DOCUMENT Evaluarea externă a școlilor începe pe 30 septembrie și durează până pe 6 decembrie, potrivit ARACIP. Calendarul complet al activităților / Inspecțiile făcute de inspectoratele școlare și evaluările ARACIP nu mai apar în ROFUIP 2024

8.819 vizualizări
Echivalarea titlului de doctor cu gradul didactic I
Foto: © Ammentorp | Dreamstime.com
De pe data de 30 septembrie începe evaluarea externă a unităților de învățământ, potrivit unei note ARACIP (Agenția Română de Asigurare a Calității în Învățământul Preuniversitar – n. red.). Evaluarea externă se va desfășura până pe 6 decembrie, conform calendarului aprobat. Precizăm că inspecțiile făcute de inspectoratele școlare și evaluările ARACIP nu mai sunt prevăzute în regulamentul de funcționare al școlilor intrat în vigoare pe 1 septembrie.

Cererile pentru evaluarea externă pot fi înregistrate până la data de 11 octombrie. Este vorba despre autorizarea de funcţionare provizorie, acreditare şi evaluare externă periodică.

Solicitările de evaluare externă au următorul calendar:
  • 02.09.2024 – 11.10.2024: înregistrarea cererilor de evaluare externă (pentru autorizare de funcţionare provizorie, acreditare şi evaluare externă periodică);
  • 30.09.2024 – 06.12.2024: derularea activităţilor de evaluare externă;
  • 21.10.2024 – 13.12.2024: analiza rapoartelor la nivelul Consiliului ARACIP, decizia şi transmiterea actelor administrative. 

„Activităţile de evaluare externă în vederea reorganizării rețelei şcolare începând cu anul 2025-2026 se derulează conform Calendarului prevăzut de Metodologia privind fundamentarea cifrei de şcolarizare pentru învăţământul preuniversitar de stat, evidența efectivelor de antepreşcolari/ preșcolari și elevi școlarizați în unitățile de învăţământ particular, precum şi emiterea avizului conform în vederea organizării rețelei unităților de învăţământ preuniversitar pentru anul şcolar 2025-2026, aprobată prin ordin de ministru”, se arată în documentul ARACIP.

Cererile se transmit la sediul instituției, potrivit documentului ARACIP:

„Cererile către ARACIP se transmit în format letric, însoţite de fişa-tip, în termenele comunicate anterior, la sediul instituţiei (str. Spiru Haret, nr. 12, etaj 1, camera 35, sector 1, Bucureşti). Toate formatele de cerere sunt disponibile pe site-ul ARACIP https://aracip.eu , la Secţiunea “Informatii utile”.”

În notă este menționat cum se pot încărca documentele școlilor:

„Documentaţia aferentă cererilor de evaluare internă, respectiv rapoartele de evaluare internă, se încarcă în platforma https://calitate.aracip.eu, în profilul creat pentru fiecare unitate de învăţământ. În acest profil se regăseşte ghidul de generare a cererii, denumit Tutorial Reprezentant FE. Precizăm că furnizorul de educație/unitatea de învăţământ trebuie să parcurgă, în mod obligatoriu, doi (2) pași pentru a-i putea fi analizate documentele încărcate:

  • a) “ataşează la cerere”;
  • b) “trimite spre analiză”.

În situația în care nu se încarcă în platforma menționată raportul de evaluare internă şi nu sunt urmăriți paşii enuntați, cererea nu poate fi generată electronic, cererea letrică prevăzută la pct. 4 urmând a fi respinsă.”

Despre evaluare externă

Metodologia din 18 noiembrie 2020 de evaluare instituțională în vederea autorizării, acreditării și evaluării periodice a organizațiilor furnizoare de educație stabilește la art. 6 următoarele:

„(1) În vederea declanșării procesului de evaluare externă, persoanele juridice, publice sau private, trebuie să depună la ARACIP o cerere de declanșare a procedurii de evaluare externă, însoțită de o fișă-tip și un raport de evaluare internă.

(2) Fișa-tip conține informații privind infrastructura, curriculumul, resursele umane și materiale, avizele și autorizațiile necesare procesului de evaluare externă. Fișa-tip este asumată de reprezentantul legal al furnizorului de educație și este avizată de inspectoratul școlar județean/al municipiului București. Informațiile minimale pe care fișa-tip le conține sunt prevăzute în anexa nr. 2 la hotărâre, iar formatul fișei-tip se stabilește prin instrucțiuni periodice emise de ARACIP.

(3) Raportul de evaluare internă cuprinde o serie de componente, stabilite în funcție de tipul de proces de evaluare externă și etapa corespunzătoare, cu informații necesare pentru a dovedi îndeplinirea cerințelor stabilite în standardele de autorizare, acreditare, respectiv în standardele de referință, pentru fiecare nivel de învățământ, tip de program de studiu și de calificare profesională, după caz.

(4) Cererea de evaluare externă și fișa-tip se depun în format letric la ARACIP.

(5) Celelalte componente ale raportului de evaluare internă se transmit în format electronic, prin încărcarea pe platforma digitală, gestionată de ARACIP, conform instrucțiunilor periodice emise de Consiliul ARACIP.”

Ordonanța de urgență nr. 75 din 12 iulie 2005 stabilește la articolul 10^1 – (1) că „ARACIP realizează evaluarea externă în vederea autorizării provizorii/acreditării/menținerii acreditării în învățământul preuniversitar de stat, prevăzută la art. 10 pct. A lit. b), fără verificarea existenței autorizației de securitate la incendiu și a autorizației sanitare de funcționare”.

ARACIP „efectuează, periodic, din 5 în 5 ani, evaluarea externă a unităților de învățământ preuniversitar acreditate”, după cum apare la art. 24. alin. (3) lit. h.

ARACIP este o instituție aflată în coordonarea Ministerului Educației, cu personalitate juridică şi cu buget propriu de venituri şi cheltuieli, înfiinţată prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 75/2005, conform site-ului propriu.

  • Reamintim că Guvernul a aprobat noul regulament de organizare al ARACIP pe 2 februarie 2022. Actul normativ care reorganizează Agenția Română pentru Asigurarea Calității în Învățământul Preuniversitar a abrogat hotărârea prin care instituția a fost organizată în 2005 și a instituit o nouă organigramă, noi reguli pentru stabilirea conducerii, pentru noi direcții, un număr mai mare de angajați și o cu totul altă abordare în privința acestei agenții, care până în ianuarie 2022 a fost una specializată.
Ce prevede Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023

În noua lege a Educației, ARACIP devine ARACIIP (Agenția Română pentru Asigurarea Calității și Inspecție în Învățământul Preuniversitar – n.red), primind noi puteri. Va face toate inspecțiile generale și tematice, va avea birouri teritoriale în fiecare județ și de cel puțin patru ori mai mulți angajați ca în prezent.

Foto: Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023 – captură legislatie.just
Foto: Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023 – captură legislatie.just

Foto: © Ammentorp | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Evaluarea școlilor a fost scoasă din ROFUIP 2024: dispar inspecțiile făcute de inspectoratele școlare, evaluările externe ARACIP, iar comisia de asigurarea a calității – CEAC e lăsată fără atribuții

3 comments
  1. Deci cum e? ARACIP cirip o tine tot pe a lui desi in ROFUIP nu mai are nicio calitate? Astia nu s-au trezit?
    Si totusi cine face inspectiile daca nu inspectoratele? In străinătate nu exista comunismul asta. De 30 de ani nu se schimbă nimic.

  2. Evaluarea școlilor a fost scoasă din ROFUIP 2024: dispar inspecțiile făcute de inspectoratele școlare, evaluările externe ARACIP, iar comisia de asigurarea a calității – CEAC e lăsată fără atribuții

    deci cum e?! că mai jos e alt articol că nu mai e aracip cirip

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Anularea deciziei prin care Universitatea București a majorat taxele pentru studenți pe motiv că le indexează cu inflația, decisă de Tribunalul Alba în primă instanță, la solicitarea unui student la Drept. Reacția universității

Tribunalul Alba a decis anularea „în parte” a unei decizii a Consiliului de Administrație al Universității București și a unei hotărâri a Senatului UB, la solicitarea unui student la drept…
Vezi articolul

Subiecte Evaluarea Națională 2025 – sesiunea specială la Limba și literatura română: Texte suport din Radu Tudoran – „Toate pânzele sus!” și din Alexandru N. Stermin. La subiectul al II-lea, elevii au avut de caracterizat un personaj

Elevii olimpici de clasa a VIII-a care au participat la olimpiade și alte competiții internaționale 2025 în perioada Evaluării Naționale de pe 23-25 iunie au putut susține examenele de la…
Vezi articolul

UPDATE: Nu există o înregistrare de creșteri de radiații pe teritoriul României – anunță ministrul sănătății. Nu e cazul să ne îngrijorăm / Parlamentul ucrainean anunțase că radiațiile emise de centrala de la Cernobîl au depășit nivelul de siguranță după ce rușii au cucerit zona

UPDATE: Ministrul Sănătății, Alexandru Rafila: „Nu avem nicio informație potrivit căreia pe teritoriul României ar fi un nivel de radiații crescut de la Cernobîl. Sigur, dacă se ajunge la o…
Vezi articolul

UPDATE 2.000 de lei pentru elevii cu media 10 la Evaluarea Națională 2024 și 5.000 de lei pentru cei cu medii maxime la BAC 2024 – proiect adoptat de Guvern / Sumele sunt aceleași din 2022

Proiectul care prevede ca elevii care au obținut media 10 la Evaluarea Națională 2024 să primească 2.000 de lei, iar cei cu medii maxime la examenul național de Bacalaureat 2024…
Vezi articolul
CIVIS Open Lab

Facultatea de Litere și cea de Științe Politice din cadrul Universității din București se solidarizează cu protestele din preuniversitar: “dacă azi sunteți voi în stradă, e foarte posibil ca mâine cadrele didactice din toate universitățile țării să vi se alăture”

“Ne solidarizăm cu protestele îndreptățite ale tuturor celor care lucrează în ciclul preuniversitar (chiar dacă nu intrăm și noi, deocamdată, în grevă) și îi avertizăm pe cei care ne conduc…
Vezi articolul

Lipsa transportului elevilor se corelează direct cu neparticiparea la Bacalaureat, arată cercetarea Institutului de Științe ale Educației / Programe de educație remedială încă din clasa a IX-a și asigurarea unei mese calde pentru liceenii navetiști, printre recomandările specialiștilor

Lipsa transportului elevilor către școală este una dintre cauzele principale care duce la absenteism la ore. Elevii nu pot ajunge astfel nici la pregătirea pentru Bacalaureat sau ore remediale și…
Vezi articolul