Daniel David, președintele CNR: Dacă ieșim din pandemie și din starea de alertă simt că învățământul față în față nu permite să avem o regândire a cursurilor pentru că intri în opoziție cu reglementările ARACIS / Cîmpeanu, ministrul Educației: Sunt sigur că se vor face și schimbări la nivelul standardelor de autorizare

5.355 de vizualizări
Daniel David
Daniel David / Foto: ubbcluj.ro
„Dacă ieșim din pandemie și din starea de alertă, simt că învățământul față în față nu permite să avem o regândire a cursurilor”, spune președintele interimar al Consiliului Național al Rectorilor, Daniel David, la dezbaterea online “Educația digitală asimptomatică”, organizată de Edupedu.ro în parteneriat cu World Vision România. David a declarat că ar trebui modificate standardele de acreditare pentru cursuri, ca acestea să poată include componenta de digitalizare. Ministrul Sorin Cîmpeanu a explicat că standardele ARACIS ar putea fi modificate în perioada următoare.

Daniel David: A fost nevoie de schimbare radicală de paradigmă și sub aspectul tehnologie și sub aspectul unei noi paradigme universitare. Și mai avem de lucru încă. În ceea ce privește formarea profesorilor pentru preuniversitar, aici mă amuză faptul că discutăm despre cum dezvoltăm competențele digitale în masteratul de formarea profesorilor. Vă spun de ce: mă amuză pentru că mă gândesc ca la un jucător de fotbal căruia îi spunem că „10% din timp te lăsăm să joci fotbal, încolo îți predăm”.

Deci este foarte clar că aceste competențe digitale trebuie să facă obiectul unor cursuri specifice. Da, există și în curriculumul cadru și în programele, eu pot vorbi despre programele pe care le avem la Universitatea „Babeș Bolyai”, există cursuri obligatorii în acest sens, tehnologia instruire asistată de computer, învățarea în medii virtuale, există cursuri opționale cum ar fi tehnologie multimedia, blended learning, și așa mai departe, dar dincolo de aceste aspecte specifice eu cred că întreg masteratul trebuie să aibă o componentă digitalizare aplicată transversal.

Adică și materiile care nu au conținut elementul de digitalizare, trebuie să ofere aceste cursuri într-o logică digitală. Sigur într-o anumită măsură, cum spunea domnul ministru, se aplică în anumite domenii mai mult ca în alte domenii și trebuie văzut unde folosește și unde merită să folosim acest lucru. Eu sunt foarte îngrijorat dar, aștept să văd dacă promisiunea domnului Ministru din timpul acestei discuții se va ține, în sensul că frica mea este următoarea: dacă nu producem schimbări legislative, în logica pe care o avem acum și în legislația pe care o avem acum, noi nu vom putea capitaliza pe dezvoltările pe care le-am avut prin învățământul online, nici sub aspectul tehnologie, nici sub aspectul unei noi pedagogii, dacă ieșim din pandemie și din starea de alertă simt că învățământul față în față, așa cum spune legea educației, nu permite spre exemplu că anumite cursuri sau anumite seminarii chiar în zonele în care s-ar putea face lucrul ăsta, nu vorbesc despre zonele vocaționale sau zonele experimentale, nu permite să avem această regândirea cursurilor.

Este un risc pentru că intri în opoziție cu acreditările ARACIS și cu legislația.

Deci nu ar trebui să ne pregătim din timp pentru momentul în care vom ieșit din pandemie, astfel încât dezvoltările tehnologice de care vorbea și doamna Deca și nu o pedagogie universitară pentru anumită logică sau și într-o anumită măsură să le putem utiliza. Mă gândesc, de exemplu, în zone nevocaționale și neexperimentale să se lase libertate universităților ca din cele 14 cursuri de exemplu pe semestru, la patru sau cinci cursuri să fie făcute într-o logică online după niște criterii de calitate.

Nimeni nu spune să trecem de la învățământul clasic la cel online, dar nici să revenim la cel online după ce ne-am dezvoltat în această perioadă a pandemiei. Pe scurt spus, avem pre-rechizitele, depinde de noi cum le implementăm și mai ales cum ne pregătim pentru perioada post pandemie”

Ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, a răspuns imediat acestei solicitări:

Sorin Cîmpeanu: „Cu siguranță reglementările vor fi promovate după ce ne vom asigura prin consultare, cu toți cei implicați în primul rând, cu cei implicați direct, că sunt modificări în sensul dorit. În acest sens, aș vrea să vă spun că am lansat deja astăzi pe circuitul de avizare un proiect de ordonanță de urgență prin care dăm posibilitatea ARACIS să funcționeze după data de 31 martie, când toate mandatele, când conducerea ARACIS expiră, când numărul membrilor din Consiliul ARACIS care rămân, nu va fi suficient asigurării cvorumului, deci permitem prin această ordonanță de urgență organizarea concursurilor, cu componenta internațională, dar nu mai mult de șase luni de la data de 30 martie.

În același timp este nevoie de evaluarea tuturor domeniilor de doctorat până la data de 31 decembrie 2021. Aceasta este data la care acreditarea expiră pentru toate domeniile și dacă expiră vor fi probleme pentru asigurarea finanțării la nivel de doctorat, adică și în țară nu se va mai putea face.

Deci în sarcinile urgente pe care ARACIS deja le-a asumat și alături de acestea având în vedere această schimbare la nivel de componență și de viziune, sunt sigur că se vor face și schimbări la nivelul standardelor de autorizare și acreditare a programelor de studiu în sensul celor spuse de către domnul rector Daniel David. Ține de domeniul universitar, de mediul universitar să formulezi aceste propuneri într-o manieră concretă și sunt absolut sigur că nu a conducere ARACIS va fi deschisă în a le prelua”.

Daniel David / Foto: ubbcluj.ro


3 comments
  1. Nici o saptamana fara panseurile lui David de la UBB Cluj, „specialist” in domeniul „Dati-mi 100 de euro, asezati-va pe canapea si timp de 1 ora povestiti-mi ce doriti”. Acum e expert si in domeniul digital (nu se stie cine l-a specializat si cand) si ne explica in ce fel sa bramburim din nou sistemul de educatie. „Reformat” in fiecare an, de nu mai ramane piatra pe piatra…

  2. Învățămîntul on line va conduce doar la dispariția meseriei de profesor, prin diminuarea considerabila a necesarului de cadre didactice pe toate palierele educației.

  3. Nu cred că o continuare a cursurilor universitare in modul exclusiv online și în anul următor, 2021 – 2022, e cea mai bună soluție chiar și la facultățile nevocaționale. Asta nu e facultate! Nu încurajezi studenții in a rămâne fermi și a nu abandona cursurile unei facultăți. Cel puțin, să se propună un sistem hibrid!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Universitatea „Lucian Blaga” din Sibiu răspunde la investigația referitoare la un profesor acuzat de abuzuri invocând „anonimizarea” datelor reclamanților,  procedură legală dar limitată, diferită de sesizările anonime, promise de guvern dar încă nepermise de lege

Cazul unui profesor al Universității „Lucian Blaga” din Sibiu (ULBS) acuzat de zeci de studenți ai Facultății de Științe Socio-Umane de abuz de putere și comportament umilitor, caz prezentat de…
Vezi articolul

Aproape jumătate dintre studenții care au început facultatea în 2015 au abandonat studiile. Dintre aceștia, 44% au renunțat după primul an / Domeniul de studiu, nota de la bacalaureat, caracteristicile studenților, printre factorii care influențează abandonul universitar

În România nu a fost calculat niciodată abandonul studiilor superioare, indiferent de ciclul de studiu: licență, master sau doctorat. Fenomenul a fost măsurat pentru prima dată în cadrul studiului Abandonul…
Vezi articolul

Remus Pricopie, reacție la anunțul Ralucăi Turcan privind schema de 10 milioane de euro pentru universități: Din martie până azi, sumele alocate universităților pentru măsuri anti-COVID19 se ridică la aproximativ 25 de lei de persoană

Sumele alocate de autorități universităților, pentru măsuri anti-Covid-19, din martie până acum „se ridică la aproximativ 25 de lei de persoană (studenți, profesori, personal didactic auxiliar, personal nedidactic)”, scrie rectorul…
Vezi articolul

OFICIAL Criteriile de acordare a burselor pentru studenți, publicate în Monitorul Oficial / Cuantumul bursei de studiu pentru licență didactică cu dublă specializare este egal cu salariul net al unui profesor debutant, aflat în plată la data de 1 octombrie a fiecărui an – anul acesta este 3158 de lei

Ordinul privind criteriile de acordare a burselor studenților a fost publicat în Monitorul Oficial, marți, 10 octombrie. Apar câteva completări față de proiectul de ordin. De exemplu, se specifică faptul…
Vezi articolul