Material susținut de Fundația Orange

Copiii pasionați de tehnologie sunt invitați să creeze animații în competiția națională SuperCoders #10 – povestea creată în Scratch poate lua viață pe ecran până pe 19 noiembrie

1.465 de vizualizări
Foto: Fundația Orange
O nouă ediție a programului SuperCoders de programare vizuală pentru copiii cu vârste între 10 și 14 ani a început și așteaptă înscrieri până pe 19 noiembrie. Elevii pasionați de programare își pot încerca creativitatea și pot intra în concursul de povești animate digital cu o continuare pentru povestea propusă de organizatori. Pot inventa nenumărate personaje și decoruri, iar elevii cu cele mai reușite scenarii au șansa să fie printre cei 50 selectați să urmeze modul avansat de formare despre coding. „A ști să programezi, în prezent, este la fel de important ca a ști să scrii”, spune directorul Fundației Orange care organizează concursul, Ovidiu Ana, pentru Edupedu.ro.

Mai multe ateliere au avut loc în luna octombrie, ca prima etapă, în cadrul cărora copiii participanți au putut să se familiarizeze cu informatica și să deprindă abilitățile de bază pentru a concura în concursul național SuperCoders, a doua etapă a competiției lansate de fundație. Scopul acestuia este de a programa noua aventură a personajului Coder și de a imagina un deznodământ creativ. Singura limită este imaginația, iar tema din acest an este reprezentată de educația digitală.

Elevii au de continuat povestea eroului Coder care are ca misiune să găsească cea mai avansată formă de educație digitală pe care să o aducă pe Terra și să deblocheze superputerile ascunse. Are la dispoziție 10 universuri unde întâlnește personaje precum Mario și Luigi, care predau la o academie de programatori, sau chiar locuitori care învață exclusiv online și nu interacționează deloc fizic. Stă în decizia lui să aleagă care este cel mai bun model de folosire a tehnologiei, iar în mâinile copiilor de la SuperCoders rămâne decizia de a creiona mai departe aventura lui.

  • Înscrierile sunt individuale și durează 2 minute, fiind disponibile în acest formular, până pe 19 noiembrie. Pentru a fi eligibile, trebuie să conțină un link valid către animația realizată în Scratch pe scratch.mit.edu. Este esențial ca animația sau jocul realizat pe platforma Scratch să fie setat ca public (utilizând opțiunea ‘Share’) pentru a putea fi vizionat și pentru a intra în procesul de jurizare.

Înscrierile trebuie completate de către reprezentantul legal al copilului (părintele), iar un tutorial video poate fi urmărit aici.

Premiile ediției

Premiile pe care le pot obține participanții sunt atât 50 de locuri în Academia SuperCoders, cât și tablete iPad și căști Apple AirPods. În cadrul celor 9 ediții de până acum, peste 4.500 de copii au beneficiat de experiența SuperCoders care înseamnă să construiască lumi noi, să dea frâu liber imaginației și să descopere oportunitățile nemărginite de învățare pe care le oferă tehnologia. Alte sute de elevi de 10-14 ani sunt așteptați la ediția din acest an: SuperCoders #10.

Cei mai talentați copii vor putea aplica programarea pe roboți

Ultima etapă a programului SuperCoders, Academia online, reprezintă o adevărată aventură și o experiență amplă de programare pentru cei mai talentați 50 de copii. Timp de 12 săptămâni aceștia vor intra într-un modul avansat de robotică și electronică, desfășurat exclusiv online. Îndrumați de trainerii Simplon România, participanții vor învăța principii fundamentale de robotică, electronică și programare folosind kitul Arduino. Vor porni de la construirea primelor lor circuite și programe simple, vor trece prin noțiuni despre motoare, senzori, comunicare serială, până la codarea și implementarea diverselor funcții, prin lucru individual, dar și colaborativ, susțin organizatorii.

VIDEO Atelier susținut de Simplon România: Tips & tricks în Scratch

Despre necesitatea cultivării competențelor digitale și despre cum se pot implica profesorii în educația digitală de la vârste fragede, dar și ce resurse au la dispoziție din partea programelor Digitaliada și SuperCoders, am stat de vorbă cu Ovidiu Ana, director al Fundației Orange și cu profesoara de matematică și de TIC Octavia Vlaicu de la Școala Gimnazială nr. 3 din Lupeni, județul Hunedoara.

Elevii, din consumatori de conținut digital, în creatori

„Programul nostru este făcut să încurajăm această pasiune de a crea conținut digital. Un coder și supercoder poate fi orice copil din România cu vârste între 10 și 14 ani. De ce? Pentru că la această vârstă ei sunt cei care s-au născut cu telefonul în mână. Părinții lor sunt cei care și-au făcut selfie în maternitate. Noi prin SuperCoders vrem să îi ducem dinspre a fi consumatori de conținut digital de pe toate platformele unde îi găsim tot timpul înspre a fi creatori de conținut digital. Să înceapă să deprindă niște competențe digitale de bază și să descopere că nu este atât de greu să creeeze un mic joculeț, să facă o animație, să pună imagine, sunet, mișcare prin această platformă Scratch”, este de părere Ovidiu Ana.

Acesta a mai spus că „lucrăm cu școli, suntem prinși în diverse parteneriate și știm că în programa școlară există limbajul Scratch, profesorii îl pot preda. Din experiență, am observat că nu toți elevii beneficiază de aceste ore, poate nici nu reușesc să învețe vreun limbaj de programare. Asta înseamnă că vor ajunge la liceu unde există altă programă, alte nevoi, iar acolo va fi un decalaj între ei și cei care au avut parte de un profesor bun. Eu cred că a învăța programare e acum ca a învăța să scrii. Cum învățau acum sute de ani oamenii să scrie în școli publice, în procesul de alfabetizare, pentru a dezvolta societățile, acum în această etapă istorică a învăța un limbaj de programare și a gestiona tehnologia este similar”.

Ovidiu a punctat și că „România are o șansă să recupereze decalajul față de celelalte state. Toți suntem la același capitol cu inteligența artificială, de exemplu, apoi noi stăm bine cu infrastructura, calitatea internetului, avem dispozitive în regulă, asta ne poziționează într-un loc foarte bun și ne permite să creștem. Iar dacă noi putem depăși stadiul de consumator și să devenim creator, se vor schimba foarte multe lucruri”.

„Dacă ai pus sămânța de la vârsta aceasta, schimbi vitorul unor copii. Iar dacă schimbi viitorul unor copii din comunități defavorizate, unde vrem să ajungem cât mai mult, vei schimba felul în care va arăta acea zonă peste câțiva ani. Perspectiva aceasta ne motivează și pe noi, pentru că putem pune în țară bazele unei educații digitale prin creativitate și chiar distracție, iar copiii văd tehnologia cu alți ochi. (…) Ai nevoie de programare mereu, chiar și în zona socială în care lucrăm noi – ne gândim cum să automatizăm anumite proceduri, ca să fie ușoare. Lucrurile acestea vor deveni comune la aproape orice loc de muncă, dar mai întâi trebuie să te împrietenești cu ele”, a mai spus directorul fundației Orange pentru Edupedu.ro.

Și copiii fără experiență se pot înscrie. „Nu e doar despre a ști să faci ceva, ci și despre cum faci”

„Un copil fără experiență în programare va trebui mai întâi să urmărească tutorialele, care au fost live, de pe Youtube, în care am explicat ce au de făcut. Toți au o șansă. Și un copil care este specialist în Scratch, și unul care nu este. Juriul va puncta mai multe chestiuni. Jurații se vor uita la creativitate, cum continuă copiii povestea. Nu e doar despre a ști să faci ceva, ci și despre cum faci.

De multe ori un specialist IT nu reușește să facă cel mai bun produs. Vrem să vedem cât de complex poate să creeze scenariu sau cum combină funcțiile din Scratch cu povestea lui. Cum vor reuși să creeze intriga în poveste. Fiecare din cei care aplică, dacă depun un efort consistent, fie să învețe programare, fie să creeze povestea, au șansă să fie câștigători. Miza este o experiență de învățare. Dacă reușesc să facă o aplicație și dacă ne-o trimit sunt deja câștigați”, a continuat Ovidiu Ana.

Scratch, limbajul creativ de programare, o soluție de început

Profesoara de matematică Octavia Vlaicu din Lupeni, câștigătoare în concursul Digitaliada al Fundației Orange care încurajează folosirea la clasă a metodelor de lucru interactive și a conținutului digital educativ pentru a crește performanțele școlare ale elevilor, consideră că Scratch poate fi un instrument de a-i atrage pe copii de educația digitală:

„Poate copiii nu-și doresc foarte tare să învețe, dacă asociază acest lucru cu școala, însă un părinte îi poate încuraja să schimbe TikTok și Youtube cu o jumătate de oră dedicat creării unui personaj: „Hai să stau alături de tine ca să înveți aceste noțiuni”. E ceva ce pot învăța și adulții. Poți merge mai departe și să înveți și un limbaj de programare. Iar faptul că le-a solicitat imaginația… acum vin și întreabă șă mă roagă să facem tot felul de lucruri”, spune profesoara pentru Edupedu.ro.

„Copiii mei au început să creeze labirinturi, inclusiv cu calcule matematice, la clasa a V-a. Un elev mi-a creat un joc cu adunări, scăderi, a ajuns până la ordinea efectuării operațiilor și nu puteai trece mai departe dacă nu dădeai răspunsul corect, după un sistem creat de el în acest program (…). Fetele mai ales au fost atât de implicate să continue povestea încât s-au întrecut în fel de fel de butoane și facilități în animația lor. Impresionant este că după experiența de anul trecut am inițiat un club de robotică”, a adăugat aceasta.

„Ca să înveți algoritmi, să ai această structură de gândire în termeni de programare, ar trebui să începi cu ceva, iar acest Scratch este limbajul recomandat pentru această categorie de vârstă. Nu poți intra cu copiii în C sau Python sau Java. Sunt noțiuni abstracte, ei văd mult scris, text, nu îl înțeleg fiind în engleză, însă prin Scratch, când folosești coduri, vezi imagini, primele funcții, exersând poți merge spre alte limbaje mai complexe”, completează Ovidiu Ana.

VIDEO Atelier susținut de Karinul: Cum transformi o idee în animație, în SuperCoders #10
Profesorii pot fi ajutați să integreze elemente digitale în educație. Chiar dacă nu predau informatică

Organizatorii mai anunță că SuperCoders este legat și de programul Digitaliada prin care se premiază cele mai reușite materiale digitale de predare realizate de profesori:

„Anul acesta am adus împreună Digitaliada și SuperCoders prin ateliere de Scratch. Nu doar cu profesori de informatică, ci și cu alți profesori. Scratch e un limbaj interdisciplinar, poate fi folosit și la limba română, de exemplu la animarea unui eseu sau a unei acțiuni dintr-o operă literară. Profesorii care folosesc tehnologia la clasă și reușesc să folosească resursele digitale obțin din partea elevilor o mai mare implicare, lucru pe care l-am observat în Digitaliada. Resursele pe care le vom crea în etapa Academiei vor fi puse la dispoziție și pentru profesori, asta ne propunem. Și pentru ei vor fi întâlniri în care o să îi învățăm cum să folosească materialele pe care le creăm cu copiii în Academie. Avem și în Digitaliada module de învățat profesorii cum să folosească instrumente digitale în predare, le oferim suport prin mentorat și materiale și chiar și pe zona aceasta de competențe vom continua să creăm materiale și să avem ateliere online pentru ei”, a precizat organizatorul în interviu.

„Ne dăm seama că, cu cât le facem munca mai ușoară profesorilor, cu atât șansele să adopte modalități noi de predare pe care le propunem cresc. Dacă folosesc tehnologia, pot câștiga încrederea copiilor – sunt copii care spun „doamna nu știe să folosească laptopul” și copii care sunt câștigați de profesorIi care le îndeplinesc așteptările. Ei gândesc în termeni de tehnologie, de inovație, copiii creează lumi și diverse aplicații, jocuri, apoi ajung la școală și trec la tablă și cretă. Școala poate să conțină mai multă educație digitală și, din păcate, post-pandemie am observat o regresie în sensul acesta. Noi am observat că profesorii din cadrul Digitaliada au continuat în proporție de 95% să folosească instrumentele digitale, pe când cei care nu au participat s-au întors în mare parte la tradițional. Poate fi un subiect de discutat pe agenda publică”, a concluzionat Ovidiu Ana.

Comunități de învățare pentru profesori de la profesori

„Pe noi ne-a ajutat foarte mult programul de formare pe care l-am avut anul trecut unde, de exemplu, am învățat Socrative, nu știam de el, apoi Tinker, pentru cei care nu cunoșteau bine nici Scratch. Materialele sunt lecții, teste, pe niveluri, poți să îți creezi tu propriile teste, creezi clase, faci conturi, eu am conturi pentru fiecare clasă și așa folosim Digitaliada. Iar la cursurile de formare de anul trecut echipa lor a avut multă răbdare cu noi, și cu profesorii de muzică care nu știau nimic”, menționează profesoara Octavia Vlaicu.

„O dată avem noi comunitatea profesorilor participanți la aceste competiții, apoi elevii noștri au grupurile lor, păstrează legătura, se joacă pe aceste platforme creative în continuare, sunt din toată țara, plus că învață multe lucruri noi în mod extrașcolar – la clasă nu ai cum să faci atâtea lucruri, din mai multe perspective. Noi le punem baza, aici au șansa să se dezvolte și găsesc susținere din multe părți”, a adăugat Vlaicu.

DOCUMENT DESCARCĂ Regulamentul concursului SuperCoders 2023:

Despre Fundația Orange

Cu o activitate de 11 ani, Fundația Orange se implică în comunitate prin realizarea unor proiecte de filantropie menite să aducă schimbări pozitive în viața persoanelor dezavantajate. În cei 11 ani de activitate, peste 2 milioane de persoane vulnerabile au beneficiat de programe educative, de sănătate sau pentru protecția mediului. Cele mai populare programe, derulate în fiecare an, sunt:

  • Digitaliada – program de educație digitală, ce încurajează folosirea la clasă a metodelor de lucru interactive și a conținutului digital educativ pentru a crește performanțele școlare ale elevilor
  • Solidarity FabLab – program gratuit de formare în domeniul producției digitale destinat tinerilor vulnerabili, pentru a le crește capacitatea de angajare
  • SuperCoders – program de referință pentru direcția educației digitale, adresat copiilor cu vârste între 10-14 ani din toată țara, care doresc să devină creatori de noi universuri prin învățarea limbajelor simple de programare
  • Orange Digital Center – program lansat anul acesta, ce oferă cursuri practice pentru dobândirea unor competențe digitale, adaptate nevoilor și cerințelor actuale de pe piața muncii
  • Susține un ONG – proiect dedicat exclusiv angajaților Orange România care își propune, ca prin munca lor de voluntariat, să susțină proiectele unor ONG-uri
  • Lumea prin culoare și sunet – fond de finanțare care își propune să contribuie la îmbunătățirea calității vieții persoanelor cu deficiențe de vedere și/ sau auditive
  • Centrul Digital pentru Femei – program de educație digitală gratuită pentru femei, ce oferă acces la tehnologie și informație pentru fete și femei vulnerabile, aflate în situații de risc
Despre SuperCoders

Programul SuperCoders a fost lansat în 2014 de Orange România, împreună cu Simplon România, cu scopul de a promova educația digitală și folosirea responsabilă și utilă a tehnologiei în rândul tinerei generații. Din 2022, Fundația Orange s-a alăturat inițiativei, iar din acest an, programul a trecut sub umbrela fundației.Până acum, în cadrul celor 9 ediții, peste 4500 de copii au beneficiat de experiența SuperCoders.

Ajuns anul acesta la cea de-a X-a ediție, programul este dedicat copiilor cu vârste între 10 și 14 ani din toată țara, pasionați de animație și programare, care-și doresc să devină creatori de noi universuri. Prin învățarea limbajelor simple de programare, aceștia pot să construiască lumi noi, să dea frâu liber imaginației și să descopere oportunitățile nemărginite de învățare pe care le oferă tehnologia.

Obiectivele Programului SuperCoders

  • Promovarea tehnologiei în rândul tinerei generații
  • Copiii devin creatori de tehnologie cu ajutorul unui program simplu & distractiv de programare – Scratch
  • Învățarea programului simplu de programare Scratch, precum și noțiuni avansate prin modulul de robotică din cadrul Academiei

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

DOCUMENT Dotarea laboratoarelor, cabinetelor și atelierelor școală cu mobilier, echipamente și mijloace didactice moderne – obiectiv pentru anul 2021, menționat în buget

Dotarea laboratoarelor, cabinetelor și atelierelor școală cu mobilier, echipamente și mijloace didactice moderne este unul dintre obiectivele de la capitolul „asigurarea finanțării și modernizarea infrastructurii” cuprinse în bugetul pe 2021…
Vezi articolul

Absolvirea studiilor superioare se “impune” și pentru învățători-educatori, printr-o nouă calificare la nivel de licență, susține Asociația Română de Cercetare în Educație, condusă de Lucian Ciolan / Aceasta invocă o recomandare a Comisiei Europene, dar prezintă considerații generale ale Consiliului UE

Absolvirea studiilor universitare se “impune” pentru o carieră didactică “indiferent de nivelul educațional la care este practicată”, afirmă, într-un comunicat transmis luni redacției Edupedu.ro, Asociația Română de Cercetare în Educație…
Vezi articolul