Cei mai mulți români spun că nu folosesc mai deloc timpul de lucru pentru calcule sau citirea unor documente / 5% dintre înalți funcționari și membri ai aparatului executiv afirmă că alocă mult timp pentru muncă fizică grea / Doar 20% din populația activă folosește mult dispozitive digitale la muncă

1.697 de vizualizări
Foto: © Ocusfocus | Dreamstime.com
Mai puțin de 8% dintre românii activi folosesc cel puțin jumătate din timpul de lucru apelând la competențe precum cititul manualelor sau documentelor tehnice și la fel de puțini apelează la calcule complexe în activitatea profesională. Larga majoritate susțin că nu au deloc astfel de activități. Pe de altă parte, unul din cinci români spun că petrec cel puțin jumătate din timpul de lucru făcând muncă fizică grea, potrivit unor date publicate joi de Institutul Național de Statistică
  • Acesta a măsurat cât de mult apelează românii de 15-74 de ani, ocupate sau care au încetat să lucreze în ultimii doi ani (populația ocupată, șomeri și populație inactivă) la diverse competențe în activitatea lor profesională. 

În cazul unor competențe legate de calcul complex sau citirea unor documente, vasta majoritate spun că alocă foarte puțin timp sau nu alocă deloc pentru astfel de activități. Pe de altă parte, procentul celor care alocă puțin timp sau deloc scade mult în cazul prestării de muncă fizică grea – în acest caz, o treime dintre românii din segmentul vizat spun că alocă timp semnificativ unor astfel de activități.

Astfel, în cazul citirii manualelor sau documentelor tehnice de lucru, doar 7,5% din populația din grupul vizat declară că utilizează cel puțin jumătate din timpul de lucru făcând astfel de activități pentru realizarea sarcinilor profesionale. Vasta majoritate – 83,4% – declară că nu folosesc deloc sau folosesc foarte puțin timp în acest scop.

  • Procentul celor care au astfel de activități crește mult în cazul persoanelor cu studii superioare – 24,4% (comparativ cu 3,1% în cazul celor cu studii medii și 0,4% celor cu un nivel scăzut de educație).

Situația este similară în cazul efectuării de calcule relativ complexe. Doar 7,3% din populația intervievată declară că petrec cel puțin jumătate din timpul de lucru făcând astfel de calcule, în timp ce aproape 9 din 10 (87%) spun că nu folosesc deloc sau folosesc doar în mică măsură timpul de lucru în aceste scopuri. 

  • Procentele de populație, în funcție de educație, care dedică cel puțin jumătate din timpul de lucru unor astfel de activități sunt similare celor referitoare la citirea documentelor: 23,2% dintre cei cu studii superioare dedică mult timp pentru calcule complexe (3,3% – studii medii, 0,2% – persoane cu nivel scăzut de educație).

Când vine vorba despre munca fizică grea, însă, situația este mult diferită. O cincime dintre participanții la studiu au declarat că petrec cel puțin jumătate din timpul de lucru făcând o astfel de muncă și doar două treimi au declarat că nu au efectuat deloc sau au alocat foarte puțin timp unor astfel de activități. 

  • Procentul persoanelor cu studii superioare care spun că alocă cel puțin jumătate din timpul de lucru pentru muncă fizică grea – deși mult mai mic decât în cazul celor cu nivel scăzut de educație (37,7%) sau cu educație medie (22,5%) – este notabil: 2,7%. Și 5% dintre cei activi în domeniul legislativ/executiv, înalți conducători ai administrației publice, conducători și funcționari superiori declară că alocă cel puțin jumătate din timpul de lucru pentru muncă fizică grea.

Alte tipuri de activități:

  • 81,4% spun că alocă puțin timp de lucru sau deloc sarcinilor care implică dexteritate manuală, în timp ce 11,8% spun că alocă cel puțin jumate din timp unor astfel de activități
  • Comunicare pe teme de serviciu: Doi din trei (66,3%) spun că alocă puțin timp sau deloc interacțiunilor cu alte persoane din întreprindere/organizație, pe când 14,5% alocă cel puțin jumătate din timpul de lucru acestor activități
  • Comunicarea cu persoane din afara organizației: Două treimi (66%) spun că alocă puțin timp sau deloc activităților de acest fel, iar 1 din 5 (20,4%) spun că le alocă cel puțin jumătate din timp.
  • Foarte puțini spun că alocă peste jumate din timp unor activități de consiliere, formare sau instruire a altor persoane – doar 5,% dintre respondenți. Două din 10 (88,7%) spun că alocă puțin timp sau deloc unor astfel de activități
  • Trei sferturi din populația vizată spun că nu alocă deloc timp sau alocă foarte puțin lucrului cu dispozitive digitale și 20% spun că alocă cel puțin jumătate din timpul de lucru unor astfel de activități.

1 comment
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Creștere cu 12% a numărului de studenți la facultățile de Științele Educației, în ultimii 5 ani / Topul universităților din România, după numărul de studenți înscriși – raport al Ministerului Educației

Numărul studenților înscriși la facultățile de Științele Educației, în programele de licență, a crescut cu 12% în ultimii 5 ani, potrivit celui mai recent raport despre starea învățământului superior, elaborat…
Vezi articolul

România – pe ultimul loc în Uniunea Europeană la educația online: doar 1 din 10 utilizatori români a apelat la cursuri pe Internet sau materiale de învățare online în 2022-2023 / Acum cinci ani, România depășea majoritatea țărilor est-europene

Aproape o treime dintre utilizatorii de Internet cu vârste între 16 și 74 de ani din Uniunea Europeană au apelat, în 2023, la cursuri online sau au folosit materiale online…
Vezi articolul