DOCUMENT Din toamnă elevii de clasele a VII-a și a VIII-a pot studia o nouă disciplină „Educație privind schimbările climatice” – programa a fost publicată în Monitorul Oficial / Vor învăța să monitorizeze activitățile de zi cu zi care contribuie la poluare și să promoveze interculturalitatea și justiția climatică

1.640 de vizualizări
Foto: © Kiriill Ryzhov | Dreamstime.com
Programa școlară pentru disciplina de tip opțional integrat „Educație privind schimbările climatice”, nivel gimnazial, clasele a VII-a și a VIII-a, a fost publicată în Monitorul Oficial. Programa se aplică începând cu anul școlar 2023-2024, potrivit actului normativ.

Programa școlară „Educație privind schimbările climatice” este o ofertă curriculară națională de tip opțional, ca disciplină nouă, cu caracter interdisciplinar, pentru ciclul gimnazial, clasele a VII-a și a VIII-a, fiind proiectată pentru o oră pe săptămână, pe parcursul a doi ani școlari, conform ordinului.

Structura programei școlare este următoarea:

  • Notă de prezentare;
  • Competențe generale;
  • Competențe specifice și exemple de activități de învățare;
  • Conținuturi;
  • Sugestii metodologice;
  • Referințe bibliografice.
Notă de prezentare

„Disciplina opțională „Educație privind schimbările climatice” contribuie la profilul de formare al absolventului învățământului gimnazial, structurat pe baza competențelor-cheie, prin:

  • relaționarea pozitivă cu ceilalți în contexte școlare și extrașcolare,
  • asumarea de drepturi și responsabilități,
  • participarea civică,
  • identificarea și rezolvarea unor probleme ale comunității,
  • proiectarea și derularea unui demers investigativ,
  • promovarea unui stil de viață sănătos și a unui mediu curat.

Noutatea abordării constă nu numai în cunoașterea cauzelor și a impactului schimbărilor climatice, ci și în îndemnul la acțiuni în domeniul combaterii acestora și al rezilienței la schimbările climatice, preocupări centrale ale comunității internaționale”, potrivit ordinului Ministerului Educației.

Competențe generale

„Competențele generale se formează pe parcursul celor doi ani de studiu, reprezintă achizițiile finale și contribuie la dezvoltarea competențelor-cheie ale elevilor.

  1. Identificarea unor fenomene și procese privind schimbările climatice cu impact asupra vieții cotidiene.
  2. Utilizarea metodelor de investigare a cauzelor și efectelor schimbărilor climatice în diferite contexte.
  3. Demonstrarea unor comportamente adecvate din perspectiva respectării principiilor dezvoltării durabile.

Competențele specifice sunt derivate din competențele generale și reprezintă etape progresive în atingerea celor generale, fiind formulate diferit pentru cei doi ani de studiu”.

Competențe generale și competențe specifice:

Conținuturi „Educație privind schimbările climatice”

Conținuturile învățării sunt organizate în patru domenii și mijlocesc, informațional, formarea competențelor specifice, conform Ordinului.

Sugestii metodologice pentru „Educație privind schimbările climatice”

„Sugestiile metodologice includ recomandări privind desfășurarea activităților de predare-învățare-evaluare, precum și de proiectare a demersului didactic. 

  • Demersul didactic al programei școlare este axat pe competențe și presupune construirea unor situații de învățare în care elevul este artizan al propriei învățări, profesorul fiind cel care doar îl ghidează și îl sprijină. Aceste situații de învățare cuprind activități de învățare ce vizează: observații directe și indirecte, întrebări-problemă, situații-problemă, studii de caz, investigații, simulări, animații, proiecte, jocuri de rol.
  • Se recomandă următoarele metode didactice : studiul de caz, problematizarea, experimentul, brainstormingul, explicația, conversația inductivă și deductivă.
  • Evaluarea este susținută în principal de modalități complementare, precum referatul, proiectul, portofoliul, investigația, autoevaluarea și interevaluarea ș.a., dar și de utilizarea metodelor, tehnicilor și a instrumentelor TIC. O evaluare autentică este cea care este integrată în fiecare secvență de învățare, facilitând autoevaluarea”.

DOCUMENT Descarcă ordinul privind aprobarea programei școlare pentru disciplina de tip opțional integrat „Educație privind schimbările climatice”, nivel gimnazial, clasele a VII-a – a VIII-a:

Foto: © Kiriill Ryzhov | Dreamstime.com | Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
LISTA Disciplinelor legate de mediu din învățământul preuniversitar – proiect Strategia națională privind educația pentru mediu și schimbări climatice 2023 – 2030
Elevii ar trebui să dezvolte la școală respectul pentru mediu și să învețe despre efectele schimbărilor climatice, începând cu anul școlar viitor. Strategia națională pentru educația pentru mediu, adoptată de Guvern, va fi transpusă în programa școlară

2 comments
  1. Ce este GEOGRAFIA?
    Geografia este dragostea de țară și satul natal. Este vatra unde s-a plamadit si păstrat, conștiința națională românească.
    Această disciplină sublimă descrie în Cer imaginea Pământului.
    Dacă un Popor nu are tineri entuziaști, culți, cu dor de țară, poate fi distrus din temelii.
    Mențin ideea că SCOPUL predării geografiei în școală este de a-i înarma pe elevi cu un sistem de cunoștințe despre dinamica înfățișării reliefului Patriei, de a le forma pricepeți și deprinderi practice privind aprecierea fenomenelor meteoroligice, hidrologice, sau de protejare și ameliorate a mediului geografic in care traiesc.
    Științele geografice încep din ciclul primar și se continuă până la terminarea liceului când elevii au suficiente competențe in acest domeniu și evident susțin ca probă la bacalaureat, in unanimitate Geografia.
    In cei 28 ani, elevii mei au fost prezenți la olimpiade si concursuri, proiecte și cu mult interes au ajuns in domenii ajutați de notele foarte mari pe care le-au obținut la examenul de final.
    Prin stilul propriu al fiecărui cadru didactic, se pot forma generatii de tineri care sa fie înarmați cu acele capacități si competente care să le permită să facă față, sa se descurce in orice loc de pe Pământ.
    Geografia este izvor nesecat de cultură.,iar proiectele ce se derulează azi, au pornit fie de la Cercurile de Geografie, fie din percepție și conștientizare pentru acest domeniu.
    Geografia e România 🇷🇴Romania e Geografie🇷🇴
    Spuneți ce știți despre Masivul Ciucaș și vă dau o notă de trecere. 💙💛❤️

    Geografia este măsura educativă care alături de gramatica limbii române și istorie, generează fiii acestui popor.
    Nu uitați ca tineriii de AZI formează ROMÂNIA de MÂINE.
    Geografia este in NOI! 🇷🇴

    🇷🇴 Prof. Crina Popescu Centrul Științific de Geografie Ciucaș Maneciu, Prahova, România 🇷🇴
    Initiator Proiect Geografie Fără Frontiere 🇷🇴

  2. Un material bun și o programa reala pt cl aVIIIa a și aVIIIa. O disciplina opțională ce trebuie susținută.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Experții americani solicită prudență cu privire la administrarea vaccinului Covid copiilor. Ei spun că boala se dezvoltă diferit la aceștia și nu pot fi luate în considerare studiile realizate pe adulți. Marea Britanie a interzis testarea vaccinurilor pe minori

Copiii nu ar trebui să primească un vaccin Covid-19 până când nu există mai multe date pentru a avea certitudinea că este sigur, au avertizat experții Autorității de reglementare din…
Vezi articolul
Creștere organică a finanțării educației

De ce este blocată orice creștere organică a finanțării educației? Consiliul pentru Finanțarea Învățământului Preuniversitar are în componență 11 inspectori și oameni din minister din 21 de membri, susține CNE

„Activitatea Consiliului Național pentru Finanțarea Învățământului Preuniversitar (CNFIP) a fost, din 2011 până acum, pur decorativă”, susține Consiliul Național al Elevilor, for care este reprezentant în CNFIP și care solicită…
Vezi articolul

Autorul unei teze de doctorat pentru care a fost constatat plagiatul și cel care dorește să renunțe unilateral la titlul de doctor trebuie să restituie banii de școlarizare – propuneri PNL “agreate” pentru modificarea proiectelor de legi ale educației, anunță Sorin Cîmpeanu

“A fost agreată propunerea Partidului Național Liberal cu privire la îmbunătățirea proiectului Legii învățământului superior prin reglementarea obligației de restituire a sumelor de bani de către autorul tezei de doctorat,…
Vezi articolul