Câte un consilier școlar plătit din fonduri europene timp de doi ani, în 1.000 de școli, anunță ministrul Educației: Din toamnă, toți consilierii și psihologii care sunt în sistem și au o singură competență vor avea un termen de grație pentru a o achiziționa pe cea de-a doua

8.232 de vizualizări
Foto: gov.ro
Câte un consilier școlar, plătit din fonduri europene timp de doi ani, în 1.000 de școli, a anunțat miercuri, după ședința de Guvern, ministrul Educației. Sorin Cîmpeanu a precizat că este în curs de finalizare o hartă „care să includă școlile cu un grad ridicat de risc la abandonul școlar, să includă școlile cu absenteism ridicat, să includă școlile cu relații deficitare cu comunitatea, relații deficitare cu părinții, cu cazuri frecvente de bullying”.

Printr-un proiect pilot, finanțat din fonduri europene, ministrul spune că aceste școli „vrem să aibă câte un consilier școlar, câte un psiholog (…) până la finalul anului 2023, începând, dacă se poate, din toamna acestui an”.

Cîmpeanu a mai spus că este nevoie de o nouă lege, iar „în această nouă lege, fiecare școală va trebui să aibă câte un consilier școlar cu dublă competență: asistență – psihopedagogică și orientare școlară – chiar și școlile cu 200-300 de elevi, peste 500 de elevi să fie al doilea, peste 1.000 al treilea, peste 1.500 al patrulea consilier. E nevoie de resursă umană, pentru că în momentul de față avem 2.500 de consilieri pentru 3.000.000 de elevi”.

Legat de noua lege a Educației, ministrul a lăsat de înțeles că ia în calcul inclusiv republicarea Legii educației actuale: „indiferent că vorbim de o republicare a Legii 1, că vorbim de o lege specială pe învățământ preuniversitar și una pe învățământ superior și cercetare sau de o lege integrată, cu sau fără statutul personalului didactic”.

Ministrul a mai spus că „din toamnă, toți consilierii și psihologii care sunt în sistem și au o singură competență de asistență psihopedagogică, spre exemplu, vor avea un termen de grație pentru a achiziționa cea de-a doua competență în orientare școlară”.

Oficialul nu a precizat în ce perioadă va fi dat acest „termen de grație”.

Redăm declarațiile complete pe acest subiect ale ministrului Educației:

Reporter: „Avem în momentul de față, mai ales la țară, în școlile de la țară, copii care sunt fie în clasa a VI-a, fie în clasa a VII-a, unii chiar în clasa a VIII-a, care nu sunt alfabetizați. V-aţi preocupat de această situație? Aveți o evaluare? Ştiţi unde sunt zonele cu probleme? Sunt și numeroase studii care arată că analfabetismul este crescut în rândul copiilor din România”.

Sorin Cîmpeanu: ”Este o problemă pe care, din păcate, nu o putem regla astăzi, este o problemă cronică a sistemului de educație din România, care a fost puternic amplificată de către perioada de criză sanitară. Dacă rata de analfabetism funcțional și pierderile în educație erau mari, după această perioadă de criză sunt și mai mari.

Suntem în curs de finalizare a unei hărți care să includă școlile cu un grad ridicat de risc la abandonul școlar, să includă școlile cu absenteism ridicat, să includă școlile cu relații deficitare cu comunitatea, relații deficitare cu părinții, cu cazuri frecvente de bullying. Toate aceste școli vor fi identificate în curând. Este nevoie să fie identificate, iar printr-un proiect pilot pe care încercăm să îl demarăm cât se poate de curând, 1.000 din aceste școli cu cele mai mari riscuri, în primul rând de abandon școlar, dar și de expunere la fenomenul de bullying, vrem să aibă câte un consilier școlar, câte un psiholog în fiecare din aceste școli, plătit din fonduri europene, până la finalul anului 2023, începând, dacă se poate, din toamna acestui an.

Oricum, din toamna acestui an vom constitui la nivelul tuturor școlilor, nu numai al celora cu grad ridicat de risc, grupurile de acțiune anti-bullying.”

Reporter:Și un singur psiholog în școală se poate asigura că elevii sunt alfabetizați, că nu vor mai fi, practic, expuși abandonului școlar sau poate rezolva acest fenomen al bullying-ului, un singur psiholog în acele şcoli?

Sorin Cîmpeanu: „Evident că nu, dar dacă amestecăm bullying-ul cu abandonul școlar, suntem pe căi greșite. Bullying-ul poate să fie verbal, social, fizic, poate să fie cyberbullying. Sunt lucruri cu totul și cu totul speciale, care necesită un consilier școlar și tocmai ce am spus că o dată ce vom fi încheiat dezbaterile pe “România Educată” și vom avea concluziile, vom trece la elaborarea unei noi legi. În această nouă lege, fiecare școală va trebui să aibă câte un consilier școlar cu dublă competență: asistență – psihopedagogică și orientare școlară – chiar și școlile cu 200-300 de elevi, peste 500 de elevi să fie al doilea, peste 1.000 al treilea, peste 1.500 al patrulea consilier. E nevoie de resursă umană, pentru că în momentul de față avem 2.500 de consilieri pentru 3.000.000 de elevi. Este mult prea puțin.

Este nevoie de schimbarea abordării, pentru că acel consilier școlar trebuie să stea în permanență în școală, pe toată durata programului orar, pentru a cunoaște elevii și problemele lor, pentru a cunoaște profesorii, pentru a cunoaște școala, mediul de învățare și chiar și părinții, altfel nu se va putea face această consiliere. Această consiliere sigur că va avea efecte și asupra ratei de abandon, în sensul reducerii acesteia, dar pentru toate aceste lucruri este nevoie de resursă umană, în primul rând, mai mult și mai important decât resurse bugetare.

Aceste lucruri vor începe încă din toamnă. Aceia care sunt în sistem și au o singură competență de asistență psihopedagogică, spre exemplu, vor avea un termen de grație pentru a achiziționa cea de-a doua competență în orientare școlară. Rolul CJRAE, CMBRAE, Centrelor Județene pentru Resurse și Asistență Educațională este foarte important. Acolo, dacă în fiecare școală, consilierul stă pe toată durata programul școlar, acolo ar trebui să se regăsească psihoterapeuți, un nucleu care să intervină atunci când apar astfel de situații, dar în școală trebuie să fie consilierul și trebuie să fie în numărul pe care vi l-am precizat.

Aceste lucruri trebuie să fie bine precizate legal, să fie aplicabile și să fie asumate la nivelul unei legi, indiferent că vorbim de o republicare a Legii 1, că vorbim de o lege specială pe învățământ preuniversitar și una pe învățământ superior şi cercetare sau de o lege integrată, cu sau fără statutul personalului didactic”.

Reporter:Vor fi și criterii de performanță pentru acești consilieri despre care vorbiți? Cum vor arăta?

Sorin Cîmpeanu: “Cu siguranță vor fi și criterii de performanță, pentru că în momentul de față, din păcate, nu pot să vă garantez că toți cei 2.500 de consilieri fac ceea ce ar trebui să facă, având ca scuză și faptul că sunt foarte puțini în raport cu elevii și că un consilier este obligat, avem cazul de la “George Bacovia”, este obligat să lucreze cu mai mult de 1.300 de copii, când legea spune, la un articol, maxim 500, la altul, maxim 600″.

Foto: gov.ro


2 comments
  1. “Termen de grație ” ca să “achizitioneze” a doua competență.
    Unde se vinde așa ceva că aș “achizitiona” si eu vreo cateva competențe din astea. Pentru mine si vreo doua pentru niște vecini.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Profesoara de matematică din Azuga care a lăsat corigenți 12 elevi înainte de Evaluarea Națională predă în continuare la o școală din Prahova. Felul în care liceul i-a încetat contractul de muncă, în vară, a fost viciat, a decis Inspectoratul școlar, care a propus detașarea profesoarei

Profesoara din Azuga acuzată în vară că a lăsat intenționat corigenți 12 elevi de clasa a VIII-a din aceeași clasă, înainte de Evaluarea Națională 2023, predă în continuare, după ce…
Vezi articolul