Sindicatele din Învățământ solicită grupul de lucru de la Palatul Cotroceni să renunțe la propunerea de la majora norma didactică a profesorilor, potrivit unui comunicat de presă. Este vorba despre Federația Sindicatelor Libere din Învățământ, Federația Sindicatelor din Educație „SPIRU HARET“ și Federația Națională Sindicală „Alma Mater“.
- G4Media a scris că liderii și negociatorii partidelor care ar putea forma viitoarea coaliție guvernamentală au pe masă mai multe propuneri de măsuri pentru a scădea deficitul bugetar scăpat de sub control. Printre ele ar fi și creșterea normei didactice la profesori.
- Edupedu.ro a scris pe 5 februarie că printre discuțiile neoficiale la nivelul coaliției de guvernare se află și creșterea normei didactice pentru profesori, așa cum semnala un sindicat din Educație.
„Considerăm că o asemenea măsură este nu doar inoportună, ci și profund nedreaptă, cu consecințe grave asupra calității actului educațional, a sănătății mentale a profesorilor și a viitorului învățământului românesc.
Într-un context în care sistemul educațional se confruntă deja cu lipsa personalului calificat, salarizare inadecvată, birocrație excesivă și un nivel crescut de stres profesional, majorarea normei didactice nu face decât să agraveze problemele existente”, se arată în comunicat.
În document se mai arată că „este evident faptul că experții care lucrează la identificarea soluțiilor pentru reducerea deficitului bugetar nu cunosc în mod concret activitatea unui cadru didactic, mai ales în învățământul preuniversitar. Dacă aceștia ar preda o oră la o clasă cu peste 25 de copii, dintre care unii cu cerințe educaționale speciale (fără profesor de sprijin, așa cum ar trebui), s-ar convinge imediat cât de stresantă este activitatea didactică.”
Redăm comunicatul integral al sindicatelor:
„Federația Sindicatelor Libere din Învățământ, Federația Sindicatelor din Educație „SPIRU HARET“ și Federația Națională Sindicală „Alma Mater“ protestează față de intenția grupului de lucru de la Palatul Cotroceni de a majora norma didactică a cadrelor didactice. Considerăm că o asemenea măsură este nu doar inoportună, ci și profund nedreaptă, cu consecințe grave asupra calității actului educațional, a sănătății mentale a profesorilor și a viitorului învățământului românesc.
Într-un context în care sistemul educațional se confruntă deja cu lipsa personalului calificat, salarizare inadecvată, birocrație excesivă și un nivel crescut de stres profesional, majorarea normei didactice nu face decât să agraveze problemele existente. Creșterea numărului de ore de predare săptămânale va conduce inevitabil la:
- Scăderea calității actului educațional – Un profesor suprasolicitat nu mai are timpul necesar pentru pregătirea lecțiilor, pentru corecturi și evaluări, pentru dezvoltarea profesională sau pentru implicarea în activități extracurriculare. Într-o societate modernă, accentul trebuie pus pe calitate, nu pe cantitate.
- Epuizarea și demotivarea cadrelor didactice – Meseria de dascăl presupune nu doar transmiterea informațiilor, ci și empatie, răbdare, energie și creativitate. Prin supraîncărcarea normei, profesorii vor resimți o presiune psihică și fizică crescută, ceea ce va conduce inevitabil la „burnout“ și plecări din sistem. În condițiile în care timpul pentru pregătirea lecțiilor, corectarea lucrărilor, consilierea elevilor și dezvoltarea profesională continuă este deja limitat, orice creștere a normei afectează grav echilibrul muncă-familie;
- Descurajarea tinerilor să urmeze o carieră în învățământ – În loc să facem profesia didactică mai atractivă, riscăm să o transformăm într-o alegere de sacrificiu, accentuând criza de personal calificat și cu vocație;
- Compromiterea misiunii educației – Educația nu poate fi tratată ca o simplă industrie de producție, în care eficiența se măsoară prin cantitate. Profesorii nu pot fi transformați în „roboți de predare”. În multe școli, profesorii sunt deja implicați în activități suplimentare: comisii, proiecte, consiliere, activități remediale, toate neincluse în norma didactică.
Este evident faptul că experții care lucrează la identificarea soluțiilor pentru reducerea deficitului bugetar nu cunosc în mod concret activitatea unui cadru didactic, mai ales în învățământul preuniversitar. Dacă aceștia ar preda o oră la o clasă cu peste 25 de copii, dintre care unii cu cerințe educaționale speciale (fără profesor de sprijin, așa cum ar trebui), s-ar convinge imediat cât de stresantă este activitatea didactică.
Facem apel la factorii decidenți să renunțe la această măsură pripită și să inițieze un dialog real cu reprezentanții federațiilor sindicale reprezentative din învățământ. Este momentul ca educația să fie tratată cu respectul și seriozitatea pe care le merită. Este momentul ca atât promisiunile făcute după greva generală din 2023, cât și cele din campania electorală să devină realitate – nu cu măsuri de austeritate care nu fac decât să slăbească pilonii fundamentali ai sistemului de învățământ.
Propunerea de majorare a normei didactice este doar o soluție contabilă, aplicată pe un sistem deja fragil, care are nevoie de sprijin, nu de povară suplimentară.
De fapt, o analiză a normei didactice de predare la nivel european, conform datelor oficiale, scoate în evidență că în majoritatea acestor țări, norma didactică de predare este mai mică decât cea din România.
Nu învățământul este vinovat pentru că cei care au fost la putere în ultimii ani nu au rezolvat problema pensiilor speciale! Nu învățământul este vinovat că guvernele României nu au fost în stare să facă reformele necesare pentru a primi bani din PNRR! Nu învățământul este de vină că în ultimii 20 de ani numărul angajaților din autoritățile centrale și locale s-a dublat, în condițiile în care numărul angajaților din sistemul de învățământ a scăzut în aceeași perioadă cu circa 10%! Nu învățământul este de vină pentru corupția transpartinică! Nu educația este de vină pentru că instituțiile statului nu pot eradica corupția și evaziunea fiscală!
Nu mai protejați marii evazioniști fiscali! Diminuarea cu numai 20% a evaziunii fiscale rezolvă acoperirea deficitului bugetar din acest an! Credem că a sosit momentul ca Ministerul de Finanțe să iasă public cu lista marilor datornici la bugetul de stat!
Pentru salariații din învățământ creșterea normei de predare este inacceptabilă!
Nu mai sacrificați încă o dată sistemul de învățământ pentru a acoperi sinecurile de partid!
Și, nu uitați:
Educația nu este o fabrică!
Educația este o investiție, nu o cheltuială!”
Despre norma didactică
Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023 stabilește că activitatea profesorului se realizează într-un interval de timp zilnic de 8 ore, respectiv 40 de ore pe săptămână.
Articolul 207 – „(1) Activitatea personalului didactic de predare se realizează într-un interval de timp zilnic de 8 ore, respectiv 40 de ore pe săptămână, și cuprinde:
a) activități didactice de predare-învățare-evaluare și de instruire practică și examene de final de ciclu de studii, conform planurilor-cadru de învățământ, de pregătire pentru evaluări/examene naționale și/sau pentru obținerea performanței educaționale, precum și de învățare remedială;
b) activități de pregătire metodico-științifică, activități de dezvoltare a curriculumului la decizia elevului din oferta școlii, în acord cu nevoile elevilor;
c) activități de educație, mentorat și alte activități complementare procesului de învățământ;
d) activități de management al clasei;
e) activități specifice elaborării, implementării și evaluării proiectelor educaționale;
f) activități de sprijin pentru persoanele care ocupă funcția didactică de profesor itinerant și sprijin în cadrul CJRAE/CMBRAE.”
Articolul 207 – „(4) Norma didactică de predare-învățare-evaluare, de instruire practică și de evaluare curentă a antepreșcolarilor/ preșcolarilor și a elevilor în clasă, în care pot fi incluse și activități de pregătire pentru evaluări/examene naționale și/sau pentru obținerea performanței educaționale, precum și cele de învățare remedială, reprezintă numărul de ore corespunzător activităților prevăzute la alin. (1) lit. a) și se stabilește după cum urmează:
a) un post de educator sau de profesor pentru educație timpurie pentru fiecare grupă cu program normal, respectiv două posturi de educator sau de profesor pentru educație timpurie pentru fiecare grupă cu program prelungit constituită în educația timpurie;b) un post de educator/educatoare ori de profesor pentru educație timpurie pentru fiecare grupă cu program normal, respectiv două posturi de educator/educatoare ori de profesor pentru învățământul preșcolar pentru fiecare grupă cu program prelungit constituită în educația timpurie;
c) un post de învățător/învățătoare ori de profesor pentru învățământul primar pentru fiecare clasă din învățământul primar sau pentru clase simultane din cadrul acestuia, unde nu se pot constitui clase separate;
d) 18 ore pe săptămână pentru profesorii din învățământul gimnazial, liceal și postliceal, pentru profesorii din unitățile și clasele cu program integrat și suplimentar de artă și sportiv, precum și din unitățile de educație extrașcolară, care au dobândit cel puțin licențierea în cariera didactică;
e) 14 ore pe săptămână pentru profesorii din învățământul preuniversitar care au dobândit gradul didactic I sau titlul de profesor emerit și care desfășoară activitate de mentorat;f) 24 de ore pe săptămână pentru profesorii de instruire practică și maiștrii-instructori, pentru cei care au dobândit cel puțin licențierea în cariera didactică;
g) 20 de ore pe săptămână pentru profesorii de instruire practică și maiștrii-instructori, pentru cei care au dobândit cel puțin gradul didactic I și care desfășoară activitate de mentorat;
h) pentru personalul didactic de predare din învățământul special, norma didactică se stabilește astfel: învățători, profesori la predare, profesori care efectuează terapiile specifice – 16 ore pe săptămână; învățător-educator, institutor-educator, profesor-educator, profesor preparator (nevăzător), maistru-instructor și profesor pentru instruire practică – 20 de ore pe săptămână;
i) un post pentru personalul didactic de predare din învățământul special integrat, pentru personalul didactic itinerant și de sprijin, pentru personalul didactic din învățământul special preșcolar, kinetoterapie, educația psihomotrică, terapii specifice și altele, în funcție de tipul și nivelul de severitate al dizabilității, conform metodologiei aprobate prin ordin al ministrului educației;
j) un post de profesor documentarist pentru digitalizare, în centrele de documentare și informare.”
91 comments
Observ că la fiecare dezbatere despre educație apar „specialiștii” de tastatură “– veșnic revoltați de profesori. Aceiași care n-au deschis o carte de ani buni, dar știu exact cum ar trebui să funcționeze școala. Ei sunt,,de serviciu ” gata să patruleze ideologic printre idei și dascăli. Pentru cei care repetă obsesiv că „în Europa profesorii stau 8 ore la școală și predau 25 de ore pe săptămână”, ar fi bine să se documenteze. Situația în Europa (conform datelor de la OECD și Eurydice):
Franța – 18 ore/săptămână
Germania – 25–28 ore (dar unele ore sunt scurtate, iar orele suplimentare sunt plătite separat)
Spania – 18–21 ore
Italia – 18 ore
Finlanda – aprox. 18–20 ore
România – 18 ore norma de bază (pentru profesori calificați)
Doar în unele școli private sau internaționale se cere program fix de stat la școală 8 ore/zi, dar acestea sunt excepții, nu regula în sistemele publice europene.In concluzie, profesorii din Europa NU au o normă de predare de 25 de ore pe săptămână și NU stau obligatoriu 8 ore pe zi în școală, ca un program clasic de birou. România, de fapt, are una dintre cele mai mari norme reale de muncă, dacă incluzi toate activitățile extra (birocrație, comisii, proiecte etc.) — dar asta nu se vede mereu in salariu sau in respectul social.
Nu este posibil orice. Că să poți reține profesorii în școală 8h/zi înseamnă ca în orele libere de predare să ai unde să le oferi spatiu pentru a corecta lucrări, pregăti lecții, etc. Acest lucru nu e posibil nici in cancelarii (unde e gălăgie, palavrageala altora când tuși treabă sau vrei măcar liniște sa te relaxezi după lecții), nici în clase care sunt ale elevilor (și nu ale profesorilor, ei neputând rămâne acolo), nici în școli în două schimburi, nici în biblioteci (unde, deși e liniște, n-ar mai încăpea elevii la activități de lectură). Cred că cine propune asta nu vrea să înțeleagă ce logistică trebuie să aibe o șc publică pt ca prof. să poată, admițând că vrea, să stea cele 8h. Elevii nu pot face ore remediale, activități after school, adică orar plus alte 2-4h la șc unde nu e spatiu pt 900-1500 de copii de cls. 0-8, nu au unde!
Eu lucrez ca învățătoare de cca 16 ani. Înainte de a profesa la catedra am lucrat mulți ani în domeniul privat (contabilitate, juridic, publicitate, relații cu media etc),dar niciodată nu plecam de la serviciu atât de epuizată ca se la clasă. Consumul nervos este maxim efortul depus este greu de imaginat. În fapt, într-o clasă cu 20-25 elevib(unii cu cerințe educative speciale), 4 ore pe zi trebuie să păstrezi ordinea, liniștea, disciplina și să procesezi informația, să o traduci din limba română la nivelul unui adult, în limba română la nivelul unui copil de 6,7,8,9,10 ani sau poate a unuia cu nivel de 4 ani…. Repeți ca un robot o informație de 6 – 7 ori pentru ca elevii nu pot fi atenți, apoi trebuie să îi consiliezi, să îi împaci, să îi educi cum să se comporte, să simtă să gândească, să reacționeze… Ești pe post de cloșcă 4 ore… Plus pauzele, în care facem de serviciu pe holuri… Nu mai zic câte acte, comisii, ședințe profesorale, ședințe cu părinții, rapoarte, serbări, evenimente extracurriculare, deplasări, excursii, concursuri, consiliere părinți etc.
Din păcate, recunoștința este sentimentul care se duce cel mai repede, iar Ministerul este alcătuit din persoane care nu prea au muncit practic în sistem, la catedră. E ușor sa dai 10 la fundul altuia doar ca să justifici propria ta incompetență. Țara e săracă din cauza corupției și incompetentei celor ce o administrează, nu din cauza cadrelor didactice pe care sistemul le-a transformat în dușmani în ochii părinților….
De mai multă vreme, în situații de criză, reală sau nu, oricum provocată de evenimentele electorale, la noi trebuie găsiți, cu orice preț, țapi ispășitori. Abia s-au încheiat alegerile, cu stresul ajuns la maximum și cu revărsarea de ură a tuturor împotriva tuturor, că alt segment social a și reintrat în atenția unanimă: profesorii. Ei sunt cauza crizei financiare, lor li s-au mărit salariile peste măsură, ei au cele mai puține ore de predare, catedrele lor trebuie majorate, trebuie să stea 8 ore la școală, ca la ghișeu etc. etc. Chiar la nivel oficial, se pretinde o nouă reformă, la numai doi ani de la noua Lege a învățământului preuniversitar din 2023.
Două categorii de observații trebuie făcute în această problematică, în care mulți își dau cu părerea, câțiva mai avizați, mulți în lipsa oricăror argumente și informații credibile.
1. MAI ÎNTÂI, o privire retrospectivă asupra legislației românești, din secolul al XX-lea până astăzi, în care normarea muncii și respectarea condiției profesionale a cadrelor didactice au fost, în bună măsură, respectate. Mă refer îndeosebi la două legi fundamentale pentru învățământul românesc, ignorate sau necunoscute astăzi de către legiuitori, chiar și de urmașii politicienilor de atunci, orientați acum excesiv către zări îndepărtate, cu tot felul de inițiative incongruente cu realitățile de la noi.
ASTFEL, Legea învățământului secundar și superior din 1912, care prelungește ideile lui Spiru Haret din legea la fel intitulată din 1898, se referă și la încadrarea și normele didactice ale profesorilor din gimnazii și licee. La art. 24 se prevedea că „Profesorii trebuie să aibă „diplomă de licențiat sau doctor în litere sau științe” (astăzi nedoctorii care au elaborat Legea 198/2023 au exclus total doctoratul, care este de fapt punctul cel mai înalt al pregătirii profesionale, cu efecte de optimizare mai ales în domeniul didactic), iar la art. 37A erau stabilite normele săptămânale ale profesorilor:
„Profesorii și maeștrii din școalele secundare sunt datori să facă un minimum de 15 ore de curs pe săptămână. […] După 20 de ani de serviciu efectiv la catedră, fie ca suplinitori, fie ca titulari, obligația săptămânală a profesorului este redusă la 12 ore (!).
Aproximativ aceleași prevederi au fost preluate/continuate și în Legea pentru învățământului secundar din 15 mai 1928:
„75. Profesorii școalelor secundare sunt datori să facă un minimum de 15 ore de curs pe săptămână. În cazul când catedra profesorului e formată dintr-un număr mai mic de 15 ore de curs pe săptămână, el va fi obligat (nu concediat!) să primească ore complementare din specialitățile sale sau din materiile licenței care îi vor întregi catedra, până la maximum legal. În cazul când catedra bugetară a profesorului e formată dintr-un număr mai mare de 15 ore, plusul de ore este obligatoriu și se socotește ca ore suplimentare.
După 20 d ani de serviciu efectiv la catedră, obligațiunea săptămânală a profesorului se reduce la 12 ore.”
CONSTATĂRI:
• legile învățământului nu se schimbă, chiar pe durate lungi, la invențiile reformiste, unele fanteziste cu orice preț, ale organelor oficiale și ale comentatorilor neavizați, necalificați de pe margini;
• condiția dascălului român și nici drepturile salariale nu s-au schimbat de-a lungul timpului, în ciuda crizelor uriașe prin care lumea românească a trecut: Primul Război Mondial, Al Doilea Război Mondial (Legea din 1912 a acoperit, în perioada ei de funcționare, prima conflagrație mondială, cu retragerea guvernului României la Iași în 1917, iar apoi includerea în guvernarea românească a noilor teritorii dobândite prin Marea Unire; Legea din 1928 a fost în vigoare până în anul 1948, când a fost înlocuită prin „Decretul nr. 175/1948 pentru «reforma» învățământului”). Profesorilor nu li s-au „tăiat” salariile, nu li s-au mărit catedrele.
Demne de tot interesul pot fi SALARIILE PROFESORILOR de la 1912:
Art. 37 D: „Leafa profesorilor cu titlu provizoriu va fi de 450 de lei lunar, iar a profesorilor cu titlu definitiv va fi de 550 de lei lunar. Această leafă este socotită pentru minimum 15 , respectiv 12 ore săptămânal. Orele suplimentare peste acest număr se vor plăti cu 50 de lei ora.”(!)
Art. 38. „Gradațiunea este creșterea lefei profesorilor și a maiștrilor secundari, provizorii și definitiv care li se acordă potrivit cu timpul lor de serviciu în corpul didactic în modul următor: 25 la sută după 5 ani de funcționare cu titlu provizoriu și definitiv; 50 la sută după 10 ani de funcționare; 75 la sută după 15 ani de funcționare; 100 la sută după 20 de ani de funcționare.”(!)
Ce înseamnă toate acestea la paritatea leului de atunci cu actualul RON: 1 leu din anii 1890 – 1910, conform Standardelor Monetare Latine, era de circa 13,85 RON! Alte calcule, în funcție de valoarea aurului, ar arăta și cifre și mai mari, chiar 19,9.
Oricum, prețurile curente din acea perioadă erau de-a dreptul surprinzătoare: „un ou – 15 bani, iar la 1906 la același preț două ouă; o găină – 2 lei, iar la 1906 1,25-1,50 de lei; un pui – 1 leu, iar la 1906 60 – 70 de bani; un curcan 4 lei la 1878 și 7–8 lei la 1906; 1 litru de lapte de vacă – 62 de bani la 1878 și 40 de bani la 1906; cașcaval –1,67 de lei la 1878 și 1,80 de lei la 1906.”
2. ÎN AL DOILEA RÂND, o altă propunere, de astă dată din recentul Raport QX, considerat de autorii lui un fel de program de guvernare pentru învățământ, deci aproape cu caracter de lege, este următoarea:
„Activitățile asociate celor opt (8) ore zilnice TREBUIE SĂ SE DESFĂȘOARE ÎN ȘCOALĂ – pentru a crea medii educaționale active între profesori și elevi, între profesori și colegii lor profesori și între profesori și părinți – sau, ca EXCEPȚII, în alte condiții similare (ex. BIBLIOTECĂ) aprobate de școală.”
Așa să fie și în țările europene, spre ale căror legislații suntem îndemnați cu insistență să luăm aminte?
UN RAPORT OCDE CONTRAZICE ACEASTĂ POSIBILĂ MĂSURĂ „REFORMISTĂ”.
Potrivit datelor OCDE de acum câțiva ani (2021), timpul de predare la clasă + timpul de pregătire a orelor prezenta următoarea statistică: Bulgaria: 18,4 + 8,1: Cipru: 16,2 + 7,3; Cehia: 17,8 + 8,3; Franța: 18,6 + 7,5; Italia: 17,3 + 5,0 (!); Olanda: 16,9 + 5,1; Polonia: 18,6 + 5,5; Spania : 18,6 + 6,6; Marea Britanie; 19,6 + 7,8; Belgia: 19,1 + 6,3.
EXTRASE DIN/SAU DESPRE ACELAȘI STUDIU nuanțează aceste date:
„Mai puțin de jumătate din timpul de muncă al unui profesor este rezervat predării efective. ROMÂNIA NU FACE EXCEPȚIE. O cercetare realizată de Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE) arată cât anume predau profesorii în cele 37 de țări membre și cât timp rezervă celorlalte activități din afara orelor. În Finlanda, de pildă, una dintre țările cu cel mai bun sistem educațional al lumii, profesorii de liceu predau 3 ore pe zi sau chiar mai puțin. În România, media e de cinci-șase ore.”
„NUMĂRUL DE ORE DE PREDARE ESTE SIMILAR în majoritatea țărilor. În plus, au și regulamente exacte cu privire la cât ar trebui un profesor să predea și cât timp să dedice altor activități.”
„România se încadrează în media țărilor studiate, așadar. Profesorii din țările incluse în cercetare predau în medie 44% din timpul lor. Există țări însă în care profesorii stau în fața elevilor mai puțin, cum ar fi Austria, Islanda, Coreea și Turcia, unde proporția este de 35% sau mai puțin, în timp ce în Scoția media este de 63%. În toate țările, profesorii își completează activitatea cu alte sarcini, pregătire pentru ore și planificări, corectarea lucrărilor și evaluare, comunicarea cu părinții sau tutorii.”
„De multe ori, aceste îndatoriri din afara orelor de predare trebuie făcute în timpul liber și prin urmare, sunt depășite orele stipulate de regulamente. (Studiul OCDE)”
LA TOATE ACESTEA, PENTRU PROFESORII DIN ROMÂNIA SE ADAUGĂ:
• diferența mare de salarizare față de multe țări europene, România situându-se printre țările cu salariile cele mai mici în învățământ, alături de Polonia, Ungaria, Bulgaria, Slovacia și Letonia;
• învățământului din România i se alocă încă un procentaj scăzut din PIB;
• se exercită o presiune crescândă asupra profesorilor în fața unor propuneri de a se desființa examenul național de titularizare, urmând a fi evaluat, din 5 în 5 ani, de către comisii alcătuite la nivel de unitate de învățământ (director, colegi, elevi, părinți), fără abilitate juridică și fără calificare pentru a modifica un contract de muncă pe durată nedeterminată, obținut, potrivit legii, prin titularizare;
• perspectiva de a-și pierde locurile de muncă, prin modificarea extrem de discutabilă a planurilor de învățământ la disciplinele de științe și cele umaniste, limba și literatura română, limbi străine, istorie, geografie etc.
3. ÎN CONCLUZIE,
Se lucrează acum pentru noua guvernare, pe echipe alcătuite preponderent din economiști, care ar trebui să aibă toate informațiile concrete și reale despre un sector care implică peste 200 000 de cadre didactice, aproape 3 milioane de elevi și un număr aproape dublu de părinți. Nu prea se aude că au fost invitate la discuții și sindicatele din învățământ, care cunosc realmente situația concretă din acest important sector social.
Domnilor din grupele de lucru, PROFESORII DIN SISTEMUL DE ÎNVĂȚĂMÂNT SUNT EXACT CÂȚI TREBUIE SĂ FIE, NICI MAI MULȚI, NICI MAI PUȚINI. Au fost angajați prin concurs cu supraveghere audio-video și prin corectare digitalizată, în anonimat deplin. Și nu sânt ei „vinovați” că li s-au mărit, încă incomplet salariile. Și nici persoanele în vârstă că li s-au mai mărit pensiile.
Se aude că se fac „tăieri” (horribile dictu), că trebuie să se concedieze nu se știe câți salariați, părinți ale căror familii, inclusiv elevi, vor avea de suferit. Mai ales cei tineri, copiii din școli. „A-i da afară”, cum clamează încă mulțimile care nu și-au epuizat încărcătura de resentimente și chiar unii comentatori media, nu poate fi un simplu calcul din condei, rece și indiferent. Sper ca în această acțiune va avea prioritate abilitatea de a cunoaște și a înțelege în detaliu însemnătatea întregului sistem de învățământ pentru România.
Doamne ajută să se introducă roboții mai repede in școli,iar elevii nu vor mai trece în veci clasa !!!Profesorii – singura categorie din sectorul bugetar care este constant umilită , criticată,detestată și batjocorită, puși să dea examene an de an ,împovărată cu hârtii, planuri, rapoarte și sarcini birocratice inutile, în loc să li se permită să se concentreze pe adevărata lor menire: ,,educația.”
Sunt la catedra de aproape 3 decenii si predau o disciplina de Bacalaureat. Cu toata experienta, luciditatea si onestitatea – DA, este necesar si firesc sa avem 22 sau chiar 25 de ore la clasa.
@eu, aberezi. ori minți. la materiile de bac oricum sunt cate 4 sau 5 ore. deci, aberezi oricum.
Nu esti profesor!
Cei care au peste 3 decenii asteapta sa se pensioneze.
Probabil tot de 3 decenii sunteți si aservită politic.
Cunosc comportamentul politrucilor care repetă mecanic ,,punctajul de la partid” așteptând funcții viitoare.
E un subiect scos din joben , ca să nu mai cerem măriri de salarii, așa cum ni s-a promis!
Și-așa, după patru ore de matematică la un liceu tehnologic ești praf! Nici nu mai poți respira, dar directorul, venit acum cincisprezece ani in liceul nostru, de pe clase de profesională, un habarnist pe domeniul lui de competențe, susținut politic și de grupul inchegat de el, e vechilul definit de dicționar!
Cum o să suportăm fără condiții de muncă adecvate, cu un climat manageriat de asemenea oameni, Dumnezeu știe!
Mulți vor pleca,mulți se vor bucura dar se bucura degeaba.
Foarte ușor să comentezi dinafară! Aș vrea să vă văd la sfârșitul unei săptămâni în care petreceți măcar câte două ore pe zi alături de elevi! Un rodaj psihic extrem mai ales la aceste generații
Domnilor de la edupedu.
Sunteți și încercați să fiți echidistanți și să spuneți adevărul despre învățământul românesc. Felicitări.
Va rog să analizați sursa acestei știri. Sindicatele dau un comunicat prin care protestează împotriva propunerii de mărire a normei didactice. Sursa inițială a acestei știri este o alta știre de la unui sindicat din Bihor care a pus el în discuție aceasta “problema” pentru că au aflat ei că se discuta acest lucru “pe surse”
Nu pot sa nu va cert că împrăștiați zvonuri bazate pe absolut nimic în afară unor argumente circulare. Și voi și federațiile sindicale.
Mie îmi miroase a intoxicare, a încercare de decredibilizare a eforturilor făcute de echipa ND de a repara bugetul.
Daca aceasta este într-adevăr o știre atunci arătați documente cu propunerea. Nu luați de poziție bazate pe presupuneri ale acelorași persoane.
E că și cum eu dau un comunicat unde protestez împotriva faptului că edupedu e corupt bazat pe alt comunicat pe care tot eu l-am dat unde spun că am auzit eu pe surse că edupedu e corupt.
D na profesoara de educație muzicală cu așa idee te lasă fără cuvinte.As putea sa i spun d nei că înainte de 1989, profesorii de muzica,desen și educație fizică aveau norma de predare mai mare decât profesorii de la celelalte specialități.
In forma in care este acum scoala, cu raportari pe toate canalele si statistici ce trebuie date ieri si suprasarcini, modelul de 8 ore pe zi nu e fezabil. pentru ca ziua are doar 24 de ore si sa nu uitam ca sunt navetisti si cu 3+4 ore la zi. daca era un program fix ca la clasele primare: 7-15 sau 8-16, transport imediat si nicio alta activitate acasa sau vreo raportare, niciun tel care sa sune dupa program etc, atunci primeam cu drag. Dar asa ajungi sa dormi in scoala.
Dragi profesori daca va pregătiți așa mult timp zilnic după orele de curs,de ce 50% dintre elevi sunt analfabeți funcționali,iar ceilalți 50% dintre elevi care obțin rezultate bune fac meditații ani de zile?După 3- 4 ore pe zi la clasa toți ,,rupeti ușa scolii”.
si daca mariti norma un lucru este evident : interesul si implicarea la ore a profesorilor va tinde spre zero. clasicele ” copiati din manual ” , timpul trece leafa merge.
Sunt parinte si sunt extrem de revoltat pe profesori. Dar trebuie sa fiu sincer si sa spun clar :
Dragi parinti, ati facut copil / copii. Ocupati-va. nu va mai plangeti atat, l-ati facut cu pretentia sa se ocupe altul de el. interesant. Realitatea trista e ca NU SE OCUPA nimeni de al tau copil. vrei sa nu ajunga un golan ? ocupa-te si nu mai da vina pe toata lumea pentru orice nereusita. Asta fac si eu, nu am incredere in acesti profesori.
Ca o concluzie : as mari norma profesorilor la 40 ore de predare pe saptamana, hai sa nu ne mai ascundem cu pregatirea lectiei. ai dat examen de titularizare, stii materia. LA MUNCA, NU VA E RUSINE ? De asemenea consider ca un salariu de 4000lei ar fi potrivit pentru o norma de 40 ore pe saptamana. Si da, salariul este decent, nu exista motive sa primeasca mai mult.
Atasez raportul publicat mai sus:
UN RAPORT OCDE CONTRAZICE ACEASTĂ POSIBILĂ MĂSURĂ „REFORMISTĂ”.
Potrivit datelor OCDE de acum câțiva ani (2021), timpul de predare la clasă + timpul de pregătire a orelor prezenta următoarea statistică: Bulgaria: 18,4 + 8,1: Cipru: 16,2 + 7,3; Cehia: 17,8 + 8,3; Franța: 18,6 + 7,5; Italia: 17,3 + 5,0 (!); Olanda: 16,9 + 5,1; Polonia: 18,6 + 5,5; Spania : 18,6 + 6,6; Marea Britanie; 19,6 + 7,8; Belgia: 19,1 + 6,3.
EXTRASE DIN/SAU DESPRE ACELAȘI STUDIU nuanțează aceste date:
„Mai puțin de jumătate din timpul de muncă al unui profesor este rezervat predării efective. ROMÂNIA NU FACE EXCEPȚIE. O cercetare realizată de Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE) arată cât anume predau profesorii în cele 37 de țări membre și cât timp rezervă celorlalte activități din afara orelor. În Finlanda, de pildă, una dintre țările cu cel mai bun sistem educațional al lumii, profesorii de liceu predau 3 ore pe zi sau chiar mai puțin. În România, media e de cinci-șase ore.”
„NUMĂRUL DE ORE DE PREDARE ESTE SIMILAR în majoritatea țărilor. În plus, au și regulamente exacte cu privire la cât ar trebui un profesor să predea și cât timp să dedice altor activități.”
„România se încadrează în media țărilor studiate, așadar. Profesorii din țările incluse în cercetare predau în medie 44% din timpul lor. Există țări însă în care profesorii stau în fața elevilor mai puțin, cum ar fi Austria, Islanda, Coreea și Turcia, unde proporția este de 35% sau mai puțin, în timp ce în Scoția media este de 63%. În toate țările, profesorii își completează activitatea cu alte sarcini, pregătire pentru ore și planificări, corectarea lucrărilor și evaluare, comunicarea cu părinții sau tutorii.”
„De multe ori, aceste îndatoriri din afara orelor de predare trebuie făcute în timpul liber și prin urmare, sunt depășite orele stipulate de regulamente. (Studiul OCDE)”
Este o “placere” sa citesc conentariile habarnistilor care dau atatea sfaturi pentru cadrele didactice. Ma bucur ca doriti sa muncesc mai mult, ca doriti sa stau cele opt ore la scoala. Sunt de acord dar atunci scoala ar trebui sa asigure transportul catre casa caci nu predau in localitatea de domiciliu, trei scoli trei localitati diferite. Atunci sa nu fiu sunata la zece seara, nici lá sase dimineata sa nu – mi trimite nimeni mesaj. Sa am un loc unde ma pot retrage ca sa ma pot pregati pentru ziua urmatoare. Ceea ce insa nu am inteles niciodata cei care vor sa ne impune lucruri si cred ca stiu cel mai bine ce este bun pentru noi de ce nu se fac profesori?! Asa nu ar mai trebui sa ne denigreze in halul acesta. De ce nu aveti probleme cu medicii care se duc la cabinetele private, cu electricienii care mai lucreaza si dupa munca, etc. Nu toata lumea face meditatii, nu sunt parintii obligati sa- sí trimita odraslele la meditatii, de ce mai trimit? unii pentru ca vor ceva mai mult pentru copiii lor, altii ca este la moda. Unii nu trimit pentru ca copiii lor invata la scoala ce trebuie si nu au nevoie. Lasati odata ura pentru profesori!!! Este timpul!
Cum să mărească norma. Nu mai rămâne timp pentru meditații. Alo.
Observ ca agentii dezinformarii de pe TikTok si Facebook s-au mutat prin comentariile de aici. 18 ore pe saptamana este putin peste gradul de suportabilitate al unui profesor. Nivelul de stres este foarte ridicat in invatamant si se petrec foarte multe ore in plus cu pregatirea orelor sau cu tot felul de cursuri. Numai medierea conflictelor cu parintii iti mamanca aproape tot timpul liber. Poti avea 6 ore marti si doar 2 miercuri… dar in miercurea aia simti si efortul zileidin urma.. Am lucrat 19 ani in invatamant si urmaresc și acum ce ce mai intampla cu acest domeniu, dar nu m-aș mai intoarce. Prefer să lucrez 9 ore in privat, munca de birou, decat să am două ore într-o scoala gimnaziala, cu tot stresul activitatii de la clasa și cu ineptiile sau nesimtirea unora dintre parinti. Daca se va mari norma, va scădea și mai mult randamentul.
Am vazut ca profesorii cer sa fie platiti la fel ca medicii. Se compara raspunderea unui medic care are in mana viata unui om cu lipsa de raspundere a profesorilor care se duc la ore la 10-15 minute dupa ce se suna si ies de la ora cu 5 minute inainte de a se suna de iesire? Medicul nu-i poate spune pacientului sa se trateze singur pentru ca el pleaca, pe cand foarte multi profesori le dau munca independenta elevilor si pleaca pentru a-si rezolva problemele personale. Pana acun 25-30 de ani un profesor avea 18-20 ore pe saptamana si preda la clase cu 30-35 de elevi. Si se facea carte serioasa. Acum profesorii abia asteapta sa aiba 25 de ani vechime ca sa ceara norma de 16 ore la clase cu 20-22 elevi. Asa ca, mai usor cu greva domnilor sindicalisti. Invatamantul este la pamant si voi continuati sa cereti tot felul de avantaje. Rusine!
@David, scuza mă, compari severitatea și legile dure care erau înainte de te olutue cu libertatea și drepturile pe care le au acum elevii? habarnistule!
deci colegii , la matematica , nu fac nimic și matale , la muzica , bagi de spargi.
noroc cu muzica ca se mai ridica oleaca nivelul scolii
Pentru Beatrice și mulți alții.
Măi fraților, v-ați zăpăcit cu toții de cap? Ați tăbărât acum cu toții asupra profesorilor? Ați devenit profesioniști în promovarea urii cu orice preț, acum împotriva școlii și a cadrelor didactice. Până acum o săptămână și ceva ați vrut chiar demolarea statului, neavând habar ce fel de personaje, chipurile „istorice”, apar, vin pe scena politică. Acum se lucrează cu sârg pentru destabilizarea școlii românești. Se adună forțele împotriva unei întregi categorii profesionale, profesorii, într-o intenție de reformită cu orice preț.
Sigur, școala i-a necăjit, i-a frustrat pe mulți. Și la tabla înmulțirii, învățată de unii mai greoi, și la citire, și la scris, unde mâna mergea mai greu și nu punea toate virgulele și cratimele unde erau necesare. Sigur, de vină era exclusiv omul de la catedră și această mentalitate s-a înrădăcinat adânc în atitudinea celor care, între timp, au devenit ei înșiși părinți.
Eram deunăzi la poarta unei școli, când ieșeau cei mici de la ore. Inclusiv un
Au apărut deodată adepții unui grup de politicieni de buzunar cățărați pe victoria unui independent, salvat de bunătatea poporului.
Acum in dulcele stil al mentorului lor adoptat, marinar turnător, repetă o mantra stricată cu statul gras si au găsit si ,, dușmanii poporului” -profesorii
Profesorii au o singură vină.
Sunt si au fost prea indulgenți cu asemenea fățarnici. Atunci când i-au avut elevi/studenți și acum când le acceptă toate mizeriile verbale anonime/ sub pseudonime/publice.
Pt cei uituci și grabnic iubitori de reglare deficit bugetar…ajunge cu golăneala.
Ani si zeci de ani ați ținut profesorii la limita subzistenței iar acum când au primit o ușoară creștere salarială au devenit motivul vostru de circ.
Dacă aveți de gând să începeți iar cu asmuțirea unor categorii sociale împotriva altora, cu tăierea veniturilor, mărirea taxei pe muncă, a normei de lucru, să știți că poporul nu e chiar atât de naiv pe cât credeți.
Corigenții politici, politrucii, impostorii și repetenții economici se cațără iar la conducerea țării.
Ce s-au gândit nes1mtitii din parlament, ia sa găsim noi țapul ispășitor, pe cei din educație, cei cu bugetul printre cele mai mici, nici 3% din pib?
și unii comentatori pun botul. unii care habar nu au ce înseamnă să predai o singura ora la clasă.
Ce sa mai dam noi socoteala la chiulul nostru din parlament, sa vorbim despre legile noastre proaste, la neîndeplinirea promisiunilor, ce rost are? ia să-i antagonizam pe cei din privat cu cei din sistemul de stat, pe părinți cu profesori, pe profesori cu profesori și așa mai departe!
Cunosc situația la un liceu, care acum câțiva ani avea 800-900 elevi. Erau doi directori. Printr-un management “performant” acum s-a ajuns la puțin peste 500 de elevi. Tot doi directori. În plus, laboranta, preia din atribuțiile directorilor și întocmește orarul, plus încadrări. I se spune în școală “d-na directoare”. Pe chestia asta sta mai mult acasă, rar este văzută în școală. Oameni buni, nu este nevoie sa fie dați profesorii afara. Sunt deja persoane abonate la locuri călduțe, cu reducere de norma didactica, care ar trebui puse la treaba la catedra. Și ar putea spune și sistemul de invătămat ca a făcut reduceri și pe deasupra cu folos.
Minim 5 ore pe zi de predare fiecare profesor, iar 3 ore le ajung pentru celelalte activități .
Un elev poate avea 5 – 6 ore pe zi ?
Nu au nici cel mai mic respect pentru cei care plătesc impozite din salarii să le dea profesorilor acele salarii destul de bune ( 8000 – 9000 lei pe lună – atenție net ) pe lună ?
Mai, Paraschive, de ce nu te faci tu profesor, daca e atât de bine? Ce bine le zici tu, Paraschive!

Mai ai idei?
Paraschive draga,daca nu știi realitatea,nu mai vorbi prostii….debitezi numai răutăți!
Vorbeste tu corect si gramatical si stiintific 5 ore pe zi si mai vedem! Elevii mai dorm, mai sunt si neatenti la orele care nu ii intereseaza. Fa test, corecteaza, studiaza in celealte 3 si mai vorbim! Nu toate materiile se preteaza, dar majoritatea da.
De ce nu luam exemplul Frantei care au 15-18 ore de predare?
Profesorii din Romania mai sunt paznici si au mai multe sarcini birocratice.
Domnule, nu mai mințiți cu nesimțire! Salariul in preuniversitar de 8000-9000 de lei net NU EXISTĂ! Poate dacă ești director/sau în prag de pensie și neapărat ai gradație de merit. Uită-te pe grilele de salarizare și nu mai dezinforma. La salariul respectiv ajung doar profesorii din universitar, nici măcar conferențiarii. Dar, dacă sunt salariile așa de mari și tot muncim așa puțin de ce nu se vine în învățământ? Vă invităm chiar pe dvs.!
bai, paraschive, ești neghiob, ce ai produce tu fara educație,auristule?tu știi, hauristule, că și învățământul produce plusvaloare la creierul tau?

Încercați dumneavoastră pentru “toate celelalte activități” cu 3 ore pe zi. Mai ales la disciplinele de examen! Mult succes, așteptăm feedback.
Cei care doresc marirea normei nu gandesc. Daca predai cl 5- 8 iar in o zi ai ore la cl 5,7,8, la fiecare clasa si ora trebui sa vorbesti si sa intrebi dupa varsta elevilor, la fel si predarea lectiilor si folosirea de material digital si didactic. Efortul nervos este pe masura, la fel si vorbitul 4- 5 ore zilnic. Sa vina sa prea un functionar din minister o luna de zile si apoi sa vedem daca vrea sa devina profesor ori invatator….
Îti dau eu doua clase deca 6-a si de la a 3-a ora incolo nu mai intri la urmatoarele. Am avut o mamă din asta, snoaba și autosuficientă, care credea ca stie ea mai bine si imi dadea lectii. Am lasat-o să presteze o oră si in mai putin de 15 minute clasa era un haos total. Aproape toti copiii urlau ca la orele de sport. Au venit colegii de la clasele alăturate ca să vadă ce se întâmplă.
Mulți dintre cei care comenteaza aici spunând că sunt profesori, mint cu nerușinare.
ff bineeee bravooo sa se mareasca normele de predare de la 18 ore la 25 de ore pe saptamana iar serviciul pe scoala sa se faca strict in afara orelor de predare trebuie sa ajutam parcursul european nu sa ramanem blocati in trecut si practici depasite fara principiul eficientei
Am lucrat in politie.si va spun ca 8 ore de birou si teren in politie fac cat 3 sau 4 ore la clasele de gimnaziu, sau chiar mai putin. Solicitarea nervoasa in invatamant este enorma.
Cred ca mai avem o speranța.Mai exista și oameni normali ca dumneavoastră ca în rest numai scuipați și ura viscerală.Singyra problema este ca noi trebuie sa educam toți copii dar daca vedem atâta ura și lipsa de obraz…de aceea nu mai vrea nimeni în învățământ. Este o meserie frumoasa dar nu suntem paznici la oi.
corect!
Din cele 40 de ore / saptamqna, chiar daca predau 22 si se pregatesc inca 15 pt cele 22 de ore si tot le raman 3 in care nu fac nimic. Bravo pt aceasta intentie si sper, ca si parinte, sa se realizeze, ca astfel nu ar pleca de la ora 12 profesorii acasa. Unii au numai 16 ore si o zi libera din 5 in care cheama elevii de la ora 9 la meditatii ca ei nu merg la scoala. Chiar e nevoie de ordin clar de a fi la scoala 8 ore/ zi , chiar daca predau doar 4-5. Sindicatele daca nu tqc sa li se ia degrevarea si sa mearga la predat 18 ore apoi sa vorbeasca.
scuza-ma, ce meserie și casa îți permiți cu insolenta , să vii tu, habarnist, sa ne spui noua cât și cum lucram zilnic? eu mă bag in meseria ta de gunoier?
Chiar sunteți profesor cu așa vocabular?Ce trist!Din cauza unora ca dvs reacționează așa părinții.Și din păcate sunteți cam mulți …
Da, s-a dat un ordin. L-a dat pe vremuri Elena Ceaușescu.
Profului de la poartă.
Îți citez ceea ce s-a mai spus pe Edupedu în legătură cu ideea ta stupidă:
„21 mai 2025 la 19:04
A SE COMPARA:
„Activitățile asociate celor opt (8) ore zilnice trebuie să se desfășoare în școală – pentru a crea medii educaționale active între profesori și elevi, între profesori și colegii lor profesori și între profesori și părinți – sau, ca excepții, în alte condiții similare (ex. bibliotecă) aprobate de școală.” (p. 26). (Raport de diagnostic al educației și cercetării din România” (Raportul QX).
CU:
„Între anii 1970-1972, Mircea Malița este numit ministru al Învățământului, calitate în care îl cooptează și pe profesorul Grigore Moisil într-un fel de Consiliu consultativ al Ministerului. S-a aflat că, probabil la inițiativa aceleași Elena Ceaușescu, se pregătește un amendament la Legea Învățământului, care prevedea ca profesorii universitari să stea zilnic câte 8 ore în Universitate, pe baza unei condici semnate la intrare și ieșire, la fel ca oricare alți „oameni ai muncii”. La ședința din Minister, când a anunțat modificarea preconizată și a cerut părerea Consiliului ministrul Malița, la înțelegere prealabilă cu profesorul Moisil, a jucat un teatru de zile mari. „Ce părere aveți, tovarășe profesor?”, îl întreabă firesc ministrul. „Depinde de ce aveți nevoie – răspunde Moisil –, aveți nevoie de capul meu sau de c…l meu? Că, dacă aveți nevoie de c…l meu, eu pot să stau și opt ore pe zi în Universitate cu c…l pe scaun”. „Vai, tovarășe profesor, vă rog să nu vorbiți urât, suntem în Minister”. „Da’ ce am spus urât, c.r?”. „Da, ați fi putut să spuneți fund”. „Nu-i adevărat – se preface indignat Grigore Moisil – oala are fund, nu omul. Omul are c..r!”. Bășcălia a făcut înconjurul universităților, iar ideea Elenei Ceaușescu nu a mai putut fi susținută.”
(Nicolae Iuga, „Întâmplări celebre la Facultatea de Filosofie din București (XIX)”, „Profesorul Grigore Moisil, ridiculizarea care ucide”, revista „Tribuna magazine”, Cluj)
Îmi cer scuze pentru folosirea unui vechi cuvânt românesc (din lat. culus), în relație cu alt termen, „cap”, provenit tot din latină, dar o asemenea aberație vindicativă orientată către profesori trebuie sancționată, peste timp, și printr-o întâmplare celebră, la care participă doi matematicieni celebri.
Acum, într-un timp în care mulți angajați din corporații lucrează de acasă, abia așteaptă profesorii de la orașe și sate să li se pună la dispoziție birouri încălzite, laptopuri și imprimante, materiale de papetărie și „Porniți la luptă, tovarăși!”, pentru că tovarășa Leana, academician și savant de renume mondial, parcă a reînviat. Sau poate nu ar fi, totuși, ea. Poate numai spiritul ei telepatic.
Sau să fie la mijloc magul din Carpați, cu „trezirea lui în conștiință”!?”
In urma cu vreo 50 de ani, celebrul Moisil spunea, relativ la o intentie similara
„Depinde de ce aveți nevoie – răspunde Moisil –, aveți nevoie de capul meu sau de c___l meu? Că, dacă aveți nevoie de c___l meu, eu pot să stau și opt ore pe zi în Universitate cu c___l pe scaun”.
Nea Portaru’, ți-ai spus odată părerea neavizată, de câte ori trebuie să o mai suportăm. Oricum ești total pe dinafară.
Pentru un invatamant pe bune: norma de 18 ore pe saptamana!
Buna ziua! Sunt profesoara de Educatie muzicala la o scoala gimnaziala din provincie. Consider ca norma didactica ar trebui sa fie de minim 25 de ore, in special pentru colegii de romana si matematica despre care pot spune ca nu fac nimic. Scoala noastra are un nivel foarte scazut ca medie. Copiii nu stiu aproape nimic, lucru rezultat din notele anuale la Evaluarea Nationala. De cele mai multe ori, noi, cei ce predam ” si altele ” ne facem treaba mult mai bine decat acesti colegi cu materii de examen. Nu generalizez, dar sunt de parere ca in foarte multe scoli se intampla asa. Consider ca ar trebui ca norma sa fie de minim 25 ore pentru profesorii cu materii de examen. Celelalte materii, nefiind de examen, pot ramane fara nicio problema la 18 ore pe saptamana. Trebuie sa tinem cont si de elevi, au dreptul la timp liber.
D-ta nu ești cadru didactic. O clasă are 4 ore de matematica sau romana, in medie, iar educația muzicală doar 1 pe săptămână? Canta la alta masa


deci colegii , la matematica , nu fac nimic și matale , la muzica , bagi de spargi.
noroc cu muzica ca se mai ridica oleaca nivelul scolii
nu,Mario, norma va fi și pentru tine 25 de ore și vezi că și muzica ta e pe cale să devina materie de examen la EN…
oricum,nasoala colega ești daca vii cu: sa moara capra vecinului…sunt pline cancelariile de din ăștia că tine. care vor mărire de norma dar pentru alții,nu pentru ei..
Câți dintre elevii dvs au dat probă la muzică pentru clasele cu profil vocațional, stimată doamnă? Și, mai ales, câți au luat aceste probe? Vorbiți în necunoștință de cauză. Sunt curioasă câte lucrări ați corectat dvs la simulările Evaluării Naționale, olimpiade, Evaluări Naționale la clasele a VI-a, câte ore de pregătire suplimentară ați făcut dvs? Evident, toate acestea neplătite! Argumentarea dvs este patetică, iar ideile sunt de o absurditate ieșită din comun.
Ești tu profesoară cum sunt eu aviator!!Du-te înapoi la scuipat semințe și vândut barabule în piață!
Iar David vrea ca la fiecare 5 ani să fim evaluați de ”colegi”….
D-na asta de muzică crede că ce face dânsa se compară cu ce face cel de matematică sau de română și e de acord să crească cu 50% normele, că cică ea consideră că respectivii ”nu fac nimic”…
Eu propun să fie evaluați elevii după ce știu din muzică – teorie și practică – și să fie admiși în liceu doar pe baza mediei la muzică. Să vedem cum se schimbă melodia cântată de d-na de mai sus.
Va contrazic….eu zic exact invers….la mine in liceu noi care avem materii de bac avem o presiune imensa,noi tb sa corectam simulări,teste gen bac,să facem ore de pregătire etc,etc. Dvs. la muzica nu aveți nici un stres,deci dvs ar tb să aveți 25 de ore! Nu mai generalizați! Schimbați conducerea școlii!
Daca profii de “materii de examen” ar avea fiecare cate 25 de ore de predare, nu ar fi prea aglomerat programul si ada încărcat al elevilor? Oare atunci nu s-ar scoate materiile “celelalte” gen ed. muzicală?
D-na de muzică, nu iti mai da cu parerea cat ar trebui sa munceasca ceilalti. Nu toata lumea o lălăie ca dumneata tot anul fara nicio responsabilitate si fara examen national, sa vezi cum e. Nesimtita ordinara care ii judeci pe cei care muncesc si duc in spate reputatia unei scoli pe baza rezultatelor si a promovabilitatii la Evaluarea națională. Rușine!!!!
Nu iti este rusine sa aberezi in asa hal?
Poate cei de muzica, desen, sport ar trebui sa aiba norma mult mai mare.
Cum poti emite asenenea tampenii? Tu la muzica nu corectezi un test, nu corectezi simulari, nu ai nicio evaluare externa, nu ai de explicat lucruri complexe elevilor, ce treaba iti faci tu?
Ar trebui sa fiti platiti la jumatate! Sper ca planul cadru sa va trimita acasa de tot, ptr ca luati banii degeaba.
Pe bune? Vai de capul tau de profesoară ce ești! Tu canti toata ziua si iti permiti sa vorbești de română si matematică. Pun pariu ca mai mult de jumătate din elevii tai nu stiu nici notele…
Stimată doamna, pe dvs va verifica cineva prin Evaluarea Nationala? Aveți vreo evaluare externa relevanta? În plus, în ce calitate va exprimati opinia despre colegii dvs?
Doamnă, se pare că sunteți un cadru didactic mediocru, superficial, fără implicare și fără viziune, care nu înțelege rolul major pe care muzica îl are în formarea unui OM. Dvs. nu înțelegeți rolul pe care-l aveți, astfel că alfabetizarea muzicală a elevilor vorbește despre felul în care vă faceți dvs. treaba ca “profesor”. Se pare că nu aveți idee că alfabetizarea se face la toate disciplinele, nu doar la cele de examen. Ar fi minunat să vă “transformați”, pentru o vreme, într-un profesor care predă o materie de examen … cum le numiți. De asemenea, calitatea dvs. umană are nevoie de rapide și multiple revizuiri. “Recapitulați” “materiile” numite EMPATIE și RESPECT.
nu știu dacă norma didactică trebuie mărită sau obligați profesorii să stea la școală 8 ore/zi și să răspundă copiilor care doresc clarificări! sunt parinte de elev de clasa a7-a și plătesc pregătire copilului meu încă din clasa a 2-a! Oare este normal???!!! Cred că și pe perioada vacanțelor școlare ar trebui găsită o soluție astfel încât elevii să poată cere ajutorul profesorilor! Aș mai avea de comentat și vis-a-vis de programele naționale Școala Altfel sau Școala Verde, dar mă abțin….e jale la școală!
Yri, te lămuresc eu ce înseamnă 18 ore, daca sunt multe sau nu. îți dau o sugestie, dar fiindcă nu ești de meserie, nu vei putea: încearcă să stai o ora cu o clasă de elevi, medie, apoi încearcă o zi, apoi, 5 zile. sunt sigur că vei înțelege și vei spune și celorlalți ce înseamnă consumul nervos. de ce nu credeți că stresul e cel mai mare dușman al educatorului? de ce credeți că e nevoie de pauza , adică vacanta pt. copii și concediu pentru profesori, mai mari? fiindcă e un consum nervos foarte mare, pe care voi, comentatorii pricepuți la toate și nimic ( nu e cazul domniei tale), nu îl înțelegeți. Noi, ca educatori, nu ne permitem sa spunem ce și cum sa faca muncitorul la saiba.
E jale cu odraslele.Meditatii de la clasa a 2-a?!Nu se descurca la clasele 1-4?Și tu ai avut nevoie de meditator la 1-4?Eu zic sa va reprofilat ca e risipa de bani.Nu are niciun rost.Ce se naște din pisica tot soareci mănâncă!Nici tu nu prea te-ai descurcat la școală, nu?Crezi ca exista vreo formula magica sa editam ADN?Suntem în Harry Potter?
Mda, elevii noștri rup ușa când sună ultimul clopoțel, nu stau nici la pregătirea suplimentară gratuită, dar sigur vor sta până la 16 să primească lămuriri, când ei nu-s capabili să fie atenți la ora 9, când, teoretic, sunt fresh…
Îi plătești pregătire pentru că nu vrea să învețe la școală, e mai ușor să dea vina pe profesori și să ceară bani pentru pregătiri în loc să facă efort când trebuie făcut…
25 de ore pe săptămână, normă de predare. Restul de 15 ore, alte activități, pentru a completa cele 40 de ore pe săptămână pentru care se încasează salariul. La preșcolari, o singură tură de 8 ore. Acum se lucrează 5 ore efectiv la clasă și 3 ore, chipurile, acasă, fără nicio dovadă. Concediu de 62 de zile lucrătoare plus zilele libere naționale plătit. În total, 4 luni acasă plătite. Materii băgate pe gât copiilor doar pentru că sunt profesori la disciplina respectivă. Învățătoarele, 4 ore la clasă, apoi rup ușa la after school pe banii părinților. Titular în învățământ pe viață. Nu există, la ora actuală, controale externe inopinante care să verifice activitatea la clasă. Gradații de merit pentru metru cub de diplome etc.
Este trist când va vad ce nerozi sunteți unii.Nu aveți capacitatea unei sinapse de bun-simț. Cum sa faceți raționamente complexe când lucrurile simple par pentru dumneavoastră noțiuni de aerodinamică?
Dacă sunt atâtea drepturi și salarii bune în învățământul preuniversitar de ce nu se înghesuie lumea? Vă invităm chiar pe dvs. (pe post Bau Bau)!
Aberatii rezultate din ignoranta si frustrare.
Nu exista nicaieri in lume norma didactica de 8 ore, ba prin Finlanda, Estonia norma e mai mica decat la noi.
Ați uitat de creșterea promisa pt oprirea grevei. Sindicatele ne-au trădat atunci, pt ca au semnat contractul colectiv de munca în condițiile în care am primit praf în ochi.
Ați tăiat tichete de concediu cu mai mult de 50%.
Cardurile de cariera nu le mai acordați (deși ați spus că sursa nu este de la buget).
Legea salarizării unice ajunge imediat să își serbeze majoratul de când o așteptăm.
Ați reușit să ne puneți să ținem ore, să organizam simulări și bac și admiteri, olimpiade și alte examene în acelasi timp în care ținem ore…
Birocrația – tocmai ce am făcut pontaje pentru elevii cu ces, cu burse, cu transport și alte rahaturi…
Niciodată nu a fost respectat numărul de elevi/clasa conform legii. Niciodată! Mereu s-a permis creșterea nr de elevi, de unii am ajuns la 35 elevi. Dacă ai 1h pe sapt și un nr de cel puțin 5 elevi în plus/clasa, ajungi la 90 de elevi în plus, adică aproape 4 ore/săpt în plus, neplătite…
Acu măriți și norma, da, voi cei cu salarii de mizerie și care munciți 50 de ore pe săptămână!
Eu aș accepta norma de 20 de ore pentru profesori, dar în schimb, limita de vârsta la pensionare sa fie de 60 de ani în învățământ.
După 3 zile și sindicatele au o părere.
Greva !!
Din cele 40 de ore / saptamqna, chiar daca predau 22 si se pregatesc inca 15 pt cele 22 de ore si tot le raman 3 in care nu fac nimic. Bravo pt aceasta intentie si sper, ca si parinte, sa se realizeze, ca astfel nu ar pleca de la ora 12 profesorii acasa. Unii au numai 16 ore si o zi libera din 5 in care cheama elevii de la ora 9 la meditatii ca ei nu merg la scoala. Chiar e nevoie de ordin clar de a fi la scoala 8 ore/ zi , chiar daca predau doar 4-5. Sindicatele daca nu tqc sa li se ia degrevarea si sa mearga la predat 18 ore apoi sa vorbeasca.
și eu sunt ingrijitore educatie timpurie la cresa ,muncesc 8 ore zilnic iar educatoarele dupa 5 ore pleacă, de 2 luni nu am educatoare la sc 2 rămân singura fac și pe îngrijitoare și educatoare Noi cum cum stam 8 ore pe zi ? facem activități și tot ce tine de educatie cot la cot cu educatoarele pe lângă și curățenie și multe altele și nu avem salariu nici jumate cât ele ,ar trebui făcut ceva și cu noi
Nu mai da copy paste la aceasta aberatie. Habar nu ai ce presupune activitatea unui profesor, ramai la activitatea ta care are legatura doar cu portile…ca mai multe nu.poti intelege.
Norma totala de lucru a unui profesor dedicat depaseste lejer 8 ore pe zi si nici in weekend nu ia pauza complet.
Eu aș dota școlile cu tot ce este nevoie pentru desfășurarea activității și aș pune sistem de intrare/ieșire cu cartelă. Stai la muncă conform contractului, respectiv 40 de ore pe săptămână.
@Ana, eu ți-aș da vreo 3-4 neuroni de la mine, ai tai nu știu sigur daca nu sunt plecați în excursie de 2 zile.
mai, fato, se vede că ești coafeza sau vânzătoare, ceea ce nu e nici o rușine, dar cum îți permiți ți sa spui unora mai dotați intelectual sa stea fix 8 ore, la școală? ți crezi că școala e fabrica? nu! școala înseamnă să îți cultivi intelectul, sa pui mana pe o carte, de aceea , unii dintre noi avem pereții ascunși de biblioteci. iar cărțile alea nu le putem aduce cu noi. nimic nu se poate compara pt. un intelectual , cu lectura unei cărți, pt. a te putea dezvolta științific sau in orice fel , in ambianta de acasă. vând am nevoie sa caut un material pe care sa îl folosesc pt. a-mi crea o ora interesantă, am nevoie să mă îmbogățesc in cadrul intim și liniștit al casei mele. noi, profesorii, avem prostul obicei sa corectam testele, în liniște, acasă, nu in forfota unei săli profesorale. repet , școala nu e fabrica. eu, de exemplu, corectez lucrări pe la ora 22, în liniște, după ce au dormit copiii. 1 ora sau 2, depinde. sau lectiile pt. a doua zi. atunci mă simt eu confortabil. oare ai ceva împotriva că mă folosesc de uneltele IT pe care le am acasă și nu le duc cu mine la școală? sa duc și imprimanta cu mine la școală? nu de alta, dar cele 2 de la școală se strica destul de des și ce să fac, sa stau să mă uit pe pereți. repet, școală nu e fabrica sau salon de coafura. eu îmi fac treaba și acasă. daca citesc o carte acasă, să mă pregătesc, ai ce va a împotriva, vrei sa pun la cheltuiala curentul statului, apa de wc -ul statului? de ce te bagi tu in meseria mea? eu mă bag in meseria ta? scuza-ma stilul mai prozaic, dar cobor și eu discuția la nivelul tau. te rog, nu ne mai da indicații prețioase! scuteste-necde proletcultismul asta sovietic!
Singurul răspuns coerent!
Mai întâi să ofere angajatorul (MEC) de la hârtie și creion până la spațiu decent (cabinete) și vom sta la școală și 10 ore pe zi.
Asa, si la ce ar ajuta asta? Ptr a isi pregati lectiile, a corecta teste etc profesorul are nevoie de liniste. La scoala unde sa o faca? Intr-o cancelarie cat o sufragerie de la bloc, alaturi de alti 10-20, in zgomot permanent? Da, daca vreti asa. asigurati fiecarui profesor un birou dotat cu tot ce trebuie. Ar sta cu placere, chiar nu ar mai consuma tusul de imprimanta de acasa etc…Dar nu asa, ca acum. Pans la urma conteazs calitatea muncii, nu orele ” state” ls serviciu. Se cam vede cam ce prestati si voi din moment ce considerati ca doar asta conteaza, cat stai intr-o cladire…
M-aș bucura să se mărească. Le-ar rămâne mai puțin timp pentru meditații. Sunt și cadru didactic și părinte, am profesat prin din motive personale. pentru a primi 4000-5000 de lei,muncesc 8-10 ore pe zi și în condiții de performanta de care nu aveți idee!!! Consider că a fi cadru didactic este unul dintre locurile de.munca cele mai lejere și comode și bine plătite raportat la performanta muncii. Rezultatele muncii se vad în oamenii formați de acest sistem și la notele dumneavoastră, dragi colegi, la teste. Ce nu este clar? Da, măriți norma!
Beatrice, draga, tu nu ești cadru didactic. Ești o marioneta pusă doar sa scrie inepții.Daca este atât de lejera, de ce nu se înghesuie lumea în acest domeniu, că ne rămân școlile fara cadre didactice? Ce înțelegi tu prin “notele voastre la teste”? Oamenii formați de sistem nu sunt formați cu forța, prințeso, D-zeu îți dă, dar nu îți bagă în sac. Din fericire sau din nefericire, sistemul a dat 200.000 de ingineri care au luat calea pribegiei, fiindcă industria a fost distrusa de politicieni, iar vreo 20000 de medici ai plecat fiindcă salariile au fost mici sau politicienii au blocat posturile în spitale, iar unii chiar le -au desființat pe vremea lui Băsescu. te rog sa nu mănânci acel produs maroniu și dulce!
Beatrice, nu avem idee
Uimeste-ne, nu folosi pseudonime!
Beatrice…profesoara nu ești.
Daca ai fi, nu ai debita așa tâmpenii !
Nu esti profesor!
Unde este bine platit, lejer si comod?
Greva!
Liceele tehnologice unde sunt înscriși sute de elevi, cu medii de 2, să se unifice, așa, brusc, incepând cu anul 26-27, că anul acesta e mai greu. Un singur liceu tehnologic pe oraș, cu clase cu mai multe specializări, cei cu medii peste 5, fără bacalaureat , doar cu certificare competente, dar, va gândiți, că tehnicieni de orice fel, pe bune, nu pot avea media 2-3. În rest, cei cu medii sub 5,, scoli de ucenici, 10
clase, apoi profesionala dacă vor încă un an, cu posibilitatea examenelor de diferențe, cu meditații online sau finanțate prin pnrr sau altceva, să se poate înscrie unde doresc la licee teoretice și să dea bacalaureat acolo.
Așa, orele de cultura generala sunt la comun, deci dispar normele aiurea, de bla blaturi, că la tehnologic oricum nu sunt interesați elevii de nimic, acum. Fără burse! Doar de merit după un an, dacă “merită”. La module tehnice sa vina tinerii ingineri antreprenori, pe care 1-2-3 module, când și cum vor, cu o legislație permisivă, că așa, nu vine nimeni. Sunt tot felul de orelungiți profesori în pensie, din anii 60, care predau pe manualele vechi sau inexistente. Fără gradații de merit pe bla blauri, activități în proiecte pe care deja se primesc mii de euro, bani dați de 3 ori pentru același lucru.
Total de acord.