Inspectoratul Școlar Județean Neamț a publicat agenda cercurilor pedagogice pentru anul școlar 2025-2026. La disciplina Fizică, tematica conține pregătirea elevilor pentru lumea reală, proiectarea lecțiilor prin prisma competentelor, legătura dintre conținuturile curriculare și viața reală, activități cross-disciplinare.
Tot la fizică, o altă temă se referă la formarea inițială și continuă a cadrelor didactice pentru educația digitală.
Conform documentului, pentru activitatea din luna noiembrie, tematica este următoarea:
1. Educație pentru competențe. Pregătirea elevilor pentru lumea reală. Proiectarea lecțiilor prin prisma competentelor, legătura dintre conținuturile curriculare și viața reală, activități cross-disciplinare;
2. Formarea inițială și continuă a cadrelor didactice pentru educația digitală. Crearea de resurse educaționale deschise;
Potrivit sursei citate, pentru cercul pedagogic din luna aprilie, tematica se referă la:
1. De la predare la învățare activă. Strategii centrate pe elev (metode active de predare, rolul învățării colaborative);
2. Educația digitală pe tot parcursul vieții. Integrarea resurselor educaționale deschise în activitatea didactică;
Documentul Inspectoratului Școlar Județean Neamț poate fi consultat mai jos:
Irina Zamfirescu, profesor de fizică la Colegiul ”Emil Racoviță” din Iași și inspector de specialitate în cadrul Inspectoratului Școlar Județean Iași, a vorbit despre cum este percepută fizica de către elevi. „Din perspectiva elevilor, când vine vorba despre orientarea spre fizică există o reținere, deoarece se consideră că nu prea ai ce face cu fizica în România decât să devii profesor, ceea ce presupune un salariu mic în comparație cu salariile din alte domenii”, a spus aceasta, într-un interviu pentru Radio România Iași.
Sorin Ion, secretar de stat în Ministerul Educației și Cercetării, spune că la disciplina Fizică de la Titularizare 2025 au fost aproape 700 de posturi și doar 200 de candidați. Sorin Ion a spus la prezentarea raportului „OCDE Education at a Glance 2025 – EaG 2025” că este o situație „total nesatisfăcătoare” și la fel se întâmplă și pentru disciplinele chimie, informatică, TIC sau matematică.
Andreia Bodea, directoarea Colegiului Național I. L. Caragiale din București, a vorbit despre cele 12 ore de fizică care „de 4-5 ani de zile, nu se iau”. „De 4-5 ani apelăm la profesori pensionari, dar acesta este ultimul an în care cele două foste colege de-ale noastre, profesoare la pensie, și-au dat acceptul”, a spus directoarea la emisiunea InfoEdu de la TVR Info.
În luna mai, profesorul Cătălin Zaman a adus în atenție că „statistica arată că la fizică nu mai avem niciun profesor, la nivel național, care să se titularizeze în ultimii 10 ani”. Claudia Puzdrea, profesoară de chimie la o școală gimnazială din București, a declarat că „și la chimie vă călcăm pe urme”. Declarațiile au fost făcute la emisiunea Educația la putere de la TVR 2.
În luna ianuarie, Marius Nistor, președintele Federației Sindicatelor din Educație „Spiru Haret”, a declarat, la Radio România Actualități, că „avem un deficit foarte mare de resursă umană, cel puțin pe partea de științe exacte, la fizică, chimie, matematică, chiar și la biologie și nu numai”. Acesta a precizat că în ultimii ani s-a apelat la studenți pentru a acoperi lipsa de profesori.
Anul trecut, Bogdan Cristescu, secretar de stat în Ministerul Educației la acea vreme, a vorbit, la DC News, despre lipsa de profesori la matematică și științe: „facem apel la colegi pensionari, pentru că nu avem destul de mulți absolvenți care să își dorească să facă asta”. Acesta a mai spus „profesorii nu au dispărut deodată, ci nu am reușit noi să avem o parte de predictibilitate a angajărilor, astfel încât să știe oamenii atunci când încep o facultate la ce să se aștepte”.
Raluca Ivănuș, directoarea Colegiului Național George Coșbuc din Capitală, a vorbit, la emisiunea InfoEdu de la TVR Info, despre lipsa de profesori de fizică: „Am avut, dau exemplu concret, 6 ore vacante la începutul anului școlar pe care le-a ocupat o tânără suplinitoare care, după primul modul, a renunțat, spunându-mi că ea nu e pregătită să facă fața învățământului.”
Florian Lixandru, secretar de stat în Ministerul Educației la acea vreme, a declarat că la 1 septembrie 2024 era un deficit de aproape 1.000 de posturi pe fizică, la nivel național, dar a fost acoperit și că profesorii se plâng de faptul că subiectele de la titularizare sunt foarte dificile, într-o intervenție la DC News, pe 16 septembrie.
România înregistrează deficit de profesori calificați la matematică, științe, educație fizică, arte și alte materii, potrivit raportului anual Education at a Glance, dat publicității de Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE).
Ce sunt cercurile pedagogice
Metodologia privind formarea continuă a personalului din învățământul preuniversitar a fost aprobată prin ordinul nr. 5.561 din 7 octombrie 2011. Iată ce prevede metodologia în privința cercurilor pedagogice:
Articolul 78 – „(1) Activitățile metodico-științifice și psihopedagogice la nivel local, zonal sau județean sunt organizate și realizate prin cercurile pedagogice.
(2) Un cerc pedagogic se constituie ca structură distinctă dacă numărul membrilor este de minim 15 cadre didactice.
(3) În funcție de numărul cadrelor didactice și de structura rețelei școlare, cercurile pedagogice se pot constitui pe cicluri de învățământ, antepreșcolar, respectiv preșcolar, primar, gimnazial etc., pe tipuri sau profiluri de unități, respectiv învățământ special, învățământ tehnic și profesional, învățământ de artă și sportiv, palate și cluburi ale copiilor etc., iar în cadrul acestora pe discipline sau grupuri de discipline.
(4) Stabilirea structurii și coordonarea activității cercurilor pedagogice sunt atribuții ale inspectoratelor școlare județene/al Municipiului București. Participarea la activitățile organizate în cadrul cercurilor pedagogice este obligatorie pentru toți membrii acestuia.
(5) Activitatea cercurilor pedagogice se desfășoară în sesiuni, de două-patru ori în cursul unui an școlar.
(6) Activitatea de cerc pedagogic a profesorilor documentariști este organizată de casele corpului didactic în colaborare cu inspectoratele școlare.
(7) Activitățile metodico-științifice și psihopedagogice la nivel județean organizate și realizate prin cercurile pedagogice sunt cuprinse în Calendarul activităților metodico-științifice, publicat la începutul fiecărui an școlar de ISJ/ISMB.
(8) Cercurile pedagogice sunt foruri de sinteză, de evaluare a rezultatelor procesului de învățământ și a factorilor care determină eficiența acestuia, de comunicare și valorificare a experiențelor didactice și a concluziilor cercetării pedagogice efectuate de cadrele didactice, de evaluare critică și constructivă a metodelor de predare-învățare, a conținuturilor și modurilor de organizare a procesului educațional, de lansare a unor proiecte educaționale cu impact la nivel local și județean.”
Foto: © Inga Eramasova | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.
2 comments
Fizica este știința științelor…fara fizică nu există nimic…este o materie grea pentru o generație de elevi superficiali comozi semianalfabeți.Este dificil pentru un psiholog sa priceapă importanta fizicii.acest ministru cred că nu știe un lucru elementar fara psihologie se poate trăi dar fara fizică nu!!!
nu este nici o noutate, fizica este grea, insa a fost scoasa din o gramada de examene, inginerii o mai foloseau, dar nu mai avem industrie, cercetarea e pe butuci, sa termini facultatea stiind ca singurul job e cel de profesor, e trist si ineficient, doar cei care pleaca din tara mai invata asa ceva.