Criteriile de departajare pentru bursele de merit să fie elaborate de minister și să se aplice uniform în toate școlile, a solicitat un profesor: Mulți părinți o să spună că au fost discriminați copiii lor / Sorin Ion: Este extrem de greu, sunt particularități și diferențe mari între școli, de asta li s-au acordat autonomie și putere de decizie

1.364 de vizualizări
Foto: © Monkey Business Images | Dreamstime.com
Ministerul Educației ar trebui să elaboreze criterii clare de departajare, aplicate uniform în toate școlile în ceea ce privește bursele de merit, pentru a putea fi evitate eventualele suspiciuni de discriminare, a afirmat profesorul Timotei Vierașu, în cadrul dezbaterii organizate miercuri de minister despre proiectul privind metodologia de acordare a burselor. În replică, secretarul de stat Sorin Ion susține că acest lucru „este extrem de greu” având în vedere „particularitățile și diferențele mari între școli”.
  • Pentru anul şcolar 2025-2026, cuantumul pentru bursa de merit este 450 lei/lună.
  • Ministerul Educației pasează școlilor elaborarea criteriilor de departajare în cazul elevilor care au medii egale și care depășesc pragul de 15% până la care s-a decis să se acorde burse de merit.


Timotei Vierașu, profesor la Liceul Tehnologic „Constantin Brâncuși”: Eu aș vrea să mă refer la articolele 9 și 10 din metodologia-cadru, care în acest moment prevăd că membrii comisiei de management a burselor elaborează criteriile specifice de departajare. Consider că această formulare lasă loc la foarte multe interpretări și conflicte, mai ales foarte mulți părinți o să spună că au fost discriminați copiii lor din cauza criteriilor pe care le-a făcut școala. Și atunci, pentru a evita aceste situații, cel mai bine ar fi ca Ministerul Educației să stabilească și să prevadă explicit în metodologie care sunt criteriile de departajare și acestea să fi aplicat uniform în toate școlile.

Sorin Ion, secretar de stat: Bun, în două cuvinte, evident, vom analiza propunerile dumneavoastră, dacă sunt și scrise, iar în al doilea rând, concluzia la care au ajuns specialiștii ministerului este că este extrem de greu să realizez niște criterii aplicabile în toate categoriile de unități de învățământ din România, având în vedere particularitățile și diferențele destul de mari între anumite școli. De asta conceptul general a fost să acorde autonomie, independență și putere de decizie la nivelul unității de învățământ pentru a putea realiza niște criterii de departajare aplicabile în acea școală.

Un alt profesor a subliniat că regula conform căreia doar 15% dintre elevii dintr-o clasă pot să primească bursă de merit trebuie flexibilizată, altfel se poate ajunge în situația ca inclusiv cei cu media 10 să fie excluși:

”Acum 2 ani de zile s-au dat burse la copii cu medii foarte mici și acum am ajuns în situația de nu da burse copiilor cu media 10. Înțelegem acest procent de 15% și motivele care stau în spatele lui, dar în caz de egalitate să se acorde tuturor copiilor. Parcă acum 2 ani de zile a fost la fel, când a fost cu criteriu de 30%, în caz de egalitate să se acorde tuturor, să depășim un pic acel procent de 15%, măcar la clasele unde este egalitate”, a fost intervenția profesorului în cadrul dezbaterii.

Informații de context

Elevii de gimnaziu și liceu vor primi burse de merit în valoare de 450 de lei pe lună, în anul școlar 2025-2026, dacă vor avea media anuală peste 9,00 și se încadrează în primii 15% din clasa, potrivit modificărilor legislative.

În plus, fiecare școală își va stabili criterii specifice de departajare, dacă exista mai mulți elevi cu aceeași medie pe ultima poziţie din lista beneficiarilor de burse de merit și se depășește pragul de 15% de elevi dintr-o clasă.

Calculul numărului de beneficiari și mediei

Calcularea numărului de beneficiari, corespunzător procentului de 15% din efectivul de elevi din fiecare clasă de gimnaziu şi liceu dintr-o unitate de învăţământ preuniversitar, se face, prin rotunjire la numărul întreg imediat superior numărului fracționar obținut.

Listele pentru clasa a V-a se stabilesc în ianuarie și se plătesc din februarie.

Pentru elevii din clasa a V-a, media care stă la baza acordării burselor de merit se calculează ca medie aritmetică, având două zecimale, fără rotunjire, a notelor obţinute de elevi la toate disciplinele, pe parcursul primelor două intervale de cursuri din anul şcolar curent.

Criterii specifice de departajare pentru bursele de merit, stabilite de fiecare școală

Dacă mai mulți elevi au aceeași medie ca elevul de pe ultima poziție eligibilă și se depășește procentul de 15%, se aplică criterii specifice de departajare stabilite de Comisia de management al burselor din fiecare școală.

Criteriile specifice sunt aprobate de consiliul de administrație al școlii și avizate de ISJ/ISMB în 2 zile (aviz consultativ).

Aceste criterii sunt diferite de cele pentru bursele sociale și trebuie să respecte principiile stabilite de art. 3 din Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023, cu modificările și completările ulterioare și ale Ordonanţei Guvernului nr. 137/2000 privind prevenirea şi sancţionarea tuturor formelor de discriminare, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, prevăd modificările legislative.

Procedura de acordare a burselor de merit

Bursele de merit se acordă la propunerea dirigintelui, fără cerere.

Dacă sunt mai mulți beneficiari cu medii egale care depășesc 15%, se depun documente conform criteriilor de departajare stabilite de fiecare școală în parte.

Amintim că bursele pentru elevi au fost reconfigurate potrivit legii 141/2025 privind unele măsuri fiscal-bugetare (așa-numita Lege Bolojan). Actul normativ modifică Legea 198/2023 a învățământului preuniversitar, iar articolul vechi pentru burse este abrogat și rămân doar 3 tipuri de burse din 5, plus bursele pentru mame minore.

Astfel, bursele de merit vor fi primite din 1 septembrie 2025 doar de primii 4-5 elevi din clasă, dacă au avut media între 9 și 10 în anul școlar trecut, bursele sociale și tehnologice rămân cum erau / Exemple de calcul

Foto: © Monkey Business Images | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Noile criterii pentru burse de merit 2025-2026 trec de la meritul național, pentru toți, la meritul pe clasă, dar cu locuri limitate. Ministerul Educației pasează școlilor departajarea elevilor buni de elevii buni care primesc și bani
Reintroducerea burselor pentru excelență olimpică în anul școlar 2025-2026, solicitată de mai mulți părinți, elevi și profesori la dezbaterea organizată de minister: Eliminarea acestor burse încalcă principiile statului de drept și discriminează elevii / Sorin Ion: Am notat propunerea dar suntem în limitele Legii 141, care stabilește clar categoriile de burse ce pot fi acordate


10 comments
  1. Cata lipsa de asumare de responsabilitate la acest individ care a îmbătrânit în minister! Acum invocați autonomia școlară! De ce nu o invocați și în alte situații? Oricum, v-ati antagonist și părinții elevilor. Practic, o tara întreaga va adresează doar imprecatii.

  2. Cat de incompetenți pot fi acești oameni din ministerul educației și a câtă oară schimbă regulile “în timpul jocului”?
    Copilul meu a intrat la un liceu de top din capitală, cu o notă care nu a venit așa, din neant , ci după mult efort și învățare constantă. Ultima medie de intrare la acest liceu este f mare, peste 9.70.
    Oare cum vor face departajarea?
    Oare faptul ca acești copii cu medii f mari nu vor lua bursa, ci probabil ca doar cei cu 10 , este echitabil? Alții cu media 9, vor lua bursa. Echitabil, nu? Încurajator și foarte motivant..
    Cei din min educației și-au pus această întrebare?
    Suntem f dezamăgiți, dar min educației ne transmite clar ca nu îi pasă de elevi.

  3. Burse de merit merita numai olimpicii la faza națională și olimpicii internaționali. Restul, cei cu 10 pe linie, cate o diplomă, un abonament gratuit la biblioteca județeană și un laptop.

  4. Asta e ca să se spargă scandalurile cu „copilul meu a fost discriminat” in capul directorilor de scoli, asupra cărora se face presiune să stabilească criterii, și nu la adevărații ticăloși care nu știu ce economie văd ei în bursa aia de 450 de lei pe care ar trebui să o ia încă câțiva copii – care au muncit pentru media cea mai mare din clasa lor.
    Nu ar trebui să stabilească nimeni criteriile înafara celor care au scris respectiva lege. Sa își asume oprobiul public și toate consecințele până la capăt!

  5. Are perfectă dreptate domnul profesor: ni se pasează nouă toată responsabilitatea Ministerului, ceea ce este profund incorect. Dacă Ministerul a dat legea, atunci tot el trebuie să își asume și criteriile de departajare pentru elevii cu aceeași medie.

    Dacă se dorește într-adevăr autonomie pentru școli, atunci aceasta trebuie gândită coerent. Ministerul ar putea să stabilească un buget clar, proporțional cu numărul de elevi din fiecare școală. De exemplu: o școală cu 500 de elevi primește lunar un buget de 50.000 lei pentru burse. Din acel moment, unitatea de învățământ are libertatea să decidă câte burse oferă, care este cuantumul lor și ce criterii aplică. Aceasta ar fi adevărata autonomie.

    În schimb, modelul actual nu face decât să ne lase pe noi, profesorii și conducerile școlilor, în fața părinților nemulțumiți, care ne vor acuza inevitabil de discriminare. Astfel, școlile devin țapi ispășitori pentru decizii pe care Ministerul refuză să și le asume.

    1. Până la Deca cu multi-funcționalele ei tipuri de burse electorale, la noi alegea primarul cui și cât să dea bursă. Toate școlile din comunele din jur dădeau burse, pentru că exista metodologie, el nu, el dădea ”când avea buget” (trei ani nu, an electoral da.) Și când dădea, era o dată pe semestru, ca să nu vină controale pe capul lui că nu dă deloc. Deci bursele erau ceva gen 100 de lei pentru 6 luni.

      De ce? Pentru că pedele penele, de-aia.

      PS Și nici naveta nu a mai decontat-o, se fac deja 15 ani de la ultima decontare. ”N-au fonduri prevăzute în buget”, mai nou trebuie să plătească ministerul nu ei. Oricând, n-au bani pentru învățământ. Elevii nu votează iar părinții lor se mulțumesc cu minciuni.

  6. Vor sa scoata castanele din foc cu mana CA-urilor din scoli.Au dat legea,sa-si asume rezultatele !

  7. Un minister de ra..hat!Acum nu știu ce să facă și pasează distribuirea burselor in spinarea școlilor. Politrucul de la Cluj ar face bine să rezolve situația, nu să se spele pe mâini și să arunce vina pe profesori. De alfel, acest ministru devine pe zi ce trece o caricatură.

  8. Acum si-a adus aminte că nu toate școlile sunt la fel?

    Dar când unii din aceași școală vor lua burse cu media 9 si alții cu media 10 nu vor lua doar pt ca sunt in clase diferite nu s-au gândit?
    Dar când schimbă regulile in timpul jocului pt interese politice?

    David, DEMISIA!

  9. Tocmai acele diferente si particularitati au fost uitate cand au elaborat legea. Au discriminat scolile unde se invata foarte bine bagand toate scolile „in aceeasi oala”, dar cand isi dau seama ca habar n-au cum sa faca departajare intre medii foarte mari, isi aduc aminte de diferente.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

BREAKING Inspectoratele școlare județene vor fi desființate și transformate în deconcentrate ale Ministerului Educației, anunță Ministrul Cîmpeanu, pentru noua Lege a Educației / Inspecțiile sistemice trec la o nouă instituție

Inspectoratele școlare județene se transformă în direcții județene de învățământ preuniversitar ca servicii publice deconcentrate aflate în subordinea Ministerului Educației, anunță ministrul Sorin Cîmpeanu. Acesta face declarații de presă în…
Vezi articolul

Constantin Șerban, fostul învățător liberal acuzat de abuzuri asupra elevilor săi, e membru în comisia de învățământ a Consiliului Județean Iași și membru în conducerea PNL Iași, semnalează un opozant politic

Fostul învățător ieșean acuzat de abuzuri îndreptate împotriva elevilor săi, Constantin Șerban, este membru în Comisia responsabilă cu educația în Consiliul Județean Iași, for din care el face parte, după…
Vezi articolul