Peste 2.500 de persoane au semnat o petiție prin care se solicită Ministerului Educației modificarea proiectelor noilor Planuri-cadru pentru liceu, aflate în dezbatere publică până joi, 6 martie. Printre principalele cereri se numără menținerea unei ore săptămânale de Educație muzicală în clasele a IX-a și a X-a, în special pentru filierele umanistă, sportivă și pedagogică, unde disciplina a fost redusă la jumătate de oră sau eliminată complet.
Petiția inițiată de conferențiarul universitar dr. Bogdan Vodă de la Universitatea Națională de Muzică din București și la Colegiul Național de Muzică „George Enescu” solicită introducerea disciplinei Educație artistică în clasele a XI-a și a XII-a, combinând muzică, arte plastice și artă teatrală pentru liceele cu profil umanist, sportiv și pedagogic.
O altă revendicare vizează păstrarea dreptului profesorilor de corepetiție din învățământul vocațional muzical de a nota elevii în catalog la liceele de specialitate, după ce în proiectul aflat în dezbatere nu mai apare rubrica de notare pentru această disciplină.
În plus, semnatarii cer clarificări privind dreptul elevilor de la liceele vocaționale muzicale de a studia jazz și pop instrumental, nu doar vocal, așa cum este specificat în proiectul noilor planuri-cadru.
Amintim că mai multe instituții din domeniul educației muzicale din România au transmis Ministerului Educației un memoriu privind planurile-cadru pentru liceu, sub formă de pachet de documente cu observații și propuneri, obținut de Edupedu.ro. Semnatarii atrag atenția asupra rolului educației muzicale în formarea tinerilor și formulează mai multe propuneri pentru menținerea și extinderea acesteia în învățământul liceal, inclusiv dotarea școlilor cu instrumente muzicale și ore de jazz-pop la vocațional.
- Este vorba de poziția reprezentanților de la Universitatea Națională de Muzică din București, Academia Națională de Muzică „Gheorghe Dima” din Cluj-Napoca, Universitatea Națională de Arte „George Enescu” din Iași și Uniunea Compozitorilor și Muzicologilor din România (UCMR).
Instituțiile semnatare subliniază că muzica nu este doar o disciplină artistică, ci contribuie la „dezvoltarea holistică” a elevilor, implicând „corpul, intelectul și afectivitatea”, așa cum arată cercetările recente în domeniul Cogniției muzicale. În memoriul transmis, se menționează că reducerea drastică a orelor de Educație muzicală propusă în planurile-cadru „impietează asupra calității învățământului liceal” și „diminuează competențele transversale pe care angajatorii le consideră astăzi esențiale” – detalii aici.
Foto: © Marsia16 | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.