Ecranele au pus stăpânire pe școlile americane în așa măsură încât și mulți elevi spun că e prea mult / „Nu mai poți întoarce spatele tehnologiei”, dar mulți părinți și copii se plâng că e prea multă, iar numeroase aplicații educaționale nu au rezultate dovedite – analiză Wall Street Journal

12.494 de vizualizări
Foto © Lincoln Beddoe | Dreamstime.com
Transformarea digitală reprezintă „un mare experiment care se petrece în unitățile de învățământ din America”, unde la grădiniță sunt predate lecții și se numără cu voce tare după clipuri YouTube, temele de gimnaziu se fac pe laptop și proiectele de grup din liceu se finalizează cu bife în Google Docs, scrie Wall Street Journal (WSJ) într-o amplă analiză despre impactul tehnologiei asupra educației din SUA. Potrivit publicației, „ecranele au pus stăpânire pe clase” într-o manieră în care până și mulți dintre elevi spun că e prea mult.

Potrivit sursei citate, digitalul a devenit regulă în condițiile pandemiei Covid-19, fără prea multă dezbatere și în condițiile unor cercetări cu rezultate adesea neconcludente, iar în prezent există foarte multe semne de întrebare, în rândul profesorilor, dacă digitalizarea adoptată atât de rapid chiar aduce suficiente beneficii – lecții mai active, educație personalizată, eliminarea multor bariere între diverse categorii de elevi – sau mai degrabă predomină efectele negative în rândul copiilor.  

Publicația citează elevi care se plâng de faptul că trebuie să stea atât de mult timp cu ochii în ecrane, în scopuri educaționale, context în care arată, pe baza unor statistici analizate de specialiști (date culese de compania Lightspeed Systems în rândul a peste 2,8 milioane de elevi din toată țara) la solicitarea Wall Street Journal:

  • Elevii din învățământul preuniversitar din SUA (clasele 1-12) petrec în medie 98 de minute din timpul de școală pe dispozitive asigurate de unitățile de învățământ, reprezentând peste 20% din timpul de învățare. 
  • Timpul petrecut pe ecrane atinge un maxim de 2 ore și 24 de minute în clasa a 6-a (35% din timpul de învățare)
  • Timpul scade pe parcursul liceului până la 70 de minute pentru elevii din clasa a 12-a, când orele de școală sunt mai flexibile și mulți elevi trec preferă să folosească dispozitivele personale

Aceeași publicație arată că, dacă înaintea pandemiei circa 20% dintre profesori spuneau că elevii lor și-au terminat cel puțin jumătate din activitățile la clasă pe dispozitive digitale, procentul a ajuns la 50% în prezent, în condițiile în care cercetările privind eficiența folosirii tehnologiei în educație sunt adesea contradictorii și nu există, încă, răspunsuri clare.

Dar, după cum este citată o profesoară din San Antonio, Texas, care încearcă să găsească un echilibru între folosirea tehnologiei pentru școală și evitarea elementelor care îi distrag pe elevi, în acest moment „tehnologia este ca oceanul: nu poți să-i întorci spatele”. 

Wall Street Journal menționează exemplul unei școli din statul Washington, lăsată fără acces la sistemul informatic timp de peste o lună, în urma unui atac cibernetic. O profesoară care predă la clasa a 6-a este citată povestind cum s-a panicat pentru că nu mai avea acces la curriculumul digital, singurul pe care îl folosise de când a început să predea, în 2019, dar care a ajuns să se adapteze la lucrul cu obiecte, afișe sau scris de mână în cadrul orelor de matematică, iar în aceste condiții a constatat că elevii lucrează mai bine.

Potrivit publicației, cercetările cu privire la utilitatea tehnologiei sunt adesea divergente:

  • O analiză a 24 de studii publicate anul trecut arată că studenții rețin mai multă informație când își iau notițe de mână, iar unele cercetări afirmă că nivelul de înțelegere este mai ridicat în cazul cititului pe hârtie, în locul ecranului.
  • Pe de altă parte, cercetări asupra unor produse tehnologice arată îmbunătățiri în învățare, la nivelul elevului.

Unii profesori citați spun că tehnologia este esențială pentru a-i sprijini pe elevii cu nevoi specifice, precum instrumentele de traducere instant pentru elevii din familii care tocmai au imigrat sau programele de afișare pentru elevi cu dislexie.

Dar multe companii pretind, pe baza unor analize interne, că produsele lor au rezultate foarte bune pe învățare, rezultate care nu se regăsesc, însă, în verificări independente.

Wall Street Journal menționează că, în acest moment, accesul la calculatoare este aproape universal în școlile publice americane – 95% dintre acestea declară că au oferit elevilor dispozitive în ultimul an școlar. Acest lucru a eliminat multe bariere între elevii din medii avantajate și cei din medii dezavantajate, în ceea ce privește accesul la instrumente educaționale.

  • Dar opiniile părinților sunt împărțite: un sondaj din 2023 arăta că trei sferturi dintre părinții americani apreciau că utilizarea calculatorului are un efect pozitiv asupra învățării. Dar 40% dintre ei spuneau că elevii petrec prea mult timp în fața ecranelor, iar într-un alt sondaj 35% dintre adolescenți spuneau că școala lor folosește prea multă tehnologie.

Foto © Lincoln Beddoe | Dreamstime.comDreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


2 comments
  1. Păi nu zicea ministrul să terminăm cu dictatul și cu scrisul de mână?
    Și să îi lăsăm iar cu telefoane, in scop educațional?

    Nu e la curent cu noile cercetări?

    PS
    In era Trump tot mai multe studii (unele reaie alteie comandate) vor indica fix aceleași lucruri.

  2. Eh, numai romanii s-au gasit mai destepti si digitalizeaza masiv si fortat invatamantul. De scanat foile nici nu mai vorbim. Numai ai nostri puteau face asa „curat” digitalizare.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Generația 2023. Aproape 20% dintre elevii care au intrat în școala primară acum nouă ani nu au mai ajuns să susțină Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a. Unde sunt 38 de mii de copii

Elevii care au terminat clasa a VIII-a în iunie 2023 și care susțin în aceste zile Evaluarea Națională au intrat în clasa pregătitoare în anul școlar 2014-2015. Potrivit potrivit datelor…
Vezi articolul

Miza blocării doctoratelor de la publicare – Finanţări de peste 240 milioane de lei pe an, indemnizaţie de 50% din salariul minim brut pe lună / Plus: restituirea banilor în instanță, dacă sporul este primit în urma unui doctorat plagiat

Universităţile au primit în anul 2018 finanţări pentru granturi doctorale de peste 240 milioane de lei, potrivit raportului Consiliului pentru Finanţarea Învăţământului Superior (CNFIS). Publicarea tuturor tezelor de doctorat, anunțată…
Vezi articolul

Nu poți să spui că va crește calitatea unei munci dacă mărești numărul de ore de muncă – Mircea Miclea, după un sondaj în care jumătate dintre respondenți au apreciat că școala funcționa mai bine în comunism /„E vorba de o idealizare a trecutului”, dar și „calitatea profesorilor era mai bună per ansamblu” și „prestigiul social era mult mai ridicat”

Prin măsuri precum mărirea normei didactice, care îi afectează mai ales pe profesorii din mediul rural,„nu faci mai atractiv sistemul de educație, nu faci mai atractivă meseria de profesor”, a…
Vezi articolul