O preocupare pentru cercetători români în pedagogie, în 2023: Cât de folositoare este concepția despre educație a Sfântului Ioan Gură de Aur, ale cărui texte includ “aspecte în acord cu idealul actual al școlii românești”

4.226 de vizualizări
Photo 78463851 © Finwal | Dreamstime.com
“În textele marelui pedagog creștin, identificăm aspecte în acord cu idealul educațional actual al școlii românești”, constată doi cercetători români care au găsit de folos să analizeze “recomandările privind procesul de devenire, virtuțile și valorile vehiculate în scrierile Sfântului Ioan Gură de Aur”, în contextul educației. Cei doi, printre care unul dintre cei mai cunoscuți profesori de științe ale educației din țară, au realizat această analiză “în perspectiva valorificării [recomandărilor Sf. Ioan Gură de Aur] în contexte formative contemporane”, iar rezultatul a fost publicat luna aceasta în Revista de Pedagogie.

Revista publicată de Centrul Național de Politici și Evaluare în Educație include, în ultimul său număr, 12 studii și două recenzii, primite în urma unui apel în care erau enunțate domeniile de interes, toate actuale (detalii, mai jos). Articolele acoperă teme diverse, de la unele care preocupă cercetarea internațională (influența citirii asupra copiilor de vârste mici) la educația muzicală sau cea pentru cetățenie. Printre toate acestea, apare și studiul “Actualitatea concepției despre educație a Sfântului Ioan Gură de Aur”.

  • Articolul are doi autori. Primul este Iuliana Pîrvu, prezentată ca licențiată în științele educației, specializarea Pedagogie, la Facultatea de Psihologie şi Ştiinţe ale Educaţiei din cadrul Universității „Alexandru Ioan Cuza” din Iaşi. Al doilea – Prof. Univ. Dr. Constantin Cucoș de la Departamentul pentru Pregătirea Personalului Didactic din cadrul aceleiași instituții ieșene, autor de cărți de educație religioasă și care menționează în propriul CV că este creștin ortodox.

Studiul apare într-un moment în care, la nivel global, dezbaterile pe tema educației se concentrează pe teme precum dezvoltarea competențelor-cheie, echitatea, impactul tehnologiilor, iar la nivel național tocmai s-a terminat o lungă perioadă de dezbateri privind “reforma” produsă de noile legi ale educației. Tocmai la acest context face trimitere și analiza citată, doar că trimiterea legislativă este la Legea 1/2011, iar cea despre actualizarea practicilor pedagogice este una generică.

Aflăm din rezumatul și din introducerea articolului:

  • “Lumea actuală, caracterizată printr-o dinamică plină de fluctuaţii şi provocări continue, ne obligă la o schimbare de perspectivă în privinţa fenomenului educaţional. Se constată astfel o preocupare pentru dezvoltarea integrală a fiinţei umane, astfel încât aceasta să facă faţă imperativelor contemporaneităţii.”
  • “În acord cu imperativele tabloului social prezent, idealul educaţional al şcolii româneşti, stipulat în cadrul Legii educaţiei naţionale nr.1/2011 (Titlul I, Art. 2), ,,constă în dezvoltarea liberă, integrală şi armonioasă a individualităţii umane (…).”

În acest context, autorii notează, în introducere, că au considerat important să remarce că “problematicile actuale din câmpul educaţional au fost intuite în urmă cu multe secole de către Sfântul Ioan Gură de Aur”. Nu este precizat, în introducere, de ce este importantă această remarcă. Dar rezumatul articolului menționează: “Considerăm utile sugestiile pedagogice şi exemplele de bune practici avansate, acestea fiind actuale prin prisma principiilor, metodelor şi conţinuturilor care răspund nevoilor şi particularităţilor beneficiarilor procesului educaţional.”

Articolul trece în revistă principiile didactice așa cum apar în scrierile fostului arhiepiscop de Constantinopol, care a trăit în urmă cu mai bine de 16 veacuri: considerarea copilului ca un întreg, educația în funcție de vârstă și continuă, educarea simțurilor, învățarea temeinică, principiul modelului personal.

  • Sunt listați și factorii educativi menționați de Ioan Gură de Aur: familia, biserica, educatorul.
Studiu: Câte și ce fel de sfaturi dă Sfântul, în textele sale, pentru educația copiilor

În cele din urmă, analiza include un studiu calitativ – o “scurtă analiză de conținut a unor lucrări ale Sfântului Ioan Gură de Aur, cu privire la maniera în care scrierile acestui pedagog creștin vin în întâmpinarea unor nevoi actuale care fac referire la educație și formarea personalității” (cinci lucrări selectate). Acest studiu listează temele legate de educație care apar în lucrările respective, precum și numărul de referințe din fiecare lucrare, pentru fiecare temă. Autorii menționează că a fost un proces laborios: “Demersul a fost unul cronofag, frecvenţa apariţiilor elementelor mai sus specificate s-a realizat prin numărare. Astfel, au fost necesare, de cele mai multe ori, reveniri asupra datelor consemnate, reluarea numărării acestora pentru a oferi rezultate cât mai exacte.”

Astfel, autorii marchează, printre constatări, lucruri precum:

  • “din numărul total de 1377 pagini al celor cinci lucrări analizate, în 339 de contexte regăsim idei cu privire la tema creşterii şi educării copiilor, ceea ce înseamnă un procent de 61%. Acest fapt demonstrează încă o dată că lucrările Sfântului Ioan Gură de Aur sunt dedicate într-o proporţie semnificativă educaţiei copiilor (…)” 
  • “am identificat recomandări care se adresează unor categorii diferite de persoane: îndrumări pentru copii (…), indicații pentru tineri (…), sugestii pentru bătrâni (…), povețe pentru femei (…), recomandări pentru bărbați (…), sfaturi pentru părinți (…), sugestii pentru educatori”.

Acestea includ citate precum:

  • „Căci părinţii le dau viaţă copiilor, iar dascălii buni îi învaţă să trăiască în virtute”
  • „Copiii să se facă cunoscuţi mai degrabă din întreaga lor înţelepciune”
  • „(…) când trebuie să-l înţelepţească pe cel tânăr, el însuşi să-i fie (aceluia) dreptar de virtute”

Aflăm, din studiu, câte sunt, mai exact, îndemnurile pentru bărbați, sfaturile pentru părinți și povețele pentru femei (între 100 și 170 pentru fiecare categorie).

În timp ce articolul apreciază încă de la început că autorii “identifică aspecte în acord cu idealul educațional actual al școlii românești”, concluziile studiului pleacă de la ideea că “multe dintre ideile Sfântului Ioan Gură de Aur îşi au rădăcina în constatările privitoare la societatea din vremea sa, şi astfel, nu îşi găsesc aplicabilitate în prezent.” Concluziile continuă, însă, cu o trecere de la scop la mijloace: “spre deosebire de pedagogia creştină, idealul paradigmelor educaţionale contemporane nu constă în mântuirea omului, însă calea spre a accede la aceasta poate fi luată ca reper pentru orice formă sau context educativ.”

Tot la concluzii, autorii notează “valoarea ideilor paideice promovate” de Sfântul Ioan Gură de Aur și că “se cade să apreciem contribuţia paradigmei educaţionale hrisostomiene la susţinerea imperativelor prezente ale idealului educaţional”.

Pentru cei care au consultat articolul și doresc să folosească acest conținut în activitățile lor pedagogice, în această lume cu o “dinamică plină de fluctuații și provocări continue”, dar au nevoie de o cheie suplimentară de citire, aceasta e livrată în încheierea articolului:

  • Temele abordate de Sfântul Ioan Gură de Aur “pot oferi sugestii pentru a statua linii de evoluție, constante valorice sau procedurale pe care s-ar putea plia, fie și secvențial, procese educative actuale (…)”.
Despre obiectivele și temele de interes ale ediției actuale a Revistei de Pedagogie:

Ediția Revistei de Pedagogie în care a apărut acest articol a avut ca temă principală “Provocări, progres, inovație în educație”, potrivit apelului pentru articole în vederea realizării ei. Autorii Constantin Cucoș și Iuliana Pirvu au livrat articolul despre recomandările educaționale ale Sf. Ioan Gură de Aur în contextul în care erau așteptate “cu prioritate” articole pe teme precum:

  • “priorităţi în politicile educaţionale actuale;
  • analize comparative pe niveluri de învățământ, analize comparative transnaționale;
  • tehnologiile digitale în educație;
  • percepții și stereotipuri, discriminare, (cyber)bullying în mediul școlar;
  • consilierea școlară și consilierea carierei;
  • parteneriate școală-familie-comunitate;
  • stare de bine și educație socio-emoțională, școli incluzive”.
Citește și:
Constantin Bălăceanu Stolnici, unul dintre cei mai prolifici turnători ai Securității comuniste, a fost celebrat de Academia Română. Patriarhul Daniel i-a dat Ordinul ”Sfântul Ioan Gură de Aur”

Photo © Finwal | Dreamstime.comDreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


6 comments
  1. Deşi nu este explicită, atitudinea autorului acestei “demascări” este clar dezaprobatoare. Eu nu înţeleg de ce este o ştire despre un astfel de articol! Doar pentru că se publică “într-un moment în care, la nivel global, dezbaterile pe tema educației se concentrează pe teme precum dezvoltarea competențelor-cheie, echitatea, impactul tehnologiilor”? Este perfect normal ca în orice disciplină să revii la figurile reprezentative: fizica nu-i poate ignora pe Arhimede şi Newton, aşa cum nici pedagogia nu-i poate ignora pe Socrate, Hrisostom, Augustin sau Jan Amos Comenius şi concepţiile lor despre educaţie. Plus nu dăunează culturii “clasice”. Mai ascultaţi-l pe Mircea Miclea sau pe oricare intelectual rasat ce spune despre importanţa stăpânirii şi aprofundării acestor repere clasice. Doar că pe unii îi irită orice are iz creştin şi moral!

  2. Cine are cap si coloana vertebrala nu isi consuma viata sa publice in gazetele romanesti. Nu stiu vre-un domeniu in care vre-un jurnal romanesc sa fie cu adevarat relevant pentru cv-ul unui cercetator. Personal am publicat candva in tara, iar acum imi e jena ca am sustinut prin articolele mele impostura altora.
    Daca ministerul are apetit sa inghita orice dejectie autointitulata “cercetare” si sa plateasca pentru asta, singurii care raman sa poata face ceva pentru primenirea sistemului sunt cercetatorii insisi, care pentru a nu se compromite sunt obligati se abtina de la spaga oferita de statul de bastina si sa fuga incotro vad cu ochii.

    1. “Vre-un”? D-voastră vi s-a permis să publicați în condițiile în care scrisul corect în limba română vă e greu?

  3. Unii dupa ce citesc din Cucos pentru vreun examen au cosmaruri noaptea si atacuri de panica ziua. De evitat :)).

  4. Minunat! Foarte bine! Slavă Domnului că există si astfel de autori in acord cu educația cu adevărat morală! Poporul român s-a născut creștin! Doamne ajută!!!

  5. Noi nu avem un învățământ orientat pe cunoștințe și competențe, ci unul bazat pe acumulare de informație. Desigur, pe hârtie avem competențele, educație centrată pe copil și alte elemente pe care le-am preluat din educațiile occidentale, dar materiile au rămas în continuare analitice, ca pe vremea comunismului. De fapt, avem vechea educație din comunism, ambalată de ochii lumii într-o poleială occidentală. Ultima găselniță a fost strucutura de cinci module, când materia predată este mai potrivită pentru împărțirea în trimestre (nici măcar semestre).

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like