Clasamentul global al universităților QS 2025 – Universitatea Babeș-Bolyai și Universitatea din București, singurele instituții românești în top 1.000 / Alte 11 universități din România – la coada rankingului

9.347 de vizualizări
Foto: 226885542 © LCVA | Dreamstime.com Foto: 11712214 © Olimpiu Alexa-pop | Dreamstime.com
13 universități românești apar în cea mai nouă ediție QS World University Ranking, publicată marți seară. Doar două – Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca și Universitatea din București, ambele în creștere – figurează în top 1.000 al reputatului clasament internațional Quacquarelli Symonds, cu mult înaintea celorlalte – sub pragul de 1.200, din totalul de 1.500 de instituții de învățământ superior ierarhizate.

Clasamentul QS se bazează pe factori precum reputația academică, reputația angajatorului, citările pe facultate, raportul studenți/facultate, proporția de cadre didactice internaționale și proporția de studenți internaționali.

Astfel, potrivit datelor furnizate de QS, Babeș-Bolyai face un salt de pe locurile 801-850, unde se situa la ediția precedentă, pe locurile 781-790 în ediția QS World University 2025, publicată acum. La rândul ei, Universitatea din București crește de pe locurile 851-900, unde se plasa acum un an, în intervalul 801-850 în noua ediție.

  • Ambele rămân în a doua jumătate a clasamentului global, dar se situează la mare distanță de celelalte universități românești incluse, dintre care șase în intervalul 1.201-1.400, iar cinci – în intervalul 1401+, adică printre ultimele 100 de universități din lume incluse în ierarhia QS de acum.
Cele doua universitati romanesti intrate in top 1000 – QS World University Ranking 2025 / Sursa: Captura Topuniversities.com

Notă: Universitățile din același interval al clasamentului sunt listate în ordinea alfabetică folosită de autorii rankingului

Universitățile românești prezente în QS World University Ranking 2025
  • Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca – locul 781-790
  • Universitatea din București – locul 801-850
  • Universitatea Al. I. Cuza din Iași – 1.201-1.400
  • Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca – 1.201-1.400
  • Universitatea Tehnică Ghe. Asachi din Iași – 1.201-1.400
  • Universitatea Transilvania din Brașov – 1.201-1.400
  • Universitatea de Vest din Timișoara – 1.201-1.400
  • Universitatea Politehnica din București – 1.201-1.400
  • Universitatea Lucian Blaga din Sibiu – 1.401+
  • Universitatea Ștefan cel Mare din Suceava – 1.401+
  • Universitatea Politehnica din Timișoara – 1.401+
  • Universitatea din Craiova – 1.401+
  • Universitatea din Oradea – 1.401+
Top 10 global dominat de americani și britanici

Vârful clasamentului internațional este dominat, ca în anii anteriori, de universități din SUA și Marea Britanie, țări cu câte 4 instituții în top 10 QS World University Ranking 2025:

  1. 1Massachusetts Institute of Technology – SUA
  2. Imperial College London – Marea Britanie
  3. University of Oxford – Marea Britanie
  4. Harvard University – SUA
  5. University of Cambrdige – Marea Britanie
  6. Stanford University – SUA
  7. ETH Zurich – Swiss Federal Institute of Technology – Elveția
  8. National University of Singapore – Singapore
  9. University College London – Marea Britanie
  10. California Institute of Technology – SUA

QS World University Rankings este un clasament anual al universităților din întreaga lume, publicat de Quacquarelli Symonds (QS), o companie specializată în analiză educațională și consultanță. Aceste clasamente sunt foarte respectate și utilizate pe scară largă pentru a evalua performanțele universităților pe plan global.

Sunt câteva criterii esențiale pentru stabilirea QS Ranking, potrivit metodologiei clasamentului:

  1. Reputația academică (40%):
    • Acest criteriu evaluează excelența academică și este determinat pe baza răspunsurilor a peste 240.000 de academicieni din mai mult de 150 de țări. Este considerat unul dintre cei mai importanți indicatori, reflectând percepția globală asupra calității academice a unei instituții.
  2. Reputația printre angajatori (15%):
    • Aceasta măsoară părerea angajatorilor despre calitatea absolvenților unei universități. QS colectează date de la aproximativ 99.000 de angajatori din întreaga lume, oferind o perspectivă asupra pregătirii studenților pentru piața muncii.
  3. Raportul facultate/student (15%):
    • Acest indicator reflectă capacitatea instituției de a oferi atenție individuală studenților. Un raport scăzut indică mai mulți profesori per student, ceea ce este asociat cu o calitate superioară a educației.
  4. Citații pe facultate (20%):
    • Măsoară impactul cercetării academice prin numărul de citații ale publicațiilor realizate de facultate. Datele sunt colectate din baza de date Scopus, evaluând intensitatea activității de cercetare a instituției.
  5. Proporția facultății internaționale (5%) și proporția studenților internaționali (5%):
    • Aceste două criterii evaluează nivelul de internaționalizare al universității, indicând diversitatea corpului profesoral și a celui studențesc, precum și atractivitatea globală a instituției.
  6. Rețeaua internațională de cercetare:
    • Un criteriu nou introdus în 2024 care evaluează colaborările internaționale în cercetare ale unei universități. Acesta subliniază importanța cooperării globale în domeniul cercetării.
  7. Rezultatele de angajare (employment outcomes):
    • De asemenea, recent introdus, acest indicator măsoară succesul absolvenților pe piața muncii, reflectându-se în ratele de angajare și calitatea locurilor de muncă obținute.
  8. Sustenabilitatea:
    • QS a adăugat recent acest indicator pentru a evalua implicarea universităților în probleme de justiție socială și climatică, reflectându-se în inițiativele și politicile de sustenabilitate ale instituțiilor.

Aceste criterii sunt concepute pentru a oferi o evaluare comprehensivă a performanței universităților, luând în considerare atât aspectele academice și de cercetare, cât și impactul lor asupra angajabilității absolvenților și contribuțiile la sustenabilitate și internaționalizare, potrivit metodologiei citate.

​Pe primul loc în lume a rămas pentru al 13-lea an la rând MIT – Massachusetts Institute of Technology.

Foto: 226885542 © LCVA și 11712214 © Olimpiu Alexa-pop | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


6 comments
  1. Manipulare, manipulare pentru admitere, nu sunt studenți !
    Clasamente se fac multe și cu interes de manipulare, să creeze o altă imagine decât cea reală (aici este priceput David, este pe felie).
    Să facă și un clasament care să arate 2-3 proiecte/brevete aplicate în economia româneacă și care au adus valoare științifică adăugată. Am scoate pălăria în față lor, altfel suntem sătui de manipulare și mediocritate.

  2. #Conform metodologie, sunt alte ponderi la indicatori:)
    Referitor la Clasamentul National, Universitățile din același interval al clasamentului sunt listate în ordinea alfabetică ..asta doar daca alfabetul limbii romane incepe cu litera L si se termina cu litera C …:)

  3. Acest top nu reflectă in nici un caz calitatea invățământului! Se cunoaște faptul că topul este făcut în funcție de supunerea față de globalism și curentul Woke! UBB cluj este cea mai mare fabrică de diplome din România și profesorii sunt de obicei soț soție sau fostă studentă profesor! A ajuns in acest clasament precum Israel la Eurovizion! Nepotismele au generat în cei mai slabi pregătiți doctoranzi, asistenți până la profesori universitari! Este cunoscut faptul că un fost rector a fost informator lar la cursurile lui abia atingea limba română ce să mai vorbim de germană sau engleză unde i s-au făabricat toate diplomele, un fel de Lenu Ceaușescu, dar cu acte încă.

  4. Acest top nu reflectă in nici un caz calitatea invățământului! Se cunoaște faptul că topul este făcut în funcție de supunerea față de globalism și curentul Woke! UBB cluj este cea mai mare fabrică de diplome din România și profesorii sunt de obicei soț soție sau fostă studentă profesor! A ajuns in acest clasament precum Israel la Eurovizion! Nepotismele au generat în cei mai slabi pregătiți doctoranzi, asistenți până la profesori universitari! Este cunoscut faptul că un fost rector a fost informator lar la cursurile lui abia atingea limba română ce să mai vorbim de germană sau engleză unde i s-au făabricat toate diplomele, un fel de Lenu Ceaușescu, dar cu acte încă.

  5. Acest top nu reflectă in nici un caz calitatea invățământului! Se cunoaște faptul că topul este făcut în funcție de supunerea față de globalism și curentul Woke! UBB cluj este cea mai mare fabrică de diplome din România și profesorii sunt de obicei soț soție sau fostă studentă profesor! A ajuns in acest clasament precum Israel la Eurovizion! Nepotismele au generat în cei mai slabi pregătiți doctoranzi, asistenți până la profesori universitari! Este cunoscut faptul că un fost rector a fost informator lar la cursurile lui abia atingea limba română ce să mai vorbim de germană sau engleză unde i s-au făabricat toate diplomele, un fel de Lenu Ceaușescu, dar cu acte încă.

  6. Consider ca este un clasament arbitrar, fortat, pe criterii fara relevanta, cu tendinta clara de a atrage studenti. Am incredere in scoala romaneasca, in capacitatea ei de a forma oameni pregatiti, indiferent de clasamente.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like
Neurostiinta la Clasă - Paul Olteanu, Diana Mișa, Sorin Ion / Foto: GMP PR

Reacția organizatorilor “Neuroștiința la clasă” cu privire la erorile științifice aduse în fața elevilor prin podcastul Mind Architect, greșeli semnalate de 3 oameni de știință: “Împreună putem contribui la educația unei generații care va fi, poate, mai senină, mai blândă cu sine și cu greșelile celor din jur” / Ce spune echipa sa despre lipsa de studii în domeniu în cazul Paul Olteanu

După ce a adus în fața elevilor un program de neuroștiință organizat de nespecialiști, cu sprijinul Ministerului Educației, echipa “Neuroștiința la clasă” le cere specialiștilor să corecteze din mers informațiile…
Vezi articolul

Încă 150 de milioane de euro pentru școlile care vor să combată abandonul școlar prin PNRAS. Ministerul Educației anunță că redeschide runda a doua, după ce 40 de școli au fost declarate neeligibile la cel mai recent apel de proiecte

Cel puțin 50 de școli vor putea să obțină fonduri prin Programul Național de Reducere Abandonului Școlar (PNRAS) – runda a doua, de până la câte 300.000 de euro, după…
Vezi articolul

Copilul de clasa a III-a de la Școala Valea Voievozilor, din Dâmbovița, mutat în mai multe școli pe motiv că ar fi violent, „este un copil normal”, spune reprezentanta CJRAE, după evaluarea psiho-comportamentală a acestuia / Părinții celorlalți 150 de elevi din școală refuză de o săptămână să-și trimită copiii la cursuri de frica lui

„Desant” al autorităților din Educație în comuna Răzvad, satul Valea Voievozilor, din județul Dâmbovița. Un secretar de stat din Ministerul Educației, șefa inspectoratului școlar județean, șefa CJRAE și reprezentanți ai…
Vezi articolul

Etica, anticorupția în școli, recuperarea pierderilor cauzate de pandemie și sprijin pentru formarea profesorilor – priorități ale Republicii Moldova, descrise de președintele Maia Sandu la summit-ul ONU dedicat educației

Probleme imediate, precum accesul la educație al copiilor refugiați din Ucraina, probleme de fond, precum nevoia întării formării profesorilor, dezvoltarea opțiunii de școală online și recuperarea pierderilor de învățare cauzate…
Vezi articolul

Profesorii stagiari care vor avea norma de predare înjumătățită urmează să beneficieze de același salariu, propus a fi cel mediu pe economie, în urma viitoarei legi a educației, susține ministrul Cîmpeanu

Deoarece în concluziile proiectului România educată, ce vor fi transpuse în noua lege a educației, “se prevede profesionalizarea și susținerea carierei didactice, printr-un an de stagiatură imediat după absolvirea facultății,…
Vezi articolul