Daniel David: Consumul de droguri este la niveluri foarte ridicate. Școala nu poate să țină locul părinților / Mesaj și pentru profesori: Sentimentul meu este că, deși avem proceduri, încă ele nu sunt implementate, rămân uneori forme fără fond

822 de vizualizări
Foto: Radu Tuta / Agerpres Foto
Ministrul Educației, Daniel David, avertizează că școala nu poate înlocui rolul părinților în prevenirea consumului de droguri în rândul adolescenților. Într-o intervenție la Antena 3, oficialul a declarat că, deși România are un consum sub media europeană, nivelul este totuși „prea mare pentru cât ar trebui să fie într-un sistem social așa cum îl are România”.

Ministrul a insistat că acțiunile trebuie să vizeze mai multe niveluri. În primul rând, autoritățile, în special Ministerul de Interne și Poliția locală, ar trebui să asigure un perimetru sigur în jurul școlilor, eliminând oportunitățile de acces la droguri. „Să nu vedem dealeri, să nu vedem oportunitatea de a accesa drogurile în jurul școlilor”, a punctat el. De asemenea, a remarcat că, deși Ministerul de Interne își face datoria, ar fi necesară o implicare mai mare și a Poliției locale.

În al doilea rând, ministrul a cerut o implicare sporită din partea profesorilor și personalului școlar, afirmând că există deja proceduri clare privind identificarea și gestionarea cazurilor de consum de droguri, însă acestea nu sunt implementate eficient. „Sentimentul meu este că, deși avem aceste proceduri, ele rămân uneori forme fără fond. Și aici mai avem de lucru”, a declarat David.

Un element anunțat de Ministerul Educației este un „buton roșu”, o soluție de urgență pentru raportarea cazurilor de consum, care permite inclusiv sesizări anonime. Măsura vine în sprijinul celor care ezită să vorbească despre astfel de cazuri de teama stigmatizării sau represaliilor.

Totodată, ministrul a atras atenția asupra lipsei centrelor de tratament și de prevenție a recăderilor, subliniind că România nu dispune de suficiente servicii bazate pe dovezi care să susțină consumatorii în recuperare. A făcut apel la dezvoltarea unor servicii specializate care să ofere sprijin real și sustenabil tinerilor afectați de această problemă.

Daniel David a transmis un mesaj clar părinților: „Autoritățile fac ce fac, dar nimeni nu poate înlocui educația dată acasă.” Ministrul a evidențiat importanța monitorizării comportamentului copiilor și a valorilor transmise de familie, subliniind că prevenția reală începe în mediul familial.

Redăm declarația integrală pe acest subiect:

„Consumul de droguri este la niveluri foarte ridicate, nu vreau să fac comparații. Deși stăm mai bine decât media sau alte țări europene, este prea mare pentru cât ar trebui să fie pentru un sistem social așa cum îl are România. Pornim de aici. Așa cum spuneam de la început, acțiunile ar trebui să fie la mai multe niveluri: Ministerul de Interne și autoritățile ar trebui să facă curățenie în jurul școlilor, să nu vedem dealeri, să nu vedem oportunitatea de a accesa drogurile. În cadrul școlilor trebuie să existe proceduri de management foarte clare, în care să fie implicați și profesorii, și diriginții, și colegii, ei între ei să semnaleze astfel de lucruri. Școala nu poate să țină locul părinților. Foarte important cum își monitorizează copiii, ce valori le transmit. Școala nu poate să fie părinte, ca să ne înțelegem. Iar după aceea, foarte important că toate astea sunt acțiuni de prevenție, foarte important ce facem cu cei care totuși ajung să consume droguri, ce servicii avem? (…) Nu avem servicii suficiente care să aibă proceduri bazate pe dovezi, care nu doar să trateze, că aici era o fază de tratament, ce facem cu cei care au fost tratați și recad în consum? Trebuie să avem centre, dincolo de centre de tratare. 

Ministerul Educației și eu încerc să fac ce ține de mine. (…) Eu am observat că în foarte multe acțiuni și m-am uitat peste raportul specific, m-am uitat să văd, deși e public, se poate uita oricine dacă ne uităm peste raportul Ministerului de Interne. Vedem foarte multe acțiuni pentru a controla acest fenomen în jurul școlilor, dar aș vrea să văd și Poliția locală mai implicată dincolo de ce face Ministerul de Interne, care, repet, își face treaba. 

Și profesorii, după mine, ar trebui să fie și mai implicați, fiindcă avem, de exemplu, proceduri foarte clare de management pentru astfel de cazuri. Cum identifici, cum ai suspiciuni, pe cine anunți, care sunt procedurile. Sentimentul meu este că, deși avem aceste proceduri încă ele nu sunt implementate, rămân uneori forme fără fond. Și aici mai avem de lucru. 

Am avut o discuție săptămânile trecute, am introdus un buton roșu, un buton de urgență, astfel încât astfel de cazuri să fie, să poată să fie semnalate și analizate. Au fost aceste discuții, că nu vreau eu să fiu cel care pârăște, nu vreau eu să fiu cel care mă angajez să vorbesc despre colegul meu. Ei va fi și sesizarea anonimă. Dar, repet, dincolo de aceste lucruri trebuie să mergem la nivelul centrelor de tratament și după aceea centrelor de prevenție a re-căderilor. Acelea sunt la rândul lor foarte importante. 

Iar cu părinții, mesajul meu este acesta: autoritățile fac cât fac, dar nimeni nu poate înlocui educația dată acasă, de părinți, pentru a preveni și controla consumul de droguri”. 

Citește și:
Ministrul Educației anunță că va încuraja implementarea unui mecanism de semnalare anonimă a activităților legate de droguri în școli: Dacă un elev spune că un coleg consumă sau vinde droguri, să nu fie văzut ca „pârâciosul” clasei, ci ca o persoană foarte responsabilă și apreciată / Avem în psihologie „regula mortului”. Poate ar trebui să le spunem elevilor ce să facă, nu doar ce să nu facă
Trebuie să împingem din jurul școlii dealerii de droguri, așa cum am făcut cu fast-foodurile, spune ministrul Educației: Dacă nu reuşim să blocăm intrarea drogurilor în școală, avem o problemă / Părinții să discute cu copiii și să ceară ajutor specializat
O să implementăm în scurt timp „butonul roșu” în școli și universități, spune ministrul Educației: o adresă de email unde se pot trimite sesizări anonime despre consum de droguri, violență, diverse probleme de etică, către responsabilul care se ocupă de situația reclamată


4 comments
  1. Problema apartine mai multor institutii care mai sunt si angajati speciali.

  2. Școala face prevenție și monitorizare.

    Cât timp drogurile sunt mai ieftine ca bomboanele și se vând fără restricții doar vorbim vorbe.

    Copiii mereu le găsesc de cumpărat pe toate drumurile numai DIICOT ul nu găsește rețelele.

    De apreciat ca domnul David (nu voi înșira toate titlurile cum ii place) găsește motiv de autopromovare din orice subiect dar fără sa rezolve nimic concret niciodată.

  3. Domnul ministru ar face bine să vorbească cu colegul de la Interne, să-și facă treaba.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Profesoară, despre echipamentele pentru testarea standardizată: Nu am cum să furnizez echipamente și conexiune pentru toți elevii / Directorul companiei care deține platforma: Să-i roage pe copii să vină cu telefonul propriu / Ministrul Cîmpeanu spunea recent că “ne-am asigurat că toți acești elevi vor avea acces la aceste dispozitive electronice”

O profesoară a semnalat că în școala în care predă nu există echipamente pentru toți elevii care vor susține testarea standardizată, deși ministrul Educației a declarat săptămâna aceasta la TVR…
Vezi articolul

Federația națională a părinților cere măsuri urgente pentru combaterea consumului și traficului de droguri în rândul tinerilor: Ministerul de Interne și Agenția Antidrog să își regândească sistemul de combatere, prevenție, intervenție și consiliere

Federația Națională a Părinților (FNP) solicită măsuri urgente pentru combaterea consumului și traficului de droguri în rândul tinerilor, în contextul acțiunilor desfășurate de DIICOT privind instrumentarea unui dosar ce are ca obiect…
Vezi articolul

Scrisoarea deschisă a unei profesoare în grevă, care a fost în stradă la proteste: Disprețul față de Educație a adus această țară în starea de acum. I-am scris președintelui României și am aflat că nu acordă audiențe

„I-am scris președintelui țării, în speranța unui dialog onest, ca de la profesor la profesor, despre starea precară a educației și am aflat că președintele României nu acordă audiențe”, se…
Vezi articolul

Părinţii unor elevi de la Colegiul Pedagogic „Vasile Lupu” din Iași au protestat în fața Primăriei. Vor să afle când se deschide școala modulară, despre care autoritățile spuneau că va fi deschisă în decembrie-februarie / Primarul Chirica: Școala va fi gata când va fi gata

Părinţi ai elevilor care învaţă la Colegiul Pedagogic au protestat joi în fața Primăriei Iași. Vor să știe când va fi deschisă şcoala modulară promisă de autorități în urmă cu…
Vezi articolul