O serie de critici dure au fost formulate de mai mulți părinți, în cadrul dezbaterii publice privind proiectul de regulament pentru organizarea olimpiadelor școlare, la adresa modificărilor propuse de Ministerul Educației și Cercetării (MEC). Printre principalele nemulțumiri se numără reducerea considerată „mascată” a numărului de locuri pentru etapa națională și stabilirea unui prag minim de calificare mai ridicat.
Părinții prezenți la dezbaterea organizată luni, 3 noiembrie, au acuzat Ministerul Educației și Cercetării că prin noul regulament de organizare a olimpiadelor „taie aripile copiilor performanți”, reducând numărul de locuri la etapa națională și ridicând pragul minim de calificare. Exemplele date au vizat mai ales olimpiadele de matematică și informatică, unde, spun aceștia, elevi cu punctaje maxime la etapa județeană riscă să nu se mai califice, în timp ce alți concurenți, cu rezultate mai slabe, pot merge mai departe datorită formulei de calcul propuse.
Părinții au semnalat și alte două probleme majore: creșterea pragului minim de calificare, considerată excesivă, și criteriile de departajare între elevii cu punctaje egale, care ar avantaja arbitrar pe cei care transmit lucrarea mai rapid. În replică, ministerul Educației, prin directoarea Liliana Maria Toderiuc – Fedorca, a susținut că nu au modificat formula privind locurile suplimentare, ci doar au introdus criterii unitare pentru toate competițiile, și au anunțat că pragul de 60% va fi reevaluat la nivelul conducerii instituției.
- Informații de context pe scurt. Edupedu.ro a scris despre modificările propuse la competițiile școlare – olimpiade și concursuri naționale: MEC propune prag de calificare la etapa națională cu 50% mai dificil, subiectele să fie publicate obligatoriu după probe, iar competițiile să fie și online, doar pe platforme aprobate de minister. De asemenea, elevii de clasele primare urmează să fie excluși de la orice olimpiade și concursuri școlare.
„Copilul meu are punctaj maxim, dar nu mai poate merge la națională”
O mamă prezentă la dezbatere a declarat că fiul ei, olimpic la informatică, este unul dintre elevii direct afectați de schimbările din metodologie. Aceasta a susținut că, în ciuda asigurărilor oficiale, modificările aduse articolului 20 din normele metodologice propuse duc în realitate la o restrângere a numărului de locuri la etapa națională.
„Deși în comunicatul de presă al Ministerului s-a spus că nu se modifică numărul de locuri alocat olimpiadelor naționale, textul din regulament arată contrariul. Formula de calcul impusă limitează numărul de locuri suplimentare la maximum 12, chiar și în situațiile în care o olimpiadă nu se organizează în toate județele. La informatică, de exemplu, sunt județe care nu au deloc elevi participanți la gimnaziu, dar prin această formulă copiii cu punctaje maxime ajung să nu se califice. Este absurd să muncești ani de zile, să iei punctaj maxim la etapa județeană și să fii eliminat de o formulă de calcul”, a spus părintele.
Aceasta a cerut reprezentanților ministerului să regândească sistemul de alocare a locurilor suplimentare: „Vă rog să găsiți o soluție astfel încât numărul de locuri să nu fie limitat la 12. Poate fi înmulțit cu numărul de județe participante sau ajustat în funcție de nivelul competiției. Există formule posibile, dacă există și voință.”
„Pragul de 40% și criteriile de departajare îi lasă acasă pe cei mai buni”
O altă problemă ridicată a fost cea a pragului minim de calificare. Părintele a explicat că, în prezent, sunt situații în care elevii din colegiile performante obțin punctaje mult mai mari decât alții din alte județe, dar nu se califică la etapa națională.
- „La matematică, de exemplu, un copil care a luat 24 de puncte din 30 nu merge mai departe, în timp ce altul, dintr-un județ unde competiția e mai slabă, se califică cu 14 puncte. Diferența de 10 puncte înseamnă o problemă și jumătate rezolvată în plus. Este demotivant și nedrept pentru elevii care se pregătesc în mod constant, inclusiv în vacanțe. Un prag fix de 40% nu reflectă realitatea competiției.”
Părintele a invocat și un al treilea aspect: departajarea elevilor cu punctaje egale. Ea a arătat că, la olimpiada de informatică, elevi care au obținut punctaj maxim au fost ierarhizați în funcție de timpul de trimitere a soluțiilor, criteriu considerat arbitrar:
- „Copilul meu a avut punctaj maxim, dar a primit doar mențiune pentru că a trimis soluția cu cinci minute mai târziu. Este o traumă pentru un copil care a muncit ani întregi. Cum poate fi justificată o astfel de diferență? Cu ce este mai bun cel care a dat submission mai devreme?”
În finalul intervenției, părintele a făcut apel la reprezentanții Ministerului Educației să nu adâncească sentimentul de descurajare în rândul copiilor performanți: „Anul acesta li s-au luat bursele de excelență olimpică I și II. Ni s-a spus că trebuie să meargă la olimpiade de dragul competiției și al pasiunii. Dar, prin aceste reguli, nu faceți decât să le tăiați aripile celor care chiar vor să performeze”.
DOCUMENT Regulamentul propus de MEC pentru competițiile școlare:
Ministerul Educației: „Nu am modificat formula pentru locurile suplimentare. Vom analiza pragul de 60%”
În replică, Maria-Liliana Teodoriuc Fedorca, director în Ministerul Educației și Cercetării, a explicat că propunerile transmise în cadrul dezbaterii vor fi analizate, dar că metodologia nu reduce, de fapt, numărul de locuri suplimentare:
- „Am păstrat numărul de locuri suplimentare așa cum este în metodologia actuală. Nu am făcut modificări în acest sens. Criteriile de departajare au fost introduse pentru ultimul loc în primul rând tocmai pentru a uniformiza, deoarece existau competiții care aveau astfel de prevederi în regulamentul specific și altele care nu le aveau. Astfel am încercat prin normele metodologice să dăm o direcție unitară pentru toate competițiile școlare.”

În privința formulei de calcul, Fedorca a arătat că ea rămâne aceeași ca în prezent, însă a admis că pot exista ajustări pentru cazurile în care nu participă toate județele:
- „Formula este aceeași, bazată pe numărul de județe: 13 ori numărul de județe în actuala metodologie. Vom analiza pentru competițiile unde nu participă toate județele, înțeleg că acolo era această problemă. (…) Înțelegem că apar situații particulare, unde nu toate județele trimit elevi. Vom analiza dacă este cazul să mărim puțin formula pentru aceste competiții.”
Referitor la ridicarea pragului minim de calificare, oficialul a confirmat că ministerul a propus creșterea de la 40% la 60% din punctajul maxim posibil, dar a precizat că această măsură urmărește să mențină un standard „real de performanță”:
- „(…) Noi am ridicat pragul la 60%. Vom analiza la nivelul conducerii ministerului, dar ce pot să spun este că am avut în vedere, pe de o parte, să asigurăm un standard de performanță real și relevant, că ne-am dorit să avem o coerență și o uniformizare a standardelor de evaluare, având în vedere și evaluarea curentă de la clasă, pragul acesta pentru promovabilitatea unei discipline sau a unui an școlar, dar și examenele naționale care știți – bacalaureatul are și el acolo un minim de promovabilitate. Vom analiza și vedem la ce concluzii ajungem. Mulțumim”.
Ministerul anunță continuarea analizei propunerilor
Dezbaterea publică a regulilor pentru olimpiade modificate prima dată în ultimii 13 ani a fost una dintre cele mai tensionate din ultimele luni, după ce părinți, profesori și elevi au reclamat, în mai multe rânduri, că regulamentele recente descurajează performanța. Ministerul Educației și Cercetării a transmis că va analiza toate observațiile primite și că forma finală a metodologiei va fi publicată după finalizarea consultărilor.
Context. Ministerul Educației a organizat luni, 3 noiembrie 2025, o dezbatere publică online privind Normele metodologice pentru organizarea competițiilor școlare și Regulamentul pentru întocmirea calendarelor proiectelor educaționale extrașcolare, documente aflate în consultare publică din 20 octombrie.
Edupedu.ro a publicat anterior mai multe analize despre prevederile celor două proiecte, între care interzicerea participării elevilor din clasele primare la olimpiade, introducerea unui prag mai strict pentru calificarea la etapa națională și obligativitatea publicării subiectelor după fiecare probă:
3 comments
De asemenea, nu am vazut nicăieri obligativitatea organizatorilor de a accepta contestatiile online la toate olimpiadele. Unele olimpiade nu prevăd în regulament așa ceva. Doar piedici și prevederi demne de secolul trecut!
La Olimpiada de chimie este limită de punctaj (60 puncte din 100, fără punctaj din oficiu) din 2022. Sunt județe care n-au mai avut calificați de ani de zile… Din 540 de locuri teoretic disponibile, se ocupat către 300…
Ar trebui ca cei care fac si modifica regulamente la olimpiade sa isi publice o declarație prin care sa me arate ce experienta au ei cu aceste olimpiade. Ce experienta, adică ce rezultate au avut ei in calitate de elevi ori in calitate de profesori (cu elevii de la clasa lor, nu a altora) la olimpiade?!?
Când oameni care nu au nici cea mai mica legatura cu olimpiadele, sunt numiți politic si apoi sunt puși sa „îmbunătățească” regulamentele, rezultatul este inevitabil – se distruge poate singurul lucru care chiar mai mergea bine in sistemul de învățământ românesc!
Nu ai cum sa contribui la îmbunătățirea unui sistem in care tu nu ai performat si pe care nu il înțelegi!