Cum aș putea să-mi păstrez, totuși, postul? Urmează să fiu dată afară, după creșterea normei didactice de predare, spune o profesoară. Kallós Zoltán, secretar de stat: Evident că trebuie să vă găsim o altă unitate de învățământ, dar asta doar după ce se fac toate reîncadrările

42.374 de vizualizări
Foto: INQUAM Photos – George Călin
O profesoară de la Colegiul Economic Administrativ din Iași a adus în atenție faptul că urmează să fie dată afară, ca urmare a creșterii normei didactice de predare din anul școlar 2025-2026. „Fiind trei licee de specialitate economică, practic, nu sunt ore suficiente”, a spus cadrul didactic la dezbaterea organizată marți, 5 august, de Ministerul Educației și Cercetării. Răspunsul secretarului de stat Kallós Zoltán a fost că „trebuie să vă găsim o altă unitate de învățământ, dar asta doar după ce se fac toate reîncadrările”.
  • Din toamna, norma didactică de predare crește, în medie, cu 2 ore. Este vorba despre Legea nr. 141/2025, cunoscută drept „Legea Bolojan”, care modifică și completează Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023.
  • Legea 141/2025 privind unele măsuri fiscal-bugetare, cunoscută drept Legea Bolojan, a intrat în vigoare, după publicarea în Monitorul Oficial vineri noaptea, pe 25 iulie 2025.

„Am pus problema viabilității postului, pentru că am primit continuitate cu 1 septembrie 2025 și, conform noilor norme, dispar 2,4 norme pe specialitate economică. Întrebarea era cum aș putea să-mi păstrez, totuși, postul, că urmează cam să fiu dată afară”, a precizat profesoara.

Secretarul de stat Kallós Zoltán: Dacă sunteți titulară, vă păstrați statutul.

Profesoară: Pe viabilitate.

Secretarul de stat Kallós Zoltán: Vă păstrați și acest statut. Evident că trebuie să vă găsim o altă unitate de învățământ, dar asta doar după ce se fac toate reîncadrările. Și vedem la nivel de județ situația exactă a posturilor vacante, chiar și a fracțiunilor.

Profesoară: Da, fiind trei licee de specialitate economică, practic, nu sunt ore suficiente.

Secretarul de stat Kallós Zoltán: Asta o să vedem, că a mai fost anterior o intervenție tot cu o situație punctuală. O să vedem. Aveți posibilitatea să ne scrieți și în privat și o să vedem cum o să rezolvăm această problemă. Vă mulțumesc!

Despre norma didactică

Conform Legii Bolojan, noile norme didactice sunt:

  • pentru învățători și profesori de învățământ primar, norma didactică rămâne de tip „un post pe clasă”, dar cu 2 ore obligatorii de pregătire remedială pe săptămână
  • pentru profesorii de gimnaziu, liceu, postliceal, precum și cei din clasele cu program integrat de artă și sport sau din unități extrașcolare, norma crește la 20 de ore pe săptămână, dacă aceștia au cel puțin licență în cariera didactică
  • excepție: profesorii cu grad didactic I sau titlul de profesor emerit, care desfășoară activitate de mentorat, vor avea normă redusă la 18 ore pe săptămână
  • profesorii de instruire practică și maiștrii-instructori vor avea norme de 26 de ore pe săptămână (cu licență), respectiv 22 de ore (dacă au gradul I și activitate de mentorat)
  • în învățământul special, norma este de 18 ore pentru profesori la predare și terapii specifice, respectiv 22 de ore pentru educatori și maiștri instructori
  • cadrele didactice cu peste 25 de ani vechime și gradul I, sau care dovedesc performanță educațională, pot beneficia de o reducere a normei cu 2 ore pe săptămână, fără afectarea salariului, în baza unei metodologii aprobate de Minister

În plus, în perioada 2025-2026 până în 2029-2030, este valabil un regim special care permite includerea în norma didactică a unor activități precum pregătirea pentru examene naționale, performanță educațională și învățare remedială.

Este prima creștere a normei didactice din 1995 încoace. Atunci, prin Legea Statutului cadrelor didactice, prevăzută de legea învățământului, dar aprobată separat doi ani mai târziu, erau stabilite normele didactice de 18 ore în învățământul preuniversitar.

Reamintim că Ministerul Educației și Cercetării nu a prezentat nicio analiză a fundamentării măsurilor din legea 141/2025, în afara declarațiilor făcute de ministrul Daniel David în ieșirile sale publice. În schimb, analiza solicitată Institutului de Științe ale Educației de Edupedu.ro a fost cenzurată de ministrul David sub pretextul unui peer review pentru că îi contrazicea cu date și studii argumentele folosite.

Citește și:
Sunt oameni care vor rămâne pe drumuri de la 1 septembrie, spune profesorul Marius Lobază: Sunt 1.800 de contabili și secretare care nu vor mai avea loc de muncă, după comasarea școlilor
Directoarea Adriana Iancu, despre creșterea normei didactice de predare: Mă tem că aceste ore multe vor afecta eficiența mea ca profesor și, fără doar și poate, eficiența mea în calitate de director. La ceva va fi obligatoriu să renunț


15 comments
  1. Domnilor profesori, terminați cu văicăreala. Societatea nu este obligată să vă asigure posturi.
    Dacă nu mai ai de muncă, recalificare, caută alt job în sectorul privat.
    Nu știu cum se face, sistemul livrează o schinare de analfabeți funcționali.
    D.p.m.d.v. aveți o culpă directă în această chestiune.
    Am 10 clase+ 2 profesională, absolvite în perioada ’88-’92. Rămân uimit ce nivel scăzut de cunoștințe au elevii care au absolvit BAC-ul în ultimii ani.
    Deci, faceți -vă datoria pentru care sunteți plătiți! Da, faceți greve pentru salarizare dar vreau să văd greve pentru îmbunătățirea sistemului în ansamblul lui, nu doar salarii. Nu văd cum un profesor va performa mai bine pentru că salariul este dublu. Dacă -i incompetent, este incompetent când câștigă 5000 lei dar și când câștigă 8000 lei.
    Numărul elevilor a scăzut la nivel național, angajării din sistem a tot crescut iar calitatea învățământului a scăzut. Nu vă dă cu virgulă?
    Sistemul trebuie reformat, trebuie promovată competența și competivitatea. Dacă asta presupune concedieri …. soarta! Cei concediați pot lucra în economia privată!

  2. când școlile se comasează,poți fi titular pe perioada nedeterminata,ramai titular în învățământ și îți vor da ce rămâne…daca nu accepți,ești la mâna lor( poți primi un post foarte departe de casa ta și nu te duci…te vei milogi să te detașeze și fără o pilă poți rămâne fără titularizare!!

  3. Dae te recalificare mai fata, hai. Sunt posturi la ferma de vaci a lui Make, sau la salubritate. Ce atâta gălăgie. Asa-i în democrație.

    1. Doar un redus, poate da asemenea sfaturi!

  4. Situația profesoarei nu este clară.
    Ori a primit continuitate la suplinire începând cu 1.09.2025 , ori este titulară.

  5. Doamna respectivă este pe viabilitatea postului (nu a luat nota destul de mare necesara pentru titularizare in sistem, dar a găsit o norma ținută la pastrare de directori pentru cine trebuie). Acum dupa noile modificări postul dumneaei nu mai este viabil deci poate merge sa lucreze in privat.

    1. Viabilitatea postului nu are nici o legătură cu nota luată. Poți să iei și 10 curat, dacă postul nu este pe perioadă nedeterminată, nu ești titular.

    2. Dom’ Mitică, lasă malițiile colegiale. Eu tot pe viabilitatea postului sunt și am luat nota 8,12 la titularizare. Deci care-i pe viabilitatea nu înseamnă automat câ nu a luat nota „destul de mare” la examenul național. Dar așa ne place nouă, să ne frecăm românește unul pe altul. Că nu -i destul că ne freacă domnii cei mari de la București…

    3. Viabilitatea nu are legătură cu nota obținută. Poți lua și 10 curat la titularizare, dacă postul nu este pe perioadă nedeterminată, nu poți să devii titular.

  6. Mi se pare foarte normal ca sindicatele sa nu participe la dezbaterea privind actele subsecvente Legii 141/2025 (legea Bolojan), din moment ce ele nu au fost de acord cu masurile arbitrare impuse sistemului educational. Chiar FB pentru ca nu au participat, și sper sa nici nu participe la mascarada MEC.

  7. ”Discutăm în privat”= vă spunem același lucru, dar fără martori de data asta: da, veți fi dată afară.

    Ministrului nu-i pasă, secretarilor de stat nu le pasă, lui Bolojan nu-i pasă, lui Dan nu-i pasă, inspectorilor școlari nu le pasă. Pentru ei e acceptabil, că doar ei nu pățesc nimic. Pentru un om poate fi sfârșit de carieră sau mai grav. Dar oamenii sunt numere pentru cei de mai sus.

  8. Haos total, cum rezolva ei in mai putin de o luna mii de situatii punctuale.
    Bataie de joc la adresa celor care trebuie sa faca naveta. Cine plateste pentru naveta? Impactul pentru buget este mic sau mai mare? Economia la 2 ore nu acopera naveta.

    1. E foarte simplu – NU mai plătesc naveta. Cum de altfel nu ne-a fost plătită nouă, celor din școala mea, de 13 ani, mergem pe 14, din diverse motive. Nici măcar după ce am dat primăria în judecată și am câștigat – ”nu sunt bani” și la revedere.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like
Cursurile Universității Politehnica

Peste 4.400 de profesori nu aveau laptopuri sau tablete pe care să lucreze cu elevii, ori acces la internet, arătau datele Ministerului Educației actualizate acum 4 luni. Județul Iași e pe primul loc, Bucureștiul pe 2 / Încă sunt 248 de mii de elevi fără dispozitive

În continuare 1.145 de cadre didactice sunt fără acces la internet și 3.300 sunt fără dispozitive, potrivit setului de date publicat de Ministerul Educației pe portalul de date deschise data.gov.ro.…
Vezi articolul