DOCUMENT Toate școlile vor transmite la ARACIP, până pe 16 februarie, dacă au solicitat evaluarea externă pentru acreditare în termenul legal

27.949 de vizualizări
Foto: © Nitinai Saguansri | Dreamstime.com
Până pe 16 februarie, toate școlile vor transmite la ARACIP (Agenția Română de Asigurare a Calității în Învățământul Preuniversitar – n. red.) dacă au solicitat evaluarea externă pentru acreditare în termenul prevăzut de lege, potrivit unui document obținut de Edupedu.ro. În cazul în care s-a depășit termenul legal privind evaluarea externă în vederea acreditării, unitățile de învățământ vor preciza motivul.

„Având în vedere prevederile OME nr. 3958/2022 pentru aprobarea calendarului şi a procedurii de evaluare externă în vederea acreditării/ evaluării periodice, care precizează la articolul 5 că „începând cu anul școlar 2023-2024, pentru unitățile de învățământ de stat și particular și componentele organizatorice ale acestora, care nu au solicitat ARACIP conform calendarului derularea procedurii de evaluare externă în vederea acreditării, se va emite ordinul de ridicare a autorizării de funcționare provizorie”, vă solicităm să ne comunicați dacă unitatea de învăţământ pe care o conduceți a solicitat evaluarea externă în vederea acreditării în termenul prevăzut de lege, pentru fiecare nivel/ calificare/ specializare școlarizate”, conform adresei ARACIP.

Foto: Ordinul nr. 3.958 din 6 iunie 2022 pentru aprobarea calendarului și a procedurii de evaluare externă în vederea acreditării/evaluării periodice / captură legislatie.just

În documentul trimis de ARACIP apare că școlile vor comunica nivelul/ calificarea/ specializarea pentru care s-a depășit termenul legal privind evaluarea externă în vederea acreditării și motivul argumentat al depășirii termenului prevăzut de lege. 

De joi, 3 ianuarie, până pe 15 martie 2024, școlile pot depune cererile pentru acreditarea, autorizația de funcționare provizorie sau evaluarea externă ARACIP, potrivit unei note trimise inspectoratelor școlare în decembrie anul trecut de instituție.

Despre evaluare externă

Metodologia din 18 noiembrie 2020 de evaluare instituțională în vederea autorizării, acreditării și evaluării periodice a organizațiilor furnizoare de educație stabilește la art. 6 următoarele:

„(1) În vederea declanșării procesului de evaluare externă, persoanele juridice, publice sau private, trebuie să depună la ARACIP o cerere de declanșare a procedurii de evaluare externă, însoțită de o fișă-tip și un raport de evaluare internă.

(2) Fișa-tip conține informații privind infrastructura, curriculumul, resursele umane și materiale, avizele și autorizațiile necesare procesului de evaluare externă. Fișa-tip este asumată de reprezentantul legal al furnizorului de educație și este avizată de inspectoratul școlar județean/al municipiului București. Informațiile minimale pe care fișa-tip le conține sunt prevăzute în anexa nr. 2 la hotărâre, iar formatul fișei-tip se stabilește prin instrucțiuni periodice emise de ARACIP.

(3) Raportul de evaluare internă cuprinde o serie de componente, stabilite în funcție de tipul de proces de evaluare externă și etapa corespunzătoare, cu informații necesare pentru a dovedi îndeplinirea cerințelor stabilite în standardele de autorizare, acreditare, respectiv în standardele de referință, pentru fiecare nivel de învățământ, tip de program de studiu și de calificare profesională, după caz.

(4) Cererea de evaluare externă și fișa-tip se depun în format letric la ARACIP.

(5) Celelalte componente ale raportului de evaluare internă se transmit în format electronic, prin încărcarea pe platforma digitală, gestionată de ARACIP, conform instrucțiunilor periodice emise de Consiliul ARACIP.”

Ordonanța de urgență nr. 75 din 12 iulie 2005 stabilește la articolul 10^1 – (1) că „ARACIP realizează evaluarea externă în vederea autorizării provizorii/acreditării/menținerii acreditării în învățământul preuniversitar de stat, prevăzută la art. 10 pct. A lit. b), fără verificarea existenței autorizației de securitate la incendiu și a autorizației sanitare de funcționare”.

ARACIP „efectuează, periodic, din 5 în 5 ani, evaluarea externă a unităților de învățământ preuniversitar acreditate”, după cum apare la art. 24. alin. (3) lit. h.

ARACIP este o instituție aflată în coordonarea Ministerului Educației, cu personalitate juridică şi cu buget propriu de venituri şi cheltuieli, înfiinţată prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 75/2005, conform site-ului propriu.

  • Reamintim că Guvernul a aprobat noul regulament de organizare al ARACIP pe 2 februarie 2022. Actul normativ care reorganizează Agenția Română pentru Asigurarea Calității în Învățământul Preuniversitar a abrogat hotărârea prin care instituția a fost organizată în 2005 și a instituit o nouă organigramă, noi reguli pentru stabilirea conducerii, pentru noi direcții, un număr mai mare de angajați și o cu totul altă abordare în privința acestei agenții, care până în ianuarie 2022 a fost una specializată.
Viitoarea ARACIP va prelua inspecțiile actualelor inspectorate școlare

Amintim că desființarea inspectoratelor școlare și transformarea lor în direcții județene pentru învățământ preuniversitar (DJIP) – care lasă viitoarei ARACIP (ARACIIP) componenta de inspecție școlară, conform legii educației 198/2023 în vigoare de peste 4 luni – este amânată până la începutul anului școlar 2025-2026.

Edupedu.ro a scris pe 13 decembrie că ministra Educației, Ligia Deca, recunoaște că a oprit reforma instituțiilor din Învățământ – inspectoratele școlare, ARACIP, casele corpului didactic (CCD). Întrebată de Edupedu.ro cum poate face reformă cu instituții nereformate, Deca a spus că „se pot face foarte multe lucruri cu profesioniștii care sunt deja în sistem“.

Pe 24 noiembrie 2023 scriam că desființarea inspectoratelor școlare ar fi amânată până la 1 ianuarie 2025 „cel puțin”, conform surselor Edupedu.ro. De la acel moment, nici Ligia Deca, nici Ministerul Educației și nici altcineva din Guvern nu a anunțat oficial că reformele prevăzute în legi se amână.

Inspectoratele școlare, adică viitoarele direcții județene de învățământ preuniversitar, rămân fără inspecții școlare în atribuții, potrivit proiectului de Regulament-cadru de organizare şi funcţionare a direcţiilor judeţene de învăţământ preuniversitar/Direcţiei Municipiului Bucureşti, document obținut de Edupedu.ro.

Cu alte cuvinte, inspecția școlară generală, cea tematică și inspecția de specialitate trec la ARACIIP (Agenția Română pentru Asigurarea Calității și Inspecție în Învățământul Preuniversitar – n.red), nu mai rămân la inspectoratele școlare. În acest caz, nu este clar cine va plăti aceste inspecții, în condițiile în care ARACIIP este finanțată de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Educației, precum și din venituri proprii, conform legii – detalii aici.

Foto: © Nitinai Saguansri | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Școlile pot depune cererile pentru acreditare, autorizația de funcționare provizorie sau evaluarea externă periodică ARACIP până pe 15 martie, anunță instituția într-o notă către inspectorate. Documentele se trimit la sediul agenției


1 comment
  1. Hotărâre de Guvern privind aprobarea structurii organizatorice și regulamentul de funcționare ale ARACIIP și ale birourilor județene/biroului municipiului București ale/al ARACIIP termen 01/11/2023.
    Legea 198/2023 Articolul 250 (1) La data intrării în vigoare a prezentei legi, se abrogă: b) Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 75/2005 privind asigurarea calităţii educaţiei, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 642 din 20 iulie 2005, aprobată cu modificări prin Legea nr. 87/2006, cu modificările şi completările ulterioare;
    Ordin 3958/2022 scrie undeva ca mai produce efecte la intrarea Legii 198/2023 Articolul 250?
    Edupedu ar trebui sa faceti o scurta analiza…

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Program gratuit de formare pentru profesorii de matematică din 4 județe, despre predarea prin legătura dintre școală și realitate – DataMathLab 2023 / Vor învăța cum să ajute elevii să înțeleagă matematica și să o folosească de zi cu zi

Profesorii de matematică din 4 județe ale țării se pot înscrie și participa gratuit la un program de formare care își propune să îi ajute să contribuie la înțelegerea matematicii…
Vezi articolul

Comasările de școli au fost utile, pentru că puteai face mai ușor normele profesorilor, spune ministrul Daniel David: Un titular sau un suplinitor nu mai trebuie să aibă două sau trei contracte cu trei unități cu personalitate juridică, are un singur contract. Comasările n-au dus la oameni dați afară

Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, a declarat miercuri la RFI că au fost utile comasările de școli, din anul școlar 2025-2026. „Un titular sau un suplinitor nu mai trebuie să aibă…
Vezi articolul

Consiliul Elevilor, despre prelungirea vacanței de vară până la 16 septembrie: Schimbă regulile în timpul jocului pentru interesele turismului, nu ale educației

Consiliul Național al Elevilor condamnă, „cu fermitate”, intenția Ministerului Educației Naționale de a amâna începerea anului școlar 2019-2020, la presiunea Ministerului Turismului, se arată într-un comunicat de presă. Reprezentanții elevilor…
Vezi articolul

Premierul Cîțu, despre tăierile de la Educație: Îmi place cum scoateți câte-un capitol din PNRR și vă uitați la el. Sumele au fost reduse în funcție de feedback-ul primit de la Comisie / Vicepremierul Barna: Comisia Europeană a apreciat partea de educație suficient de bine închegată încât să se regăsească în forma finală a programului

Premierul Florin Cîțu a comentat astăzi tăierile din capitolul Educație din cadrul Programului Național de Redresare și Reziliență (PNRR) spunând presei, la conferința de presă după ședința de Guvern: „Îmi…
Vezi articolul

FOTO VIDEO Condițiile insalubre din căminele Academiei de Poliție: câte 16 studenți în cameră, șobolani pe holuri, tencuială căzută și fără apă caldă / Răspunsul Academiei: Majoritatea imaginilor nu reflectă fidel realitatea. Spațiile destinate studenților au fost igienizate

Condițiile insalubre în care trăiesc studenții din căminele Academiei de Poliției au fost aduse în atenție de Sindicatul Europol, potrivit adevărul.ro. „Viitorii polițiști sunt nevoiți să stea câte 16 într-o…
Vezi articolul