Cheltuielile Guvernului României pentru Educație au fost de 3,4% din PIB în 2023 – Eurostat / Niciun Guvern din ultimii 30 de ani nu a reușit să atingă ținta de 6% din PIB – GRAFIC

2.800 de vizualizări
Grafic Edupedu.ro
Cheltuielile publice pentru educație în România, raportate la PIB, nu au depășit niciodată pragul de 4,5% în ultimii aproape 30 de ani și au rămas constant printre cele mai mici din Uniunea Europeană, arată datele Eurostat COFOG și analizele Comisiei Europene din raportul „Investing in Education 2025”, publicat miercuri, 27 august. În 2023, România a alocat educației doar 3,4% din PIB, ceea ce o plasează pe locul 26 din 27 în UE, depășind doar Irlanda, care a avut 2,8%. Media europeană este 4,7%.

Seria istorică arată că, în perioada 1995–2006, alocările au variat între 3,1% și 4,1% din PIB, cu un vârf temporar de 4% în 1998 și 2002. După aderarea la UE, România a avut un maxim de 4,3% din PIB în 2008, an de boom economic, urmat de scăderi succesive în anii crizei și de o stagnare la valori apropiate de 3,5% în ultimul deceniu. Niciun guvern nu a reușit să atingă ținta de 6% din PIB stabilită prin Legea educației din 2011, iar perioada 2020–2023 confirmă un trend descendent, pe fondul pandemiei și al austerității bugetare.

Din 2023 prin intrarea în vigoare a Legilor 198 și 199 alocarea obligatorie a fost schimbată cu 15% din chelutielile Bugetului General Consolidat, dar articolele care prevăd acest procent au fost primele prorogate la întocmirea bugetului și pentru 2024, și pentru 2025.

În paralel, raportul Comisiei Europene subliniază că țările care au depășit 6% din PIB investit în educație – precum Danemarca, Belgia sau Finlanda – au rezultate școlare mai bune, rate mai mari de angajare a absolvenților și mobilitate socială ridicată. România, cu unul dintre cele mai scăzute niveluri de investiție, înregistrează cea mai ridicată rată de analfabetism funcțional (peste 44% conform rezultatelor PISA) și diferențe majore de acces la educație între mediul urban și rural.

Graficul Edupedu.ro bazat pe datele Eurostat arată clar că, de la 1995 până astăzi, finanțarea educației a rămas în permanență sub pragul european de referință, indiferent de creșterile economice sau schimbările de guvern. Deși alocările au crescut nominal, raportarea la PIB scoate în evidență lipsa unei prioritizări reale a educației în politicile bugetare.

Documentul CE arată că, la nivel comunitar, o creștere a nivelului competențelor de bază poate adăuga până la 8–10% PIB-ului statelor europene până în 2030, peste proiecțiile actuale, iar investițiile susținute în educație aduc beneficii repetate prin capital uman mai valoros, productivitate sporită și inovare.

Raportul avertizează și el asupra inegalităților educaționale profunde: aproape jumătate dintre elevii din medii defavorizate din UE au rezultate slabe la matematică (48%), față de doar 11% dintre cei din familii cu venituri ridicate. Aceste decalaje alimentează un cerc vicios al sărăciei și afectează competitivitatea economică prin subdezvoltarea capitalului uman. Comisia Europeană atrage atenția că educația de calitate este esențială pentru a răspunde declinului demografic și pentru a reduce deficitul de competențe, asigurând reziliență în perioade de criză economică.

Raportul CE „Investiția în Educație 2025” poate fi consultat și aici:

În prezent, Guvernul Bolojan promovează măsuri de reducere a costurilor – comasări de școli, creșterea normei didactice și tăieri de burse –, în timp ce Comisia Europeană insistă că investițiile în educație sunt cheia competitivității economice și a coeziunii sociale.


3 comments
  1. Unele articole de lege exista doar pentru ca guvernul, oricare ar fi acesta, sa le includă în ordonanța trenulet, spunând indirect ca legile-s pentru fraieri, și ca ei, guvernanții, nu țin seama de nimic atunci când împart banii tarii.

  2. Avem nevoie de cel putin 20 ani pentru a repara ce au distrus in 30 de ani, asta ar trebui sa dea de gandit tuturor.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Ariana Dudună, Asociația Elevilor din Constanța, mesaj pentru profesori: Această grevă trebuie să se încheie cu o victorie, altfel putem aprinde lumânarea pe învățământ. Continuați să luptați! Noi ne-am solidarizat cu voi, e rândul vostru să vă solidarizați cu viitorul nostru

Apel către cadrele didactice și angajații din Educație al președintei AEC, Ariana Dudună. Aceasta susține că aceștia nu ar trebui să cedeze, ci că „e timpul să vă solidarizați cu…
Vezi articolul

Ministerul Educației nu alocă bani pentru acoperirea transportului elevilor în mai multe județe, acuză transportatorii, care susțin că dacă rămân cu facturile neplătite, de la 1 decembrie nu vor mai duce elevii la școală

Ministerul Educației nu ar fi virat sumele pe care inspectoratele școlare ar fi trebuit să le plătească transportatorilor care asigură transportul elevilor, iar în județul Prahova operatorii de transport amenință…
Vezi articolul

Ministerul Educației duce cu zăhărelul elevii și profesorii. Noul ROFUIP nu este gata nici la sfârșitul lunii mai, deși ar fi trebuit aprobat de aproape o lună

Ministerul Educației nu a aprobat încă regulamentul-cadru de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar (ROFUIP) și încalcă propriul calendar oficial. Concret, ordinul ministrului educației privind aprobarea Regulamentului-cadru de…
Vezi articolul

Profesoara Dorica Boltașu, despre meditații: Elevii ar putea să învețe singuri, cel puțin la Limba română. Sunt niște generații puțin dispuse la efort, distrase de tot felul de dispozitive, preferă să aibă un meditator, dacă mami și tati plătesc

Dorica Boltașu, profesoară la Colegiul Național „Iulia Hasdeu” din București, a vorbit, la emisiunea InfoEdu de la TVR Info, despre mediații și a spus că „la română, cel puțin, nu mai…
Vezi articolul