin Cîmpeanu

Având în vedere subiectul aflat în dezbatere în aceste zile, reacțiile publice și solicitările venite dinspre mass-media, facem public următorul punct de vedere: 

„Universitatea din București rămâne constantă în apărarea fermă și în cultivarea normelor și a practicilor care se subscriu eticii și integrității academice. Condamnăm, astfel, orice acțiune care încalcă etica și integritatea academică.

Prin misiunea sa asumată, universitatea are un rol fundamental în societate. Universitatea este spațiul în care sunt formate elitele unei societăți, sunt promovate și protejate principiile care trebuie să guverneze orice societate democratică în care meritocrația, onestitatea și respectul pentru valorile autentice sunt pilonii dezvoltării sale. Universitatea trebuie să apere aceste redute atât în interiorul său, cât și în exteriorul comunității academice, asumându-și astfel rolul fundamental pe care îl are în evoluția noastră, ca națiune.

În privința acuzațiilor de plagiat care i se aduc Ministrului Educației, Sorin Cîmpeanu,  considerăm necesară o analiză serioasă, în afara oricărei presiuni de orice natură, analiză care să fie realizată de îndată de către instituțiile abilitate din cadrul universității implicate și de instituțiile responsabile ale statului.

În aceste vremuri tot mai tulburi, educația are nevoie de valori puternice și de un etos care să ghideze noile generații în formarea lor ca buni cetățeni, profesioniști desăvârșiți și implicați în societate.”

Informații de background

Amintim că jurnalista Emilia Şercan a publicat pe PressOne.ro o anchetă jurnalistică în care arată că ministrul Sorin Cîmpeanu a plagiat un curs universitar. Cîmpeanu și-a însușit în mod fraudulos și paternitatea creației celor 13 capitole, trecându-se drept autor al respectivelor secțiuni din cursul universitar, potrivit jurnalistei.

Conform sursei citate, numele autorilor originali a fost înlocuit cu numele actualului ministru al Educației în ediția din 2006 în care am descoperit plagiatul, dar și într-o variantă ulterioară, din 2009, publicată în aceeași formă.

În apărarea sa, Sorin Cîmpeanu a declarat că ar fi vorba despre un material “fără ISBN” și a acuzat din nou o intenție politică pentru respectiva anchetă, anume “blocarea” legilor educației: acțiunile “au un unic obiectiv, dacă sunt puse în balanță: blocarea legilor educației”, a spus el.

La insistența unuia dintre jurnaliștii prezenți, el a spus că ar fi vorba despre un “material suport”, sugerând că în cazul unor astfel de materiale nu s-ar aplica regulile plagiatului. Deși articolul Emiliei Șercan semnala existența unor semnături pe capitole și schimbarea acestora, precum și folosirea acelorași elemente de conținut – inclusiv de imagini – și de structură, ministrul a spus că ar fi vorba despre “lucruri” care “se partajează la nivelul colectivului” (Sursa și detalii).


4 comments
  1. In lucrări scrise, fie că ele sunt sau nu cursuri universitare, nu ai voie să copiezi cuvant cu cuvant capitole întregi din altă parte. Nici nu are rost să rescrii ceva deja scris, din moment ce poţi indica studenţilor ce bibliografie să-şi procure.

  2. Vanatoreasa Sercan nu ne spune de ce “pagubitii”,care sunt in viata,nu l-au dat in judecata pe Campeanu,la vremea aia sau acum?Le-o fi fost frica profesorilor de un Sef de lucrari?Nu am vreo pasiune pentru Campeanu,dar Edupedu si Servan prea sunt cenzori fara argumente solide si credibile!

  3. Oho! Dacă ar fi să facem acuze la acest capitol, TOȚI profesorii universitari ar putea fi foarte ușor acuzați de plagiatul cursurilor pe care le predau, deoarece NU au cum să fie autorii acestora, nu-i cum! Ori o asemenea acuzație e absurdă. Azi universitățile nu mai dețin informația științifică și de valoare, ci o preiau.

    1. Să mori tu?! Nu pot să menționeze sursa de la care s-au inspirat în conceperea cursurilor?! Ori, dacă-s mulți, trebuie să schimbăm legea – așa cum spunea un șobolan roșu care a fost prins în fapt în Parlamentul European…

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Criza Covid-19 pune frână „internaționalizării” universităților – se așteaptă scăderea cererii din partea străinilor pentru România, încă o lovitură după scăderea abruptă a numărului de studenți autohtoni

Universitățile românești, confruntate în ultimul deceniu cu o scădere acută a numărului de studenți, încearcă să compenseze această scădere prin diverse măsuri și strategii, între care un loc aparte îl…
Vezi articolul