De ce a renunțat Facultatea de Limbi Străine la proiectul de licență? Consiliul facultății l-a “considerat în momentul de față irelevant”, a contat și că au existat lucrări plagiate la finalul ultimului an – decanul Laura Sitaru / Peste 180 de semnatari pentru scrisoarea deschisă împotriva eliminării lucrării de licență

3.445 de vizualizări
Foto: Ekrulila from Pexels
Proiectul de licență a fost eliminat din procesul de finalizare a studiilor universitare la Facultatea de Limbi și Literaturi Străine (FLLS) a Universității din București pentru că a fost considerat ”ca fiind în momentul de față irelevant”, în condițiile învățării online, a declarat pentru Edupedu.ro decanul FLLS, Laura Sitaru. Aceasta a menționat că anul trecut, când s-a dat doar lucrare de licență, fără examene, au fost identificate lucrări plagiate, situație care a contat și în decizia de renunțare la proiectul de licență. Ea a făcut declarațiile înainte să primească scrisoarea deschisă prin care circa 180 de universitari, studenți și absolvenți solicită Consiliului de conducere a FLLS să revină asupra deciziei privind renunțarea la lucrarea de licență.
  • Din informațiile Edupedu.ro, scrisoarea a fost transmisă marți la amiază decanului acestei Facultăți. Dacă, în varianta consultată luni, era semnată de circa 120 de universitari, absolvenți și studenți ai facultății, numărul semnatarilor a crescut între timp la circa 180, incluzând profesori de la alte facultăți ale Universității din București (Facultatea de Litere), de la alte universități (Babeș-Bolyai, ASE, Spiru Haret), dar și din învățământul preuniversitar. Vezi ce spun contestatarii deciziei de renunțare la proiectul de licență, în scrisoarea deschisă.

Decanul Laura Sitaru a declarat pentru Edupedu.ro că forul care a luat decizia, anume Consiliul facultății, a avut de ales între două opțiuni propuse pentru finalizarea studiilor de licență, anul acesta: să se reintroducă probele scrise la ambele specializări, ca până în 2019, dar fără susținerea proiectului de licență, respectiv reintroducerea probelor scrise plus susținerea proiectului de licență. Prima opțiune a fost votată cu 25 de voturi pentru (inclusiv cei 9 studenți membri în Consiliu) și 7 împotrivă.

Argumentul celor care au propus prima opțiune, de reluare a probelor scrise fără proiect de licență? “Proiectul de licență a fost considerat de către cei care au susținut prima variantă ca fiind în momentul de față irelevant. Irelevant pentru ce putem să facem, să spunem, cu acest tip de învățământ online. Majoritatea Consiliului a decis că în momentul în care vom putea să facem cursurile fizic, așa cum le făceam până în 2019, vom reveni și la formula de licență clasică”, declară Laura Sitaru. Întrebată dacă, în această alegere, au contat plagiatele identificate la licența de anul trecut, ea a răspuns: “Sigur că da”. 

Laura Sitaru:

  • “Acum, sigur, sunt lucruri care, pe cei care lucrăm de ani de zile cu studenții, ne-au surprins neplăcut. Sunt studenți care vin cu lucrări impecabile, dar nu sunt capabili să le susțină sau nu știu ce scrie în ele. Sigur, sunt câteva cazuri. Studenții noștri nu procedează așa. Sunt și studenți absolut minunați cu care eu personal am lucrat excepțional. Dar sunt și cazuri de felul acesta care pe noi ne-au alarmat”.

Se mai poate discuta sau adopta o modificare prin care să se revină la proiectul de licență în acest an? Potrivit decanului FLLS:

  • “Obligația mea ca decan și, respectiv, coordonator al lucrărilor Consiliului facultății este ca, dacă voi fi solicitată și mi se va aduce la cunoștință oficial, să aduc în atenția Consiliului acest memoriu [notă: declarațiile au fost oferite înaintea primirii scrisorii deschise]. Consiliul facultății este cel care va decide dacă ia în discuție memoriul respectiv, dacă e necesară o revenire asupra votului.
  • Legal vorbind, noi putem să avem o formulă a examenului de finalizare cu cel puțin șase luni înainte de data examenului respectiv. Cum examenele sunt la sfârșit de iunie, sigur că suntem încă termenul legal pentru a decide asupra formulei de licență. Deci nu exclud niciuna dintre posibilități, în măsura în care Consiliul facultății decide acest lucru.”
Decanul Facultății de Limbi și Literaturi Străine din cadrul UB, Laura Sitaru, despre cum s-a ajuns la situația de față:
  • “Noi, până în pandemie, practic în iunie 2019, aveam o formulă de licență care cuprindea două probe scrise. Știți că noi avem specializare dublă, Studenții noștri termină două specializări, o limbă principală și o limbă secundară, limba A și limba B, cum le spunem noi. Formula clasică, istorică, de când existăm, a acestui examen de licență era în felul următor: două probe scrise – una limba A, cealaltă la limba B – și o a treia probă, susținerea unui proiect de licență, la alegere, la una dintre cele două specializări. Aceasta a fost formula pe care am funcționat noi până în vara lui 2019. În 2020, din pricina situației pandemice, a faptului că ne-am desfășurat activitatea online, Consiliul facultății a luat decizia să renunțăm la probele scrise, pentru că nu puteam să organizăm, efectiv, probele scrise în condiții de siguranță sanitară. Și să rămână în formulă excepțională susținerea proiectului de licență – tot așa, cu opțiunea pe care studenții puteau să o facă pentru una sau alta dintre specializările pe care le urmează. Am mers în felul acesta în iunie 2020 și în iunie 2021.” 
  • “Din păcate, colegii mei din Facultate  – din păcate spun pentru noi toți cei din FLLS – am constatat că eliminarea probelor scrise și reluarea examenului de licență la susținerea acestui proiect a dus la o scădere destul de neplăcută a nivelului studenților noștri, prin simplu fapt că scoțând aceste probe scrise, sigur, dacă vreți, filtrul prin care îi cerneam la sfârșitul studiilor s-a redus semnificativ.”
  • “Studenții noștri susțineau, practic, la finalizarea studiilor o singură probă, acest proiect de licență, doar la una dintre specializări, în vreme ce specializarea cealaltă rămânea total descoperită. Un student care, de pildă, urmează engleză și portugheză, alegea să-și susțină proiectul de licență la portugheză și engleza rămânea în felul acesta neverificată.”
  • “Lucrul acesta sigur că s-a dublat, dacă vreți, de un alt aspect foarte neplăcut, un număr de – nu vreau să spun că este un fenomen de masă – un număr de proiecte de licență s-au dovedit a fi plagiate, am avut o serie de probleme de acest tip la comisiile din iunie 2021. Nu pot să dau un număr. Am avut câteva cazuri destul de neplăcute, cu respingerea lucrărilor, cu amânarea examenelor pentru altă sesiune – aceasta în cel mai bun caz. Au fost câteva cazuri foarte neplăcute.”
  • “După această situație, nu Consiliul facultății… Au venit semnale dinspre colegi din facultate care au cerut Consiliului facultății reintroducerea probelor scrise. Vreau să subliniez lucrul acesta. Propunerea pe care a făcut-o decanatul facultății a fost reintroducerea probelor scrise, tocmai pentru a avea acest filtru suplimentar pe care l-am avut până în 2019 și despre care conducerea facultății crede că a fost și este foarte util. Deci nu s-a propus în consiliul facultății de către conducere facultății eliminarea probei numite proiect de licență. În Consiliul facultății s-au formulat două propuneri. Prima propunere a fost reintroducerea probelor scrise la ambele specializări, cu eliminarea proiectului de licență, iar a doua propunere care a intrat la vot – reintroducerea probelor scrise cu menținerea proiectului de licență. Consiliul FLLS, din care fac parte 35 de colegi aleși de către departamentele din care fac parte, a decis pentru prima variantă, adică introducerea probelor scrise cu eliminarea proiectului de licență, în mod excepțional pentru anul în curs, cu un vot de 25 la 7. 25 de voturi pentru, 7 voturi împotrivă. Menționez că cei 9 studenți care fac parte din Consiliu au votat pentru prima variantă.”
  • “Au existat argumente, așa cum au existat și pentru cealaltă versiune, cu introducerea probelor și menținerea în continuare a proiectului de licență. Proiectul de licență a fost considerat de către cei care au susținut prima variantă ca fiind în momentul de față irelevant. Irelevant pentru ce putem să facem, să spunem, cu acest tip de învățământ online. Majoritatea Consiliului a decis că în momentul în care vom putea să facem cursurile fizic, așa cum le făceam până în 2019, vom reveni și la formula de licență clasică. Acestea au fost argumentele.”
Citește și: Fără lucrare de licență la Limbi Străine: Decizia facultății din cadrul Universității din București stârnește riposta a zeci de profesori și studenți / “Ne dorim cu toții în România specialiști care să aprecieze valoarea unei opere originale și să condamne furtul intelectual”

1 comentariu
  1. Pentru ca ar trebui sa investeasca bani multi intr-un soft securizat ultraperformant pentru a depista corect un plagiat. Si…hai sa fim seriosi, inafara de domeniul cercetarii, lucrarea de licenta este copiere si cam atat. Spre exemplu, aici, la limbi straine, nu o sa rescrii gramatica, nu o sa contesti scriitorii etc. Mi se pare o idee buna un examen de tip grila mai degraba decat prezentarea unei lucrari de licenta.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

ULTIMA ORĂ Academia Română și-a ales noi membri: filosofii Mircea Flonta și Ilie Pârvu devin academicieni titulari, Vasile Pușcaș, fostul negociator-șef cu UE, este membru corespondent, iar mitropolitul Clujului, Andrei Andreicuț, membru de onoare

Academia Română și-a ales pe 15 septembrie noi membri: filosofii Mircea Flonta și Ilie Pârvu, precum și fizicianul Ladislau Vékás au devenit acum membri titulari ai forului. Vasile Puşcaş, fostul…
Vezi articolul

EXCLUSIV Ultimele doctorate de la Academia de Poliție se susțin cu școlile doctorale desființate. 131 de doctoranzi, respinși de alte universități, forțați să-și încheie studiile tot la Academie

Cei 131 de doctoranzi înmatriculați la Academia de Poliție „Al. I. Cuza” din București vor susține tezele de doctorat tot acolo, ei nefiind primiți de alte universități la cererea de…
Vezi articolul

Trei universități din România dispar din Clasamentul internațional al universităților QS. Babeș-Bolyai și Universitatea din București rămân în categoria 801+

Schimbare dramatică în clasamentul internațional al universităților Quacqarelli-Symonds, înregistrată de universitățile din România: trei dintre instituțiile de învățământ superior românești prezente anii trecuți în rankinguri nu au mai prins top…
Vezi articolul