De când norma didactică de predare a crescut, în medie, cu 2 ore, profesorilor li s-a tot repetat de către Ministrul Daniel David că va fi redusă încărcătura birocratică, dar nicio măsură care ar putea să-i ajute pe profesori n-a fost încă pusă în aplicare, deși cursurile anului școlar 2025-2026 au început pe 8 septembrie. Ministerul Educației și Cercetării nu a prezentat încă un plan sau un calendar de implementare.
- Din toamnă, norma didactică de predare a crescut, în medie, cu 2 ore. Este vorba despre Legea nr. 141/2025, cunoscută drept „Legea Bolojan”, care modifică și completează Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023.
Amintim că ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, a declarat din nou că va reduce birocrația pentru profesori. „De fiecare dată când vorbesc cu profesorii mi se spune că birocrația este foarte mare și mereu le cer sugestii: Spuneți-mi exact ce documente doriți să amânăm, unde doriți să digitalizăm lucrurile. Cele mai bune feedbackuri vin de la profesori”, a spus Daniel David la Radio România, pe 27 noiembrie.
În replică, un cadru didactic a scris, sub protecția anonimatului, că profesorii nu mai apucă să spună ce ar trebui redus, pentru că muncesc prea mult din cauza lucrurilor care ar trebui reduse.
Profesorul anonim a explicat cum arată o săptămână din activitatea unui profesor obișnuit, iar rezultatul a fost că „un profesor obișnuit lucrează circa 50 de ore pe săptămână, deși este plătit pentru 40.”
Pe 8 septembrie, Daniel David spunea că un profesor bun ar prefera să facă mai multe ore de predare decât ore birocratic-administrative, în același timp de lucru:
„Salariul pe care noi îl luăm este un salariu pentru 40 de ore pe săptămână. În acele 40 de ore, ai ore de predare, ore de pregătire și ore birocratic-administrative. Ce ai făcut? În același număr de ore, nu mai multe ore, în același timp de lucru, duci 2 ore în zona de predare din celelalte zone, de preferat – și eu am început acest proces – din zona birocratic- administrativă. Altfel spus, tu ești plătit tot pentru 40 de ore pe săptămână, nu pentru mai multe ore, dar e drept că avem un alt tip de ore, iar eu cred, dar poate sunt puțin naiv, că un profesor bun ar prefera să facă mai multe ore de predare decât ore birocratic-administrative, în același timp de lucru.”
Cinci luni cu declarații despre debirocratizare, fără rezultate vizibile
O adresă de email a fost primul pas în debirocratizarea muncii de profesor, anunțat de ministrul Daniel David pe 23 iulie.
Norma didactică a profesorilor a crescut la 20 de ore din acest an școlar prin Legea Bolojan și în acest context Daniel David i-a invitat pe profesori să transmită „ce raportări proaste trebuie să facă, ce lucruri inutile trebuie să facă, astfel încât să le scoatem din activitățile lor. Dacă tot a crescut norma de predare, să aibă mintea la predare și nu la activități birocratice”.
- Reducerea sarcinilor birocratice pentru profesori a fost inclusă în programul de guvernare al coaliției PSD-PNL-UDMR, instalată în urma alegerilor parlamentare de la finalul anului trecut. Tema a fost reluată și în programul guvernului condus de Ilie Bolojan.
Astfel că, Ministerul Educației și Cercetării a lansat pe 23 iulie o inițiativă prin care a invitat profesorii, elevii, studenții, cercetătorii și angajații din învățământ și cercetare să trimită propuneri pentru debirocratizarea și digitalizarea activităților din școli, universități și institute. Adresa de e-mail indicată în acest sens a fost debirocratizare@edu.gov.ro.
Pe 7 septembrie, Daniel David declara că s-a decis deja o primă măsură și anume ca planurile pentru lecție să poată fi făcute și online, însă ministerul nu a clarificat ce forme de planuri devin digitale sau opționale și cum anume.
Pe 15 octombrie, Monica Anisie, fost ministru al Educației care a înființat Comisia de tăiat hârtii a anunțat un proiect de lege separat pentru debirocratizare în școli, însă până acum nu a fost prezentat public.
Pe 24 octombrie, ministrul Daniel David a vorbit despre o altă posibilă măsură prin care să se reducă activitățile administrativ birocratice ale profesorilor și anume că bursele sociale ar trebui gestionate de serviciile sociale, nu de școli, însă nu a specificat practic cum vor prelua serviciile sociale această activitate.
În același timp, profesorii reclamă formalism, suprasolicitare și birocrație, conform unei analize a Inspectoratului Școlar București, semnalată de Edupedu.ro pe 29 octombrie.
Puncte slabe identificate de ISMB în sistem referitoare la birocrație:
- Prezența formalismului în activitatea didactică și managerială.
- Situații de superficialitate în aplicarea legislației școlare, în exercitarea funcțiilor manageriale și în actul decizional.
- Delegare ineficientă a sarcinilor la nivel managerial.
- Reticență la schimbare și dificultăți în adaptarea la cerințele noi, inclusiv la digitalizarea proceselor administrative și educaționale.
- Slabă cunoaștere a legislației specifice în vigoare din partea unei părți a personalului didactic și de conducere.
- Existența unor disfuncții și blocaje birocratice la nivelul unităților de învățământ.
Amenințări:
- Persistența formalismului în activitățile școlare și administrative.
- Fluctuația mare a personalului suplinitor, care crește birocrația și instabilitatea în școli.
- Suprasolicitarea personalului, inclusiv din cauza procedurilor birocratice complexe.
Campania Edupedu.ro: Lăsați profesorii să fie profesori!
Edupedu.ro a lansat un apel public în 2024 către toate instituțiile din Educație și către Guvernul României: Lăsați profesorii să fie profesori! Calitatea actului didactic și calitatea învățării nu crește prin amplificarea corvoadei birocratice de pe umerii profesorilor.
Sorin Ion, secretar de stat în Ministerul Educației, a declarat la Prima TV, în emisiunea Viitor pentru România cu Nicoleta Călugăreanu, că „nu o să putem renunța de tot la documente într-o școală”, „este iluzoriu”.
Marius Nistor, președintele Federației Sindicatelor din Educație „Spiru Haret”, a spus, referitor la activitatea profesorilor, că „nu mai contează cât de bun ești în fața elevilor, contează cât de multe hârtii poți să aduni pentru a obține ceva în plus la salariu”.
Președintele Federației Sindicatelor din Educație „Spiru Haret” (FSE-SH) lansează un apel puternic privind debirocratizarea meseriei de profesor. „Categoric vom face tot ceea ce depinde de noi și le transmitem colegilor noștri că vom susține ca și federații sindicale din învățământul preuniversitar ca actul educațional să fie debirocratizat”, a spus Marius Nistor miercuri, la Prima News.
Profesorii nu sunt nici juriști, nici avocați, dar trebuie să semneze pentru dosare de burse și tichete sociale, lucruri la care nici nu se gândeau când s-au hotărât să lucreze în școală – este apelul unui profesor la autorități să debirocratizeze munca cadrelor didactice.
O directoare de școală a trimis adresa redactie@edupedu.ro o propunere ce vizează „nevoia unui post în plus in cadrul direcțiunii”.
- Amintim apelul lansat la începutul anului școlar trecut de către cercetătoarea Thea Ionescu, coordonatoarea grupului Cogniţie Ancorată din Laboratorul de Psihologia Dezvoltării al Universității Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca. „Pe umerii profesorilor este un pic prea mult. Nu poate același om să se pregătească și pentru clasă, să organizeze și Săptămâna Verde, și Școala Altfel, să fie și diriginte, să gestioneze și integrarea copiilor cu nevoi speciale în clasă, să facă întruna tabele și să predea pasionat”, a declarat aceasta, într-un amplu interviu acordat Edupedu.ro despre modul în care învață copiii și condițiile de lucru ale profesorilor de astăzi.
1 comment
Redusa este gandirea „stiintifica” a lui DD!