Colegiul Național „Gheorghe Lazăr” din București limitează pilotarea doar la clasa a XII-a / Directoarea Ionela Neagoe: Din cauza modificărilor aduse prin legea 141, care prevăd creșterea normei didactice, nu mai putem aplica proiectul și pentru restul claselor

30.374 de vizualizări
Topul claselor de mate-info din București
Foto: Colegiul Lazăr București
În anul școlar 2025-2026, Colegiul Național „Gheorghe Lazăr” va pilota pentru al cincilea an consecutiv un model educațional diferit față de cel clasic, însă doar pentru clasa a XII-a. Proiectul aprobat de Ministerul Educației cuprindea și program modular pentru clasa a XI-a, la fel ca anul trecut, însă potrivit directoarei Ionela Neagoe, este „imposibil să aplicăm și la clasa a XI-a, așa cum voiam, din cauza modificărilor aduse de legea 141/ 2025, care prevăd creșterea normei didactice”.
  • Amintim, anul acesta 15 școli și licee de stat și private au primit statutul de școală pilot prin ordin al ministrului Educației și Cercetării, care a fost publicat în Monitorul Oficial miercuri, 24 septembrie. Fiecare școală și-a elaborat un alt model educațional în funcție de nevoi și specific Vezi aici lista completă. Din 2021, Colegiul a implementat programul de școală pilot care îi permite să aibă un orar flexibil în clasa a XII-a, modelul fiind preluat de alte școli în ultimii 4 ani
  • Paradoxal, Ministerul Educației nu a preluat până în prezent niciunul dintre modelele aprobate pentru pilotare și instrumentele folosite de aceste școli, pentru a le extinde la nivel național. După prima pilotare de 4 ani, toate școlile care pilotaseră deja au fost nevoie să aplice pentru un nou ciclu de pilotare.

Doar elevii de clasa a XII-a de la Colegiul Național „Gheorghe Lazăr” din București vor învăța anul școlar 2025-2026 după un alt model educațional decât cel clasic, însă este un model pe care școala îl aplică de 5 ani deja.  Elevii din ultimul an fac doar materiile de Bacalaureat în ultimele două module ale anului școlar.

Anul acesta Colegiul a obținut din nou statutul de școală pilot și ar fi trebuit să piloteze un alt tip de orar și pentru clasa a XI-a, așa cum a făcut-o și anul trecut. Deși modelul de pilotare pentru acest an conținea și modificări la clasele a XI-a, „proiectul nu mai poate fi pus în aplicare și pentru acești elevi din cauza legii 141/2025, prin care a crescut norma profesorilor la 20 de ore. „Pur și simplu ne este imposibil să facem un orar atât de complet pentru două niveluri de clase a XI-a și a XII-a, am încercat, însă din cauza creșterii normei didactice la 20 de ore abia am reușit să ținem profesorii în școală, să nu fie obligați să meargă la alte licee ca să-și completeze norma. Propunerea noastră de program pilot, fusese aprobată înainte de măsurile din Educație”.

În 2021 proiectul a fost aplicat doar la clasa a XII-a și urma ca apoi să se extindă treptat la clasele a XI-a, a X-a și a IX-a.

„În anul 20211 am încercat și pentru clasele a IX-a și a X-a însă ne-am dat seama că avem nevoie de mai multă flexibilitate la aceste clase, nu doar pe schimbarea orarului, iar ordinul de ministru nu permite acest lucru, așa că în anul următor am revenit doar cu clasele a XI-a și a XII-a”, a explicat Ionela Neagoe pentru Edupedu.ro.

Modelul de program pentru clasa a XII-a, aplicat în anul școlar 2025-2026

Elevii din ultimul an fac doar materiile de Bacalaureat în ultimele două module ale anului școlar. Astfel orarul se face personalizat în funcție de profil. Parcurg în primele trei module întrega programă pentru materiile care nu sunt pentru BAC și se concentrează să învețe mai mult în ultimele două module, doar pe materiile alese la BAC.

„Am avut grijă ca opționalele de microeconomie, macroeconomie să se transforme în pregătire la economie pentru bacalaureat în ultima parte a anului. Opționalul de psihologia adolescenței să se transforme în pregătire pentru psihologie, pentru că ei nu mai fac psihologie în a XII-a, dar dau examen. Am avut opționale care au putut fi transformate în materii pentru examen, astfel încât profesorul să nu muncească suplimentar„, a explicat directoarea Ionela Neagoe în urmă cu câteva luni în emisiunea Viitor pentru România cu Nicoleta Călugăreanu, PrimaNews.

Ea spunea despre pilotare că „a recunoscut o realitate oficial: în ultima perioadă a anului, elevii nu mai veneau la școală si se concentrau pe ceea ce dădeau la Bacalaureat”.

Ce modificări ar fi trebuit să existe la clasa a XI-a, potrivit proiectului pilot aprobat de Minister

Elevii de clasa a XI-a din anul școlar trecut, 2024-2025, au avut program modular. Atunci, Colegiul era în ultimul an de statut școală pilot, dintr-un ciclu de 4 ani.

Conducerea Colegiului a aplicat și în acest an pentru continuarea pilotării și pentru clasa a XI-a. Conținutul materiilor ar fi urmat să fie neschimbate, însă unele materii ar fi putut fi studiate modular de elevi. Asta înseamnă că toată materia unei discipline era concentrată pe o perioadă mai scurtă de timp pe câteva module.

Conducerea C.N „Gheorghe Lazăr” a motivat alegerea acestui model educațional după o consultare a profesorilor, părinților și elevilor: „S-a pornit de la ideea că în clasa a XI-a există deja o nevoie mai mare a elevilor de a se orienta către o anumitã carieră, concentrându-și interesul pe materiile de specializare, alegându-și facultatea
pe care doresc să o urmeze
.

Obiectivele pilotării


1) Elaborarea schemelor orare la clasele a XI-a, pentru întregul an școlar, cu
respectarea numărului minim de ore săptămânale pentru fiecare disciplină (astfel cum
sunt prevăzute prin planul cadru aprobat prin OMEC, nr. 3412/ 16 martie 2009);


2) Eficientizarea învățării prin concentrarea atentiei elevilor asupra unui număr diminuat de discipline de studiu, într-o săptămână;


3) Orientarea învățării spre disciplinele de profil și pregătirea elevilor în vederea susținerii examenelor naționale și admitere.

4) Eficientizarea programului de lucru și valorificarea timpului acordat învățării


5) Rezultate superioare la evaluările formative și sumative ale elevilor creșterea atractivității liceului care au dus la creșterea stării de bine a elevilor;

6) Cadrele didactice au avut mai multă autonomie și sprijin pentru formarea competențelor printr-o abordare modularã și/sau transdisciplinară, interdisciplinară;

Modalitățile de realizare a obiectivelor propuse prin pilotare au fost:


1) Organizarea programul de studiu în conformitate cu nevoile identificate, menținând numărul minim de săptămâni/an și numărul minim de ore/ disciplină; programul de studiu va cuprinde alternanța modularã a unor discipline;


2) Diversificarea/modificarea conținuturilor în realizarea competențelor prevăzute în programele școlare.

  • Profil Real, specializarea Matematică-Informatică


S-a păstrat tot anul neschimbat programul pentru orele de romană, matematică,
fizică, limbi străine, educație fizicã, informaticã, TIC, iar pe module vor fi studiate
orele de chimie/biologie, istorie/geografie, socio-umane/religie
:

Limbă și comunicare

Limba si literatura romană-3 ore
Limba modernă 1 – 2 ore
Limba modernă 2 – 2 ore

Matematică și Științe ale Naturii

Matematică-4 ore
Fizică-3 ore
Chimie/Biologie-2 ore MODULAR

Om și Societate

Istorie/Geografie-2 ore MODULAR
Socio-umane/Religie-2 ore MODULAR

Educație Fizică și Sport

Educație fizica-1 ora

Tehnologii
Informatica -4 ore

  • Profil REAL, specializarea STIINTE ALE NATURII

S-a păstrat tot anul neschimbat programul pentru orele de româmã, matematică,
fizicã, chimie si biloogie limbi străine, educatie fizică , informaticã, TIC, iar pe module
vor fi studiate orele de istorie/geografie, socio-umane/religie:

Limbă și comunicare

Limba si literatura romană-3 ore
Limba modernă 1-2 ore
Limbă modernă 2-2 ore

Matematică și Științe ale Naturii

Matematică – 3 ore
Fizică-3 ore
Chimie-2 ore
Biologie-2 ore

Om și Societate

Istorie/Geografie-2 ore MODULAR
Socio-umane/Religie-2 ore MODULAR

Educație Fizică și Sport
Educație fizica-1 ora

Tehnologii
Informatică – 2 ore

  • Profil UMAN, specializarea FILOLOGIE

Se vor păstra tot anul neschimbat programul pentru orele de română, limbi străine,
istorie, geografie, socio-umane, educatie fizică, informatică, TIC, iar pe module vor fi
studiate orele de stiințe/ tehnologia informatiei si a comunicatiilor, limba latina/ literatura universală, religie/educatie artistică:

Limbă și comunicare


Limba si literatura romană-4 ore
Limba modernă 1- 3 ore
Limba modernă 2- 3 ore
Limba Latina/Literatura universală-1 oră/2 ore MODULAR

Matematică și Științe ale Naturii


Știinte/ Tehnologia informatiei si a comunicatiilor -2 ore MODULAR

Om și societate

Istorie- 2 ore
Socio-umane – 2 ore
Geografie -1 ore
Religie/Educație artistică- 2 ore MODULAR

Educație fizică și sport

Educație fizică-1 oră

  • Profil UMAN, specializarea Știinte sociale


S-a păstrat tot anul neschimbat programul pentru orele de romamă, limbi sträine,
istorie, geografie, socio-umane, educatie fizică , informatică, TIC, iar pe module vor fi
studiate orele de matematică/ tehnologia informatiei si a comunicatiilor, religie/ educatie artistică:


Limbă și comunicare

Limba și literatura română-3 ore
Limba modernă 1 – 2 ore
Limba modernă 2 – 2 ore


Matematică și științe ale naturii / Tehnologii

Matematică Tehnologia Informației și a Comunicațiilor – 4 ore MODULAR

Om și societate / Arte

Istorie- 3 ore
Socio-umane-4 ore
Geografie -2 ore
Religie/Educație artistică-2 ore MODULAR

Educație fizică și sport
Educație fizică-1 oră

Despre școlile pilot

Din 2021 școlile care vor să proiecteze modele educaționale diferite o pot face dacă aplică pentru statutul de școală pilot și ministerul aprobă modelul propus.

În 2021, șase școli pilot au funcționat, din care una din mediul rural și una privată. Colegiul Național Gheorghe Lazăr din București a fost printre primele și a implementat programul care îi permite să aibă un orar flexibil în clasa a XII-a.

Școlile pilot sunt prevăzute la art. 24 din Legea 198/2023.

Potrivit legii Educației, intervențiile educaționale din cadrul modelelor pilot pot să cuprindă: „noi modele curriculare, utilizarea unor resurse educaționale inovative, modele educaționale bilingve și alte forme alternative de organizare, finanțare și management”.

Metodologia de înființare și autorizare a unităților de învățământ preuniversitar cu statut de unități-pilot și de aplicație, precum și regulamentul de organizare și funcționare a acestora sunt aprobate prin ordin al ministrului educației.

Creșterea normei didactice


Din această toamna, norma didactică de predare crește, în medie, cu 2 ore. Este vorba despre Legea nr. 141/2025, cunoscută drept „Legea Bolojan”, care modifică și completează Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023. Legea 141/2025 privind unele măsuri fiscal-bugetare a intrat în vigoare, după publicarea în Monitorul Oficial vineri noaptea, pe 25 iulie 2025.

Directoarea Colegiului a spus recent că școlile au avut libertatea de a introduce sau modifica opționale, fără consultări cu elevii și părinții, pentru a acoperi rapid normele profesorilor, în contextul creșterii normei de predare cu 2 ore prevăzută de Legea nr. 141/2025.

Ionela Neagoe, directoarea Colegiului Național „Gheorghe Lazăr” din București, a recunoscut deschis existența unor nereguli în acest proces: „În momentul de față părinții, n-au putut să fie consultați, doar am afișat, adică au fost niște nereguli… Există o metodologie pentru opționale și o procedură, deci, într-un fel, acelea au fost încălcate”. 

Ministerul Educației și Cercetării nu a prezentat nicio analiză a fundamentării măsurilor din legea 141/2025, în afara declarațiilor făcute de ministrul Daniel David în ieșirile sale publice. În schimb, analiza solicitată Institutului de Științe ale Educației de Edupedu.ro a fost cenzurată de ministrul David sub pretextul unui peer review pentru că îi contrazicea cu date și studii argumentele folosite.

Citește și:
OFICIAL Lista școlilor pilot 2025-2026: În total 15 școli și licee de stat și private din țară vor pilota timp de un an modele educaționale diferite, de exemplu, orar flexibil sau program modular
Directoarea Colegiului „Lazăr” din Capitală, unde toți elevii au luat Bac-ul: „Sunt convinsă că rezultatele se datorează și programului pilot” prin care în ultimele 3 luni din clasa a XII-a elevii au făcut doar 3 zile pe săptămână școală fizică și doar pregătire pentru Bac

Elevii de la Colegiul Național „Zinca Golescu” din Pitești vor avea mai puține ore de curs pe săptămână, dedicate în special disciplinelor de profil / Planul de pilotare al unității de învățământ prevede ca tinerii de clasa a XII-a să învețe online joia și vinerea
Școli pilot 2025. Elevii de clasa a XII-a de la Colegiul Național Bănățean din Timișoara vor studia fizic doar disciplinele pentru Bacalaureat și Sport / Aceștia pot opta pentru o oră de Consiliere psihopedagogică săptămânal, pe teme precum tehnici de învățare rapidă sau gestionarea emoțiilor
Elevii din clasele a XII-a de la Colegiul „Gheorghe Lazăr” din București vor face doar materiile de Bac cu prezență fizică în programul de pilotare aprobat de minister. Director: „Celelalte ore care pe copii nu îi interesează, că nu dau examene la ele, vor fi făcute online” / În semestrul II fac doar pregătire pentru examen


2 comments
  1. intra cu 10, apoi au nevoie de mai mult timp ca alții să învețe! Mai mare rușinea!

  2. Eu am citit ca Liceul Lazar piloteaza parintii spre meditatii cu distinsa doamna director…Folositi cuvinte prea mari pentru persoane foarte mici. Apropo, tot Lazar l-a pilotat si pe eruditul de Simion? Liceu de copii de bani gata, cu serviciu asigurat, in niciun caz un liceu de copii inteligenti…

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

VIDEO Cum arată o școală nou construită în Danemarca, fără clase delimitate și bănci, „pentru a încuraja creativitatea”. Primarul: Este extrem de important să continuăm să privim cu 30-40 de ani în față, în loc de un singur ciclu electoral înainte

Danemarca speră să își inoveze sistemul educațional prin deschiderea unui nou tip de școală în orașul Varde, concentrându-se pe curiozitate și creativitate. Școala „Frello” din Varde, numită după pictorul danez…
Vezi articolul