DOCUMENT Toate școlile vor transmite la ARACIP, până pe 16 februarie, dacă au solicitat evaluarea externă pentru acreditare în termenul legal

27.951 de vizualizări
Foto: © Nitinai Saguansri | Dreamstime.com
Până pe 16 februarie, toate școlile vor transmite la ARACIP (Agenția Română de Asigurare a Calității în Învățământul Preuniversitar – n. red.) dacă au solicitat evaluarea externă pentru acreditare în termenul prevăzut de lege, potrivit unui document obținut de Edupedu.ro. În cazul în care s-a depășit termenul legal privind evaluarea externă în vederea acreditării, unitățile de învățământ vor preciza motivul.

„Având în vedere prevederile OME nr. 3958/2022 pentru aprobarea calendarului şi a procedurii de evaluare externă în vederea acreditării/ evaluării periodice, care precizează la articolul 5 că „începând cu anul școlar 2023-2024, pentru unitățile de învățământ de stat și particular și componentele organizatorice ale acestora, care nu au solicitat ARACIP conform calendarului derularea procedurii de evaluare externă în vederea acreditării, se va emite ordinul de ridicare a autorizării de funcționare provizorie”, vă solicităm să ne comunicați dacă unitatea de învăţământ pe care o conduceți a solicitat evaluarea externă în vederea acreditării în termenul prevăzut de lege, pentru fiecare nivel/ calificare/ specializare școlarizate”, conform adresei ARACIP.

Foto: Ordinul nr. 3.958 din 6 iunie 2022 pentru aprobarea calendarului și a procedurii de evaluare externă în vederea acreditării/evaluării periodice / captură legislatie.just

În documentul trimis de ARACIP apare că școlile vor comunica nivelul/ calificarea/ specializarea pentru care s-a depășit termenul legal privind evaluarea externă în vederea acreditării și motivul argumentat al depășirii termenului prevăzut de lege. 

De joi, 3 ianuarie, până pe 15 martie 2024, școlile pot depune cererile pentru acreditarea, autorizația de funcționare provizorie sau evaluarea externă ARACIP, potrivit unei note trimise inspectoratelor școlare în decembrie anul trecut de instituție.

Despre evaluare externă

Metodologia din 18 noiembrie 2020 de evaluare instituțională în vederea autorizării, acreditării și evaluării periodice a organizațiilor furnizoare de educație stabilește la art. 6 următoarele:

„(1) În vederea declanșării procesului de evaluare externă, persoanele juridice, publice sau private, trebuie să depună la ARACIP o cerere de declanșare a procedurii de evaluare externă, însoțită de o fișă-tip și un raport de evaluare internă.

(2) Fișa-tip conține informații privind infrastructura, curriculumul, resursele umane și materiale, avizele și autorizațiile necesare procesului de evaluare externă. Fișa-tip este asumată de reprezentantul legal al furnizorului de educație și este avizată de inspectoratul școlar județean/al municipiului București. Informațiile minimale pe care fișa-tip le conține sunt prevăzute în anexa nr. 2 la hotărâre, iar formatul fișei-tip se stabilește prin instrucțiuni periodice emise de ARACIP.

(3) Raportul de evaluare internă cuprinde o serie de componente, stabilite în funcție de tipul de proces de evaluare externă și etapa corespunzătoare, cu informații necesare pentru a dovedi îndeplinirea cerințelor stabilite în standardele de autorizare, acreditare, respectiv în standardele de referință, pentru fiecare nivel de învățământ, tip de program de studiu și de calificare profesională, după caz.

(4) Cererea de evaluare externă și fișa-tip se depun în format letric la ARACIP.

(5) Celelalte componente ale raportului de evaluare internă se transmit în format electronic, prin încărcarea pe platforma digitală, gestionată de ARACIP, conform instrucțiunilor periodice emise de Consiliul ARACIP.”

Ordonanța de urgență nr. 75 din 12 iulie 2005 stabilește la articolul 10^1 – (1) că „ARACIP realizează evaluarea externă în vederea autorizării provizorii/acreditării/menținerii acreditării în învățământul preuniversitar de stat, prevăzută la art. 10 pct. A lit. b), fără verificarea existenței autorizației de securitate la incendiu și a autorizației sanitare de funcționare”.

ARACIP „efectuează, periodic, din 5 în 5 ani, evaluarea externă a unităților de învățământ preuniversitar acreditate”, după cum apare la art. 24. alin. (3) lit. h.

ARACIP este o instituție aflată în coordonarea Ministerului Educației, cu personalitate juridică şi cu buget propriu de venituri şi cheltuieli, înfiinţată prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 75/2005, conform site-ului propriu.

  • Reamintim că Guvernul a aprobat noul regulament de organizare al ARACIP pe 2 februarie 2022. Actul normativ care reorganizează Agenția Română pentru Asigurarea Calității în Învățământul Preuniversitar a abrogat hotărârea prin care instituția a fost organizată în 2005 și a instituit o nouă organigramă, noi reguli pentru stabilirea conducerii, pentru noi direcții, un număr mai mare de angajați și o cu totul altă abordare în privința acestei agenții, care până în ianuarie 2022 a fost una specializată.
Viitoarea ARACIP va prelua inspecțiile actualelor inspectorate școlare

Amintim că desființarea inspectoratelor școlare și transformarea lor în direcții județene pentru învățământ preuniversitar (DJIP) – care lasă viitoarei ARACIP (ARACIIP) componenta de inspecție școlară, conform legii educației 198/2023 în vigoare de peste 4 luni – este amânată până la începutul anului școlar 2025-2026.

Edupedu.ro a scris pe 13 decembrie că ministra Educației, Ligia Deca, recunoaște că a oprit reforma instituțiilor din Învățământ – inspectoratele școlare, ARACIP, casele corpului didactic (CCD). Întrebată de Edupedu.ro cum poate face reformă cu instituții nereformate, Deca a spus că „se pot face foarte multe lucruri cu profesioniștii care sunt deja în sistem“.

Pe 24 noiembrie 2023 scriam că desființarea inspectoratelor școlare ar fi amânată până la 1 ianuarie 2025 „cel puțin”, conform surselor Edupedu.ro. De la acel moment, nici Ligia Deca, nici Ministerul Educației și nici altcineva din Guvern nu a anunțat oficial că reformele prevăzute în legi se amână.

Inspectoratele școlare, adică viitoarele direcții județene de învățământ preuniversitar, rămân fără inspecții școlare în atribuții, potrivit proiectului de Regulament-cadru de organizare şi funcţionare a direcţiilor judeţene de învăţământ preuniversitar/Direcţiei Municipiului Bucureşti, document obținut de Edupedu.ro.

Cu alte cuvinte, inspecția școlară generală, cea tematică și inspecția de specialitate trec la ARACIIP (Agenția Română pentru Asigurarea Calității și Inspecție în Învățământul Preuniversitar – n.red), nu mai rămân la inspectoratele școlare. În acest caz, nu este clar cine va plăti aceste inspecții, în condițiile în care ARACIIP este finanțată de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Educației, precum și din venituri proprii, conform legii – detalii aici.

Foto: © Nitinai Saguansri | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Școlile pot depune cererile pentru acreditare, autorizația de funcționare provizorie sau evaluarea externă periodică ARACIP până pe 15 martie, anunță instituția într-o notă către inspectorate. Documentele se trimit la sediul agenției


1 comment
  1. Hotărâre de Guvern privind aprobarea structurii organizatorice și regulamentul de funcționare ale ARACIIP și ale birourilor județene/biroului municipiului București ale/al ARACIIP termen 01/11/2023.
    Legea 198/2023 Articolul 250 (1) La data intrării în vigoare a prezentei legi, se abrogă: b) Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 75/2005 privind asigurarea calităţii educaţiei, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 642 din 20 iulie 2005, aprobată cu modificări prin Legea nr. 87/2006, cu modificările şi completările ulterioare;
    Ordin 3958/2022 scrie undeva ca mai produce efecte la intrarea Legii 198/2023 Articolul 250?
    Edupedu ar trebui sa faceti o scurta analiza…

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Olimpiada Națională a Sportului Școlar – ONSS 2025. Calendarul competițiilor sportive pentru elevii din București, publicat de ISMB / Mai multe etape pe municipiu încep din luna martie

Calendarul de organizare a competițiilor sportive din cadrul Olimpiadei Naționale a Sportului Școlar (ONSS), în București, a fost publicat, miercuri, de Inspectoratul Școlar al Municipiului București (ISMB). Etapele pe sectoare…
Vezi articolul

Premierul Franței, Francois Bayrou, acuzat că ar fi mușamalizat mai multe abuzuri asupra elevilor dintr-o școală catolică pe timpul mandatului de primar și inclusiv când era ministru al Educației

Premierul Franței, François Bayrou, este acuzat că a ignorat avertismentele privind abuzurile sexuale comise asupra minorilor la internatul catolic Notre-Dame de Bétharram din sud-vestul țării, relatează France 24. Cazul a…
Vezi articolul

Președintele Alianței organizațiilor de studenți, despre limitarea reducerilor la transport din OUG „trenuleț”: Am transmis că discuțiile ar trebui să aibă loc pentru anul universitar următor / Guvernul a aplicat măsuri în toate părțile, ca să supere în mod egal

Liderul Alianței Naționale a Organizațiilor de Studenți (ANOSR), Sergiu Covaci, a spus că discuțiile legate de limitarea transportului studenților ar trebui să aibă loc pentru anul universitar următor, iar modificările…
Vezi articolul

Premiul Nobel pentru Pace 2023, acordat activistei Narges Mohammadi, pentru lupta împotriva opresiunii femeilor din Iran. A fost condamnată la 31 de ani de închisoare și 154 de lovituri de bici, de către regimul din Iran și este încă în închisoare

Comitetul Norvegian pentru Nobel a decis să acorde Premiul Nobel pentru Pace 2023 activistei Narges Mohammadi pentru lupta ei împotriva opresiunii femeilor din Iran și pentru promovarea drepturilor omului și…
Vezi articolul

Copiii de la școli din Tulcea învață despre ecosistemul Deltei Dunării în Centre de Educație pentru Mediu, posibile prin fonduri europene. Sălile sunt dotate cu table interactive și se organizează acțiuni de ecologizare – FOTO

Începând din acest an școlar, câteva unităţi de învăţământ din satul Turcoaia şi oraşul Măcin, judeţul Tulcea, beneficiază de centre educaţionale de protecţie a mediului, realizate cu fonduri europene prin…
Vezi articolul