Daniel Georgescu, reprezentant al Ministerului Educației, despre programa de limba și literatura română pentru clasa a IX-a: S-a avut în vedere ideea de responsabilitate, în special morală și o armonizare a perspectivelor, astfel încât să nu reprezinte punctul de vedere al unei singure persoane, nici al unui duo sau al unui „grupuleț” și să ajungem la cel mai bun produs curricular

852 de vizualizări
Daniel Georgescu inspector
Foto: Facebook.com – Daniel Georgescu / Credit: reCunoscător
Daniel Georgescu, inspector și reprezentant al Ministerului Educației și Cercetării, a spus că deși componența grupului care a realizat programa școlară pentru limba și literatura română a fost una numeroasă (n. red 30 de persoane), „s-a avut în vedere o armonizare a perspectivelor, astfel încât să nu reprezinte punctul de vedere al unei singure persoane, nici al unui duo sau al unui grupuleț”. Georgescu a făcut declarația joi, 27 noiembrie, în cadrul prezentării oficiale a programei din partea Ministerului Educației.

Daniel Georgescu, inspector al Ministerului Educației, a spus că deși din grupul de lucru care a elaborat programa de liceu pentru clasa a IX-a a fost numeros, s-a avut în vedere o „responsabilitate, în special morală” și „să nu reprezinte punctul de vedere al unui singur component, al unei singure persoane, nici al unui duo sau al unui grupuleț și pe cât posibil să armonizeze diversele puncte de vedere astfel încât să ajungem la cel mai bun produs curricular”.

Daniel Georgescu a făcut parte din grupului de profesori care a elaborat programa de liceu pentru clasa a IX-a pusă în transparență pe 25 noiembrie.

Coordonatoarea grupului de profesori care a elaborat programa școlară de limba și literatura română pentru clasa a IX-a, Oana Fotache Dubălaru, decan Facultatea de Litere, Universitatea din București, a explicat joi, în prezentarea oficială a Ministerului Educației, că „programa nu apelează la ideea conceptul de autori canonici. Nu și-a propus de la bun început să vină cu o listă închisă, obligatorie, cu o listă fixă de autori”. În plus ea a precizat că „profesorul poate alege anumiți autori, mai vechi, mai noi, care să trezească curiozitatea pentru apariția literaturii ca fenomen, pentru apariția motivației de a scrie”.

Redăm declarația inspectorului școlar Daniel Georgescu:

Daniel Georgescu, inspector MEC: Programele școlare la limba și literatura română de clasa a IX-a au fost elaborate de către un grup de lucru din care au făcut parte, în afara celui care vorbește, reprezentanți ai Centrului Național pentru Curriculum și Evaluare, bineînțeles, reprezentanți ai Academiei Române, ai Institutului de Lingvistică Iorgu Iordan Alexandru Rosetti al Academiei Române, bineînțeles, cadre didactice din mediul universitar și preuniversitar. Au fost peste 30 de componenți în acest grup de lucru și s-a încercat asigurarea unei reprezentativități la nivel național înafară de reprezentările instituționale despre care v-am spus.

S-a avut în vedere, bineînțeles, o armonizare a perspectivelor, ținând cont de numărul mare de componenți și bineînțeles de punctele de vedere exprimate, astfel încât programa la care s-a ajuns să nu reprezinte punctul de vedere al unui singur component, al unei singure persoane, așa cum s-au înaintat propuneri, nici al unui duo sau al unui grupuleț, ci pe cât posibil să armonizeze diversele puncte de vedere astfel încât să ajungem la cel mai bun produs curricular. De asemenea a fost avută în vedere ideea de responsabilitate, responsabilitate în cadrul grupului, responsabilitate socială, educațională, instituțională, evident, pentru cei care acolo reprezentau instituții și mai ales responsabilitate morală”.

Componența grupurilor de lucru pentru programele de clasa a IX-a

Potrivit documentului oficial, coordonarea științifică este asigurată de Oana Anca Dubălaru, decana Facultății de Litere a Universității din București. Responsabil din partea MEC este consilierul Daniel Georgescu, iar responsabil din partea Centrului Național de Curriculum și Evaluare (CNCE) este Constantin Ciprian Nistor.

Din echipa extinsă fac parte cadre universitare, cercetători ai Academiei Române și profesori din colegii naționale din București, Cluj-Napoca, Iași, Constanța, Bistrița, Arad, Craiova și alte centre educaționale și inspector școlari.

  • GLC 1 – Limba și literatura română (învățământ liceal, toate filierele, TC și CS)
  1. Georgescu Daniel – Ministerul Educației și Cercetării – Responsabil MEC
  2. Nistor Constantin Ciprian – Centrul Național pentru Curriculum și Evaluare – Responsabil CNCE
  3. Dubălaru Oana Anca – Universitatea din București – Coordonator Științific
SGLC Trunchi Comun
  1. Georgescu Irina Roxana – Centrul Național pentru Curriculum și Evaluare – Membru
  2. Ciobanu Roxana Ștefania – Centrul Național pentru Curriculum și Evaluare – Membru
  3. Martin Mircea – Academia Română – Membru
  4. Zafiu Rodica – Academia Română – Membru
  5. Nicolae Alexandru Cosmin – Institutul de Lingvistică „Iorgu Iordan – Alexandru Rosetti” – Membru
  6. Răduță Doina Magda – Universitatea din București – Membru
  7. Ilie Emanuela – Universitatea „Alexandru Ioan Cuza”, Iași – Membru
  8. Pamfil Alina – Universitatea „Babeș–Bolyai”, Cluj-Napoca – Membru
  9. Tămaian Gioconda Ioana – Universitatea „Babeș–Bolyai”, Cluj-Napoca – Membru
  10. Anisie Monica Cristina – Colegiul Național de Informatică „Tudor Vianu”, București – Membru
  11. Bentz Teodora – Colegiul Național „I. L. Caragiale”, București – Membru
  12. Chelariu Silvia Ofelia – Colegiul Național „Al. I. Cuza”, Focșani – Membru
  13. Ciobotaru Anamaria – Colegiul Național Pedagogic „Constantin Brătescu”, Constanța – Membru
  14. Corcheș Horia Ciprian – Colegiul Național „George Barițiu”, Cluj-Napoca – Membru
  15. Covaci Ariana Oana – Colegiul Național „C. D. Loga”, Caransebeș – Membru
  16. Doboș Mihaela – Colegiul Național „C. Negruzzi”, Iași – Membru
  17. Dudaș-Vasilfe Adriana – Colegiul Național „Traian Lalescu”, Reșița – Membru
  18. Gâlea Gabriela Anamaria – Colegiul Național „Titu Maiorescu”, Aiud – Membru
  19. Halaszi Monica – Colegiul Național „Liviu Rebreanu”, Bistrița – Membru
  20. Marian-Ionescu Maria Cristina – Colegiul Național „I. L. Caragiale”, Ploiești – Membru
  21. Maxim Andreia Nicoleta – Colegiul Național „Moise Nicoară”, Arad – Membru
  22. Morar Mihai Gheorghe – Colegiul Național „Mihai Viteazul”, Ploiești – Membru
  23. Negrilă Mihaela Cornelia – Școala Gimnazială nr. 6 „Iacob Mureșianu”, Brașov – Membru
  24. Nistor Georgiana Andreea – Colegiul Național „Sfântul Sava”, București – Membru
  25. Orban Laura Henrieta – Colegiul Național de Informatică, Arad – Membru
  26. Petrache Anca Denisa – Colegiul Național „Iulia Hașdeu”, București – Membru
  27. Popescu Ileana Ruxandra – Colegiul Național „Vlaicu Vodă”, Curtea de Argeș – Membru
  28. Pricină Anca – Colegiul Național „Carol I”, Craiova – Membru
  29. Rațiu Bogdan Petru – Liceul UMFST „George Emil Palade”, Târgu Mureș – Membru
  30. Vintilă Isabel Giorgiana – Școala Gimnazială Nr. 3, Suceava – Membru.

Componența la disciplina din Curriculum de Specialitate (CS) „Discursuri multiple – Literatură și științe”:

  • Pamfil Alina – Universitatea „Babeș–Bolyai”, Cluj-Napoca – Membru
  • Tămaian Gioconda Ioana – Universitatea „Babeș–Bolyai”, Cluj-Napoca – Membru
  • Brăescu Raluca – Institutul de Lingvistică „Iorgu Iordan–Alexandru Rosetti” – Membru
  • Georgescu Irina Roxana – Centrul Național pentru Curriculum și Evaluare – Membru
  • Ciobanu Roxana Ștefania – Centrul Național pentru Curriculum și Evaluare – Membru
  • Doboș Mihaela – Colegiul Național „C. Negruzzi”, Iași – Membru
  • Dudaș-Vasile Adriana – Colegiul Național „Traian Lalescu”, Reșița – Membru
  • Orban Laura Henrieta – Colegiul Național de Informatică, Arad – Membru
  • Popescu Ileana Ruxandra – Colegiul Național „Vlaicu Vodă”, Curtea de Argeș – Membru
  • Pricină Anca – Colegiul Național „Carol I”, Craiova – Membru
  • Rațiu Bogdan Petru – Liceul UMFST „George Emil Palade”, Târgu Mureș – Membru
  • Avădani Ioana – Centrul pentru Jurnalism Independent – Membru
Informații de context

Noua programă școlară pentru materia Limba și literatura română la clasa a IX-a, care ar trebui să fie aplicată în licee din anul școlar 2026–2027, a fost publicată marți seara, 25 noiembrie 2025, în dezbatere publică de către Ministerul Educației și Cercetării.

Ar urma să se aplice pentru elevii care acum sunt în clasa a VIII-a.

Documentul include două variante distincte: programa pentru Trunchiul Comun (TC), obligatorie pentru toate specializările, și programa pentru Curriculum de Specialitate (CS) destinată filierei teoretice, profil umanist precum și profilului pedagogic din filiera vocațională.

Programa școlară veche din 2009 și care este și astăzi în vigoare se remarcă printr-un limbaj mai puțin tehnic și mai deschis cititorului, care poate fi înțeles mai ușor decât noua programă a Ministerului de oricine îl parcurge. De asemenea, vechea programă prevede studierea în liceu a literaturii pe teme, cu autori din epoci diferite.

Printre autorii recomandați acum se află cronicarul Miron Costin cu Letopisețul de la Aron Vodă, „Predoslovie adecă voroava cătră cititoriul” sau Costache Negruzzi.

Recomandările și modul de abordare al programei pentru clasa a IX-a a stârnit critici din partea profesorilor și scriitorilor.

Scriitorul Radu Vancu atrage atenția asupra recomandărilor din programa de liceu de la limba și literatura română pentru clasa a IX-a, pusă în transparență pe 25 noiembrie. „Dacă vrem să-i dezgustăm pe copiii noștri de literatură, cronicarii și literatura veche sunt rețeta perfectă”, spune scriitorul într-o postare pe pagina de Facebook.

Filologul Liviu Papadima recomandă Ministerului Educației să refacă „integral” componenta de literatură din noua programă școlară pentru liceu de Limba și literatura română, pe care instituția a pus-o în dezbatere săptămâna aceasta. „E vorba de o programă care vrea să meargă 4 ani pe cronologie, pe istorie literară, ceea ce, iertat să-mi fie paradoxul, este cred anacronic în momentul de față”, a declarat Papadima pentru TVR Info.

Profesorul Ștefan Baghiu adus critici dure față de noua programă de Limba română pentru clasa a IX-a: Este mai învechită decât cea din anii 1990. Și la facultate e arid să faci doar asta, la clasa a IX-a e somn direct / Ministrul educației chiar a ieșit zilele trecute să ne anunțe că cine intră după reforma lui la liceu va merge rachetă

Citește și:

Lista autorilor recomandați la clasa a IX-a de Ministerul Educației, prin noua programă de limba română 2026: Cronicarul Miron Costin cu Letopisețul de la Aron Vodă, „Predoslovie adecă voroava cătră cititoriul” sau Costache Negruzzi / Mircea Cărtărescu și Ana Blandiana singurii autori contemporani recomandați
Scriitorul Radu Vancu, despre programa de literatură română pentru clasa a IX-a, pusă în transparență: Dacă vrem să-i dezgustăm pe copiii noștri de literatură, cronicarii și literatura veche sunt rețeta perfectă
Profesorul Ștefan Baghiu, critici dure față de noua programă de Limba română pentru clasa a IX-a: Este mai învechită decât cea din anii 1990. Și la facultate e arid să faci doar asta, la clasa a IX-a e somn direct / Ministrul educației chiar a ieșit zilele trecute să ne anunțe că cine intră după reforma lui la liceu va merge rachetă
Nu aruncăm literatura în lada istoriei, spune profesoara Maria Manea despre noua programă de Limba și literatura română pentru clasa a IX-a
Scriitorul Mircea Cărtărescu, ironic față de noua programă de Limba și literatura română propusă de Minister pentru clasa a IX-a: Unde sunt Învățăturile lui Neagoe Basarab? Lăsați-i pe triștii cronicari să se citească unii pe alții!
ANALIZĂ Noua programă de Limba română propusă pentru clasa a IX-a nu are absolut nicio mențiune despre Inteligența Artificială, deși programele altor discipline cer „imperativ” folosirea AI în predare-învățare / Studiu de caz OCDE legat de Scriere în curriculumurile școlare: Toate strategiile de învățare au în prezent alternative susținute de AI
Noile programe școlare propuse pentru liceu au mari probleme de formulare a competențelor, majoritatea fiind neevaluabile – avertizează Șerban Iosifescu, cercetător și expert educațional: Totul va depinde de profesori și de subiectele de examen
Scriitoarea Luminița Corneanu: Ideea de identitate apare de 12 ori în noua programă de română pentru clasa a IX-a. Spre comparație, în programa în vigoare apare o singură dată. Îți vine să întrebi „cine v-a lucrat aici”? Ce s-a întâmplat între 2009 și 2025?
„Programa retrogradă” propusă pentru elevii de liceu la Limba română de Ministerul Educației este criticată de consilierul ministrului, Radu Szekely: „Din Raportul QX se alege praful și pulberea…” – spune Szekely, care citează analiza profesorului Liviu Papadima


7 comments
  1. E incredibil și inadmisibil faptul că oamenii ăștia (reprezentanții feluriți ai Ministerului & grupurile diverse de lucru) nu iau în considerare nicio observație venită din partea profesorilor universitari și a profesorilor din preuniversitar care au semnalat niște probleme ale programei de limba și literatura română de clasa a IX-a. Nu există niciun fel de dialog, nu există flexibilitate … nimic … Care e scopul acestei programe? Cum vor fi programele (de română) pentru celelalte clase de liceu? Unde e „imaginea completă”? Inflexibilitatea și lipsa dialogului sunt semnele paradigmei „actuale”?

  2. Concluzia: au venit fiecare cu ce-i place respectivului și ca să nu se supere nimeni au pus tot în programă.

    Ce-i trebuie, ce-i place, ce l-ar interesa pe elevul de clasa a IX-a? Cui îi pasă, să se facă acolo lista mare. Să-i transformăm pe toți în doctori.

    Parcă era vorba că se introduce gramatica la liceu, au introdus-o? Sau cu gramatica n-a ținut nimeni?

    1. Tu, Mari, tie matematica ti s-a predat incepand cu inmultirea? Cronologia literaturii trebuie respectata. Si da, cronicarii sunt foarte importanti. Fiecare pas din literatura romana e important. Programele nu se scriu dupa dorintele elevului. Ca stim deja ce dorinte are elevul. Ele se scriu in interesul elevului. E total diferit.

      1. Istoriografia a fost anterior prevăzută în programă la clasa a XI-a. Acum o mută la a IX-a. Ție ți se pare normal? Fiecare etapă de dezvoltare a elevului ținea cont de vârstă și de cum i se dezvoltă gândirea. Acum e talmeș-balmeș. Dacă încep cu cronicarii și Școala Ardeleană și te miri ce altele, la ce nivel crezi că ajung în clasa a XII-a?

        Și nu e despre ce ”trebuie” să știe, că liceul nu e pregătire pentru facultatea de Litere, e despre ce are nevoie elevul: comunicare, rațiune critică, înțelegerea textului citit, dezvoltarea plăcerii de a citi. Începuturile literaturii în România sunt interesante dar nu sunt centrul interesului elevului din secolul XXI.

        Până acum toată lumea a comentat că sunt depășiți practic toți autorii din programa curentă, acum le băgăm forțat pe gât lucrări și mai vechi și mai anoste (nici măcar nu putem pretindă că acolo e literatură).

        Și de ce? Pentru a potoli orgoliile unor universitari?! Nu ei vor trage ponoasele când elevii vor refuza această programă.

  3. Domnul Daniel Georgescu un profesor valoros, iubit și respectat de elevi.Pacat că nu mai este la catedra ,elevii au nevoie de profesori carismatici ca el.

  4. Am o nelămurire!!Doar profesorii din comisia pe care-am văzut-o sunt cei mai buni?Restul!Sunt 42 de județe!Inseamna ca nu mai avem profesori de calitate!!

  5. Oare in aceste grupuri au fost si specialisti in dezvoltarea adolescentului? Pana la urma, programele nu sunt pentru a armoniza perspective, ci pentru a asigura dezvoltarea elevilor aflati in invatamantul obligatoriu…

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like