Un raport al agenției guvernamentale franceze VIGINUM dedicat campaniei lui Călin Georgescu arată că influencerii care l-au promovat au fost recrutați prin intermediul platformei de marketing FameUp, care ar fi fost folosită de două organizații: Progresia și Fundament. Numele au fost comunicate de plateforma FameUp. Nu a fost posibil să se găsească informații din surse deschise cu privire la aceste societăți, care nu par să existe în online, arată raportul. Acestea au propus influencerilor să publice conținut în schimbul unei plăți, respectând un anume script și anumite instrucțiuni.
Creșterea fulminantă a vizibilității candidatului pe platformă pare să fi fost realizată datorită unei campanii sofisticate de astroturfing, constând în manipularea coordonată a algoritmului de recomandare prin publicarea masivă de videoclipuri și comentarii care conțin anumite hashtag-uri și cuvinte-cheie, arată raportul.
Alegerile prezidențiale din România par să fi fost ținta unei campanii digitale mai sofisticate, axată pe manipularea algoritmului unei platforme deosebit de populare în România, TikTok, și implicând ecosisteme prepoziționate, mai arată cercetarea.
Raportul francez nu aduce multe alte noutăți față de informațiile făcute publice de autoritățile române și concluzionează că „comanditarul din spatele campaniei pro-GEORGESCU rămâne necunoscut”.
Analiza VIGINUM citează inclusiv o anchetă G4Media semnată de jurnalistul Ștefan Lefter despre modul în care presupuși voluntari au contribuit la viralizarea mesajelor lui Călin Georgescu.
Raportul, intitulat „Manipularea algoritmilor şi instrumentalizarea influencerilor – Concluzii desprinse din alegerile prezidenţiale din România & riscuri pentru Franţa”, a fost publicat marţi pe site-ul Secretariatului General pentru Apărare şi Securitate Naţională (SGDSN) din Franţa, căruia îi este subordonat VIGINUM. Creat la 13 iulie 2021, acest serviciu tehnic şi operaţional al statului francez are rolul de a detecta şi a defini campaniile de manipulare a informaţiilor pe platformele digitale, în care sunt implicaţi actori străini cu scopul de a aduce atingere Franţei şi intereselor sale.
2 comments
Francezii sa se agite ca cei pe care ii sustin le-au stirbit sansa de a-si promova limba in Romania, au redus sansa romanilor de a invata limba franceza. Acesta este un motiv real pt care sa se agite, nu sa caute acul in carul cu fân.
Sa vedem, de masurile invatamantului romanesc luate acum privind limba lor, sunt incantati?!
Merci beaucoup ca ne ajuta Fr! Hai, viteza de comunicare Fr–>Ro!!