Sorin Hagiu, directorul Școlii Gimnaziale Giarmata din județul Timiș, a vorbit despre efectele creșterii numărului de copii la clasă. „Aceste generații de copii au nevoie să stabilească o relație emoțională cu profesorii, lucru care este imposibil când ai în clasă peste 30 de copii”, a spus profesorul. Declarațiile au fost făcute la emisiunea InfoEdu de la TVR Info. Amintim că numărul de elevi dintr-o clasă a crescut, în medie, cu doi elevi, potrivit Legii 141/2025, cunoscută drept legea Bolojan.
Diana Dumitrașcu, moderatoare: Eurostat ne dă niște cifre. Cert este că, evident, suntem iarăși acolo în top, cu o medie de 13,8 elevi per profesor la toate ciclurile, dar ajungem și cu 18,4 copii la un cadru didactic în învățământul primar. Suntem destul de departe de ceea ce au alte state. Cum vedeți dumneavoastră lucrul acesta? Și în contextul măsurilor fiscal-bugetare care prevăd creșterea numărului de elevi într-o casă.
Sorin Hagiu: „Eu văd, din nou, un conflict între teorie, știință și practică. Sunt convins că domnul David știe că tendința globală și toate studiile noi spun că ar trebui să avem mai puțini copii într-o clasă. Sub semnătura lui s-a luat decizia să avem mai mulți copii. Evident că aceste generații de copii au nevoie să stabilească o relație emoțională cu profesorii, lucru care este imposibil când ai în clasă peste 30 de copii. Astfel, tot ce se întâmplă este să se adâncească prăpastia aceea între profesori și elevi, între școală și familie și așa mai departe.
De asemenea, mă gândesc foarte tare la școlile din mediul rural, unde, din nou, spun că există copii diferiți în aceeași clasă, de niveluri diferite, iar profesorii ar trebui să lucreze diferențiat cu fiecare dintre ei. Acest lucru este, practic, imposibil de făcut într-o clasă cu 30 de copii, chiar și cu aceste 2 ore de învățare remediată pe săptămână.”
Numărul maxim și minim de elevi într-o clasă, stabilit prin legea 141/2025
2. La articolul 23, alineatele (1), (6) și (11) se modifică și vor avea următorul cuprins:
,,Art. 23. – (1) În învăţământul preuniversitar, formaţiunile de studiu cuprind grupe sau clase, după cum urmează:
a) educaţia timpurie, nivel antepreşcolar:
(i) grupa mică cuprinde, în medie, 9 copii, dar nu mai puţin de 7 şi nu mai mult de 11;
(ii) grupa mijlocie cuprinde, în medie, 14 copii, dar nu mai puţin de 10 şi nu mai mult de 17;
(iii) grupa mare cuprinde, în medie, 16 copii, dar nu mai puţin de 10 şi nu mai mult de 22;
b) educaţia timpurie, nivel preşcolar: grupa cuprinde, în medie, 17 preşcolari, dar nu mai puţin de 12 şi nu mai mult de 22;
c) învăţământul primar: clasa cuprinde, în medie, 18 elevi, dar nu mai puţin de 12 şi nu mai mult de 24;
d) învăţământul gimnazial: clasa cuprinde, în medie, 20 elevi, dar nu mai puţin de 12 şi nu mai mult de 28;
e) învăţământul sportiv şi de artă: clasa cuprinde, în medie, 16 elevi, dar nu mai puţin de 8 şi nu mai mult de 24, şi poate fi constituită din maximum 4 grupe. Grupa cuprinde, în medie, 7 elevi, dar nu mai puţin de 4 şi nu mai mult de 10;
f) învăţământul liceal, inclusiv dual: clasa cuprinde, în medie, 23 de elevi, dar nu mai puţin de 16 şi nu mai mult de 30;
g) instruirea practică şi pregătirea de specialitate se desfăşoară pe grupe de minimum 8 elevi şi maximum 15 elevi;
h) clasele din învăţământul liceal tehnologic pot fi constituite din maximum 3 grupe cu calificări diferite;
i) învăţământul postliceal: clasa cuprinde, în medie, 26 de elevi, dar nu mai puţin de 20 şi nu mai mult de 32;
j) învăţământul special:
(i) pentru antepreşcolari cu sprijin de nivel I-II: grupa de sprijin special cuprinde, în medie, 6 copii, dar nu mai puţin de 5 şi nu mai mult de 7;
(ii) pentru beneficiarii primari cu sprijin special de nivel I-II: grupa/clasa de sprijin special cuprinde în medie 7 elevi, dar nu mai puţin de 6 şi nu mai mult de 8;
(iii) pentru antepreşcolari cu deficienţe grave de dezvoltare şi preşcolari cu sprijin special de nivel III-IV: grupa/clasa cuprinde, în medie, 4 copii, dar nu mai puţin de 3 şi nu mai mult de 5;
(iv) învăţământul special pentru beneficiarii primari cu sprijin special de nivel III-IV: grupa/clasa cuprinde, în medie, 5 elevi, dar nu mai puţin de 4 şi nu mai mult de 6;
k) prin excepţie de la lit. j), în învăţământul tehnologic special pentru elevi cu deficienţe uşoare şi/sau moderate: clasa cuprinde în medie 10 elevi, dar nu mai puţin de 8 şi nu mai mult de 12.
15 comments
DA, se poate lucra mai ales dacă la o oră pe săptămână, toți din clasă sunt brici, atunci DA, poți face predare/ învățare centrată pecelev, pentru că elevul știe să: citească, să extragă cuvinte cheie din text, știe să compare, să asocieze, înțelege logica textului, înțelege LIMBA ROMÂNĂ și nu în cele din urmă, înțelege cerința. DA, E PERFECT.
BUN, dar când e invers, profesorul e doar pază, elevul refuză să învețe, îl doare în cot de școală ta ba dacă e tupeist îți mai spune și în față, tu atunci ca și profesor, ce faci?, cine te sprijină? Cum reușești să îi înțelegi pe toți, da, într-o oră pe săptămână?!, de cine te ocupi mai mult, cum îți predai materia?, cu cine începi să înveți a citi în clasa a V-a, cu cine faci performanță, cu cine faci comisi de buling, violență, ISU, sănătate, circulație, etc?! așa, și în final vii și spui că profesorul nu are voie NIMIC în fața copilului, mă ș’apoi TU îți bați joc de mine, un elev umilește profesorul? Eu care sa ajung acolo am dat sute de examene în facultate, masterate, doctorate, definitivate, grade didactice, concursuri, cursuri de formare, ETC, și eu ca și PROFESOR, sunt EROAREA SISTEMULUI, dă-vă-ncolo bre.
Uniformă, disciplină, respect si mâna pe carte = SOLUȚIA
SA VINA DLNMINISTRU SA VA ARATE MACAR O SĂPTĂMÂNĂ CUM TREBUIE LUCRAT CU ACESTI COPII …CEL MAI BUN EXEMPLU….UPS EL NU ESTE IN STARE SĂ II PUNA LA MUNCA PE CEI DIN MINISTER…DARAMITE PE COPII🤣🤣🤣🤣
Să nu uităm de copiii cu CES ( cu COSP), apropo de aceasta predare în sistem simultan. Un „simultan” ascuns.
Cât reprezintă în formațiunea de studiu un copil cu CES, în legea B? Cât unul tipic… că așa interpretează unii!
Halal psiholog domnul D.D.!
Acum 60 de ani am fost 40 de elevi din clasa a-I-a pina în clasa a XII a și 38 dintre noi am absolvit o facultate, atunci se putea cu atitia elevi, acum nu se mai poate, nu știu numai sa dea vina unul pe celalalt.
Acum 60 de ani, dacă mișca unul din front, își lua întâi bătaie de la învățător sau profesor și după aia mergea acasă să mai ia un rând de la părinți.
Acum 60 de ani înghețai în clase iarna și mureai de cald vara, dar nu comentai, că o încasai.
Acum 60 de ani te duceai la școală ca să înveți știind că mai multă școală înseamnă o șansă reală să scapi de mizeria de acasă. Oamenii erau disperați să aibă o viață mai bună ca părinții lor.
Acum, după 60 de ani, nimic din cele de mai sus nu mai e adevărat.
Sunteti cadru didactic? Eu da si fac parte din generatiile cu 40 de elevi in clasa, cu aproape toti absoventi de facultate si va spun sincer ca nu se poate face comparatie! Scoala era scoala, cu reguli clare, parintii nu erau pe pozitii de lupta cu scoala, cei mai multi copii veneau cu cei 7 ani de acasa, societatea respecta stiinta de carte si efortul personal de a invata si nu in ultimul rand, nu aveam in maini si in minte, 24/24, 7/7, Maria Sa, Tehnologia, care nu e un lucru rau in sine, dar extrem de periculoasa, ( lasata sa preia controlul si in lipsa altor forme de stimulare cognitiva) pentru creiere in formare!
Acum 60 de ani elevii stăteau ca sfinții și aveau respect, acum nu mai au elementarul bun-simt. În ce lume trăiți? Mergeți într o școală ca să vedeți.
Amice septuagenar, habar nu ai despre ce vorbesti. Acum 60 de ani era COMUNISM! Profesorul putea sa strălucească in bataie elevul. Recunoaste! 🤪🤮 Cam asa se pastra disciplina! Ti-e dor de comunism, tovarase!
CAND AI FOST DUMNEATA 40 DE COPII?? MANIANCI CIUPERCI STRICARE….BATI CAMPII CU GRATIE….JALNICI POSTACI MEFIOCRI CU GURA MARE SI CREIER ZERO…🤣🤣🤣🤣🤣🤣
Nu se poate face comparație. Copiii din ziua de astăzi nu mai sunt ca atunci. Iar cadrele didactice de astăzi nu mai au voie nici macar sa ridice tonul la un elev.
Perfect! Așa a fost!
Dacă s-ar consulta ministrul cu profesorii de la catedră, ar afla că e adevărat ce susține articolul asta. Problema e că acei consilieri care influențează deciziile ministrului nu au călcat în viața lor într-o clasă de elevi din generația Alpha.
Demisia, David!
Dacă nu ar interveni politicul in școală, ar fi excelent.
Dacă ministrul, inspectorii si directorii ar fii aleși pe competență, s-ar putea face multe.
Asa, asta e :”România educată „
Stimate domn, insinuati ca maretul nostru ministru-mult-prea-citat nu stie acest lucru???
Ca nu are habar? Ca e poate… de-a dreptul incompetent?
PS: pe ce loc in lume era Universitatea BB cand a ajuns el rector? Pe ce loc e acum? De ce naiba a fost pus ministru???
Câte ore trebuie să aibă un profesor în normă și de care? Câte de un fel și câte de alt fel?