Cum ajungi profesor de biologie, conform proiectului legii educației. Ligia Deca: Dacă până acum era suficient modulul psihopedagogic și un program de licență în domeniu, acum introducem masteratul didactic de un an cu o bursă egală cu salariul mediu pe economie

5.074 de vizualizări
Foto: 237071462 © Chernetskaya | Dreamstime.com
Ministrul Educației, Ligia Deca, a explicat ce se modifică în formarea profesorilor pentru învățământul preuniversitar, în Comisia de învățământ a Camerei Deputaților, unde se discută proiectul legii învățământului superior, astăzi, 27 aprilie. De exemplu, pentru a fi profesor de biologie „era suficient să ai modulul psihopedagogic și un program de licență în domeniu care să permită predarea disciplinei. Acum se introduce masteratul didactic de 1 an de zile, din care 80% va fi practică”, a declarat Ligia Deca.

„Cel care este student la acest masterat primește o bursă egală cu valoarea salariului debutantului, adică cu salariul mediu pe economie. Motivăm absolvenții de licență să intre în acest masterat didactic și în același timp, nu limităm accesul la un alt masterat dacă va dori să facă perfecționare în disciplină, el putând fi de asemenea susținut cu bani de la buget”, a precizat Ligia Deca.

Alte programe menționate:

  • licență cu dublă specializare, 
  • studii postuniversitare de conversie profesională, 
  • studii universitare de masterat pentru psihopedagogie specială
  • masterat în consiliere școlară și în carieră

Intervenția Ligiei Deca a avut loc când in comisie se discuta articolul 101, alin 3. despre formarea inițială pentru ocuparea funcțiilor didactice în învățământul preuniversitar, care are 12 amendamente.  

Ligia Deca: „Ideea era că formarea inițială pentru funcțiile didactice din învățământul preuniversitar să se facă după o altă filozofie. Programul universitar de formare psihopedagogică, cel de 30 de credite de studii transferabile actualul modul DPPD, cum este cunoscut, este în continuare prevăzut, doar că nemaiavând două etape modulul unu și modulul doi. De ce? Pentru că instituim o nouă formă obligatorie de pregătire și anume masteratul didactic de 1 an, în care 80% este practica. 

Dacă acest modul psihopedagogic, de 30 de credite a fost deja parcurs în timpul licenței și mai au doar 1 an, 80% practică, după care sigur pot intra în procesul de licențiere și titularizare.

Pentru cei care nu au parcurs acest modul psihopedagogic, masteratul capătă o formă de un an și jumătate, ca să cuprindă și acele 30 de credite ale modului. 

De asemenea, mai introducem o licență cu dublă specializare, tocmai pentru a avea din nou profesori care pot preda două discipline din start. Este o licență didactică dedicată, de 4 ani, ca să avem din nou profesor chimie – biologie, fizică – chimie ș.a.m.d. 

De asemenea, avem programul de studii postuniversitare de conversie profesională, program pe care îl avem și acum valabil. 

Avem și programe de studii universitare de masterat pentru psihopedagogie specială sau masterat în consiliere școlară și în carieră

Practic, regândim formarea tocmai în ideea în care înțelegem nevoia de mai multă practică la clasă, în cooperare cu liceele pedagogice, care sunt adevărate centre de formare și de competență în pedagogie și în același timp ne dorim ca studenții la masteratul didactic să beneficieze și de o parte teoretică în masterat, dar și de mentorat, adică de cadre didactice cu experiență care să-i îndrume în diferite tipuri de clase. 

Aceasta este filosofia regândită a formării inițiale. Credem noi că așa vom crește pregătirea cadrelor didactice care vor intra în sistem”. 

Natalia Intotero (PSD), președinta comisiei de învățământ a Camerei Deputaților: „Ca să fie pe înțelesul tuturor, pentru că ședința noastră este urmărită și online, aș vrea să vă rog să faceți o comparație între ce este acum și ce se propune. De exemplu, pentru a fi cadru didactic în învățământul preuniversitar, specializarea biologie”.

Ligia Deca: „Dacă până acum era suficient să avem acel modul psihopedagogic și un program de licență într-un domeniu care să permită predarea acelei discipline, acum ceea ce introducem este acest masterat didactic de 1 an de zile, din care 80% din timp îl petrec la clasă. Ce facem aici în plus, cel care este student la acest masterat primește o bursă egală cu valoarea salariului debutantului, adică cu salariul mediu pe economie. Asta garantăm, adică motivăm absolvenții de licență să intre în acest masterat didactic și în același timp, nu limităm accesul la un alt masterat dacă va dori să facă perfecționare în disciplină, el putând fi de asemenea susținut cu bani de la buget.

Practic, creștem nivelul de pregătire, dar și susținem financiar pe cei care vor alege cariera didactică mai mult, pentru că în acest mod sperăm noi că vom avea mai mulți absolvenți merituoși ai ciclului de licență care vor alege cariera didactică”.

Foto: 237071462 © Chernetskaya | Dreamstime.com | Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Cei care vor să devină profesori de gimnaziu și liceu vor avea nevoie de un masterat didactic cu durata de un an sau un an și jumătate, pentru a putea preda elevilor, prevede proiectul legii Deca

3 comments
  1. adica masterandul didactic primește bursa mai mare decât doctorandul care tine SI ore obligatorii in invatamantul universitar?!? , urmand se intelege sa profeseze in invatamantul universitar . bursa acestora este 3200 , SI probabil ca v a ramâne mult SI bine asa.
    salariu mediu net e 4300. deci profesorul masterand , viitor profesor de gimnaziu cu sau fara master in biologie face doar un an de master didactic SI ia bursa mai mare decât cel cu licenta , master in domeniu de doi ani , SI doctorat in desfasurare.care e 4 ani acu. deci unul cu 9 ani 3licenta , 2 master , 4 doctorat SI modulele psihopedagogice ia mai puțin decat unul 3licenta + unu master didactic. adica 4 ani.

    am o intrebare ,de ce scoate cucoana asta cate un iepure din joben in fiecare seara , de ce nu e publica legea cap coada sa vedem ce aberatii ne mai asteapta..

  2. Dragi politicieni, vedeti ca nu prea mai aveti laboratoare de biologie, fizica, chimie s.a.m.d. Nu ati vrea voi sa incepeti mai intai cu construirea, amenajarea si dotarea la nivel de secol 21 a majoritatii scolilor cu laboratoare? Ca fara practica, teoria se uita repede. Vad ca ati gasit bani sa cumparati 18 drone Bayraktar la 18 milioane de dolari bucata si multe altele.
    Cursurile si transportul profesorilor pentru aceste “cursuri obligatorii” le plateste ministerul? Daca nu, atunici legal nu aveti dreptul sa decideti ce face un profesor cu salariul lui. Pricepeti? Da nu-i nimic, voi v-ati obisuit sa dictati altora ce sa faca, chiar pe banii lor, ca pentru voi legile nu se aplica (legea educatie 6% din pib pt. educatie si multe altele). Iar profesorii in loc sa protesteze (sa nu incheie mediile) accepta toate “legile” voastre si se lamenteaza prin cancelarie si cand au mai au cate un consiliu.
    Si asa nu prea sunt ore de biologie. Masteratul didactic nu inseamna mare lucru pentru munca la catedra. Masteratul didactic ar insemana sa faca ore aplicate cu tehnici si metode noi, nu o extindere a cunostitelor neaplicabile la clasa. Nu le foloseste decat profesorilor din universitati. Nu mai au studenti si atunci profesorii din preuniversitar devin clientii lor permanenti in mod obligatoriu. Am vazut cursuri ale unor profesori din universitati, nu prea vin cu mari noutati sau tehnci de lucru la clasa. Mai bine v-ati concentra pe pastrarea profesorilor, in ritmul asta vor ajunge sa plece din invatamant, mai ales tinerii, ca cei mai in varsta nu au de ales, fiindca rar o sa se gaseasca un patron sa-i angajeze.

  3. De acord cu masteratul didactic. Este necesar și util. Dar, studentul să fie obligat să lucreze o perioadă în învățământ, deoarece primește bursă. În caz contrar, să returneze bursa.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Iohannis cere reexaminarea legii care prevede înlocuirea noțiunii de „educație sexuală” cu cea de „educație sanitară” și introducerea obligativității acordului scris al părinților pentru ca aceste ore să poată fi predate în școli

Președintele Klaus Iohannis cere reexaminatrea Legii care modifică Legea nr. 272/2004 privind protecția și promovarea drepturilor copiilor, care prevede înlocuirea noțiunii de „educație sexuală” cu cea de „educație sanitară” și…
Vezi articolul

Elevii vaccinați din clasa a VI-a nu pot reveni cu prezență fizică la școală din cauza unei reglementări din ordinul comun, spun părinții. Sorin Ion: La prima modificare a ordinului comun, săptămâna viitoare, voi propune să luăm în considerare petițiile

Copiii de 12 ani vaccinați, dar care sunt în clasa a VI-a, nu se pot întoarce cu prezență fizică la școală fiindcă în ordinul comun scrie că doar de la…
Vezi articolul

Mai multe asociaţii ale elevilor spun că nu au fost chemate la discuţii: Ministerul îşi dorește să se folosească de copii, sub pretextul examenelor naţionale, pentru a antagoniza greviştii şi a opri greva

„Ministerul Educaţiei a anunţat organizarea unor consultări cu reprezentanţii elevilor şi părinţilor referitoare la greva profesorilor. Asociaţiile de elevi nu au fost invitate. Astfel, se încearcă din nou manipularea opiniei…
Vezi articolul

Senatorul Ștefan Pălărie, unul dintre autorii moțiunii simple împotriva ministrului Cîmpeanu, reclamă limbajul de pe Facebook al Ioanei Lazăr, secretar general al Ministerului Educației: Sunteți într-o poziție de demnitate publică, dar pe care o coborâți undeva foarte jos prin acest comportament public

Senatorul Ștefan Pălărie, aflat printre inițiatatori moțiunii simple împotriva ministrului Educației, a reclamat limbajul Ioanei Lazăr, secretar general din Ministerul Educației, dintr-o postare de pagina sa de Facebook: „Rolul dumneavoastră…
Vezi articolul