Curtea Constituțională a amânat pentru 24 noiembrie pronunțarea asupra constituționalității Ordonanței de urgență nr. 50/2021, privind transportul elevilor

3.915 vizualizări
Transport gratuit pentru elevi
Foto: INQUAM Photos – Octav Ganea
Pronunțarea în cazul constituționalității Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 50/2021, privind transportul elevilor, a fost amânată de către Curtea Constituțională pentru 24 noiembrie, potrivit biroului de presă, contactat de Edupedu.ro.

În Ședința publică de astăzi, 3 noiembrie 2022, a Curții Constituționale, au fost pe ordinea de zi 5 sesizări privind OUG nr. 50/2021. Inițial, aceasta a fost adoptată fără avizul CES (Consiliul Economic și Social) și de fapt nu prevede gratuitatea transportului pentru toți elevii, ci decontarea navetei, în cazul celor care nu au școala în localitatea de domiciliu.

Cronologia transportului elevilor:

Pe 30 octombrie 2020, Klaus Iohannis promulga Legea 226/2020 care prevedea gratuitate la transport pentru toți elevii, ce modifică Legea Educației Naționale astfel:

La articolul 84, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins:

1. Articolul 84 (1) Elevii din învățământul preuniversitar acreditat/autorizat beneficiază de gratuitate la servicii publice de transport local și județean, rutier, naval, cu metroul, precum și feroviar la toate categoriile de trenuri, clasa a II-a, pe tot parcursul anului calendaristic.

2. La articolul 84, după alineatul (1) se introduc trei noi alineate, alineatele (1^1)-(1^3), cu următorul cuprins:

(1^1) În vederea asigurării gratuității prevăzute la alin. (1), decontarea cheltuielilor se face de la bugetul de stat, prin transfer, către unitățile administrativ-teritoriale.

(1^2) Gratuitatea este asigurată de către autoritățile administrației publice locale, prin subvenționarea operatorului de transport conform Legii serviciilor publice de transport persoane în unitățile administrativ-teritoriale nr. 92/2007, cu modificările și completările ulterioare.

(1^3) Elevii au dreptul la decontarea cheltuielilor cu transportul de interes public desfășurat în alte condiții decât sub forma unui serviciu public. Decontarea se va realiza de către unitatea de învățământ.

Decontul, nu gratuitatea

Cu toate acestea, Ministerul Educației nu pune în aplicare Legea 226/2020 în sensul asigurării gratuității elevilor pe baza carnetului de note care atestă calitatea de elev, dar pune în consultare pe 3 martie 2021 un proiect de OUG care prevedea din nou decontul, nu gratuitatea.

Două zile mai târziu, pe 5 martie 2021, Ministerul Educației explica propunerile în privința transportului elevilor: „Ca element de noutate, acordarea sumelor de bani pentru transport se face în avans, cu decontare în luna următoare pentru elevii care fac naveta, respectiv elevii care nu pot fi școlarizați în localitatea de domiciliu”, se arată în justificare.

Pe data de 16 iunie 2021, Cîmpeanu anunța de la Guvern că a fost adoptată Ordonanța de Urgență 50/2021 prin care era, conform lui, începutul rezolvării problemei transportului pentru elevi.

Pe 20 iunie 2022 – la mai bine de un an de la introducerea Ordonanței 50, Sorin Cîmpeanu a fost chemat la Parlament ca să înfrunte o moțiune simplă, depusă de USR – detalii aici

Pe 14 septembrie 2022, Sorin Cîmpeanu anunță la Guvern o nouă ordonanță de urgență pentru rezolvarea problemei transportului, potrivit ex-ministrului.

De precizat este că proiectul ordonanței de urgență a fost pus în consultare pe 15 septembrie, la 10 zile după ce a început anul școlar 2022-2023.

Citește și:
Transportul gratuit al elevilor, discutat la Guvern cu reprezentanții elevilor. Robert Avram, CNE: Premierul și-a asumat constituirea unui comitet interministerial coordonat de la nivelul cancelariei, cel mai probabil, dar cu implicarea dumnealui, în așa fel încât până la finalul anului calendaristic să avem deja o soluție pe termen lung, care va fi subvenția
Peste 130 de mii de elevi navetiști lăsați fără bani de transport la școală pe o schemă paralelă cu Legea: „Aloo, domnișoară, ai cumva pregătire juridică? Vom vedea cine are dreptate” – răbufnea Cîmpeanu în 2021 spre o elevă care îi spunea că se va ajunge exact în situația din prezent


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Trebuie să fim realiști cu propria istorie intelectuală. Femeile au scris foarte puțin în secolul al XIX-lea, spune Alexandru Nicolae, membru al grupului care a scris programa și cercetător la Institutul de Lingvistică al Academiei Române, despre lipsa scriitoarelor române din recomandări

Alexandru Nicolae de la Institutul de Lingvistică al Academiei Române „Iorgu Iordan – Alexandru Rosetti” a explicat de ce nu figurează și scriitoare pe lista recomandărilor pentru profesori: „Trebuie să…
Vezi articolul

Inspecții an școlar 2024-2025. Precizările Ministerului Educației pentru profesorii care urmează să susțină inspecțiile pentru gradele didactice, definitivat, precum și inspecțiile la clasă – document

Precizările referitoare la inspecțiile care se desfășoară în anul școlar 2024-2025 au fost transmise de Ministerul Educației către inspectoratele școlare, potrivit unui document obținut de Edupedu.ro. Este vorba despre adresa…
Vezi articolul

Psihologul Daniel David, soluții pentru deblocarea campaniei de vaccinare: Trebuie crescută accesibilitatea la vaccin în zonele rurale și asociate măsurile de relaxare cu acceptarea vaccinării / Vedem efectele anilor în care am transformat în exemple tot felul de vrăjitori horoscopiști

Aproape 25% din românii eligibili pentru vaccinare împotriva COVID-19 s-au imunizat până acum, Bucureștiul are cea mai mare rată de acoperire vaccinală, aproape 45% din locuitori, apoi vine Clujul cu…
Vezi articolul

Daniel David, către rectorii universităților: Să organizeze admiterea la diverse specializări într-o filosofie care să corespundă bunelor practici de la una sau mai multe universități din Top 500 / Atunci o să scăpăm de dezbaterile sterile despre cum ar trebui să fie examenul la universitate

Universitățile ar trebui să organizeze examenele de admitere ținând cont de metodologiile și bunele practici ale universităților din Top 500 – este cererea ministrului Educației și Cercetării pentru rectorii instituțiilor…
Vezi articolul