Clasamentul global al universităților QS 2025 – Universitatea Babeș-Bolyai și Universitatea din București, singurele instituții românești în top 1.000 / Alte 11 universități din România – la coada rankingului

8.824 de vizualizări
Foto: 226885542 © LCVA | Dreamstime.com Foto: 11712214 © Olimpiu Alexa-pop | Dreamstime.com
13 universități românești apar în cea mai nouă ediție QS World University Ranking, publicată marți seară. Doar două – Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca și Universitatea din București, ambele în creștere – figurează în top 1.000 al reputatului clasament internațional Quacquarelli Symonds, cu mult înaintea celorlalte – sub pragul de 1.200, din totalul de 1.500 de instituții de învățământ superior ierarhizate.

Clasamentul QS se bazează pe factori precum reputația academică, reputația angajatorului, citările pe facultate, raportul studenți/facultate, proporția de cadre didactice internaționale și proporția de studenți internaționali.

Astfel, potrivit datelor furnizate de QS, Babeș-Bolyai face un salt de pe locurile 801-850, unde se situa la ediția precedentă, pe locurile 781-790 în ediția QS World University 2025, publicată acum. La rândul ei, Universitatea din București crește de pe locurile 851-900, unde se plasa acum un an, în intervalul 801-850 în noua ediție.

  • Ambele rămân în a doua jumătate a clasamentului global, dar se situează la mare distanță de celelalte universități românești incluse, dintre care șase în intervalul 1.201-1.400, iar cinci – în intervalul 1401+, adică printre ultimele 100 de universități din lume incluse în ierarhia QS de acum.
Cele doua universitati romanesti intrate in top 1000 – QS World University Ranking 2025 / Sursa: Captura Topuniversities.com

Notă: Universitățile din același interval al clasamentului sunt listate în ordinea alfabetică folosită de autorii rankingului

Universitățile românești prezente în QS World University Ranking 2025
  • Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca – locul 781-790
  • Universitatea din București – locul 801-850
  • Universitatea Al. I. Cuza din Iași – 1.201-1.400
  • Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca – 1.201-1.400
  • Universitatea Tehnică Ghe. Asachi din Iași – 1.201-1.400
  • Universitatea Transilvania din Brașov – 1.201-1.400
  • Universitatea de Vest din Timișoara – 1.201-1.400
  • Universitatea Politehnica din București – 1.201-1.400
  • Universitatea Lucian Blaga din Sibiu – 1.401+
  • Universitatea Ștefan cel Mare din Suceava – 1.401+
  • Universitatea Politehnica din Timișoara – 1.401+
  • Universitatea din Craiova – 1.401+
  • Universitatea din Oradea – 1.401+
Top 10 global dominat de americani și britanici

Vârful clasamentului internațional este dominat, ca în anii anteriori, de universități din SUA și Marea Britanie, țări cu câte 4 instituții în top 10 QS World University Ranking 2025:

  1. 1Massachusetts Institute of Technology – SUA
  2. Imperial College London – Marea Britanie
  3. University of Oxford – Marea Britanie
  4. Harvard University – SUA
  5. University of Cambrdige – Marea Britanie
  6. Stanford University – SUA
  7. ETH Zurich – Swiss Federal Institute of Technology – Elveția
  8. National University of Singapore – Singapore
  9. University College London – Marea Britanie
  10. California Institute of Technology – SUA

QS World University Rankings este un clasament anual al universităților din întreaga lume, publicat de Quacquarelli Symonds (QS), o companie specializată în analiză educațională și consultanță. Aceste clasamente sunt foarte respectate și utilizate pe scară largă pentru a evalua performanțele universităților pe plan global.

Sunt câteva criterii esențiale pentru stabilirea QS Ranking, potrivit metodologiei clasamentului:

  1. Reputația academică (40%):
    • Acest criteriu evaluează excelența academică și este determinat pe baza răspunsurilor a peste 240.000 de academicieni din mai mult de 150 de țări. Este considerat unul dintre cei mai importanți indicatori, reflectând percepția globală asupra calității academice a unei instituții.
  2. Reputația printre angajatori (15%):
    • Aceasta măsoară părerea angajatorilor despre calitatea absolvenților unei universități. QS colectează date de la aproximativ 99.000 de angajatori din întreaga lume, oferind o perspectivă asupra pregătirii studenților pentru piața muncii.
  3. Raportul facultate/student (15%):
    • Acest indicator reflectă capacitatea instituției de a oferi atenție individuală studenților. Un raport scăzut indică mai mulți profesori per student, ceea ce este asociat cu o calitate superioară a educației.
  4. Citații pe facultate (20%):
    • Măsoară impactul cercetării academice prin numărul de citații ale publicațiilor realizate de facultate. Datele sunt colectate din baza de date Scopus, evaluând intensitatea activității de cercetare a instituției.
  5. Proporția facultății internaționale (5%) și proporția studenților internaționali (5%):
    • Aceste două criterii evaluează nivelul de internaționalizare al universității, indicând diversitatea corpului profesoral și a celui studențesc, precum și atractivitatea globală a instituției.
  6. Rețeaua internațională de cercetare:
    • Un criteriu nou introdus în 2024 care evaluează colaborările internaționale în cercetare ale unei universități. Acesta subliniază importanța cooperării globale în domeniul cercetării.
  7. Rezultatele de angajare (employment outcomes):
    • De asemenea, recent introdus, acest indicator măsoară succesul absolvenților pe piața muncii, reflectându-se în ratele de angajare și calitatea locurilor de muncă obținute.
  8. Sustenabilitatea:
    • QS a adăugat recent acest indicator pentru a evalua implicarea universităților în probleme de justiție socială și climatică, reflectându-se în inițiativele și politicile de sustenabilitate ale instituțiilor.

Aceste criterii sunt concepute pentru a oferi o evaluare comprehensivă a performanței universităților, luând în considerare atât aspectele academice și de cercetare, cât și impactul lor asupra angajabilității absolvenților și contribuțiile la sustenabilitate și internaționalizare, potrivit metodologiei citate.

​Pe primul loc în lume a rămas pentru al 13-lea an la rând MIT – Massachusetts Institute of Technology.

Foto: 226885542 © LCVA și 11712214 © Olimpiu Alexa-pop | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


6 comments
  1. Manipulare, manipulare pentru admitere, nu sunt studenți !
    Clasamente se fac multe și cu interes de manipulare, să creeze o altă imagine decât cea reală (aici este priceput David, este pe felie).
    Să facă și un clasament care să arate 2-3 proiecte/brevete aplicate în economia româneacă și care au adus valoare științifică adăugată. Am scoate pălăria în față lor, altfel suntem sătui de manipulare și mediocritate.

  2. #Conform metodologie, sunt alte ponderi la indicatori:)
    Referitor la Clasamentul National, Universitățile din același interval al clasamentului sunt listate în ordinea alfabetică ..asta doar daca alfabetul limbii romane incepe cu litera L si se termina cu litera C …:)

  3. Acest top nu reflectă in nici un caz calitatea invățământului! Se cunoaște faptul că topul este făcut în funcție de supunerea față de globalism și curentul Woke! UBB cluj este cea mai mare fabrică de diplome din România și profesorii sunt de obicei soț soție sau fostă studentă profesor! A ajuns in acest clasament precum Israel la Eurovizion! Nepotismele au generat în cei mai slabi pregătiți doctoranzi, asistenți până la profesori universitari! Este cunoscut faptul că un fost rector a fost informator lar la cursurile lui abia atingea limba română ce să mai vorbim de germană sau engleză unde i s-au făabricat toate diplomele, un fel de Lenu Ceaușescu, dar cu acte încă.

  4. Acest top nu reflectă in nici un caz calitatea invățământului! Se cunoaște faptul că topul este făcut în funcție de supunerea față de globalism și curentul Woke! UBB cluj este cea mai mare fabrică de diplome din România și profesorii sunt de obicei soț soție sau fostă studentă profesor! A ajuns in acest clasament precum Israel la Eurovizion! Nepotismele au generat în cei mai slabi pregătiți doctoranzi, asistenți până la profesori universitari! Este cunoscut faptul că un fost rector a fost informator lar la cursurile lui abia atingea limba română ce să mai vorbim de germană sau engleză unde i s-au făabricat toate diplomele, un fel de Lenu Ceaușescu, dar cu acte încă.

  5. Acest top nu reflectă in nici un caz calitatea invățământului! Se cunoaște faptul că topul este făcut în funcție de supunerea față de globalism și curentul Woke! UBB cluj este cea mai mare fabrică de diplome din România și profesorii sunt de obicei soț soție sau fostă studentă profesor! A ajuns in acest clasament precum Israel la Eurovizion! Nepotismele au generat în cei mai slabi pregătiți doctoranzi, asistenți până la profesori universitari! Este cunoscut faptul că un fost rector a fost informator lar la cursurile lui abia atingea limba română ce să mai vorbim de germană sau engleză unde i s-au făabricat toate diplomele, un fel de Lenu Ceaușescu, dar cu acte încă.

  6. Consider ca este un clasament arbitrar, fortat, pe criterii fara relevanta, cu tendinta clara de a atrage studenti. Am incredere in scoala romaneasca, in capacitatea ei de a forma oameni pregatiti, indiferent de clasamente.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Cine e noul ministru al Educației din Franța, Gabriel Attal. Purtător de cuvânt și fost ministru delegat al Banilor publici, vrea să redea autoritatea profesorilor și are de combătut un puternic fenomen de bullying din școli / Prioritățile mandatului

După o demisie a prim-ministrului francez Elisabeth Borne în luna iunie, respinsă de președintele Macron, și săptămâni de discuții de posibile remanieri, un nou Guvern a fost confirmat recent în…
Vezi articolul

„Afterschool”, „breaking news” și „all-inclusive”, introduse în noul Dicționar ortografic, ortoepic și morfologic al limbii române, lansat astăzi oficial. Directoarea Institutului de Lingvistică al Academiei Române: A treia ediție DOOM are 3.000 de modificări

„Afterschool”, „breaking news” și „all-inclusive” sunt printre noile cuvinte incluse în ediția a III-a a Dicționarului ortografic, ortoepic și morfologic al limbii române (DOOM), lansat astăzi de Institutul de Lingvistică…
Vezi articolul

Universitățile să se adapteze pentru instrumentele de inteligență artificială, chiar dacă pun multe probleme: ele oferă numeroase beneficii posibile, iar interzicerea lor ar fi inutilă / Folosirea AI să fie declarată în activitățile academice și restricționată selectiv – poziția oficială a Asociației Universităților Europene

ChatGPT și alte instrumentele bazate pe inteligență artificială, care au ajuns în ultima perioadă la dispoziția publicului larg, ar trebui să fie adoptate într-o manieră “eficientă și adecvată” la nivelul…
Vezi articolul