Daniel David, despre angajarea profesorilor direct de către școli: Sună bine să descentralizăm școala, dar tot noi, după aceea, spunem că primarul din comuna nu știu care și-a angajat fiica, și-a angajat rudele

18.510 vizualizări
Foto: Cristian Nistor / AGERPRES Foto
Daniel David, ministrul Educației și Cercetării, a declarat, într-un interviu pentru Edupedu.ro, că angajarea profesorilor direct de către școli „pe hârtie, da, arată bine, dar tot noi știm cum funcționează lucrurile în anumite zone.” „Sună bine, da, să descentralizăm școala, dar tot noi, după aceea, spunem că primarul din comuna nu știu care și-a angajat fiica, și-a angajat rudele ș.a.m.d.”, a precizat acesta.

Mihai Peticilă, Edupedu.ro: E vorba de autonomia școlilor în angajare, așa cum există autonomie a universității, așa cum orice primărie din România poate angaja resursa umană, orice spital, orice entitate. Chiar și o școală privată își poate angaja pe oricine, în orice moment, mai puțin școala de stat, care e cumva bănuită că ori acolo e un grup infracțional, ori incompetență, și nu e lăsată să-și angajeze resursa umană de care are nevoie, școala fiind mai puțin predispusă să se saboteze decât este un sistem centralizat. Cum vedeți chestiunea asta și ce rezolvare îi găsiți?

Daniel David: Primul meu reflex este să merg pe ideea de descentralizare, dar, în același timp vreau să fiu cinstit, eu cunosc multe informații ca voi din societate și să ne amintim câte școli avem în zone defavorizate în urbanul mic, să ne amintim de structura noastră colectivistă și de concentrare a puterii. N-am niciun semn de întrebare că marilor școli pe care le știm din marile orașe ar trebui să le dăm această putere. Tot noi o să ne plângem, după aceea, despre corupția care poate să apară în anumite zone în care putem să ne trezim că autoritățile locale, ca să nu spun doar primarul, și-au adus acolo fiica, nevasta, rudele și am transformat școala într-o familie extinsă.

Tendința mea este spre descentralizare, dar în anumite zone pe care le cunosc bine – și cred că și voi le cunoașteți bine – este un semn de întrebare, în care probabil trebuie să inventăm și un mecanism prin care să controlăm sau măcar să reducem semnificativ aceste posibilități. Altfel, sună bine, da, să descentralizăm școala, dar tot noi, după aceea, spunem că primarul din comuna nu știu care și-a angajat fiica, și-a angajat rudele ș.a.m.d. Și ce o să facem când acest lucru devine destul de generalizat, fiindcă avem multe zone de acest tip?

Mihai Peticilă, Edupedu.ro: Dar există mecanisme de control pentru așa ceva.

Daniel David: În teorie, da, hai să vedem dacă le putem și implementa. Tot noi ne plângem și de inspecțiile care se fac.

Mihai Peticilă, Edupedu.ro: Ați cerut încredere în sistemul educației.

Daniel David: Da, dar, încă o dată vă spun, cer și realism, adică pe hârtie, da, arată bine, dar tot noi știm cum funcționează lucrurile în anumite zone. Deci, repet, răspunsul pe care vi-l pot da acum este că reflexul meu este să caut acest mecanism de descentralizare, dar trebuie să caut un mecanism în paralel de a mă asigura că astfel de situații le ținem sub control. Care e mecanism în momentul ăsta? Nu știu.

Raluca Pantazi, Edupedu.ro: Când veți veni cu el?

Daniel David: Eu văd o schimbare de arhitectură, eu nu vreau să amân totul pe mai, dar în același timp vreau să fiu realist. (…) Hai să vedem cum au făcut alții care au trecut, poate, prin acel mecanism, poate fostele țări din zona estică, că cam toți am avut aceleași probleme imediat după căderea comunismului. Și, în funcție de lucrul ăsta, o să vin cu o soluție, dar, dacă mă întrebați care este tendința, soluția va trebui să vină pe această idee de descentralizare.

Despre Titularizare

Modalitatea prin care Ministerul Educației îi angajează în școli pe cei care devin profesori (titularizarea) a fost criticată dur de specialiștii OCDE, instituție cunoscută la nivel mondial pentru organizarea testărilor PISA. Cele două rapoarte despre sistemul de educație din România au fost realizate de Organizaţia pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică (OCDE) în 2017, respectiv 2024 la solicitarea Guvernului României. Ambele rapoarte oficiale au recomandat desființarea examenului de titularizare din România, care în forma actuală le permite profesorilor să predea chiar dacă nu obțin nota de trecere, adică 7.

Atât în 2017, cât și în 2024, România a fost sfătuită să renunțe la acest examen sau să îl completeze cu metode de evaluare mai eficiente, cum ar fi recertificarea. 

Titularizarea este concursul organizat de inspectoratele școlare județene, respectând regulile și cu subiectele de examen concepute de Ministerul Educației – prin care inspectoratele angajează profesorii care predau în școlile din România. În 2024, statul român, prin inspectoratele școlare județene, a scos la concursul de angajare destinat profesorilor și intitulat „titularizare” aproape 75.000 de posturi. Dintre ele, 8.900 de posturi sunt titularizabile (sunt libere cel puțin 4 ani), adică pe acest număr de posturi profesorii se pot angaja pe perioadă nedeterminată, restul fiind libere doar pentru o perioadă de la 1 la 3 ani. La concursul de angajare pe aceste 75.000 de posturi, dintre care 8.900 libere pe perioadă nedeterminată, s-au prezentat 31.237 de profesori.

Pentru a obţine statutul de titular (deci pentru a se putea angaja pe perioadă nedeterminată), candidații trebuie să obţină minimum nota 7 (şapte) la examenul de titularizare. Pentru angajarea pe perioadă determinată (suplinire), candidaţii trebuie să obţină minimum nota 5 (cinci) la proba scrisă (la examenul de titularizare). 41,9% dintre candidații care s-au prezentat și nu s-au retras din examenul de titularizare au obținut note peste 7 (sursa și detalii).

Prin organizarea titularizării de către Inspectoratele Școlare Județene (ISJ-uri), repartizarea profesorilor la o anumită școală se face de către inspectorat și contractul de angajare al profesorilor la inspectorat. Așadar, școlile din România nu își pot face propria politică de resurse umane: directorii de școli de stat nu pot angaja profesorii pe care ei și părinții îi doresc și nici nu pot da afară din sistemul de învățământ profesorii ineficienți, decât în situații extrem de limitate.

În luna septembrie, Lucian Ciolan, prorector al Universității din București, a declarat la Euronews.ro că „problema cu titularizarea e că la noi, atunci când se scot aceste posturi, ești titular în sistemul de învățământ. Deci, nu școala scoate postul, ci sistemul”. Acesta a mai spus că „trebuie să terminăm ușor-ușor cu treaba asta, cu centralismele astea gratuite, care s-a dovedit în timp că sunt neproductive”.

Profesoara Silvia Mușătoiu a declarat, la Euronews Romania, că titularizarea ar trebui să fie eliminată din sistemul de învățământ sau, cel puțin, reconfirmată periodic:

„Eu sunt de părere că titularizarea trebuie să dispară din învățământ sau – să o spunem mai frumos, pentru că sindicatele îmi vor sări în cap – titularizarea trebuie reconfirmată la 4 ani, 5 ani. Exact asta vreau să spun (n.r.: că profesorii uită meserie, pentru că nu îi mai verifică nimeni).

Verificările sunt sumare, uneori formale, nu cred că există o verificare riguroasă, în urma căreia un profesor să fie declarat inapt. Cred că ar trebui să existe o verificare un pic mai serioasă. Se poate forma în continuare un profesor. Sistemul îl ține acolo, pentru că un titular foarte greu iese din învățământul românesc, adică trebuie să facă ceva foarte grav ca să poți să-l dai afară”, a afirmat Silvia Mușătoiu, conform euronews.ro.

Amintim că sindicatele din educație susțin titularizarea în forma actuală, invocând stabilitatea postului și siguranța oferită cadrelor didactice în fața unor eventuale abuzuri sau decizii ale conducerii unităților de învățământ.

Citește și:
„Transformarea” titularizării și angajarea profesorilor la nivel de școală, eventuale provocări ale profesorilor pe care o viitoare configurație politică ajunsă la guvernare le poate iniția – sindicat al angajaților din Învățământ
Eliminarea examenului de Titularizare și angajarea profesorilor direct de școli, nu de inspectorate, sunt recomandate României în două rapoarte de expertiză ale OCDE, solicitate de Guvernul României și ignorate de conducerea Ministerului Educației
Lucian Ciolan, prorector al Universității din București: Problema cu titularizarea e că la noi, atunci când se scot aceste posturi, ești titular în sistemul de învățământ. Nu școala scoate postul, ci sistemul / Profesorii nu se bucură de suficientă autonomie și, în același timp, de suficient sprijin
Oana Moraru, despre titularizare: Recrutez profesori de peste 25 de ani. Nu vă imaginați ce dezastru vine acum spre școli. De ce nu vorbim despre asta? Pentru că dinspre școli radiază cel mai mare bazin electoral. Titularizarea distrage atenția de la cât de nepregătiți vin oamenii la catedră
„Despre struțo-cămila numită titularizare”: Subalternii Ligiei Deca nu au avut curajul să-i spună că blocarea transferării profesorilor la altă școală în primul an după ce s-au angajat este o măsură care s-a dovedit greșită. Doar elevii au de suferit – Mihaela Popa, fost secretar de stat: Ne dorim politici publice reale, nu heirupisme
Mihaela Popa, fost secretar de stat, cere desființarea Titularizării: Să ai 40 de ani, să fii Ministrul Educației și să păstrezi toate obiceiurile comuniste moștenite, asta înseamnă maximă incompetență

17 comments
  1. Titularizarea este un examen foarte serios, care chiar selectează cadrele didactice pe merit !
    Descentralizarea a mai fost încercată pe vremea lui Băsescu și a rezultat un mare haos în anul respectiv.
    Ca de obicei la români, mulți își dau cu părerea fără să aibă habar…

  2. Evaluarea candidaților la funcțiile din fruntea statului nu ar trebui făcută? Un test de IQ sau ceva care să le confirme prezența lor prin Parlament sau Guvern. Iar DASCĂLII!!! NOI AVEM 75000 DE POSTURI VACANTE SI 35000 DE OAMENI DORNICI SA LE OCUPE!!! Cine va preda, dacă se lasă totul pe seama scolilor? Spunem ca cei care sunt acum titulari ar trebui reevaluati. OK. Dacă nu trec testarea, ce punem în loc? Sunt foarte multi trecuti de 55 de ani. Schimbare asta se face in timp, nu peste noapte.

  3. Descentralizare da, dar, DOAR DUPA ETAPA DE CURATENIE CARE e a naibii de grea si dureaza. Scos politicul din scoli. Asta e clar. Coruptia exista si acum abitir, directorii cu multi ani vechime pe post au devenit dictatori pe tarla. Si-au adus toate pilele care freaca menta iar fraierii care nu cotizeaza cu cadouri fac toata munca. A decazut calitatea morala. Mult de tot.
    Nu e in niciun caz momentul de a vorbi de descentralizare.
    Reluata legea invatamantului, epurat statutul elevului, rofuip si alte nulitati. Pusa o baza legala solida SI DE ABIA APOI IMPLEMENTAREA la nivel de scoala.
    Rog ministrul sa studieze sistemele de învățământ din străinătate si sa vada care au dat randament. Noi tot cu comunismul de 35 de ani. Tot cu hartia plimbata. Tot cu coruptia.
    Ce curatenie sa faci dupa 35 de ani de haos intentionat??

  4. Așa ar intra doar cei cu relații la catedra,saracii fără „cunoștințe” nu prea ar mai avea șanse,mare adevăr .

  5. Nu, nu se poate decât centralizat, prin inspectorat, sau mă rog, minister, altfel, va fi tot o pilaraie, numai relații și șpagă. Nu că până acum ar fi fost altfel, dar totuși, pentru profesori este mai bine, prost este pentru personalul auxiliar care participa la concurs, direct la școală, unde deja se știa cine trebuie sa intre. Vine comisia direct cu numele pe listă, sunt pățită de câteva ori, este o caricatură de concurs și asta se știe peste tot. Daca se va desființa examenul de titularizare, la fel se va întâmpla și cu profesorii. Grav ce se întâmplă în această țară.

  6. cereți bani . autofinanțare pentru învățământ. atunci școlile vor angaja ca intr o afacere și sumele atrase de la părinți vor face salariile profesorilor atractive și pentru niște absolvenți mai acătării. terminați cu mizeria asta depășită cu statul care finanțează din buget . sa finanțeze dar un minim . si atunci nu s vor mai permite sa angajeze aiurea.

  7. În școala unde muncesc, anul acesta avem 4 colegi ,,lipsă” .Trei sunt detașați( unii au deja 6 ani ,desigur cu întreruperea de rigoare).
    Sunt convins că dacă descentralizarea ar funcționa,ar fi fost demult eliberați din …posturile ocupate.
    Cred că ,,școala”trebuie să angajeze,iar directorul trebuie ales de către ,,școală”.Probabil cu avizul ISJ-urilor.
    Astfel intervenția politicului ar fi limitată.

  8. Ministrul confirmă teoria primarului baron local!! Excelent! De teama primarului , nu vom mai reforma învățământul! Cum naiba in Occident se poate face angajarea la nivel local? Avem corupția în sânge, de asta nu ne mai vindecăm!

    1. Da, da, în occident umblă câinii cu covrigi în coadă. Dacă tu crezi că nu e corupție și acolo, am o monedă cripto în care să investești.

  9. Doamne ferește sa te angajeze directorul scolii
    El sau ea sunt puși politic pe pile și fac ce vor , dar sa mai angajeze și profesorii.

  10. Poate ca ar trebui ca subiectele sa fie adaptate programei școlare. Profesorii au susținut o dată examenul de licență, jumătate din materia pentru titularizare nu are legătură cu ce se preda la clasa din păcate. Acest aspect este criticat de către mulți profesori.

  11. Toata lumea stie cata obiectivitate este la angajarea din spitale: fiecare post are un anumit pret in euro, care intra in buzunarul directorului: postul de infirmiera 5000 euro, de asistenta 8000 euro, de brancardier 6000 euro etc. Asa o sa fie si in scoli, daca ne bazam pe cinstea romanilor……cat despre cei care isi vor angaja propria familie sau propria amanta, ce sa mai vorbim?

  12. Titularizarea este o bătaie de joc! Trebuie să scrii 14_15 pagini în condiții inumane.. fără clima și apa.. Testele grila, cum sunt la medici, avocați etc, ar fi mult mai acceptabile,mai ușor de corectat și nota obținută ar oglindi cunoștințele candidatului…

    1. numa 14 sau 15?! :)) doamne ferește,la asta va raportați….la numărul de pagini?! cat despre clima,asta e….așa dau Bac și elevii….

  13. Aveti o obsesie cu titularizarea, care nu inseamna decat contract pe durata nedeterminata.
    Nu mai reluati toate trasnaile unor inepti sau afectati psihic cu contracte pe determinata etc. Nu vor fi niciodata si nu permite nici Codul Muncii. Regurgitati numai balast!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Andreas Schleicher, directorul pentru Educație al OCDE: O provocare a educației din România este cea a relevanței, să predai mai puține lucruri, dar mai în profunzime / Să gândești ca un om de știință este mai important decât ceea ce știi la Biologie sau Chimie

România se confruntă cu multe provocări în educație, dar, pe lângă cele cunoscute, precum cele care țin de inegalități, precum decalajul urban-rural, una „care, poate, nu beneficiază de suficientă atenție…
Vezi articolul

Ministerul Educației susține că platforma de scanare a lucrărilor de la simulare Evaluarea Națională 2024 „a funcționat în parametri optimi cu excepția unui scurt interval” de 20 de minute, „însă fără a se înregistra blocaje”

Ministerul Educației reacționează după ce profesorii din centrele de examen de la simularea Evaluării Naționale au reclamat blocaje în platforma în care sunt uploadate lucrările elevilor de clasa a VIII-a.…
Vezi articolul

Harta mediilor de 10 la BAC 2025. Cel mai mic număr de medii maxime din cel puțin ultimul deceniu. La nivel național, doar 23 de candidați au obținut media 10

23 de candidați care au susținut examenul de Bacalaureat 2025, sesiunea iunie, au obținut media 10, potrivit rezultatelor publicate de Ministerul Educației și Cercetării. Acestea sunt rezultatele înainte de contestații. Conform comunicatului…
Vezi articolul

Bursele de merit „Ligia Deca” pentru medii școlare de 1, 2, 3 și 4 nu vor mai fi acordate din septembrie 2024. Dispar cele peste 8.500 de burse de merit pentru medii sub 5, pentru care elevii încasează anul acesta 450 de lei pe lună dintr-o gafă a ministrului

Premiera înregistrată de educația din România și semnalată de Edupedu.ro în noiembrie 2023 și-a dovedit falimentul 5 luni mai târziu: este vorba despre bursele de merit „Ligia Deca”, pentru elevii…
Vezi articolul