Consilierul onorific al ministrului Educației, Radu Szekely, confruntat de o directoare de școală: Educația nu e fraierul sistemului, dar de aici s-a început, pentru că măsurile trebuiau luate înainte de 1 septembrie, când începe școala / Directoare: Este vorba despre cinism

79.028 de vizualizări
Foto: captură TVR Info
Radu Szekely, consilierul ministrului Educației și Cercetării, a explicat duminică, 10 august, la emisiunea InfoEdu, că „educația nu e fraierul sistemului”, însă că primul pachet de măsuri fiscal-bugetare adoptat a vizat în primul rând acest domeniu întrucât este „sistemul care trebuia să economisească pe baza unui calendar de la care nu ne puteam abate”. Concret, a fost necesar ca aceste măsuri să fie adoptate înainte de începerea școlii, pe 1 septembrie, a declarat acesta.
  • Radu Szekely a fost numit consilier onorific al ministrului Educației și Cercetării Daniel David, pe 1 aprilie 2025. Acesta a fost director în cabinetul Ecaterinei Andronescu (PSD) și consilier personal al lui Sorin Cîmpeanu (PNL) și fost secretar de stat în Educație la propunerea USR-PLUS. În mai 2019, acesta a acordat un interviu site-ului Sputnik, organul oficial de propagandă al Rusiei.

Declarațiile sale vin în contextul în care, în cadrul emisiunii, directoarea Colegiul Național „Constantin Diaconovici Loga”, Violeta Estrella Bontilă, a afirmat că „cei care au luat acest măsuri” sunt caracterizați de „cinism”.

Consilierul Radu Szekely a declarat că nu a fost vorba de cinism, ci de necesitatea „de a implementa niște măsuri”, lucru care s-a întâmplat cu respectarea calității actului educațional.


„Nu vreau să devină o polemică, pentru că nu despre asta este vorba, dar aș vrea să o asigur pe doamna directoare care a spus că s-au luat măsurile din educație cu cinism că nu a fost un cinism pe care eu să-l fi identificat. Pur și simplu era o nevoie de a implementa niște măsuri și am încercat să găsim sau au încercat colegii din Ministrul Educației să găsească cele mai bune soluții, gândindu-ne și la calitatea educației și la actul educațional pe care îl primesc copiii”.

Scopul pe termen lung al acestor măsuri este acela de a crește calitatea actului educațional, în contextul rezultatelor slabe înregistrate în timp în acest domeniu.

„Nu, vorbim acum despre discursul din partea critică a ministerului, însă, la nivel de minister, s-a vorbit și despre calitatea educației, ce înseamnă pentru pentru elevi. Într-adevăr, categoria cea mai afectată de aceste măsuri acum sunt profesorii. Scopul, evident, este, pe termen lung, creșterea calității actului educațional. Am avut rezultate foarte slabe în sistemul de învățământ de-a lungul timpului. Evident că trebuie să facem ceva pentru asta, aceste măsuri nu sunt în acest scop. S-a tot repetat acest lucru”.

Imediat după însă, Radu Szekely a afirmat că scopul măsurilor adoptate în Educație este acela de a reduce deficitul bugetar al țării.

„Măsurile sunt luate pentru a reuși să reducem deficitul bugetar al țării. Educația nu este nici fraierul, o să folosesc termeni neacademici, nu este fraierul sistemului, ca să economisim doar la Educație. Dar de aici s-a început, pentru că era sistemul care trebuia să economisească pe baza unui calendar de la care nu ne putem abate. Școala începe pe 1 septembrie, măsurile trebuiau luate înainte de 1 septembrie”.

Acesta a punctat faptul că acest efort de redresare economică nu va fi făcut doar de angajații din învățământ, ci de „întreaga țară”, timp de 1-2 ani. După această perioada de timp, reprezentanții MEC „speră” că se va putea reveni la , însă acest lucru nu e garantat.

„Însă este un efort pe care îl face întreaga țară, îl vor face și alte sectoare publice, îl face și cetățeanul de rând plătind 2% în plus la TVA, CASS-ul pe care îl plătesc pensionarii. Este un efort cumva împărțit la nivel societal. Educația trebuie să facă asta. Eu sper și sperăm cu toții ca măsurile să se implementeze un an, doi, timp în care să începem să construim și să revenim la niște […]. Nu este o garanție, pentru că nu știm cât va produce economia țării […]”.

Drept răspuns, directoarea Violeta Bontilă a contrazis explicațiile oferite de consilier și a subliniat încă o dată că a fost vorba de cinism atunci când au fost adoptate măsurile de austeritate în domeniul Educației.


„[…]aș dori, cu tot respectul, să îi spun domnului consilier că este vorba despre cinism atunci când elevii sunt tratați ca bănci în sala de clasă, atunci când elevii din rural vor fi cei care vor suferi și vor merge, poate de la ora 6 dimineața, treziți de la ora 5, în alte școli unde nu se știe dacă li se vor putea asigura condițiile pe care le-au avut anterior. Este vorba despre cinism, pentru că ne gândim la elevi”.


64 comments
  1. Cat de demagog se dovedește acest servil consilier ,,onorific” , mai ales ca da interviuri la Sputnik ! Un politruc sadea care întărește lovitura peste bot data cadrelor didactice după greva făcută acum ceva timp. Chiar le-a luat dracul mințile ăstora de la MEC ?

  2. Din păcate politicienii își văd doar interesul lor. Sunt foarte bine intenționați – teoretic, dar doar până la interesele lor. Dintotdeauna dau în populație că este simplu și eficient pentru ei. Așa zisa democrație e pervertită rău azi de politicieni.

  3. Experimentele continui pe seama sistemului, salariile neatractive, ca să nu zic mizere, lipsa materielor didactice, clădiri total necorespunzătoare pentru școli și o întreagă cohortă de alte neajunsuri au adus educația în prăpastie. Am avut impresia că nu se dorește educație de calitate. Acum am certitudinea.

  4. Când ne vom înființa un partid al nostru ,Partidul Profesorilor vom putea negocia de pe poziții egale cu cei care se cred politicieni. Până atunci trebuie sa suportăm toate mizeriile.

    1. Sunt de acord cu dv.!

      Ce vor face însă cei 35000 de angajați care rămân șomeri? poate domnii și doamnele din minister doresc sa cotizeze intr-un un fond de solidaritate și să sprijine acești profesori care în mai puțin de o luna vor deveni șomeri.

      Mă îndoiesc că vor face așa ceva.

  5. Exista o vorbă,clientul nostru stăpânul nostru,oare nu se poate aplica și pentru învățământ, elevul pe primul loc și numai privilegii pentru profesori care rezultatele lor sunt dezastruoase, 42% analfabeți funcționali, bacalaureat fără nici un elev promovat?, oare meritați să faceți proteste, mai ganditiva!!!

    1. Se pare ca esti intre cei 42% dupa cim folosesti limba romana. Ca atare, pot doar sa imi imaginez ce intelegi din toata chestiunea asta…

      1. mă uit la fata ta și nu vad ce trebuie !
        ce mari rezultate ați făcut în învățământ?
        am 59 de ani,părinții mei au fost cadre didactice care nu aveau mai multa vacanta că elevii,scriiau planificările manual,își confecționau materialul didactic manual,aveau fise de observație pt fiecare elev,făceau curățenie în clase,stergeu geamurile pt că era o femeie de serviciu la 10 sali de clasa,dădeau și cu var uneori!
        acum cu 4 manuale sunteți marii corifei,manuale de pe vremea lui Dej!
        program de ras,prostituție cu meditații pe banda!
        am fost olimpic national din a zecea până în a doisprezece a la chimie,sigur eram peste nivelul de pregătire al profesorilor,iar pe vremea lui Ceaușescu,daca nu învățai nu luai ex de admitere,nu că acum cu test grila să poată corectă și portarul!

    2. Deși n-ar trebui să se întâmple a devenit o obișnuință să de-a lecții despre învățământ profesorilor ,să conducă acest sistem niște agramați ( cratima, litera mare, semne de punctuație,etc) și analfabeți funcționai, inclusiv actualul ministru!

    3. Domnule, din ce ai scris mai sus, se pare ca faci parte din acei 42%…

  6. îl întreb pe acest habarnist: este oare normal sa platim toti pentru ce a furat un grup de nenorociti, de vreo 35 de ani?

    1. Nu, nu este un habarnist. Il cunosc foarte bine. Are un portofoliu cu care s-ar mandri multi. Numai ca nu se lauda. Isi aduce contributia pentru modernizarea invatamantului romanesc. Felicitari!
      Sunt mandra de tine, Radu!
      Eugenia Popeti

      1. Sa ne dea el atunci alea 2 ore tuturor din pix

    2. corect! aceasta observație este în mintea multor romani: de ce plătim noi cei 35 de ani de împrumuturi dacă cetateanul de rând nu a beneficiat de aceste enorme împrumuturi când, locuri de munca sunt la privat, servicii de sănătate mai decente sunt la privat la stat imposibile, transport la privat etc. întreb ca și restul de ce plătim 35 de ani de împrumuturi nesimtite de care cetățenii nu au beneficiat????

    3. nu este normal. dar dacă vedeți o altă cale sigură și rapidă pt a scoate țara din marasmul bugetar în care se află, aduc ei le la cunoștință! faceti cunoscută calea asta de aur pe care Boli și guvernul nu o găsește.

  7. Nu se poate generaliza, dar:
    1 . Directorii erau degrevati de 9 ore, dar avea 4-5-6-7-8-9 la PCO.
    2. Cei mai multi profesori care solicitau diminuarea normei cu 2 ore erau cei de Lb.Romaba si Matematica pentru ca meditau ( masiv fara plata taxelor si ignorand declaratia de integritare) iar aceste 2 ore le afuceau genituri de 5-600 de lei.
    3. Existau in mediul urban clase cu efectice de 14 elevi, fiind scoli cu PJ li se wproba functionarea si cu qceste efective, iar in mediul rural grupe si clase cu efective la minimul de 10, desi ar fi putut fi comasate in grupe/ clase simultane
    4 Exista cadre didactixe in sistem care au obtinut 3 sau sub 5 la concursul national de titularizare.
    5 Exista in siwtem cadre care qu solicitat ramanerea peste 65 de ani in sistem, desi posturile lor puteau fi ocupate de cei cu peste 7 la concursul de titularizare.
    6. Cf costului standard/ elev au exista unitati care isi epuizau bugetul de salarii inca din luna martie , functionand din banii altor scoli care erau conduse de directori responsabili.
    7 Exista in scoli contabil- sef desi este singurul in PJ , fiind sef doar peste propria persoana
    Etc.
    Si oare aceste anomalii pot fi lasate sa existe la infinit?

    1. dacă aplicăm aceleași principii la UAT-URI, dispar 80% dintre comune, 40% dintre orașe și 25% dintre municipii. de ce se începe cu învățământului? simplu! Românii nu iubesc școala, nu se vor educați și dau pe educație cam 1/10 cât dau pe țigări, alcool și jocuri de noroc! deci nu le pasă de școală

    2. Exact anomaliile NU au fost corectate.

      Acum sunt țintiți profesorii.
      Urmează ceilalți angajați din educație.

      Apoi toți cei care nu au niciun sprijin politic in diverse instituții.

      NB

      Cine face aceste legi?
      Profesorii?

      Ei stabilesc norna directorilor?
      Limita pt PCO?
      Sporul de CFI pt contabili?
      Nr de elevi pt spor de secretar sef?

    3. Nu. Trebuiau punctual rezolvate aceste chestiuni. In schimb, in urma „legii Bolojan” (pe care de altfel il sustin, dar nu orbeste!) toate aceste chestiuni vor continua sa existe.

    4. Afirmațiile nu sunt acoperite de reglementari din lege sau ordin de ministru.
      Vorbim cu dor de conversație, dar fără fond.
      Planurile cadru din învățământul preuniversitar trebuiau modificate astfel încât la română și matematică, spre exemplu, în loc de 4 ore sa se facă 3 ore și astfel profesorul trebuia sa predea la 6 clase în loc de 5 cu plus 2 ore la plata cu ora.
      Și asa mai departe și cu celelalte discipline în gimnaziu și liceu.
      Directorii degrevati complet și fișa postului modificata cu acest specific.
      Directorii sa scoată la concurs toate posturile și catedrele, să facă concurs în școală cu subiecte și corectura de la facultățile de profil și întrarea în legalitate cu emiterea deciziilor de către școală nu de către ISJ/ISMB.
      Învățătorii să aibă specializarea la 2-3 discipline și să predea pe verticală de la clasa pregătitoare la clasa a IV-a, astfel salarizarea va fi corecta cu cei de la gimnaziu și se va evita DISCRIMINAREA PROFESIONALĂ.
      Acestea sunt unele dintre REFORMELE, reale necesare în sistemul de învățământ preuniversitar.

  8. inca unul care nu a predat o singura ora in viata lui, dar da lectii!
    inca un sinecurist de la cluj. multumim pnl!🤮

    1. Må întreb oare câți profesori sau lideri sindicali au cunoștință de faptul că au colegi profesori care:
      – nu catadicsesc să apară la ore, și nu anunță pe nimeni,
      – vin la jumătatea orei de curs și fac… nimic,
      – sau vin ore și îi lasă pe copii sa stea pe telefon…?
      Astfel de situații sunt perpetuate de ani de zile, și, atenție, la LICEU!!!
      Unde este implicarea directorilor de școală, a colegilor și mai ales, a sindicatelor în educația copiilor noștri, pe care acum îi folosesc mai pretext pentru nemulțumirile lor?
      Se pare că a devenit o constantă aceste proteste doar atunci când este vorba de salarizare sau norma didactică.De ce nu aceeași implicare, până la refuzul de a intra la ore, pentru a schimba sistemul de învățare? Sau rezultatele elevilor la testele PISA nu au nicio relevanță pentru profesori? Nu pentru toți, evident, pentru că sunt și mii de oameni care își fac treaba cu dedicație.

    2. Må întreb oare câți profesori sau lideri sindicali au cunoștință de faptul că au colegi profesori care:
      – nu catadicsesc să apară la ore, și nu anunță pe nimeni,
      – vin la jumătatea orei de curs și fac… nimic,
      – sau vin ore și îi lasă pe copii sa stea pe telefon…?
      Astfel de situații sunt perpetuate de ani de zile, și, atenție, la LICEU!!!
      Unde este implicarea directorilor de școală, a colegilor și mai ales, a sindicatelor în educația copiilor noștri, pe care acum îi folosesc ca pretext pentru nemulțumirile lor?
      Se pare că au devenit o constantă aceste proteste doar atunci când este vorba de salarizare sau norma didactică.De ce nu aceeași implicare, până la refuzul de a intra la ore, pentru a schimba sistemul de învățare? Sau rezultatele elevilor la testele PISA nu au nicio relevanță pentru profesori? Nu pentru toți, evident, pentru că sunt și mii de oameni care își fac treaba cu dedicație.

  9. Un ministru de doi bani cu niste consilieri de doi bani.
    As vrea să cred că sunt doar măsuri luate fără cap, contabilicește dar ,din punctul meu de vedere(dincolo de elucubrațiile lor),sunt măsuri luate cu răutate, pentru a distruge sistemul de învățământ.

  10. Nenea, de cind calitatea Educației creste prin mărirea numărului de ore din norma didactica, diminuarea plății pe ora de munca și, mai ales, creșterea efectivului de elevi dintr_o clasă? Poate cititorii de limbă rusa ar înghiți asa ceva, dar noi în niciun caz!

      1. cand vor ajunge si la „reforma,” peste vreo 2 generatii, vor constata ca nu mai au ce reforma. Invatamantul va fi facut implozie si se va fi dezintegrat!

  11. Au rămas putini profesori cu vocație. Nivelul a scazut mult in ultimii ani.
    Dacă s-ar completa un chestionar de către elevii aflati la final de ciclu ar putea ieși la suprafață adevărată fata a pregătirii in unele scoli. Eu cunosc o situație în care, la educatie fizica, câțiva elevi bat mingea și restul stau pe băncuțe, distrandu-se cu telefonul.
    La chimie elevii nu au avut parte de o lucrare de laborator în tot traseul lor școlar. Laboranta de chimie face orar și chiar încadrări, adica sarcini ale directorului. De aceea nimeni nu o găsește prin școală.
    La unele discipline se lucrează la clasa cu elevii pe care profesorul îi are la meditații , fără jena fata de ceilalți copii și de părinții acestora. În plus se merge cu materia înainte, fără sa remedieze problemele de baza, ca de alții nu si-au făcut treaba în anii anteriori.
    Ca sa apară procent mare la examenele nationale, apare număr record de corigenți la anii terminali.
    Mai sunt multe altele.
    Apropo, de ce nu se accepta camerele video în clase?
    Poate ar trebui o departajare între profesorii care accepta monitorizarea video la ore, fata de școlile care nu doresc implementarea acestui sistem.
    Înainte de 1989, aveam 36 de elevi în clasa. In plus se învăța și sambata. Imi amintesc ca aveam aproape 6 ore în fiecare zi. Dintre acei elevi, mulți au ajuns oameni de succes în domeniile în care au activat.

    1. Nu mai generalizați! Credeți că acum or sa vina profesori mai buni in sistem? Nici gând….Poate se elimină pensionarii( asta ar fi partea buna) dar nu cred….exista deficit f mare de prof.la științele exacte ( tinerii nu vin deci tot la )pensionari o sa vedeti că vor recurge prin oct+ noiembrie. La noi sunt camere video în clase cred că de 10 ani,de unde o scoateți că nu sunt camere video?

    2. Nu vă supărați, dar câtă bătaie se dădea când erau 36 de elevi în clasa. Acum nu exista respect, nu îi interesează ,pe unii dintre elevi ce se întâmplă la ore, sunt multi cu probleme speciale integrati printre ceilalți, nu sunt psihologi, nu sunt profesori de sprijin….Nu vorbiți când nu știți.

    3. Profesorii sunt aceeasi.
      Politicile publice in domeniul educației au condus la starea jalnică de azi.

      Profesorul a fost redus la un rol decorativ, un conțopist, un funcționar mărunt expus atacurilor părinților, politicienilor locali chiar și ale elevilor.

      Calitatea educației a fost pulverizată prin măsuri aberante precum excluderea mediei generale din calcul pt admitere, admiterea pe bază de dosar, încheierea mediei cu 2 note, posibilitatea de a ajunge la finalul anul școlar cu toate materiile cu situație neîncheiată, finanțarea per elev, lipsa asistenței juridice, legislația găunoasă care mereu permite excepții pt beizadele etc

      Noile măsuri vor dinamita efectiv educația. Starea generală a educației ca fi deplorabilă.
      Profesori apatici, copii dezinteresați, obosiți de navetă, demotivați pierduți în capcanele sclipitoare ale rețelelor de socializare care promit iluzii la fel ca politicienii români.

      Realist vorbind din acest punct sistemul de educație NU își va mai reveni niciodată.

      Politicienii știu asta dar mai știu și că nu vor răspunde niciodată deoarece in educație efectele nu se văd instant ci uneori după un deceniu.

  12. Am prieteni profesori care înainte de ’89 au făcut naveta pe tren sau autobuz ani de zile ,pe orice vreme,pentru o leafă de mizerie ,în condiții de predare de mizerie!Dar exista o dedicație pentru profesie și o lipsă de posibilități de titularizare!Acum profesorii,cu rezultate mediocre pe medie,de la excepțional la nesatisfăcător că rezultate la elevi,stau mai tot timpul in grevă,cu lideri că Nistor si alții că el ,de 30 de ani in functie,mai mult de bani se ocupa decât de perfecționare și educație!Lăcomia domnește în România!

    1. Inainte de 1989 toate lumea facea „munca patriotica,” iar medicii si profesorii erau repartizati macar 5-10 ani cat mai departe de casa, la tara… Care nu se imbolnavea facand naveta mai reusea apoi sa-si faca o familie si copii.
      Atunci salariile nici nu prea contau pt ca nu prea mai aveai ce sa cumperi. Magazinele erau majoritatea goale, iar cele putine cu ceva marfa vindeau conserve cu fasole sau mazare, salam de soia, , „ciocanele” sau „nechezol,” ori erau tapetate cu cutii de creveti expandati. Mai puteau cumpara din libararii carti (la nivel scolar) si albume de pictura (un rasfat neasteptat, incredibil!).

      Cei mai indrazneti romani faceau pe atunci economie la sange in familie (mancand un iaurt pe zi) si strangeau sa-si cumpere Dacie, cu care apoi circulau mai ales in weekend – o sambata masinile cu sot, sambata urmatoare cele fara sot (ca sa nu se aglomereze!!).

      In plus, elevii inainte de 1989 mergeau la scoala ca sa invete, neavand alta distractie decat jocuri pe afara, carti de citit si nu prea mult tv (zilnic cam o jumatate de ora alb-negru de desene animate sau vreun film corean patriotic facut sandvis intre telejurnalele pline de realizarile tovarasului NC) si, spre deosebire de prezent, elevii de atunci mergeau la scoala cu …cei 7 ani de acasa, de la parinti; nu ca cei de azi, care merg cu telefoanele (ca sa-i poata apela si parintii in timpul orelor), cu obraznicia (de la parinti) si fara niciun interes pt invatatura.

      Nu prea ai spor la ore cand ai in clasa 25 de elevi sau mai multi, cam toti cu mainile lipite de telefoane si ochii pe sub banci. Nu prea poti concura cu telefoanele lor si cu retelele de socializare care le acapareaza atentia si mintile.

  13. Consilierule chiar nu ma interesează de fața ta si de tine.Ma interesează sa am ce pune pe masa celor 2 copii pe care ii cresc.Demisia toti!!!

  14. Ar fi trebuit scoase pensiile speciale și bursele astea ne clare a elevilor : reziliență, sociale, merit !! trebuia să rămână doar de excelență și de performanță și punct!!!
    dați burse la mame minore??? ce promovați???
    Alocația copiilor trebuia mărită , nu sa vă băgați și acolo cu tăieri! Vai de noi , în 10 ani cu aceste măsuri, suntem ,,cadavre,, ca națiune ! Sau așa este directiva UE – ÎNVĂȚĂMÂNTUL IN ROMÂNIA – NU ESTE PRIORITATE!!!

  15. „Scopul pe termen lung al acestor măsuri este acela de a crește calitatea actului educațional, în contextul rezultatelor slabe înregistrate în timp în acest domeniu.”????????🤨
    Si cum o sa creasca calitatea actului educational daca creste numarul de elevi in clasa? Daca aceiasi profesori au mai multe responsabilitati, multe inutile, care ne consuma mult timp si resurse? Daca nu exista personal specializat care sa intervina acolo unde sunt probleme grave cu consumul de droguri, alcool, cu violenta? Cu legi si proceduri prost facute, neclare sau care nu se pot aplica?
    Cu tot respectul, domnule consilier, habar nu aveti care este realitatea si problemele cu care se confrunta cadrele didactice si elevii. Nimeni nu s-a obosit sa discute cu noi, sa coboare printre cei pe care, cu aroganta, va permiteti sa ii etichetati si sa le impuneti alte reguli ce vin sa inrautateasca situatia.
    De acord ca se impun modificari, dar nu asa ar trebui facute. Va uitati doar la ce va convine din legislatia Uniunii Europene „Media orelor de predare”, dar omiteti sa spuneti, de exemplu, ca acolo sunt cu totul alte conditii, ca scoala are personal administrativ care gestioneaza alte activtati, pe care aici le facem tot cadrele didactice. Ca in UE profesorii au parte de respect, de predictibilitate, de transparenta, de perfectionare reala, etc. Aveti idee care sunt indicatorii de performamta pentru acordarea calificativului anual, si cati dintre ei fac referire la activitatea de predare-invatare-evaluare, care este metodologia si calendarul de transfer/detasare, etc? Incercati sa le parcurgeti.
    Da, sunt necesare multe modificari, dar cele pe care tocmai le-ati luat vin doar sa mai bata un cui in cosciugul in care se afla educatia, pe care pretindeti ca nu il vedeti.😔

  16. Da, nu suntem fraieri, doar ca au inceput cu noi, venituri reduse, mai multa munca pe aceiasi bani, ore platite cu 30 de lei si… Tadaaa! Scumpiri in lant, energie, alimente, servicii, impozite. Super! Ce doritori au fost, dombii consilieri, sa execute oamenii din propriul sistem. Brusc, toate bulls**turile din traininguri si starea de bine s-au dus pe apa Sambetei. La aberatii sunt buni! Ce calitate faci cu oameni cu salarii diminuate si terminati nervos ca nu au ore si trebuie sa predea balet? Si asta ne insulta inteligenta, seamana cu tatucul dd…

  17. La ora actuala, educatia nu avea nevoie de aceste masuri proaste. A nu sustine educatia inseamna a sustine incultura, prostia, pe toate planurile. Nu avem nevoie de tineri bine educati, civilizati, bine pregatiti. Japonia dupa WW2 cu lipsuri enorme a investit masiv in educatie. Economie de bani se poate face prin o noua reforma adm teritoriala.

  18. Sa vedem cum fac comasarea pentru ca sunt costuri mai mari pe autobuze si soferi decat sa plateasca profesorii.

  19. consilierul este un sinecurist din usr,așa că măsurile sunt încărcate de cinism..ei nu au mamă,nu au tată,când e vorba despre alții.
    Omul are fracturi de logică: cum să crești calitatea în învățământ prin creșterea numărului de elevi la clasa,prin creșterea numărului de ore din norma didactică și printr-o o salarizare proasta??
    Toate aceste tăieri și taxe ,nu vor reduce deficitul bugetar( la ei se huzurește) ,atunci de ce aceasta încrâncenare de a continua cu aceste măsuri??

  20. Stimată doamnă, cinism este un cuvânt prea elevat pentru niște mediocri ajunși la putere. O fi și domnul consilier onorific tot psiholog ca David ( nu cred că un asemenea ins merită apelativul ministru).

  21. este vorba de lipsa de bun-simț sa te atingi de bursele elevilor care învață serios pt o bursă și așa văduvită și ciugulită de ani de zile și bonusurile și orele lucrate de cei din Ministerul învățământului sunt mediocre și-ar hotărârile de a lovi în cadrele didactice dovedește lașitate ieftina de sluga care execută orfine nu decizii mature concrete cu viziune…jalnici paraziți inutili iau decizii ieftine la

  22. Interesant este faptul ca R.Szekely este bun cunoscator al scolii finlandeze.
    Poate ca R.Szekely stie ca Finlanda si-a recladit natiunea printr-o asumare clara a rolului educatiei, in urma cu peste 50 de ani (reforma inceputa prin 1970, asumata de intreaga clasa politica, incepand de atunci).
    Si poate ca R.Szekely stie ca
    * numarul mediu de elevi intr-o clasa finlandeza este de 20.
    * ora de predare este 45 minute + 15 minute pauza
    * profesorul este central in societatea finlandeza, la fel cu doctorii sau judecatorii.
    * toti elevii se bucura de o masa la scoala, chiar daca scoala este de la 8-9 pana la 14; mai mult, exista si gustare gratis, pentru activitati before/after school sau similare.
    * exista o stabilitate a profesorilor, la nivel de clasa (circa 6 ani in care un profesor lucreaza cu aceeasi clasa!)
    * numarul orelor este intre 16 si 24, dar… salariile sunt mai mult decat decente: valoarea mediana pentru diferite categorii
    — 5039 euro (mediul universitar, dar si liceu!)
    — 4372 euro (inv. secundar)
    — 3418 euro (inv. primar)
    Spre comparatie, in IT valoarea mediana este 5063 euro (sursa stat.fi)

    Asadar, daca dl. R.Szekely, fin cunoscator al scolii finlandeze, cunoaste toate aceste detalii, de ce mai exista prin minister? Ar fi trebuit sa-si dea o demisie de onoare, pentru ca, spre deosebire de Finlanda, in Romania profesorul este in partea de jos a grilei de salarizare, elevul roman este sacrificat pentru o economie de cativa banuti la buget. Dar, totusi, uitand despre felul in care Finlanda a ajuns la nivelul curent, R.Szekely insista sa creada ca investitia in educatie nu-si are rostul, asa ca putem taia orice, pentru fericirea conducatorilor „iubiti”.

    Evident, NU aceasta a fost abordarea finlandeza. Daca ar fi urmat neroziile unor bolovani, Finlanda nu ar fi reusit sa creasca.

    1. Ministerul nu gândește nimic de fapt, face tăieri că să reducă cheltuielile. Nu ai cum sa spui că iei masuri să îmbunătățești învățământul când comasezi scoli și mărești norma didactica de pe o zi pe alta. Sunt pur și simplu lucruri făcute în grabă, iar PSD și PNL sunt cei mai vinovați că s-a ajuns aici, ei au devalizat finanțele prin împrumuturi nesustenabile și cheltuieli la limita hoției.

  23. „După această perioada de timp, reprezentanții MEC „speră” că se va putea reveni la, însă acest lucru nu e garantat.”
    Interesanta fraza! La ce se va reveni, oare?

  24. Nicio legatura intre masurile luate si calitatea educatiei! Individul asta mesteca rumegus, se exprima in aceeasi limba de lemn.

  25. Tovarasul asta era si pe vremea lui Sorin campeanu plagiatorul. Nu mai scapati de lipitorile astea din minister?

    1. Este inaccesibil ce se întâmplă acum în educația din România! Într-adevăr, vorbim de cinism și nu de educație de calitate. Ni se impun clase de 31-35 elevi… Cum pot lucra eu cu acești elevi? Numai calitate nu pot face! Mi-am mutat propriul copil dintr-o clasa de 28 de elevi deoarece nu se putea lucra decât superficial, deși erau într-o școală de elită. Am ales o școală cu o clasa mai mica, de 15 elevi, special, pentru a se putea lucra mai bine…
      Deci, eu, în calitate de părinte și de cadru didactic, nu vreau să mă întorc la situația de a avea 30-35 elevi în clasa! Asta nu este educație de calitate!
      Eram dispusa sa „accept” 20 de ore/săptămâna sau program de 8 ore/zi, dar nu clase mamut. Nu desfiintarea unor scoli, cum e cazul uneia dintre școlile în care activez (deși este o școală cu majoritatea etnica rromă!!!!). Cum cred guvernanții noștrii ca vor mai veni elevii aceștia la școală dasa au fost mutați la o altă școală la o distanță de 2 kilometri de vechea școală când noi făceam munca pe teren încercând constant sa aducem elevii în școala din comunitatea lor? Deci, vom avea un procentaj și mai mare de abandon. De integrare, ce sa mai vorbim?!
      Educație de calitate???

  26. În primul rând, și noi, profesorii, plătim TVA mărit, vom plăti taxe mărite.
    Da, este vorba de cinism, pentru că:

    salariile profesorilor au fost, zeci de ani, mult mai mici decât salariile altor categorii profesionale;

    după ce salariile medicilor au fost mărite de Dragnea, prin 2017, și au ajuns să fie considerabile, profesorii au așteptat, au tot așteptat, primind doar niște procente infime, nesemnificative, în anii ce au urmat. În acei ani, toți ceilalți au primit sume considerabile. Noi am așteptat, an de an, am primit mereu câte un sfert din nu știu ce diferență față de ce ar fi trebuit să avem și tot felul de explicații alambicate, ce aveau un singur scop: amânarea.

    a urmat greva din 2023 (după 6 ani!) când s-au adăugat niște bănuți, în două tranșe. Un profesor cu gradul I și 25 de ani vechime, cu toate gradele, a ajuns la aproximativ 6000 lei, cam cât are o asistentă la spital.

    Între timp, inflația a fost imensă, an de an. În timp ce unii s-au pensionat la 48-50 de ani, cu pensii cât două-trei salarii de profesor, iar alții au luat, ani de zile, salarii duble sau triple, cumpărându-și al doilea, al treilea, al patrulea apartament, mergând în vacanțe în țări exotice și conducând mașini de 50-100.000 de euro, profesorii au continuat să muncească și să înghită aceleași scuze și explicații, cum că „nu sunt bani”. Dar și ei au copii, familii, rate etc.

    România a continuat să aloce, an de an, cel mai mic procent din PIB dintre toate țările europene:

    „In 2022, public spending on education relative to GDP was highest in Sweden (6.9%), while it was lowest in Romania (2.9%) and Croatia (3.1%).”
    Sursa: Eurostat

    Vedeți unde e cinismul? În asta constă: aveți mereu aceleași scuze penibile, în timp ce învățământul s-a degradat.

    Cel mai grav este că acum dați vina pe profesori pentru rezultatele slabe, chiar dezastruoase. Întreaga societate dă vina pe profesori, în loc să vadă realitatea clară și evidentă: zeci de ani de subfinanțare!

    Nu sunt de vină profesorii pentru că în sistem au intrat oameni din ce în ce mai slab pregătiți. În învățământ sunt oameni care acum au 50-60 de ani și au muncit serios întreaga viață pe foarte puțini bani. Ce vină au ei că au fost captivi într-un sistem care doar a promis echitate și respect, dar nu a oferit niciodată asta profesorilor buni? Că în sistem au intrat tot mai mulți oameni care nu și-au găsit loc în altă parte?

    Nu poți să acuzi zeci de mii de oameni dedicați și profesioniști pentru faptul că în sistem au intrat din ce în ce mai mulți foarte slab pregătiți. Pur și simplu, nu este vina lor! E cinism să dai vina tot pe cei care au muncit o viață cu pasiune și dăruire, în condițiile în care au fost foarte prost plătiți.

    Vreți eficiență? Luați măsuri punctual, acolo unde este cazul. Asta înseamnă competență! Nu ce ați făcut. Ce ați făcut se numește a da cu barda, orbește, fără pic de discernământ.

    Ați lovit în egală măsură și în cei care au muncit tot timpul cu respect față de meserie, copii, părinți și țară.

    Poate chiar mai mult în aceștia, deoarece profesorii buni sunt concentrați în liceele și școlile foarte bune, unde nu există ore suplimentare, unde catedrele sunt la limită.

    Este cinism să lovești exact în cei care au ținut sistemul în viață, cu pasiune și dăruire, în ciuda faptului ca de zeci de ani statul român le oferă doar AMANĂRI si SCUZE.

  27. Domnule consilier ONORIFIC…eu zic mai bine sa pleci în Finlanda..și sa ne lași, ca numai prostii ai făcut în ME. Apropo de ce nu spuneți ce dotări și ce resurse au școlile din Finlanda nu mai vorbim de salarii care sunt foarte mari..și poate ne și explicati cum au ajuns profesorii la asemenea salarii. (prin greva generala…dar toți inclusiv cei din minister). Numai mai vorbim despre ura pe care o aveți fata de ce înseamnă CJRAE.. numai bete în roate ați pus mereu..și nu ați dorit decât desființarea lor (ex. și acum directorii de CJRAE au cele mai multe ore de predare. Pai știți cât muncește un director de CJRAE? nu cred ca aveți habar. Nu ii comparați cu directorii de scoli normale).
    în fine..dacă sunteți atât de deștept.. de ce va agățați de acest minister..plecați unde vreți, dar sa plecați.. Drum bun! și numai bine.

  28. alt neterminat a cărui singură menire e să fie si el ceva prin minister…
    Gigi, când ți se spune că se face o economie de 0,6% la bugetul MEC, taci, atâta fă, doar taci si dispari împreună cu ministrul tău habarnist!

  29. masurile luate sunt pentru a reduce cadrele didactice pana la anulare. Matematica este foarte simpla. Statul securistic și globalist sfidează o tara întreaga, de dragul Uniunii Europene și a Ucrainei . slujind interese străine. Zarurile sunt aruncate.

  30. Scopul pe termen lung al acestor măsuri este acela de a crește calitatea actului educațional, în contextul rezultatelor slabe înregistrate în timp în acest domeniu.

    Deja cinismul e dublat de multa mojicie.

    Cum crești calitatea educației când concediezi calificați și împărți orele sa fie predate necalificat titularilor chiar din afara ariei curriculare (oricum o aberație in sine)?
    Când suprasoliciți personalul?
    Când tai bugetele școlilor?

    David si ai lui cascadorii plânsului.

    Demisia!
    Toți politrucii din ME.

  31. Măsurile de austeritate trebuiau începute cu cei care au fost la guvernare în ultimii 10 ani și mai bine, care și-au asumat răspunderea pentru toate măsurile luate. Apoi, continuate cu marii datornici la bugetul de stat, inclusiv vestitele multinaționale, cu partidele parlamentare a căror campanie electorală a fost finanțată din bani publici și nu în ultimul rând să se înceteze, mai ales în această perioadă grea pentru țară, cu toate ajutoarele date altor țări. Că tot vorbea de calitate, în cei privește pe guvernanți, despre ce vorbim atunci când au adus țara în criza aceasta? Nu cetățeanul trebuie să plătească pagubele ci aceia care le-au generat!

  32. Isi da si asta cu parerea? Si asta e psiholog? Are macar studii in stiintele educatiei sau doar la DPPD?

    Ceea ce a creat multa greata a fost atitudinea academicianului psiholog doctor. Faptul ca atat academicianul cat si consilierii sai dau profilor cu flit sau tac mâlc.

    Pana la urma sunt atacati copiii vulnerabili, cei cu probleme si cei saraci. Probabil unii profi o sa ajunga in somaj fara nici o compensare.

    Si pentru ce? Ca sa aiba penele si pesede udemere ce sa fure? Ca sa aiba bani de pensii speciale?

  33. Radule tată,ai tras ceva pe nas cu David și cu cei din guvern,că sunteți cam aburiți, halucinanți în declarații? Voi și când jecmăniți o țară întreagă,dar pe voi și sinecurile voastre nu, tot veniți cu explicații halucinante ,că faceți bine ,dar cu forța,nu?! Ce naiba oamenii proști,va băgăm mâna în buzunar,dar voi nu trebuie să vedeți,ne lăsați să vă furăm,că așa vrem și noi consideram că e etic! Sunteți ori beți ,ori nenorociți ordinari,ori ați tras pe nas carbit sau aurolac?! Sigur una din astea 3 ! Sau poate toate 3 la un loc!!!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Klaus Iohannis, către elevi și studenți: România trebuie să vă ofere oportunităţile de care aveţi nevoie pentru a vă atinge idealurile şi a vă construi cariere remarcabile aici, acasă

„Este esenţial ca împreună să promovăm un învăţământ de calitate pentru toţi elevii şi studenţii, excelenţa în cercetare şi alte valori care să contribuie cu adevărat la îmbunătăţirea sistemului românesc…
Vezi articolul

Exclusiv G4Media.ro: „Să nu furi”. Sancționat de Consiliul Național de Etică pentru autoplagiat, preotul-decan de la Facultatea de Teologie a Universității Valahia din Târgoviște a fost avansat prorector: „Am dat dovadă de smerenie și am corectat”

Marian Vîlciu, un preot-profesor universitar-conducător de doctorat-decan timp de 11 ani la Facultatea de Teologie a Universității Valahia din Târgoviște, sancționat, anul trecut, de Consiliul Național de Etică, pentru autoplagiat,…
Vezi articolul

Reperele metodologice 2024-2025. Modele de teste inițiale și sumative la Biologie pentru clasa a XII-a, exemple de resurse și activități educaționale online și o propunere de planificare calendaristică

Modele de teste de evaluare inițială și sumativă la disciplina Biologie pentru clasa a XII-a, exemple de resurse educaționale online și un scenariu de planificare calendaristică au fost incluse în…
Vezi articolul

Premierul Ilie Bolojan își publică diplomele de licență online, însoțite de explicații: Toate informațiile referitoare la parcursul meu educațional sunt clare, verificabile și conforme cu cadrul legal al perioadei respective

Premierul Ilie Bolojan și-a publicat marți, 22 octombrie 2025, diplomele de licență obținute la Universitatea din Timișoara – Facultatea de Matematică, respectiv la Universitatea Tehnică din Timișoara – Facultatea de…
Vezi articolul