Ce face Suedia pentru a susține digitalizarea educației, pe baza unei strategii naționale “vechi” de 5 ani: un raport de parcurs prezintă unde mai trebuie lucrat pentru ca elevii să capete anumite competențe și arată că pentru directorii de școli digitalizarea necesită atenție continuă

540 de vizualizări
Foto: © Syda Productions | Dreamstime.com
Procedurile de digitalizare în școli introduse într-o strategie națională veche de câțiva ani trebuie completate cu măsuri suplimentare, de parcurs – de la sarcini în plus pentru directorii de școală la competențe pe care trebuie să le capete elevii, dincolo de ceea ce era în planul inițial. Așa sună concluziile unui al doilea raport privind aplicarea strategiei de digitalizare a sistemului școlar din Suedia, strategie aplicată deja din 2017.
  • În România, strategia pentru digitalizare în educație (SmartEdu), concepută în 2020, a fost abandonată, iar de atunci au fost luate doar o serie de măsuri disparate. Unele prevederi în domeniu, incluse în proiectul “România educată”, așteaptă o lege care încă nu a fost elaborată. Între timp, ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, enumeră repetat neajunsurile care trebuie acoperite pentru ca digitalizarea educației. 

În alte țări, astfel de strategii sunt aplicate deja de mulți ani, iar cazul Suediei este relevant: după 5 ani, cei care digitalizează educația din Suedia au făcut, anul trecut, un al doilea studiu în rândul profesorilor și directorilor, pentru a vedea rezultatele și ce mai trebuie făcut.

Potrivit unei prezentări făcute de autoritățile de resort din Suedia în rețeaua europeană Eurydice, strategia pentru digitalizare în educație, adoptată în 2017, a avut trei zone-cheie de acțiune:

  • Formarea competențelor digitale pentru toți membrii comunității școlare
  • Accesul egal la instrumentele digitale
  • Cercetarea și actualizarea informațiilor necesare privind posibilitățile de digitalizare

Acum, a fost prezentat deja al doilea raport de parcurs, bazat pe un sondaj prin care autoritățile au încercat să afle părerea profesorilor și a directorilor de școală cu privire la acest proces. Sondajul s-a desfășurat în 2021 și a fost marcat, prin urmare, de criza Covid-19. 

Chiar dacă restricțiile în această țară au fost mult sub nivelul celor aplicate în cele mai multe state europene, pandemia a determinat și aici o accelerare a procesului de digitalizare în școli.

Ce au constatat, între altele, autoritățile suedeze, la câțiva ani de la introducerea strategiei de digitalizare în educație, constatări ce impun măsuri suplimentare:

  • Accesul la instrumente digitale e considerat în general bun, dar trebuie îmbunătățit. Procentul profesorilor din învățământul obligatoriu care invocă accesul limitat la instrumente digitale necesare pentru dezvoltarea de conținut educațional, pentru elevi care au nevoie de măsuri suplimentare de sprijin, este acu de 20%.
  • Directorii școlilor trebuie să adopte în continuare măsuri pentru a susține procesul de digitalizare. Aceasta le permite să verifice care sunt competențele și abilitățile în domeniul digital unde e nevoie de lucru suplimentar, precum și care sunt materialele de predare și instrumentele digitale care trebuie integrate pe parcurs.
  • E nevoie, în continuare, de condiții mai bune pentru ca elevii să-și poată dezvolta anumite competențe digitale în domenii precum analiza, interpretarea și evaluarea critică a informației și a conținutului digital, sau modul de căutare a datelor relevante pe internet.

Raportul citat, disponibil integral în limba suedeză, poate fi accesat de pe pagina Eurydice.

Foto: © Syda Productions | Dreamstime.comDreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Ligia Deca, despre ieșirea universităților românești din topul Shanghai: O oglindă a politicilor publice din ultimul deceniu / Universitățile s-au concentrat pe asigurarea unui act educațional de calitate pentru studenți, nu pe rezultatele cercetării sau premianți Nobel ori Fields / Vom adopta noi standarde minimale pentru conferențiar și profesor

Aproape o treime din punctajul pentru prezența în topul Shanghai „este acordată pentru existența absolvenților sau a cadrelor didactice sau a cercetătorilor, în universitățile evaluate, care să fi câștigat Premiul…
Vezi articolul

Ungaria va avea un registru al pedofililor: condamnații nu vor putea ocupa locuri de muncă în care interacționează cu copii / Modificarea legislației stabilește și reglementări privind educația sexuală în școală, care nu va putea avea ca obiectiv promovarea schimbării de gen sau a homosexualității

În Ungaria va fi creat un registru al persoanelor care comit infracțiunea de pedofilie. Modificarea Codului Penal mai prevede că pedofilii nu vor putea ocupa locuri de muncă în care…
Vezi articolul

Fond bugetar de 100 de milioane de lei pentru finanțarea cercetării în universități și în 2022 / 45% din bani – alocați pe baza metarankingului universităților, care trebuie finalizat până pe 31 martie

Fondul bugetar pentru finanțarea cercetării științifice în universități, în 2022, este de 100.000.000 de lei, potrivit Metodologiei privind finanțarea cercetării în instituțiile de învățământ superior de stat, publicată miercuri. 45%…
Vezi articolul

Drama unui profesor care a luat 10 la titularizare: Când se apropie sfârșitul anului școlar, iarăși începi să tremuri și te întrebi: la anul unde voi fi? Oana Zamfirescu, la al cincilea examen în județul fără niciun post titularizabil la Română: Copiii au impresia că îi părăsești fiindcă vrei tu

Oana Zamfirescu a luat nota 10 la examenul de titularizare, dar în județul Botoșani nu există niciun post titularizabil pentru disciplina Limba și literatura română. A dat titularizarea de cinci…
Vezi articolul

Șefa ISJ Cluj: 100 de școli din județ vor deschide cu prezența fizică integrală zilnică, 108 școli, prin rotație. Una singură a solicitat exclusiv online. Elevii vor avea un orar fix, indiferent dacă fac ore online – pot urmări lecția și pot interveni

Un număr de 100 de școli din județul Cluj vor deschide anul școlar cu prezența fizică integrală zilnică la cursuri, iar 108 școli, prin rotație, a declarat inspectorul școlar general…
Vezi articolul