„Este important când vom gândi bugetul pe anul viitor să luăm în calcul ceea ce eu spuneam că ar fi trebuit să facem de mai mulți ani, să punem la dispoziție bani pentru a angaja profesori de sprijin, pentru angaja ajutorul de care are nevoie profesorul la clasă”, a declarat Daniel David, ministrul Educației și Cercetării, la prezentarea raportului săptămânal de pe 5 noiembrie.
Întrebat ce facem cu copiii cu CES și cu integrarea lor în învățământul de masă, Daniel David a răspuns că este „o problema pe care o avem: pe de o parte, vrem să fim incluzivi, pe de altă parte, adesea nu avem resurse. Adesea, profesorii din învățământul de masă nu sunt pregătiți pentru a lucra cu copiii cu CES, nu sunt resurse”.
În 2026, printr-un proiect PEO finanțat de Uniunea Europeană, ministerul Educației și Cercetării va veni cu ghiduri și cu formarea profesorilor care lucrează cu elevi cu cerințe educaționale speciale.
„Ce am făcut împreună cu colegii din minister a fost să inițiem acest proiect, să-l operaționalizăm, un proiect finanțat prin PEO. Este un mecanism de finanțare de aproximativ 20 de milioane de euro, care va începe, dacă toate lucrurile merg bine, la începutul lunii ianuarie, în care vom veni cu ghiduri și cu formarea profesorilor”, a spus Daniel David.
Este vorba de apelul PEO cu o valoare totală de 24 de milioane de euro „Incluziunea copiilor și tinerilor cu cerințe educaționale speciale”, pentru sprijinul educațional al elevilor cu CES, care a fost lansat la începutul anului 2025.
În acest apel se permite finanțarea profesorilor de sprijin, plata părinților care însoțesc elevii cu CES la ore, precum și înființarea camerei-resursă pentru suport educațional și psihopedagogic, obligatorie din anul școlar 2026-2027.
Părinții care sunt însoțitori, facilitatori la ore pentru elevii cu deficiențe sau cerințe educaționale speciale, pot fi plătiți, în premieră, din fonduri europene.
„Dincolo de acest proiect specific, este important când vom gândi bugetul pe anul viitor, să luăm în calcul ceea ce eu spuneam că ar fi trebuit să facem de mai mulți ani, să punem la dispoziție bani pentru a angaja profesori de sprijin, pentru angaja ajutorul de care are nevoie profesorul la clasă.
Altfel, degeaba ducem copiii cu CES în învățământul de masă, dacă profesorul nu are suportul necesar, n-are profesor de sprijin, n-are resurse. De fapt, nu vom crește eficiența procesului educațional”, a declarat ministrul Daniel David.
Ministrul Daniel David a revenit în mai multe rânduri asupra problemei integrării elevilor cu CES și a lipsei resurselor din sistem
Pe 1 mai 2025, Daniel David declara că „plângerile și comentariile profesorilor sunt justificate”, subliniind că aceștia nu au resursele necesare pentru a lucra eficient cu elevii cu cerințe speciale: „Profesorii nu pot să facă față și învățământului obișnuit și să se ocupe serios de copiii cu cerințe educaționale speciale prin resursele pe care le au acum la dispoziție. Plângerile și comentariile sunt justificate.”
Cu câteva zile înainte, pe 28 aprilie 2025, ministrul atrăgea atenția că România nu are suficienți profesori și resurse pentru o integrare reală a copiilor cu CES în învățământul de masă: „Nu avem suficienți profesori și resurse ca să asigurăm integrarea copiilor cu cerințe educaționale speciale în învățământul clasic. A fost gândită o reformă a educației speciale, dar analiza și implementarea ei nu au mai avut loc.”
Pe 19 martie 2025, Daniel David menționa că profesorii care lucrează cu elevii cu CES nu beneficiază de salarii mai mari, însă primesc punctaj suplimentar pentru gradațiile de merit, potrivit prevederilor din legea învățământului: „Profesorii care lucrează cu copii cu cerințe educaționale speciale nu au salariul mai mare, dar primesc punctaj pentru gradațiile de merit. Sunt prevăzute distincții și premii pentru profesori în legea învățământului.”
Informații de context despre integrarea elevilor cu cerințe educaționale speciale
Profesorii din România spun că cel mai mult au nevoie să fie învățați cum să predea la elevii cu CES, potrivit studiului internațional TALIS 2024.
Învățarea diferențiată și individualizată nu poate fi asigurată în învățământul de masa, cel de stat, cu 33 de elevi în clasă, dintre care 3 sunt cu CES. Statul nu a angajat pe nimeni să ne ajute și noi rămânem responsabili de toți, a declarat profesoara Dorica Boltașu.
Edupedu.ro a publicat pe 28 aprilie o analiză reformei educației speciale, prevăzută de legea învățământului preuniversitar, care nu a mai avut loc. Din 2023, aproape toate prevederile din legea educației au fost amânate, iar legislația subsecventă nu există.
Evaluarea elevilor cu cerințe educaționale speciale se face conform unui ordin comun din 2016 care include metodologia pentru încadrarea copiilor în grad de handicap și pentru orientarea școlară și profesională.
- Numărul elevilor cu CES din școlile din România aproape s-a triplat în ultimii 5 ani, ajungând la peste 50.000 în anul școlar 2023-2024, în timp ce numărul profesorilor de sprijin este ținut de Ministerul Educației cu mult sub standardul legal, a arătat Edupedu.ro într-o analiză din aprilie 2024 – grafic.
- În anul școlar 2023-2024 au fost 1852 de profesori de sprijin la 51.784 de elevi din învățământul de masă, adică un profesor de sprijin la 28 de elevi, în medie. Dacă raportăm numărul profesorilor de sprijin la numărul total al elevilor cu CES din învățământul de masă și cel special (71.324), avem 38 de elevi la un profesor de sprijin.
- În același timp, profesorii de la clasele unde sunt elevi cu CES au nevoie de ajutor și formare. „După ce un elev cu cerințe educaționale speciale obține certificatul de orientare școlară și profesională, ajunge în școala de masă, unde cadrele didactice întreabă: «Ok, eu acum ce fac? Am o hârtie, dar asta nu schimbă cu nimic situația; copilul este tot aici, cu mine și eu trebuie să găsesc metode pentru a continua»”, a declarat Lizetta Mihăilă, coordonator profesori itineranți și de sprijin, în cadrul unei conferințe organizate de de Casa Corpului Didactic București în parteneriat cu CMBRAE, în 2024.
Rezumatul articolului – 5 puncte esențiale:
- Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, a declarat că în bugetul pentru anul viitor trebuie prevăzuți bani pentru angajarea profesorilor de sprijin și a ajutorului necesar profesorilor de la clasă.
- În ianuarie 2026, va începe proiectul finanțat prin PEO, în valoare de aproximativ 20 de milioane de euro, prin care ministerul va realiza ghiduri și formarea profesorilor care lucrează cu elevi cu cerințe educaționale speciale.
- Apelul permite finanțarea profesorilor de sprijin, plata părinților însoțitori ai elevilor cu CES la ore, precum și înființarea camerei-resursă pentru suport educațional, obligatorie din anul școlar 2026-2027.
- Daniel David a recunoscut în mai multe declarații anterioare că România nu are suficienți profesori și resurse pentru o integrare reală a copiilor cu CES și că plângerile profesorilor sunt justificate.
- În anul școlar 2023-2024, erau 1.852 de profesori de sprijin la peste 50.000 de elevi cu CES din învățământul de masă, adică un profesor de sprijin la 28 de elevi, potrivit unei analize Edupedu.ro.
38 comments
Domnule ministru,se plâng profesorii că nu sunt pregătiți să învețe copiii cu CES! Păi decât să angajați profesori de sprijin, mai bine pregătiți profesorii actuali!
bună ziua dece ka copii cu ces pana în cala a 6 su dat evaluări naționalele separat fata de ceilalți copii și în clasa a 8 dau la fel ca ceilalți copii atunci numai au ces un copil cu ces poate rămâne golijent ca anu trecut copilu meu rea sa rămână golijent la matematică ca i sa dat teste ca ceilalți copii și el are cesi pana în casă a 7 i sa dat teste separat iar în casă a 7 ia dat teste la fel
Ar fi nevoie de câte un profesor de sprijin cam la fiecare clasă. Nu înțeleg de ce această atribuie cade inclusiv pe capul profesorului-consilier şcolar, care şi asa este copleșit de numărul mare de „nevoi” la şcoală, pe lângă necesitatea de a implementa un proiect sau altul, de a susține le toate etc., depăşindu-şi cu mult programul zilnic, ca mai toate cadrele didactice astăzi! Educația ar trebui centrată pe elev, nu pe profesor!
Eu sunt bunica a doua gemene,venite anul trecut din UK.Acolo absolvisera clasa a 3-a.Aici le-am înscris în clasa întâi,deoarece nu prea cunoșteau limba.Locuim intr-un orășel mic.Acum fetele sunt în clasa a 2-a si încă au mari probleme de limba si adaptare.In clasa sunt doar vreo 15 elevi.In limba romana se scrie de mana ,în alt sistem decât în UK.Acolo se făcea cu totul altfel de școală.Fetitele au cunoștințe de biologie,geografie,istorie ,importante iar aici ne chinuim cu limba romana,cu caligrafie cu bastonașe etc.. Materia,cel puțin la limba romana este greoaie,manualele nepotrivite înțelegerii unui copil,cu cuvinte si cerințe complicate rău.Am făcut tot felul de eforturi si demersuri pentru a găsi psiholog si logoped gratuit.Un copil normal provenit din diaspora este ca un copil cu CES.In cazul nostru am avut în primul rand nevoie de psiholog,fetitele suferind șocuri trei ani la rand:mama cu tumora maligna si mastectomie,apoi mutare în RO,apoi după clasa întâi li s-a schimbat învățătoarea.Acum au învățătoare o fata de 20 de ani,care nu are experienta,urla la ei ,le adresează jigniri si nu are răbdare.Ce facem noi,atunci cu doi copii normali în asa o situație?Dar insist pe faptul ca manualele de limba romana în clasele primare sunt greoaie si total neadecvate vârstei, ca să nu mai spun de faptul ca temele de casa,de vacanta,necesita ore multe.Ar trebui revizuit sistemul si sa mai „aruncam ochii peste gard „în tarile civilizate si dezvoltate si sa preluam sistemul lor ca un copil sa meargă cu drag la școală,nu cu teama,nu cu complexe,nu cu groaza!
Un profesor itinerant la 30 de elevi cu CES. Cum se respectă legea?
În multe școli din București există peste 30 de elevi cu CES repartizați unui singur itinerant, deși normele prevăd suplimentarea posturilor.
Rezultatul? Profesor suprasolicitat, părinți nemulțumiți și drepturile copiilor încălcate. Este imposibil să asiguri suport real în aceste condiți
Dom’le, du-te și manageriază un spital de boli nervoase, nu învățământul românesc! Habar nu ai despre preuniversitar!
Prezența elevilor cu ces nu a fost si nu este un subiect tocmai bine ales,deoarece aceștia, oricât se spune că s-ar angaja alți profesori de sprijin,copiilor cu ces nu le este suficientă o oră cu aceștia si nici două….!Mai mult decât atât ei rămân cantonați,marginalizați in cadrul grupului,profesorul de la clasă nu are timp numai pentru acesta !
Profesorii de matematică, de română…trebuie să se axeze pe actul didactic,nu sunt bone !
Dragi părinți greșiți când faceți această alegere crezând că le va fi bine copiilor voștri ! Unii au nevoie de odihnă dupa două ore..,se vede pe fața lor că obosesc, nu pot ține ritmul cu ceilalți nici din punct de vedere fizic…..!
Integrarea lor e doar de fațadă.
Un profesor nu va putea face față unor copii cu nevoi speciale si unui întreg colectiv ce nu are nevoi speciala, si sincer nici nu ar trebui sa fie pus in situația asta. Un lucru suplimentar cu acești copii duce la neglijarea celorlalți copii din clasa. In fapt toți copiii au nevoi diferite, iar alocarea unui timp preponderent către cei cu dosar ces ii tine in urma pe toți ceilalți, ajung sa se plictisească si sa nu mai acorde ei interes si atenție la materiile respective. Materia se preda la foc automat datorita timpului „pierdut”, se acorda lucru suplimentar celor care nu au nevoi speciale, pe care trebuie sa le lucreze singuri, si nu se mai reușește exersarea si verificarea cunostintelor asa cum ar trebui. De ce nu se gândesc si la cei care sunt nevoiți sa nu evolueze deoarece lor nu li se acorda timpul necesar? Materia este la fel de stufoasă, dar nu ne interesează aspectele astea. Ce analize s-au efectuat pentru integrarea aceasta la clasa? Analizele ii includ si pe cei ce nu au dosar ces? Eu nu am vazut nimic si nici îmbunătățiri. Nu stiu care e soluția, dar cu siguranță asta nu e o soluție pentru nici una dintre părți. Alte decizii luate probabil sa smulgă niște fonduri speciale.
De ce nu se fac scoli ptr elevi cu ces unde sa predea itinerantii care de fapt sunt psihologi pedagogi psihopedagogi dupa programa adaptata in zonele unde se poate. De fapt integrarea a fost gandita ptr mediul rural unde nu exista scoli speciale decat la cateva zeci sau sute de km distanta. Copiii cu CES nu puteau face zilnic naveta si atunci prin aceste legi au fost integrati in invatamantul de masa ca sa li se respecte dreptul la educatie .
Problema este și acel program PIR prin care ați băgat în învățământ persoane incompetente, care acum au devenit învățătoare cu CES, iar alte anomalii au mai ajuns și directoare, de asemenea cu analfabetism funcțional. Ce poate face un copil fragil în fața profesorilor care își doresc doar performanță de vitrină?
Problema este cu acel program PIR prin care ați băgat în învățământ persoane incompetente, care acum au devenit învățători cu CES, iar alte anomalii au mai ajuns și directoare, de asemenea cu analfabetism funcțional. Ce poate face un copil fragil în fața profesorilor care își doresc doar performanță de vitrină?
Domnule ministru, mulți dintre noi ne-am bucurat când ați ajuns în funcție, pentru simplul fapt că am crezut că sunteți din sistem. Primul pas pentru integrarea elevilor ar fi răspunsul la întrebarea:” Până unde putem integra?”, un elev integrat ajuns în clasa a VII-a fără a avea însușită numerația până la 10 și însușirea alfabetului, nu este un elev integrat, copiii cu deficiență mintală severă nu pot fi integrați în învățământul de masă actual, ei devin o povară pentru colegi și profesori și nu pot dobândi cunoștințe prin profesorul de sprijin, care are o oră pe săptămână.
Avem nevoie de o metodologie care să spună stop într-un punct, în școala din mediul rural cabinetul e împărțit cu un consilier sau nu există, profesorul itinerant e un profesor ambulant care umblă cu materiale după el. În documente totul e frumos, în practică totul e frustrant. În speranța că ne auziți, noi muncim cu tact pedagogic peste sistem și peste puterea noastră!
Romania a imprumutat modele din Vest, dar le apluca romaneste, ca nu are fonduri pentru asaceva si nici nu a elaborat programe si materiale adaptate pebtru asa ceva. Iti impyn inscrierea lor in scoala de masa si te obliga ca tu profesor sa te descurci singur, desi nu ai profesor de sprijin si nu ai nici competentele pentru a lucra cu asa copii, ca sa nu mai vb.de lipsa materialelor adaptate, precum si resursa timp, caci trebuie sa te ocupi si de restul clasei.
la multe materii tehnice nu s-au mai scos manuale noi din 1989.
despre ce vorbim noi aici? CES e alta prosteală.
soră-mea a avut eleva care îngăima ceva dar nu inteligibil. Cum îl faci pe ăla electronist?
o diplomă că să nu-l țină acasă sau că să nu îl trimită la. școală ajutătoare . deși acolo poate apuca să facă niște lumânări parfumate sau ceva manufacturier. Nu te întreabă nimeni de competență lingvistică, matematica, etc… respecți niște pași și se întâmplă.
Elevii cu ced mutați de urgență in școlile speciale !
Cu ajutorul DGASPC-urilor urmărite familiile elevilor care prezintă probleme in școli (sunt copii bătuți acasă care vin la școală si bat la rândul lor sau alte tipuri…)
Profesorul de sprijin nu vine decât o oră, iar copilul cu ces are nevoie de sprijin pe tot parcursul zilei…!
Ne amăgim că investim in scoli pentru copii cu ces ,vin niște consilieri care rămân cantonați in cabinetele lor,iar la sfârșitul programului pleacă la cabinetul personal,asta pentru că pleacă odihnit de la școală, aktfel n are mai face față oboselii !!!
Degeaba dai din gură David.
Demisia e un act practic, real, palpabil, vizibil.
Exact ca ceea ce trebuie făcut si cu copiii cu CES.
I.
cJRAE urile trebuie reformate din temelii.
1. Aprobă dosare fictive dar resping copiii care chiar au cerințe speciale.
2. Sunt specialiști in birocrație dar incapabili sa selecteze copiii care pot fi integrați in mod real in comunitatea școlară de masă.
3. Resping pe bandă rulantă trimiterea de profesori de sprijin pt ca tu David i-ai disponibilizat iar ei nu ii au.
4. NU mai oferă nicio consiliere părinților.
Le pun certificatele în brațe și ii trimit cu ele in școli
5. NU au făcut niciodată un studiu pt a cerceta cum sunt afectate rezultate școlare ale unei clase cu copii cu CES (handicap mental mediu si grav) care trebuiau sa fie in școli speciale de fapt.
6. După ani si ani nu au produs un ghid universal care sa ajute profesorii care primesc peste noapte in clasă copii cu CES
II
ISJ urile aprobă suplimentare de copii desi legea interzice depășirea a mai mult de 2 copii cu CES într-o clasă
III
Directorii nu țin cont dacă la clasa unde ii incadreaza pe acești copii există profesori pregătiți iar dacă nu există sa le plătească cursuri de pregătire in maxim 60 de zile de la inceputul anului școlar.
IV
Părinții știu ca au copii cu CES dar refuză sa le facă documente (de multe ori din motivele de mai sus) astfel încât in clase in mod real sunt mai mulți copii cu CES decât cei declarați.
PS
Întrebați cJRAE cum e posibil ca un copil sa aibă CES din luna mai (când se pregătește de EN până in septembrie când e admis la colegiul national pe baza certificatului iar apoi ces ul dispare si certificatul nu se mai reînnoiește?
Ai cumva un copil cu dosar CES?!? Sti macar ce înseamnă sa ai un copil ce are asemenea dosar? Sti macar ce înseamnă CES (ce ramuri sunt legate de acest dosar)?!?! Ce scri tu acolo cu handicap mental (acela este un certificat de handicap, nu ces)! Ai trecut cumva cu al tau copil (daca ai) prin N comisii, vizite si evaluări la Psihologi/Psihiatrii pt a dobandi acel certificat?!? Eu da! Nu îi mai băgați pe toti in aceeasi oală, cand habar nu aveti despre ce este vorba!
Stimate domn, Daniel David, știți ce înseamnă lucrul la clasă cu 3 elevi cu CES????Cred că nu…. toți știți să dați sfaturi și legi dar vă invit să luați parte la o oră de curs în care sunt elevi cu CES, oare faceți față?????
care profesori de sprijin? e unul pe școală și un elev cu CES beneficiază de o ora pe săptămână cu acel profesor, de multe ori nu exista spațiu în școala în care profesorul de sprijin să meargă pentru a lucra, rămâne în clasă cu copilul in degringolada pe care o creează și tu trebuie să ții orele, de multe ori nu mai ai nici energie sa te poți face auzită in fata clasei.
Reînființarea școlilor speciale!
Stimate domnule ministru. Da, suntem de acord cu ceea ce spuneți d-voastră dar anul acesta . In septembrie ați tăiat posturi de profesori de sprijin.
Sunt mama unui baiat cu CES si umbra lui la scoala. problema reala e ca nu toti copii cu CES sunt evaluati si exista si din cei neevaluati. cu dislexie, disgrafie, discalculie, care nu vor sa fie evaluati ca sa nu fie batjocoriti de colegii lor sau ai caror parinti nici nu stiu ca i-ar ajuta pe copiii lor . asa ca in loc sa fie un singur copil – cel declarat cu CES, in fapt sunt mai multi intr-o clasa, copii pe care nu-i poate atrage profesorul in lectie, fiindca el deja a pierdut foarte mult. cu care profesorul pierde timp ca sa faca liniste si ordine. iar copiii nu mai sunt cum eram noi , sa stea cu manutele la spate si cuminti. copii foarte greu de angrenat in lectie. greseala e ca se repeta orice clasa dar nu prima. in clasa fiului meu au venit 8 repetenti cand era in clasa a doua, copii care nu stiau nici literele nci sa citeasca sau sa screi. e gresit sa nu poti lasa repetent un copil in primul an sau macar in clasa intai. nu poate inca, sa mai invete un an litere. nu sa ajunga in clasa a doua si acolo sa repete. invatatoarea nu poate sa se intoarca sa-i invete pe repetenti- chiar cu ora noua remediala. asta e parerea mea , de parinte martor al evolutiei clasei. trist ce se intampla.
repetenția exista, cred, și la clasele primare. Doar că învățătorul nu vrea bătaie de cap
Nu, nu există repetenție până la clasa a II-a. Este interzis în mod expres în lege să fie lăsați repetenți fix în clasele achizițiilor fundamentale (scris, citit, socotit).
Iar la a II-a, dacă sunt prea puțini în clasă, trec ca să nu se comaseze clasa/școala. Și ajung la gimnaziu analfabeți, ia-l tu de fizică și învață-l despre curent electric când el nu înțelege limba română și numără pe degetele de la mâini!
A fost o mare tâmpenie aducerea copiilor cu CES în școlile de masă. Colegii fac glume proaste,pe seama lor,ei nu fac față învățării!
Școlile speciale, erau soluția, dar „inteligenți” cu mai mult CES decât copiii, au vrut să fie deștepți!! Au apărut multe cazuri de buling și de ieșiri violente,de multe ori. Cât privește ministerul…….tot cu CES!!!
Profesorul de sprijin e inutil, trebuie facute la loc scoli speciale pentru ei, nu poti face scoala in clasa cu elevi din astia, nu ai cum.
Degeaba ducem copiii cu CES in scolile de masa daca:
– sistemul de sprijin nu este reformat din temelii – am un copil cu dislexie severa care a primit certificat de orientare in clasa 4, este un copil aproape pierdut
– nu se reduce birocratia absurda (nu ma refer la PSI, PIP, adaptari, rapoarte de progres) – am peste 20 de documente de completat (numai vreo 4 sunt pentru copii), restul ca sa aiba birocratii ce stampila si plimba
– nu dispare viziunea birocratica care ignora nevoile copiilor
– nu creste accesul la educatie (timpurie) pentru copiii din familii vulnerabile
– scolile incluzive nu primesc resurse suplimentare (cabinete dotate, teste, tehnologie asistiva etc.)
– nu se schimba curriculum intr-unul centrat pe competente
– nu se schimba evaluarea rigida cu una flexibila
– nu se schimba predarea rigida cu una flexibila
– nu este implicata comunitatea locala in educatie
– nu se schimba formarea initiala si continua pentru profesorii de sprijin si pentru profesori in general
– profesorii de sprijin si consilierii nu devin angajati ai scolii incluzive
Nu se rezolva nimic doar cu bani. Ah, si niste ghiduri. BTW, raportul KIX nu contine aproape nimic despre CES. S-a trezit academicianul intr-un tarziu?
Toate cerințele expuse de d-voastră nu se îndeplini nici în 200 de ani!
Iar celebra „formare” a profesorilor!
20 milioane euro pentru firme si „formatori” care nu au predat o ora in viata lor, cu atat mai putin elevilor cu CES, dar vor citi de pe ppt-uri despre cum trebuie facuta asta!
Pe cand naiba o remaniere totala a idiotilor din varful educatiei?
Da, stiu, cam cand o sa fie si o remaniere totala a celor din parlament…
Nu degeaba ii ducem. Ii ducem cu un pret: pretul educatiei celorlalti 20-30 normali. Pentru ca niste parinti sunt fie inconstienti, fie incapatanati si nu inteleg ca o clasa in care toata lumea e normala in rest, profesorul galopeaza cu greu prin materia si asa stufoasa in clase de peste 25 -30 de elevi, cel cu CES nu recepteaza ABSOLUT nimic. Pe cand, cu indrumare specializata, in ritm propriu si stil personal de invatare, un copil cu CES(Nu locomotor) va evolua foarte bine intr-o clasa de scoala speciala.
minciuni peste minciuni
Acest ministru predică „cerințele educaționale speciale”, dar bea „banii”. Demisia!
, ministerul Educației și Cercetării va veni cu ghiduri și cu formarea profesorilor care lucrează cu elevi cu cerințe educaționale speciale.
Adică ne va obliga să ne ”formăm” pe hârtie și apoi ne va cere să facem minuni. Nu așa funcționează treaba asta, David.
DEMISIA!
La ce duci elevii de CES in scoala de masa daca trebuie angajat personal aditional? Parca era reducere de personal? Lasă-i pe toți în unitățile de învățământ special unde li se poate acorda atenția completă de către personalul DEJA calificat… Despre ce vorbim?
Nu generalizez, insă la EN am aflat cu stupoare că se obțin destul de ușor ba adeverințe CES, ba de rrom. Poare ar fi utile niște controale, românul este foarte inventiv… La fel și cu vizele de flotant pt a avea acces la o școală de top… o adevărată mafie
Nu! Sa redeschideti toate școlile speciale, unde un învățător are grija de 7 elevi, nu de 27 deodata! Copiii cu CES nu pot fi ajutati in școlile de masă! Sunt ca si inexistenti in clase! Profesorii nu se pot ocupa in mod real de ei! Vin la școala, doar sa aiba de unde pleca! Trebuie reintrodusi in școlile speciale unde li se poate acorda in mod expres atenția si ajutorul…Nu fac decât sa stea in clasa pe post de plante sau si mai rau sa perturbe procesul educativ pentru ceilalți copii normali si profesorul …Nimic mai mult! Acesta este purul adevăr! Oricat ati vrea să l infrumusetati! Acesti copii nu au ce cauta in învățământul de masa, pentru că nu se adapteaza oricat ar vrea părinții, profesorii sau ministru habarnist!
degeaba ducem copiii cu ces în școlile de masa punct
degeaba formam specialiști în psihopedagogie specială.
e o realitate ,nu aruncă nimeni piatra . amestecul asta dăunează tuturor.
clasa de elevi e un sistem .
Da, este total gresit sa includem copiii cu CES in scolile de masa. Datorita acestei decizii violenta in scoli s- a accentuat si este prezenta inca de la grădiniță. Un educator nu va reusi niciodata sa lucreze cu 20 de copii normali si inca 3 copii cu CES( varsta lor fiind de 3 ani). Asadar , cea mai potrivita decizie si sprijinul care il poate primi cadrul didactic este reînfiintarea scolilor speciale .